Aihe: virvelin mixaukseen apuuva!! 1 2 | |
---|---|
![]() 20.11.2003 15:16:16 | |
Täälläkin saa lukea melko paljon näistä dynamiikka-asioista ja "kunnon" vanhanajan vintagesoundeista aika paljon. Kuinka moni OIKEASTI kulee niitä asioita joita väittää? Se on mulle ainakin aivan sama miten tehdään, jos lopputulos kuulostaa hyvältä ja palvelee tarkoitusta. Mutta siitä kuulemisesta en tiedä... mun korvaani Phil Collinsin "Something in the air tonight", U2:n "Zooropa" ja Red Hot Chili Peppersin "Californication" kuulostavat todella pahalta. Ensimmäinen noista voidaan antaa anteeksi, koska dynamiikan hävittäminen oli silloin uusi novelty-juttu, ja kävi siis tehosteesta, kaksi jälkimmäistä ovat surullisia esimerkkejä populaarimusiikin oletusarvoisesta dynamiikan katoamisesta. Saahan stereoita kovemmalle, ja se on pieni hinta siitä että levyn saa tehdä muutaman desibelin pienemmällä keskivolyymilla. Mun mielestä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 20.11.2003 15:17:03 | |
Tulevaisuudessa 5.1./6.1. miksaukset tulevat muuttamaan koko musiikkialaa, ja sitten taas haukutaan uutta tekniikkaa paskaksi ja haikaillaan vanhoja hyviä aikoja. Taitaa olla jo tätä päivää... euroopassa on jo tällä hetkellä yli 50 radioasemaa jotka lähettää koko ajan 5.1 materiaalia, englantilainen Sky Sports lähetti futiksen 2002 mm-kisat 5.1 formaatissa ym. ym. tähän kun lisäät vielä musa- ja leffa-dvd-tuotannon niin voi todeta että tulevaisuus tuli jo. Täälläkin saa lukea melko paljon näistä dynamiikka-asioista ja "kunnon" vanhanajan vintagesoundeista aika paljon. Kuinka moni OIKEASTI kulee niitä asioita joita väittää? Toivottavasti jokainen joka niistä puhuu. Onko kysymys oikeastikin enemmän siitä että tietää miten joku asia on/miten saa enemmän arvostusta jos tekee sen asian "niin kuin se tulisi tehdä pro piireissä" - ei niinkään siitä että tekee sen asian siten kun parhaaksi näkee. Minä näen parhaaksi käyttää triggereitä, koska A: ei ole vuotoja, B: MINÄ en ole kultakorva joka erottaa sen lyökö rumpali mihin kohtaan kalvoa ja onko dynamiikka kondiksessa. Ja sitä ei taatusti kuule se levyn ostajakaan (valtaosa ainakaan). Yksi asia erottaa tyypit jotka tekee omin korvin ja tyypit jotka tekee niinkun Mix Magazinessa kerrottiin: oma soundi. Se on sellainen asia jonka musan kuluttajakin tunnistaa heti, vaikkei olekaan kykenevä analysoimaan sitä millään tavoin. Artisti tai biisi on hyvä kun se vaan on niin hyvä. Tämäntyyppisten foorumien keskustelunaiheet pyörii jossain atomien tasolla, vaikka ratkaiseva asia lienee aina se kokonaisuus, joka joko puhuttelee kuuntelijaa tai sitten ei. | |
![]() 21.11.2003 19:22:40 | |
Elis ongelmana on tuo virveli,en saa sitä upotettua/soundillisesti tuohon biisiin. ja siitä puskee haikka aika iloseen läpi..ettei viittis korostella noita yläpään taajuuksia kovin.. Haikka puskee läpi?? Mitä kummaa. Mun ultrahifi styrkkareilla ja kuulokkeilla kuulosteltuna haikka oli ihan just balanssissa. Ja virvelikin oli ihan hyvä. Toisaalta ilmeisesti kaipaat vähän jämäkämpää soundia siihen virveliin. Nyt se kuulostaa tosiaankin ehkä vähän köykäiseltä. Kompressoi hyvä mies. Ehkä pientä säröä mukaan, särö on aina hyvä. Vähemmän kaikua tai niinkuin kivi sanoi geitattua kaikua. Kokeilepa muuten ihan huviksesi vetää haitsuraita monoksi (ellei ollut jo), niin siitä häviää se tunne, että se leijuisi siellä jossain avaruudessa... heh. Olenko kuuro vai mitä, mutta kertosäkeessä taasen virvelisi ja haitsu hävisi sinne särökitaran sekaan. Tuskin kuuli... Ihan hyvät saundit kyllä. Ja laulajakin oli joskus näemmä laulanut... niin ja kuunnellut ehkä joskus myös ville valoa. Kyllä pukki tietää! | |
![]() 21.11.2003 20:04:10 | |
