Aihe: C-kasettiraiturit menneen talven lumia?
1 2 3
p130
12.11.2024 11:48:17

Vessajono: Jollekin musiikki- ja havaintopsykologiaan ja akustiikkaan perehtyneelle graduntekijälle (tai miksei jopa väikkärintekijälle tai tutkijalle) ilmainen vinkki: Anssi Kippo ja kuinka paljon analogiseen ääneen liittyvää paskaa on mahdollista puhua. Tekisin ite, mutta mä oon suuntanut enemmänkin musiikkisosiologiaan.

Kirjoitettaisiinko yhdessä jotain tyyliin "Bourdieulainen näkökulma analogiseen ääneen"?
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Vessajono
12.11.2024 14:59:40
p130: Kirjoitettaisiinko yhdessä jotain tyyliin "Bourdieulainen näkökulma analogiseen ääneen"?

"Näin ollen voidaan siis perustellusti kysyä, onko analogisen äänittämisen väitetyssä paremmuudessa lopulta kyse ainoastaan äänittäjän tai tuottajan omasta habituksesta ja pyrkimyksestä saavuttaa sekä kulttuurista että taloudellista pääomaa ilmapiiriltään ja kilpailultaan tiukentuneessa toimintaympäristössään"
Duro: Veikkaan ettei Vessajono paljoo kysele miten missä ja kuinka Menneniä käyttää.
p130
12.11.2024 20:06:13

Vessajono: "Näin ollen voidaan siis perustellusti kysyä, onko analogisen äänittämisen väitetyssä paremmuudessa lopulta kyse ainoastaan äänittäjän tai tuottajan omasta habituksesta ja pyrkimyksestä saavuttaa sekä kulttuurista että taloudellista pääomaa ilmapiiriltään ja kilpailultaan tiukentuneessa toimintaympäristössään"

Intro jo melkein kasassa!
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
basisti1971
13.11.2024 07:34:34
Moi.

-Fluky-: Tuossa on markkinarako.

Ei muuta kuin suunnittelemaan, valmis(tut)tamaan ja kultaa vuolemaan ;).
Tuohon(kaan) ei sähkärin papereita tai urakointilupia tarvita eikä vaadita, muunlaista tietotaitoa senkin edestä.

Niche-rako tuossa kyllä on, markkinarakoa ei ellei oikeasti pääse ~50€ kuluttajahintaan, kiitos kymmenien ellei satojen tuhansien avokelanauhureiden ja C-kasetti Hi-Fi dekkien joita markkinoilla vielä pyörii.
Joita on käytetty, käytetään ja tullaan jatkossakin käyttämään tuollaiseen "Tapetizer" tyyppiseen efektiin/mausteeseen.

-Fluky-: Pitäisi tehdä joku https://www.thomannmusic.com/t_rex_replicator_tape_echo_module.htm , joka maksaa vain 50e ja jossa on pelkästään "saturate to tape".

:)

Julmettu on ainakin luotto omaan osaamiseen ja yhtälailla muiden osaamattomuuteen.
Edellistä tietysti vaaditaan kaikessa kaupallisuuteen tähtäävässä puuhastelussa, mutta jälkimmäinen voi kaataa isommankin yrityksen jos oikein huono tuuri käy.
Edes tuohon T-Rexin ulosmyyntihintaan on julmetun vaikea päästä (MOT), saati sitten sen alle.

Instrumenttinauhakaikuna tuo on myös tietenkin monolaite, studiotasoisen stereolaitteen suunnitteleminen ja toteuttaminen on aivan toista kertaluokkaa oleva haaste.
Niin vaativuudeltaan kuin kustannuksiltaankin.
Eikä tässä(kään) tapauksessa kahdesta mmonolaitteesta saa helposti aikaiseksi stereolaitetta.
Jos lainkaan ajateltuun käyttötarkoitukseen.

Jos/kun tarkoituksena on saada tallenteelle tarttumaan magneettinauhan Lo-Fi "soundi" -mitä ikinä se kullekin moista haikailevalle tarkoittaa- kaivataan pääsääntöisesti äänimaailman "parantamista", ei sitä että lopputulos kuulostaa kaikilta osa-alueiltaan enemmän tai vähemmän ala-arvoiselta.

T:Samuli
basisti1971
13.11.2024 08:01:16
Moi.

