Aihe: Kotistudion mahdollisuudet?
1 2 3
Jabbe
28.08.2003 20:38:29
Noista mikeistä sen verran, että mulla on tollainen vintage-421, eli se vanhempi malli. Vähän huonossa kunnossa eikä ole XLR-liitintä, mutta huollatettuna tuossa olisi varmaan potentiaalia. Ja noi 57/58 olis varmaan hyvä olla itsellä. Muut mikit voi oikeastaan tarvittaessa lainata jostain tai käydä vaikka koulun uutukaisella huippustudiolla äänittämässä. Rumpuja en täällä kuitenkaan rupea äänittämään, korkeintaan sähkörummuilla triggailen jotain sampleja.
askomiko
28.08.2003 20:44:44 (muokattu 28.08.2003 21:06:57)
Monitorisysteemiksi tuumaisin ehkä mieluummin pykälää isompaa stereosettiä kuin 1029 + suppari. Tuommonenkin setti maksaa aika paljon. Uusien hinnoilla ~1400. Toisaalta, onhan semmoinen pikkukajari kätevä, ja taatusti hyvä. Kannattaa tutkailla käytettyjä. Pizzeriassa ruokaa odotellessa huomasin kepössä Mackie Hr824-ilmotuksen, 1000e. Seuraavana päivänä 6 tuntia ajoa, kajarit kyytiin, 6 tuntia ajoa, ja hyvin jytää. :)

Sinällään, kannattaa ostaa kerralla hyvä systeemi, koska paljon kalliimmaksi tulee sitten vaihtaa jos joku meni valinnassa pieleen.
Cornflake
28.08.2003 21:30:12
kivi:
Jostain kumman syystä niitä kuuntelua kestäviä ja ensi tahdeistaan elämyksellisiä levyjä löytyy sittenkin ...eikä aivan vähän.

Ok, oli ehkä hieman liian raaka yleistys. Jospa lisään tuonne eteen vaikkapa "keskivertoa puolivillaisemmassa 'kaupallisessa' demostudiossa";-)
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Notefix
28.08.2003 21:37:48

Brian Wilsonin toistaiseksi ainoata soololevyä

Kyllä se mun mielestä on tehnyt kaksi...kolme, jos lasketaan se elämänkertaelokuvaplatta...

Masterointi kuuluu ehdottomasti oikeaan masterointilaboratorioon. Esmes toi Sterling Sound on kai aika hyvä:-)

Ja hitsin kallis! Muuten samaa mieltä :)

Niin, ja TT:stä...mä en ole koskaan oikein digannut sen soundeista, vaikka se on mua joskus tuottanutkin...Danu tekee jotenkin lämpimämpää jälkeä. Nojoo, nää nyt on makuasioita.
Jabbe
28.08.2003 21:50:42 (muokattu 28.08.2003 22:25:50)
Kuuntelussa oman bändin uusi demo. Kaksi biisiä äänitetty paikallisessa studiossa tänään ja eilen, kaksi mun kotistudiossa keväällä. Molemmat masteroitu basistin kotistudiossa. Eroja löytyi, mutta ei niin huikeasti.

Kotona meillä oli käytössä Rolandin sähkörummut, V-Amp, Spirit Folio SX -mikseri, bassovahvistin josta DI-mikseriin, SM57 ja AKG D880, Behringer Composer, PC jossa Inca88 ja CubaseVST, DBX Minipre, Yamaha MS202 -monitorit sekä Korgin Sp200-keikkapiano.

Studiossa taas oli käytössä oikeat, hyvät rummut hyvillä mikeillä, Nord Electro 2, POD, Sonyn DMX-R100 -digimikseri, CubaseVST Mac G4:ssä, Genelec-kuuntelu, Neumann TLM-103, Focusrite Trackmaster jne.

Kyllähän noissa studiokamoissa on nolla jokaisen laitteen hinnan perässä, mutta loppujen lopuksi jälki ei kuitenkaan ole niiiiiin ihmeellistä. Omista taidoista lähinnä kiinni ja paremmista soittimista (sähkörummut on aika perseestä..). Ja masteroinnin suhteen ei hirveästi valittamista, ihan hyvältä kuulostaa molemmat.