Haikka puskee läpi?? Mitä kummaa. Mun ultrahifi styrkkareilla ja kuulokkeilla kuulosteltuna haikka oli ihan just balanssissa. Ja virvelikin oli ihan hyvä. Tarkoitin sillä vuotamisella sen virvelin iskun aikasta vuotoa eli virvelihän on keitattu ollu aina... eli sillonku virveliin lyö nii siitä kuuluu haikka melekeen enemmänku ite virveli...eli virveli sihahtaa...mutta asia alakaa olla nyt kunnossa joten ei tarvi tästä enempää jauhaa... ja en ole tarkoittanu arvosteltavaksi tuota klippiä... minä | |
![]() 21.11.2003 22:32:46 | |
ja en ole tarkoittanu arvosteltavaksi tuota klippiä... No mutta siltähän ei voi välttyä jos kerran jotain teoksiaan levittelee ympäri ämpäri nettiä. Kyllä pukki tietää! | |
![]() 24.06.2004 18:13:41 | |
Mä olen nyt tässä tämä triidin ja pienen muunkin haeskelun perusteella yrittänyt saada tolkkua virveliin, mutta tässä alkaa jo tulla itse kuuroksi, kun about kaikkea on jo tullut kokeiltua... jotenka, auttakee miestä mäessä ja sanokaa mitä miun pitää tällä virvelille tehdä, jotta siitä tulee kunnon hevihevi. Virveli on kahdella mikillä otettu talteen, ylä- ja alapuolelta. http://www.maidenhell.com/prkl/snaretus.mp3 | |
![]() 25.06.2004 17:24:31 | |
Ota sample.Käytä jonkunnäköstä envelope editoria jolla säädät atakin "täysille" heti samplen alusta n. 30-60 ms.Toimii.Sitten vaan korvaat tällä samplella kaikki iskut.Kannattaa myös jyrkentää decay-aikaa. Vaihtoehtoisesti voit limitoimalla hakea samaa efektiä jolloin iskujen elävyys säilyy."Muna" tulee usein siitä ,että maksimi atakki säilyy juuri tuon 30-60 ms.Jos ääni alkaa heti atakin jälkeen laskemaan niin tuloksena on juuri tuollainen munaton "päk". Anteeksi epäammattimainen kielenkäyttö. I hate eatin' vegetables...
Can't swallow the wheelchair... | |
![]() 25.06.2004 18:44:59 | |
Ota sample.Käytä jonkunnäköstä envelope editoria jolla säädät atakin "täysille" heti samplen alusta n. 30-60 ms.Toimii.Sitten vaan korvaat tällä samplella kaikki iskut.Kannattaa myös jyrkentää decay-aikaa. Vaihtoehtoisesti voit limitoimalla hakea samaa efektiä jolloin iskujen elävyys säilyy."Muna" tulee usein siitä ,että maksimi atakki säilyy juuri tuon 30-60 ms.Jos ääni alkaa heti atakin jälkeen laskemaan niin tuloksena on juuri tuollainen munaton "päk". Anteeksi epäammattimainen kielenkäyttö. Kiitoksiva vastauksesta. Drumagogilla kokeilin pelleillä, mutta luonnollisuus hävisi samantien kun aidon virvelin tilalle pistin trigatun. Eli limitteristä atakki pirun pienelle (vai ymmärsinkö nyt ihan väärin) ja sitten vaan rajusti limitointia? | |
![]() 26.06.2004 14:39:36 | |
Itse jaan virveliraidan yleensä kolmeen. Alkuperäinen josta otetaan turhia huminoita ja juminoita EQ:lla ja gatella pois. Sitten kaksi triggeriraitaa joissa toisella tilasample stereona(olen siis samplannut kyseisen rumpusetin aiemmin) ja toisella joku tarkoitukseen sopiva jämerä sample jota kompressoin sopivasti. Näitä kun yhdistelee niin yleensä löytyy hyvä soundi. Ei tosin aina. Toi tilasaudin triggaus toimii joskus myös tomeihin. Olettaen että tomin saundi on muuten kunnossa. Näihin kuviin | |
![]() 26.06.2004 16:37:33 | |
Kiitoksiva vastauksesta. Drumagogilla kokeilin pelleillä, mutta luonnollisuus hävisi samantien kun aidon virvelin tilalle pistin trigatun. Korvaaminen kuulostaa usein aika kauhealta, joten kannattaa laittaa sitä "oikeaa" virvelisoundia mukaan. Mun suosikkini rokkivirvelin vahvistamiseen on Yamahan SPX 900:sta löytyvä Warm snare tms., jota otan toiselle raidalle. Mattoa en mikitä, jos ei oo pakko. Mitä vähemmän mikkejä, sen paremmin soundi pysyy kasassa. Poppivirvelille taas olen löytänyt hauskan, Garbage-tyylisen chorus-kaiun vanhasta Art FX -räkkilaitteesta. Kovin paljon muuta hauskaa en siitä oo löytänytkään. Elän edelleen ulkoisen raudan maailmassa. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)