ejhfi 02.06.2025 02:01:23 | |
---|
soundmodel: No tuossa tapauksessa sampleista voisi myös arvioida sen, mitä ei tiedä. Nehän ovat osa kuitenkin simulaattoreita, ja monesti niiden äänittäjät ovat taitavampia kuin itse. Se on aivan turhaa, jos soundipankissa ei yksinkertaisesti ole vaikka "rimmejä" tai sopivia aksentteja, tiettyjä peltejä tms. Pelkästään jo hyvät sudit, malletit ja rodit on rajallisia, puhumattakaan, jos rumpuja pitäis soittaa vaikka marakasseilla tms. Samoin sampleissa ei välttämättä ole mahdollista valita jotakin tiettyä mikkiä, jolla saa just sen tietyn soundin, tehdä erilaisia mikitysratkaisuja jne. Luova studiotyö on kaiken äänittämisen lähtökohta, eikä se saa rajoittua siihen, että jotakin juttua ei ole mahdollista toteuttaa, vaikka just sille olis tarvetta. Bittikilkkeily toimii tiettyyn rajaan asti, kun duunataan laatikossa, mutta kun lähdetään tekemään vaikka bändiä tai vielä isompaa proggista, hakea jotakin uuttaa, luoda hommalle käsialaa jne. on hyvä astua sieltä laatikosta ulos. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
hybridtwin 02.06.2025 09:48:59 | |
---|
Samplejen käytössä on yksi huono asia, mikä näkyy tällä hetkellä hyvin pop-musassa. Kun kaikki käyttää samoja sampleja (esim Splicestä vaikka top3 rumpusamplet) kuulostaa kaikki biisit soundillisesti samoilta. Artistit eivät erotu soundillisesti enää toisistaan, vain laulajan ääni vaihtuu ja tietenkin sävellys itsessään, mutta muu soundimaailma on sama. Tästä on ollut keskustelua uutisissa Euroviisuja myöten, miksi kaikki kuulostaa niin samalta. Onko tämä luovuutta? Ei mielestäni. Olenko samplen käyttöä vastaan? En todellakaan, mutta voisi jengi edes vähän miettiä mitä sampleja käyttää ja myöskin miten niitä käyttää. |
Muovinen 02.06.2025 10:08:59 (muokattu 02.06.2025 10:11:39) | |
---|
Soundmodel ei ole siis itse edes äänittänyt rumpuja, huhhuh. Minä olen tehnyt sitä kohta 25v mutta ilman mitään formaalista koulutusta ja käytetty laitteisto ja soittimet on koko tämän ajan pala palalta vaihtuneet parempiin ja parempiin ja tällä hetkellä monien osasten kanssa on tilanne, että ei ole yksiselitteisesti parempaa vaan on erilaisia ja enemmän tai vähemmän hommaan sopivia työkaluja. Olen kokeillut äänityksessä monenlaisia juttuja, käyttänyt tusinoittain eri mikkejä ja etuasteita ja äänittänyt monissa eri tiloissa ja kokenut sen kuinka paljon hyvä soundinen rumpusetti hyvässä tilassa auttaa miksaamista. Erityisen selväksi on tullut soittajan vaikutus soundiin. Olen myös tehnyt itse sampleja ja kasannut rumpuraitoja niistä, mutta se on aivan haista paska hommaa soittamiseen verrattuna. Edith: kaikesta tästä huolimatta kysyin neuvoa tuohon soundiin, koska siinä oli selvästi paljon kyse myös miksaamisesta ja vaikka olen sitäkin tehnyt paljon ja kauan en koe itseäni sen osalta millään lailla päteväksi. |
rintapek 02.06.2025 10:40:39 | |
---|
soundmodel: No minä taas ajattelen, että sampleja on maailma niin täynnä, että kannattaisi laittaa energia muuhun Maailma ei ole valmis. Ei edes konemusasaundien osalta. Luomummassa tavarassa se ei koskaan edes tule valmiiksi. Rummut(kin) on semmoinen instrumentti, että saundit, tatsi, dynamiikka ja tyyli riippuu ensisijaisesti siitä kuka jakkaralla istuu. Kaikkea ei voi korvata koneilla eikä sampleilla. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. |