Vessajono: "Näin ollen voidaan siis perustellusti kysyä, onko analogisen äänittämisen väitetyssä paremmuudessa lopulta kyse ainoastaan äänittäjän tai tuottajan omasta habituksesta ja pyrkimyksestä saavuttaa sekä kulttuurista että taloudellista pääomaa ilmapiiriltään ja kilpailultaan tiukentuneessa toimintaympäristössään"

Hyvä kysymys.
Itse tosin vaihtaisin "taloudellista pääomaa" termiin "taloudellista etulyöntiasemaa".

Vaikka itsellä analogiuskovaisuus juontaakin juurensa nuoruuteeni 80-luvulla ja siihen tosiasiaan etten ole juurikaan "digitaaliajan" äänityön kukkasista itselle mieluisaa musiikkia löytänyt, en missään nimessä kiistä ettenkö olisi asiaa tuoltakin kantilta ajatellut.
Enkä myöskään sitä että kun vihdoin viimein oli mahdollisuus panostaa vakavamminotettaviin -vaikkakin nauhuriosastolla prosumerkaluston- laitteisiin, ettenkö olettaisi kuviteltua tai todellista etulyöntiasemaa saavuttavani sillä että jos jossain vaiheessa saan harrastestudioni aikaiseksi toeteuttaa, niin signaalitie kuin workflowkin tulee olemaan analogista.

Mitä workflowhin ylipäätään tulee, itse väittäisin että tuo on se äänitystyön osa-alue joka niin äänittäjiä, tuottajia, kuin artistejakin viehättää vähintään yhtä paljon kuin itse nauhamateriaalikin.
Vaikka DAW-työskentelynkin voisi kääntää workflowltaan analogimaisemmaksi, kiusaus rajattomasta raitamäärästä ja rajattomista editointi- ja muokkausmahdollisuuksista taitaa viedä aina voiton.

Väheksyä ei mun mielestä voi sitäkään tosiasiaa että olivat hyödyt kuviteltuja tai todellisia, se että Suomessa voi taas pitkästä aikaa toteuttaa täysanalogisen tallenteen vinyylille ilman ensimmäistäkään digivälivaihetta, on joillekuille merkittävä asia.

T:Samuli
Mikael
13.11.2024 09:46:27 (muokattu 13.11.2024 09:59:11)

Mulla on ollut sekä laadukkaita kelanauhurieta että c-kassuvehkeitä, mutta omaan käyttöön en oo löytänyt niistä mitään parannusta/etua verrattuna nauhureita mallintaviin plugareihin, joita kyllä käytän, joten mulle merkittävästi isompi työmäärä ei ole perusteltua. Tietenkin jos joku kokee/kuulee/tuntee itse toisin niin kannattaa ehdottomasti käyttää niitä ja kaikkea muutakin millä saa omat hommat parhaiten toimimaan.

"Mikään plugari ei kuulosta nauhalta." jäi vaan mietityttämään, kun nauhan kanssahan on se, että kaikki nauhurit ja nauhat kuulostaa eriltä ja vieläpä eri kerroilla eriltä ihan samatkin nauhat/vehkeet (toisin kuin plugari). Niin että mikä on se asia mitä nauhassa on jotenkin niin paljon maagisempaa, että kaikki se vaiva ja epästabiilius on perusteltua? Fiilis on ainoa omasta mielestä perusteltu ja vastaansanomaton asia mikä tulee mieleen ja se onkin kiistatta erinomainen peruste taiteessa vähän mille tahansa asialle :D Monesti vaan tuntuu että fiilistä perusteena vähätellään ja sille koitetaan keksiä jotain teknisiä oikeutuksia missä mennään sit helposti vähän metsän puolelle.
Fuzz is Clean!
soundmodel
13.11.2024 21:41:06 (muokattu 13.11.2024 21:49:23)
basisti1971:
Vaikka DAW-työskentelynkin voisi kääntää workflowltaan analogimaisemmaksi, kiusaus rajattomasta raitamäärästä ja rajattomista editointi- ja muokkausmahdollisuuksista taitaa viedä aina voiton.

Ei oikeastaan, jos vähillä raitamäärillä ja vähemmällä säätämisellä pääsee nopeammin maaliin.

Kokeilin joskus, että jos haluaa saada plugarit kuulostamaan analogilta, niin usein sellainen chain on aika pitkä, vähintään 5 laitetta, ehkä automaatiotakin. Vertaa, että saat valmiin soundin yhdellä laitteella ja vähemmällä säätämisellä.