Kyllä kotistudiossakin saa näköjään siedettävää jälkeä aikaiseksi. Varsinkin jos tekee hyvin ja huolella, mitä me emme täysin tehneet. :)

EDIT: Yksi ratkaiseva ero näiden välillä ainakin oli. Studiossa tehtiin tasan kaksi päivää, eli kahden biisin äänitys ja miksaus, kun taas kotona meni n. viikko. Miksauksiin käytettiin pari iltaa, äänityksiin pari päivää ja iltaa. Mutta kotona olisi ollut enemmänkin aikaa, varsinkin tuohon loppuviilaukseen. Oli vaan kiire saada biisit narulle, mutta jos oltaisiin rauhassa tehty niin olis voinu olla vieläkin paremman kuuloinen.

Noi kotistudiobiisithän on muuten tuolla Demostudiossa Jamstream-nimellä, käykää kuuntelemassa ja kommentoikaa itse.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;o=0&x=6aaae4307b&co=180
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;o=0&x=b57104f0f4&co=180
kivi
28.08.2003 22:03:56
Kyllä se mun mielestä on tehnyt kaksi...kolme, jos lasketaan se elämänkertaelokuvaplatta...

Right you are. I stand corrected:-)

ja TT:stä...mä en ole koskaan oikein digannut sen soundeista, vaikka se on mua joskus tuottanutkin...Danu tekee jotenkin lämpimämpää jälkeä

Niinpä. En mä tuota ajanutkaan takaa, vaan sitä, mikä _välittömästi_ iskee tajuntaan että: oho! Ja jos sama resepti käy Sielun Veljistä Southern rockiin, onkse niin paha;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jabbe
30.08.2003 19:11:33
Masterointiinko muuten ei ole mitään mahdollisuuksia kotistudiossa?
Ukko
30.08.2003 19:24:51

Masterointiinko muuten ei ole mitään mahdollisuuksia kotistudiossa?

On. Se vaan vaatii kunnon kuuntelun ja esim. Wavesin pluggarit johonkin audio editori softaan. Maksavat vaan aika raakasti. Mutta ovat hintansa arvoisia. Toisaalta se kuuntelukyky vaatii aika pitkän harjoittelun mutta niin se vaatii kaikki muukin.
Jabbe
30.08.2003 19:27:04
On. Se vaan vaatii kunnon kuuntelun ja esim. Wavesin pluggarit johonkin audio editori softaan. Maksavat vaan aika raakasti. Mutta ovat hintansa arvoisia. Toisaalta se kuuntelukyky vaatii aika pitkän harjoittelun mutta niin se vaatii kaikki muukin.

Olisko näin? Ainakin meidän bändin demon pari biisiä, jotka äänitettiin täällä mun kotona, masteroi meidän basisti kotonaan. Ei sillä muuta ollu kun tietokone+softat ja kuulokkeet/stereot. Ihan hyvää jälkeä tuli.

Niin siis onko järkeä maksaa siitä kalliista masteroinnista kun voi periaatteessa itse tehdä ihan kohtuullista jälkeä..?
Vilhelmus
30.08.2003 19:29:35

Niin siis onko järkeä maksaa siitä kalliista masteroinnista kun voi periaatteessa itse tehdä ihan kohtuullista jälkeä..?

Kaipa kaikki masterois kotonaan jos näin olisi.
Hevi on hianoo!
askomiko
30.08.2003 19:30:44 (muokattu 30.08.2003 19:32:13)
Niinno, joku Sterling Labsin masterointi on vähän erilaista kuin kotona "masterointi". Eli siis viimeisen päälle supergurut vääntää miljardin laitteilla.

Kotimasterointi on ihan oma juttunsa, ja nollabudjetin äänityksissä ihan hyväkin homma. Eli lähinnä tuotoksen runttaaminen lujalle, ja semmoinen summittainen eq:n tutkailu, ettei nyt kauhiasti tuuttaa basso yli, tai treble räikeästi sahaa korvaan.

Ihan hyvä vs. pro.

Eli vähän eri käyttöön eri lääkkeet. Miksipä ei kotona äänitettyä myös kotona masteroisi.
Jabbe
30.08.2003 19:43:44
Eli demokäyttöön asti kotimasterointikin varmaan välttää? Levylle ei ehkä kuitenkaan kannata kotimasterointeja jättää, mutta saako julkaistavalle levylle aikaiseksi kotona muutenkaan hyvää äänitys/miksausjälkeä?
kivi
30.08.2003 19:46:43 (muokattu 30.08.2003 19:50:05)
mutta saako julkaistavalle levylle aikaiseksi kotona muutenkaan hyvää äänitys/miksausjälkeä?

kyllä/miksipä ei?