KaRa 02.06.2025 11:43:48 | |
---|
Luova studiotyöhän nimenomaan on sitä, että tehdään niillä mitä on. |
soundmodel 02.06.2025 13:25:55 (muokattu 02.06.2025 13:29:03) | |
---|
Äänidemoilla maustetun paremman formaatin lopputulemaa voisi olla myös, että erilaiset ihmiset oppivat toisiltaan: samplistit äänittäjiltä jne. Paremmassa formaatissa ei olisi näitä tämänkin ketjun off-topic viisauksia, kuten "kaikkea ei voi korvata koneella", koska tämä riippuu siitä soundiongelmasta ja myös kuluttajista (kuuleeko average kuuntelija mitään olennaista eroa, vaikka soundit eivät olisi edes samoja, vai riittääkö vaan, että "fiilis" on sama?). |
ejhfi 02.06.2025 14:23:05 | |
---|
KaRa: Luova studiotyöhän nimenomaan on sitä, että tehdään niillä mitä on. Muistan joskus kasettineliraituriaikaan kaveri soitti mulle tekemäänsä demoa. Kiinnitin huomiota rumpuraitaan ja kysyin, millä rummut oli tehty, kun kuulosti älyttömän rouhealta sillä oleva mäiske? Vastaus oli: "Sähköhellalla." Stingin "Englishman in New Yorkin" väliosan rumpubeat tehtiin pistoolilla ja koripallolla. Vastaavia esimerkkejä löytyy. Mielikuvitus, kokeilu ja rajojen haastaminen on kaiken oleellisen A ja O luovassa työskentelyssä. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
soundmodel 02.06.2025 14:42:19 (muokattu 02.06.2025 14:50:45) | |
---|
Aika kehno määritelmä minusta. Kyllä jotkut myös vuokraa tasan samat kamat yms., jotta saa tasan saman kopion. Tai ostavat ne Waves:in signature-plugarit ja jotain signature sample pack:eja. Tuo on minusta enemmän tuota "real music" ja "real musicians don't use sampled music" -osastoa ja sitä, että pitää brassailla "saavutuksilla". Nämä eivät edes kuuluisi soundidemoformaattiin, ja asiakasta ei kuitenkaan kiinnosta, millä asia on tehty. Sitä paitsi tuo tukisi myös sitä, että ne esimerkin rummut voisi kopioida vaikka lattiatomia basariin -menetelmällä, mikäli tämä tosiasiassa toimisi. |
Muovinen 02.06.2025 15:15:32 | |
---|
soundmodel: Aika kehno määritelmä minusta. Kyllä jotkut myös vuokraa tasan samat kamat yms., jotta saa tasan saman kopion. Tai ostavat ne Waves:in signature-plugarit ja jotain signature sample pack:eja. Ja se on jännä juttu että jos nämä samat kamat annettaisiin kymmenelle eri tyypille ne tekisi niillä kymmenen omansa kuuloista tuotosta. |
KaRa Sunnuntaina 12:11:05 (muokattu sunnuntaina 12:12:41) | |
---|
Nniinno, noniin. En tiiä sitten kuinka luovaa se on. Tehdään niillä mitä on. Eikö se päde, jos käyttää samojakin kamoja eri tavoilla. Väline on viesti. Ei siitä mihinkään pääse. |
soundmodel Sunnuntaina 12:24:02 (muokattu sunnuntaina 12:26:04) | |
---|
No, soundikysyjän kannattaisi kuitenkin kertoa, että preferoiko hän jotain 10+ eri mielipidettä vai 1-2 täsmämielipidettä. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen campiin, koska 10+ mielipidettä ei lisää informaatiota olennaisesti. Se, että jonkun mielestä vaihtoehtoja on monta tarkoittaa lähinnä vain, että kysyjä tai vastaaja ei ole riittävän spesifinen. Kun kysymys on käytännöllinen, niin suuntaa-antava on hyvin määritelty. |