Mikael:
"Mikään plugari ei kuulosta nauhalta." jäi vaan mietityttämään, kun nauhan kanssahan on se, että kaikki nauhurit ja nauhat kuulostaa eriltä ja vieläpä eri kerroilla eriltä ihan samatkin nauhat/vehkeet (toisin kuin plugari). Niin että mikä on se asia mitä nauhassa on jotenkin niin paljon maagisempaa, että kaikki se vaiva ja epästabiilius on perusteltua? Fiilis on ainoa omasta mielestä perusteltu ja vastaansanomaton asia mikä tulee mieleen ja se onkin kiistatta erinomainen peruste taiteessa vähän mille tahansa asialle :D Monesti vaan tuntuu että fiilistä perusteena vähätellään ja sille koitetaan keksiä jotain teknisiä oikeutuksia missä mennään sit helposti vähän metsän puolelle.

No se nauhan taajuusvaste ja dynaaminen vaste on monimutkaisempi kuin mitä mikään plugari tekee. Yleisesti, analogilaitteet ovat epälineaarisempia.

Ei mikään iZotope Vinyl:kään kuulosta kuin 10-20% vinyyliltä. Esim. koska siitä voi erottaa, että ne rätinät ovat "päälleliimattuja", eivätkä signaalin osia. Myös esim. kohina on standardia, eikä signaalin mukaan värittynyttä.

Jos haluaa plugarista analogia, niin kannattaa vähintään katsoa, että plugari on dynaaminen. Eli esim. Blue Cat's Destructor.
Henri Henri Olavi
13.11.2024 21:49:33 (muokattu 13.11.2024 21:50:29)
-Fluky-:
Ei mikään iZotope Vinyl:kään kuulosta kuin 10-20% vinyyliltä. Esim. koska siitä voi erottaa, että ne rätinät ovat "päälleliimattuja", eivätkä signaalin osia. Myös esim. kohina on standardia, eikä signaalin mukaan värittynyttä.

Millä kaavalla laskit nuo prosentit? Millaista on signaalin mukaan värittynyt kohina verrattuna algoritmikohinaan?

jos haluaa plugarista analogia,

Ei plugarista voi saada analogia milloinkaan.
Jos et sä osaa päätäs käyttää niin voisit sä ainaki munaas näyttää
soundmodel
13.11.2024 21:51:33
Henri Henri Olavi: Millä kaavalla laskit nuo prosentit? Millaista on signaalin mukaan värittynyt kohina verrattuna algoritmikohinaan?

Ihan vaan arvioimalla, että signaali on 80% kaukana siitä, mitä se olisi, jos vastaava olisi aidosta analogilähteestä.
Henri Henri Olavi
13.11.2024 21:53:45 (muokattu 13.11.2024 21:58:31)
Onhan plugarikohinakin signaalin mukaan värittynyttä. Se on aina erilaista, riippuen siitä, mitä signaalia siihen ajetaan. Ei ehkä kaikki plugarit. En tiedä, en tunne niiden algoritmeja. Jos kuuntelee plugareilla tehtyä musaa vinyyliltä, niin sehän on signaalin mukaan värittynyttä analogikohinaa. Ihan parasta.
soundmodel
13.11.2024 22:08:54 (muokattu 13.11.2024 22:28:22)
Mainittu TAUPE ei yllätä, koska se on dynaaminen konvoluutio.

Mutta Acusticankin plugarit kuulostavat vain 50-70% aidolta. Tyylistä riippuen se voi riittää.

Mikä on kuitenkin usein enemmän kuin muista algoritmeistä.

Plugarit eivät seuraa materiaalin dynamiikkoja kuten aidot analogit. Jotkin kompressorit (esim. Waves DBX 160) seuraavat hyvin lähelle, mutta nämä ovat poikkeustapauksia.
oksatboys
13.11.2024 22:18:13 (muokattu 13.11.2024 22:18:35)

-Fluky-: Kokeilin joskus, että jos haluaa saada plugarit kuulostamaan analogilta, niin usein sellainen chain on aika pitkä, vähintään 5 laitetta, ehkä automaatiotakin. Vertaa, että saat valmiin soundin yhdellä laitteella ja vähemmällä säätämisellä.