:-)

Masteroinnista sen verran, että mitä puutteellisempi miksauspaja, sen tärkeämpää musta on levyn "oikea" masterointi. Näetsen, jos se on _joskus_ kuulostanut hemmetin hyvältä puutteellisessa kuuntelussa, sen voi aina masteroinnissa rekonstruoida kuulostamaan likimain samalta tavallisessa kuuntelussa; jos taas soundi on aina ollut "melkein" ei se hkä koskaan oo "ihan".
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jabbe
30.08.2003 19:55:20 (muokattu 30.08.2003 19:55:41)
Entäs kotipajan akustointi? Miten paljon huoneen soundiin voi käytännössä vaikuttaa? Tarvitseeko laulujen ja instrumenttien äänitykseen välttämättä erillistä studiota/koppia, vai välttääkö yhden huoneen studio/tarkkaamo -ratkaisu? Tuleeko tietokoneen ym. laitteiden hurinoista liikaa häiriöitä äänitykseen, ja kuinka hoitaa kuuntelu?
Vilhelmus
30.08.2003 20:28:37

Montako kertaa sä kysyt samat kysymykset?
Hevi on hianoo!
Jabbe
30.08.2003 20:29:46 (muokattu 30.08.2003 21:16:59)
Montako kertaa sä kysyt samat kysymykset?

Hyvä kysymys. ;) Siis yksityiskohtaisempaa vastausta etsin katsos...

EDIT: Mitenkähän tuo signaalitie? Saan luultavasti kohta uuden äänikortin (Echo Layla) ja sit on jo tuo Spiritin mikseri. Voisi olla hyvä idea hommata joku etuaste josta löytyisi tarvittavat työkalut eli ainakin kompura ja eq. Vai riittäisikö Spiritin omat etuset ja eq, jos lisäisi vaan kompuran? Yksi vaihtoehto olisi esim. Focusriten Trakmaster, josta löytyisi vähän kaikkea, mutta hinta on vähän kova. Vai pärjäisikö vaikka Behringerin MIC100 -etusella ja Comporser -kompuralla miten pitkälle? Jos ostaa noita lisähärveleitä, niin ei varmaan ole mitään ideaa käyttää mikseriä äänityksessä, vaan suoraan koneelle etusesta/kompurasta, eikö?
Ukko
31.08.2003 10:38:45

Jos ostaa noita lisähärveleitä, niin ei varmaan ole mitään ideaa käyttää mikseriä äänityksessä, vaan suoraan koneelle etusesta/kompurasta, eikö?
Tämä on ainakin Bruce Swed... ( kuis se nyt menikään se sukunimi ) johtoajatus. Mikkietuasteesta suoraan moniraiturille.
Ukko
31.08.2003 10:43:20

Tuleeko tietokoneen ym. laitteiden hurinoista liikaa häiriöitä äänitykseen, ja kuinka hoitaa kuuntelu?

Ainakin meikällä tuntuu äänitysvaiheessa kun loota hurisee lähellä että konkkamikki nappaa kaiken hälyn mukaan mutta kun kuuntelee tuotoksen, ei kuule mitään hurinoita. Ja jos niitä ei kuule vaikka ne siinä mukana olisivatkin, onko sillä silloin mitään väliä. Ja sitten on olemassa kyllä yksi aika hyvä pluggari ( en muista sen nimeä ) joka tehokkaasti häivyttää hurinat ja napsahdukset audiosta.
kivi
31.08.2003 10:44:59
Bruce Swed... ( kuis se nyt menikään se sukunimi .

Swedien.
(Handsome Dick Manitoba)    
askomiko
31.08.2003 14:42:13
Ja jos koneesta ottaa välimatkaa vaikka kolme metriä niin aika hiljaista taidetta pitää jo äänittää että kone häiritisisi.

Vaan kyllä tuo hurina kiusaa, ihan kuunnellessa. Varsinkin yöllä kun ei voi luukuttaa sitä peittoon. Äänetön on must.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)