Eli saman kuin ennenkin. Kyllä musta optinen kompura on sen arvoinen, se kuulostaa niin erilaiselta kuin tavallinen. Kaveriksi voi osataa vaikka dbx 266:en tms, saa taimaustakin mukaan. Optistahan säädetään vain sisääntulotasosta, ja that's it siitä millisekuntien tarkkuudesta... Vaan jos ei ole varaa kuin yhteen? Itse ostaisin ton lähinnä äänitysvaihetta varten, pitäis vähän dynamiikkaa kurissa. Miksauksessa käytän kuintekin plugareita. Minkälainen kompura tähän käyttöön olis sopivin? My name is Baron, Jabbe Baron. |
Vaan jos ei ole varaa kuin yhteen? Itse ostaisin ton lähinnä äänitysvaihetta varten, pitäis vähän dynamiikkaa kurissa. Miksauksessa käytän kuintekin plugareita. Minkälainen kompura tähän käyttöön olis sopivin? No, mun mielestäni optinen pääsee oikeuksiinsa nimenomaan äänityksessä, jossa kompuran pitää kuulostaa musikaaliselta kaikilla tempoilla. Ei-rytmisillä elementeillä kuten laulu käytetään yleensäkin optisia kompuroita tuomaan preesensiä lisää. Niitten soundia pidetään yleisesti musikaalisena ihan toimintaperiaatteesta johtuen; valon syttymisen ja sammumisen pehmeys kuulostaa hyvältä. Art ei toki oo maailman ainoa optinen kompura, muitakin on. Mulla on optinen kompura yleensä äänitellessä aina jossain linjassa kiinni, ja oon ollut ratkaisuun tyytyväinen lähes kaikessa. Virveliin, tomeihin, nakutuskitaraan ja hi-hattiin sopii perinteinen kompura ehkä paremmin, mutta vasta kun se on taimattu biisin tempoon. Bassossa, bassarissa, overheadeissa, laulussa, akustisissa soittimissa ja ambienssissa on optinen parempi sisääntulon siivoaja. Ja kuten aina, kompuroita on parempi käyttää vaikka monia erilaisia peräkkäin kuin yhtä liian isolla. Ostaisin varmaan tuon, jos olisin sinä. Perinteinen taimattava kompura on helpompi hakea plugista, niin millisekunnit todella täsmäävät koneen kellon kanssa. Ja diginä kun äänittää, on kiva laittaa putki signaalitien alkuun pelastamaan katoavia kerrannaisia... PS. Keltainen ei, joo. Mutta vihreä on kiva. :-) |
Onkos punaista kokeiltu? Tosiaan, vihreä onkin nyt punainen! Vihree ei muuten muistuta mitään muuta maailman laitetta. Ei ihme, että keksijä etsi vakoilijoita nurkista pistoolilla huitoen. Hullu mikä hullu, mut nero, eikä ollenkaan "nöyrä". Vai tarkoititko punaista läskiä? Jumaleissön, mitä koodeja. :-) |