Mitä sä tossa siis vertasit? Joku analogivehje vs sen plugariversio? Plugareita sit 5 peräkkäin?
dewil
13.11.2024 23:43:25

Mikael: Mulla on ollut sekä laadukkaita kelanauhurieta että c-kassuvehkeitä, mutta omaan käyttöön en oo löytänyt niistä mitään parannusta/etua verrattuna nauhureita mallintaviin plugareihin, joita kyllä käytän, joten mulle merkittävästi isompi työmäärä ei ole perusteltua. Tietenkin jos joku kokee/kuulee/tuntee itse toisin niin kannattaa ehdottomasti käyttää niitä ja kaikkea muutakin millä saa omat hommat parhaiten toimimaan.

Tässä yllä on kamalan paljon viisauden sanoja.

Nauhaformaatin kanssa on niin valtavasti muuttujia, lähtien itse vehkeestä ja sen kalibroinnista, käytetyistä kohinanvaimennusprosessoinneista, nauhanopeuksista, puhumattakaan eri nauhalaaduista ja leveyksistä.
Ja sitten pitää ottaa vielä huomioon se, että minkälaista materiaalia nauhalle tallennetaan ja kuinka lujaa.

Eli muuttujia on ihan älyttömästi. Onneksi aika monia näitä muuttujia osataan mallintaa jo aika hyvin. Yksi suosikkini on u-he Satin, jolla saadaan simuloitua aika paljon niitä tärkeimpiä muuttujia hämmästyttävän hyvin. Mutta koska nauha soundaa optimaalisissa oloissa aivan loistavalta, niin tääkin plugari on monesti hyvin huomaamaton.

Itse en yhtään haikaile "vanhoja kunnon" nauha-aikoja. Niitä hallitsemattomia muuttujia oli nimittäin ihan helvetisti ja kaikki maksoi älyttömästi ja kokoajan sai olla säätämässä biaksia, vahtimassa nauhan minuuttimääriä ja putsailemassa nauhapäitä.

Mutta se, mitä nykyaikana nauhassa on ylittämättömän hienoa on sen väärinkäyttö ja fiilis; Jos sä haluut kokeilevaa soundia, niin hommaat vanhaa nauhaa ja ajat sitä ruvelle. Ei sellaista voi simuloida. Varsinkin just tää C-kasetti on siihen omiaan. Vedät nauhaa ulos ja ruttaat sen. Sellaista ei vaan voi tehdä plugareilla millään.

PS: Ja sit kun studiossa haisee vanha navetta, niin se on sen merkki, että se vanhan nauhan sideaine alkaa reagoida ilman kanssa ja on aika imuroida kaikki se pöly pois ja tuulettaa kunnolla. Siitä tulee nimittäin melkoinen hedari ja hengitystieoire. Sitäkään ei voi simuloida. :D
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
soundmodel
14.11.2024 06:33:13 (muokattu 14.11.2024 07:46:21)
oksatboys: Mitä sä tossa siis vertasit? Joku analogivehje vs sen plugariversio? Plugareita sit 5 peräkkäin?

Esim. jos haluat perus- tape-emulaation analogisemman kuuloiseksi, niin vaaditaan esim.

eq
mieto pitch lfo
kevyt fuzz
tape-emulaatio
eq
toinen tape
kevyt fuzz
eq

Paljon helpompaa ottaa aito kapine.

Joo ja toki nauhalle on ainakin kaksi eri tarkoitusta:

tuhnusoundi, jota itse haen
ja
kliini nauhakompressio a la master-nauhalaitteet, joihin verrattuna Satin tms. on melko ok
Danko
14.11.2024 09:13:54

-Fluky-: Joo ja toki nauhalle on ainakin kaksi eri tarkoitusta:

Baby Audio Taip oli juuri tuollainen tuhnauttaja https://babyaud.io/taip-plugin
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
Henri Henri Olavi
14.11.2024 12:57:45 (muokattu 14.11.2024 12:59:04)
dewil: Varsinkin just tää C-kasetti on siihen omiaan. Vedät nauhaa ulos ja ruttaat sen. Sellaista ei vaan voi tehdä plugareilla millään.

