Aihe: Demostudion perustamiskustannus?
1 2
kivi
30.12.2003 19:24:26 (muokattu 30.12.2003 19:26:30)
ei ehkä niitä raskaimpia mut tollasta stooges-henkistä kyllä.

Kyllä. Raw Power -soundimaailmaan enempi mikittäminen on liioittelua. Sen henkisissä biiseissä tulee heti alkuun mieleen, että "äänitetään ne lopuksi, niin saa purettua mikityksen ja otettua aina vaan vähemmillä mikeillä". Sit vaan keksimään, mistä saa ne +16dB nauhasaturaatiota, joka silläkin levyllä on. Putkietuasteet auttavat oikeaan suuntaan.

Ja jos ne rummut ottaakin useammalla mikillä, ne pitää kuitenkin miksata monoksi heti alkuun, ja ajaa samaan _mono_kompressoriin (!) basson kanssa.

Vanha Lo-Fi -konsti on ottaa rummut yhdellä ainoalla (omni, konkka) mikillä, joka laitetaan roikkumaan katosta just rumpujen eteen, vähän bassarin yläpuolelle. Jos Larry and the Lefthandedin soundimaailma kiinnostaa, sitä saa noin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Bosley
01.01.2004 22:08:47 (muokattu 01.01.2004 22:37:59)
Yamaha aw16g 1255E
Shure sm-57 *2 200E
AKG C3000B about 280E
AKG D550 125E
AKD C430*2 320E
ART PreAmpSystem 265E
--------------------------------
2445 euroo.

Noilla pärjää ja saa aikaan melkein pro-jälkeä jos vaan kärsivällisyys ja into riittää. Tosin aikaa ja tupakkia palaa, mutta on se mukavaa nysvätä demoja sängyssä maaten.

Näytteitä:
www.kolumbus.fi/takarivi

(Näytteiden lyhyys johtuu kotisivutilan rajoituksista. Kompressorin liikakäyttö ja mahdolliset ekvalisoinnin vääristymät johtuvat äijän kokemattomuudesta eikä vehkeistä. AKG:n halpis bassarimikki on ihan jees, mutta asento välillä miten sattuu, eli basarin ajoittainen munattomuuskaan ei ole vehkeiden vika. Ilman tämän palstan vinkkejä jälki olisi todennäköisesti huonompaa. Nii joo, mp3- käännökset ja normalisointi on tehty kyllä pc:llä)

EDIT: Kuuntelu unohtui. Näytteet on enimmäkseen miksattu Grado Labs SR60 - kuulokkeilla. Toki erinäisistä kotistereoista on tullut välimiksauksia kuunneltua, mutta varsinaisia monitoreja ei ole ollut käytössä. Itse kuuntelen musiikkia enimmäkseen noilla samoilla kuulokkeilla, joten olen tottunut niiden soundeihin eri levyjen kanssa.
BenGlenton
05.01.2004 13:33:36
Mulla on viittä vaille valmis mun "mobiilistudio". Eli 8 unitin räkki jossa on sisällä: B:n ADA8000 etunen -> fostexin d90 -> linjamikseri -> kuulokevahvistin.
Lisäksi mikkejä ym. tilpehööriä miten löytynee tilanteesta/paikasta riippuen.

Boksin voi sitten äänitysten päätteeksi roudata kotiin ja siirtää materiaalit koneelle miksattavaksi. Tai sitten viedään "oikeaan" studioon ja tehdään viimesen päälle ;)

Keikka(moniraita)äänitykset luulisi onnistuvan myös melko näpsäkästi.

Hintaa koko boksille tulee n. 1000 euroa (ei sisällä mikkejä ym.)
http://www.supremecourtband.fi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)