Toi on ihan kivaa ja on tullut tuollaistakin tehtyä, mutta kyllä samanlaista saa plugareilla ja editoimalla nykyään aikaiseksi. Menee toki säätämiseksi ja aikaa kuluu, mutta sehän on vain kiva kokeilla kaikenlaista.
oksatboys
14.11.2024 13:02:00

-Fluky-: Esim. jos haluat perus- tape-emulaation analogisemman kuuloiseksi, niin vaaditaan esim.

eq
mieto pitch lfo
kevyt fuzz
tape-emulaatio
eq
toinen tape
kevyt fuzz
eq

Joo ja toki nauhalle on ainakin kaksi eri tarkoitusta:

ja
kliini nauhakompressio a la master-nauhalaitteet, joihin verrattuna Satin tms. on melko ok

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta tolla ketjullahan ei tule nauhasoundia vaan tuhnua kasettisoundia :D Mullakin on C-kassudekki dolbyineen ja on siinä kieltämättä ihan siisti soundi ja hyvin värittynyt sellainen. Mulla on myös Revoxin B77, joka taas on "ihan oikea nauhuri". Se nyt soundaa pelkästään hyvältä, mutta uskoisin että samaan tulokseen pääsee jo yhdellä plugarilla*. En ole jaksanut AB-vertailla koska Revoxi muutama vuosi sitten tehdystä huollosta huolimatta alkaa huojumaan loppu kelaa kohden. Mistä pääsenkin Mikaelin ja Dewilin kanssa samoille linjoille siinä että käytettävyys voittaa vaikka sitä kelojen hypnoottisen pyörimisen ja VU-mittarien neulojen heiluntaa tuomaa tunnelmaa on hankala mallinnoksista saada.

*viimeaikoina olen käyttänyt tätä ilmaista ja varsin insinöörimäistä plugaria https://www.airwindows.com/totape7/
Mikael
14.11.2024 13:42:42 (muokattu 14.11.2024 16:15:29)

-Fluky-:

Noo... ei kyllä oo ainakaan mun mielestä mitenkään helpompaa. Viiden tai kymmenen plugarin käyttäminen verrattuna oikean laitteen hankkimiseen, ylläpitoon ja käyttöön on aika paljon kevyempää. Lisäksi nykyään löytyy kyllä nauhaplugareita jotka tekevät tuon kaiken ihan yhden plugarin sisällä. Ja jos haluaa käyttää jotain omaa custom plugariketjua, mikä itelle toimii niin senhän voi tallentaa templateksi jolloin ei joka kerta tartte aloittaa ihan nollasta.

Mä esim tykkään käyttää useinkin nauhurisimulaaitota mun masterbussissa kun miksaan. Jos mulla pitäisi olla koko ajan joku nauhuri jossaian nurkassa pyörimässä niin tuntuis kyllä aika hankalalta... etenkin kun miksaan läppärillä kotona, studiossa ja työpaikalla tai hotellissa tai kesämökillä. Ja mä haluan että mulla on masterbussissa kaikki asiat kun miksaan eikä mut tarvitse kuvitella miksatessa, että mitenköhän se nauhuri tässä perässä vaikuttaisi asioihin. Ja jos se oliskin jossain nurkassa niin nauhaa kyllä kuluisi :D Niin ja nauhuria voi käyttää vain yhdessä asiassa kerrallaan.

Edelleenkin: mulla on ollut nauhuteita, mutta ne ei kyllä tehneet mitään sellaista mitä en nyt saavuttaisi plugareilla.

Mut jos tosiaan sulle nauhuri on se juttu, niin kannattaa tietenkin tehdä sillä. Kyllä mäkin tietty tajuan, että analogisten laitteiden kanssa on kivaa ja intuitiivista puuhastella ja monesti voi löytää uusia mahtavia juttuja jos on aikaa ja mahdollisuuksia, mut ei sitä kyllä ainakaan helppoudella voi kovin uskottavasti perustella ja sitten kun tietää mitä on tekemässä niin samanlaiseen tulokseen voi päästä muillakin tavoilla.
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
14.11.2024 13:53:42
oksatboys:
*viimeaikoina olen käyttänyt tätä ilmaista ja varsin insinöörimäistä plugaria https://www.airwindows.com/totape7/

Tää on aivan älyttömän hyvä! Nythän tuli juuri käsittääkseni tästä versio 8 (totape8).
Mikael
14.11.2024 14:38:45 (muokattu 14.11.2024 14:44:50)

oksatboys: kelojen hypnoottisen pyörimisen ja VU-mittarien neulojen heiluntaa tuomaa tunnelmaa on hankala mallinnoksista saada.

Tuoksusta puhumattakaan! Old analog gear -suitsuke olis kyllä...

Chow Tape Model on kans aika kiva kaikenlaiseen experimentaalisempaan ja lofimpaan nauhapuuhailuun.

https://chowdsp.com/products.html
Fuzz is Clean!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)