Aihe: Pikakysymys akustoinnista bassojen suhteen
1 2
saastara
20.03.2016 08:40:25 (muokattu 20.03.2016 09:10:10)
JohnBoner: Enpä ajatellut "kaukoapua" enää. Aihe näemmä herättää liikaa mielipidepainotteista höpinää.

Mikä on sillai hassua et kyseessä on fysiikan lakeihin perustuva ilmiö. Sitä mun pitää ihan isse opiskella lisää.

Eipä silti tullut vastausta siihen alkuperäiseen kysymykseen. Kaikkea muuta paljonkin, siitä varmaan on jatkossa riemua.

Kiitos kuitenkin kaikille osallistujille, eihän se hukkaan mene.

------>Kirjaston kautta mittailemaan.

Ilmainen keskustelufoorumi on siitä vähän huono verrattuna maksettuun, paikalle tulevaan, ammattilaiseen, että eksakteja ratkaisuja on vähän vaikeampi antaa. Kirjasto on aina hyvä ratkaisu, sivistys kunniaan. Ei ehkä kannata kuitenkaan olla ihan perse santapaperina ihmisille jotka yrittää auttaa, sen takia, että ei saa niitä vastauksia mitkä haluaa.

Mutta, aiheeseen vielä palaten, sä sait, jo monta kertaa, saman vastauksen, monelta eri kirjoittajalta.. Se on eri juttu oliko se vastaus tai ratkaisu jonka halusit kuulla, mutta sille ei nyt voi mitään, kuten sanoit, fysiikasta kun puhutaan. Jos sä haluat tappaa jonkun 60-70hz aallon, siihen tarvitaan aika miehekäs ansa. Niin miehekäs, että se lienee jo aika epäkäytännöllistä työskentelyn suhteen. Sen huoneen lienee kuitenkin olla mukava tila työstää musiikkia, eikä mikään akustinen tutkimushuone.

Aatteles nyt, sä toteat, että kyseessä on joku seisova aalto paikassa x huonetta (todennäköisesti puolessa välissä jotain tasoja).. Niin mitä sä oikeastaan käytännössä aiot? Ripustaa jollain ketjulla semmoisen 120x78x60 kuution roikkumaan siihen pisteeseen? Pienessä huoneessa on varmasti kivaa tommoisen kanssa. Resonaattoriansaa tarjottiin myös, olis käytännöllisempi, mutta ei se kelvannut.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
JohnBoner
20.03.2016 11:55:45
saastara: Ilmainen keskustelufoorumi on siitä vähän huono verrattuna maksettuun, paikalle tulevaan, ammattilaiseen, että eksakteja ratkaisuja on vähän vaikeampi antaa. Kirjasto on aina hyvä ratkaisu, sivistys kunniaan. Ei ehkä kannata kuitenkaan olla ihan perse santapaperina ihmisille jotka yrittää auttaa, sen takia, että ei saa niitä vastauksia mitkä haluaa.

Mutta, aiheeseen vielä palaten, sä sait, jo monta kertaa, saman vastauksen, monelta eri kirjoittajalta.. Se on eri juttu oliko se vastaus tai ratkaisu jonka halusit kuulla, mutta sille ei nyt voi mitään, kuten sanoit, fysiikasta kun puhutaan. Jos sä haluat tappaa jonkun 60-70hz aallon, siihen tarvitaan aika miehekäs ansa. Niin miehekäs, että se lienee jo aika epäkäytännöllistä työskentelyn suhteen. Sen huoneen lienee kuitenkin olla mukava tila työstää musiikkia, eikä mikään akustinen tutkimushuone.

Aatteles nyt, sä toteat, että kyseessä on joku seisova aalto paikassa x huonetta (todennäköisesti puolessa välissä jotain tasoja).. Niin mitä sä oikeastaan käytännössä aiot? Ripustaa jollain ketjulla semmoisen 120x78x60 kuution roikkumaan siihen pisteeseen? Pienessä huoneessa on varmasti kivaa tommoisen kanssa. Resonaattoriansaa tarjottiin myös, olis käytännöllisempi, mutta ei se kelvannut.

Emmä ole mitenkään perse santapaperilla, vastaus "dempit nurkkiin" ei vaan ole se mitä kysyin.

Tässä on ollut silti paljon hyviä vinkkejä, kiitos niistä.

En suinkaan tyrmännyt resoansaa, se vain on hieman vaivalloinen askarrella eikä ole takeita toimivuudesta, varsinkaan näillä neuvoilla. Voi toki olla etä päädyn sellaisen tekemään, ensin mun täytyy vaan perustella itselleni mitä se mahtaa loppujenlopuksi tässä (tai muussa) tilassa tehdä. Ja miksen laittaisi mörkökuutiota roikkumaan johonkin, jos se nyt ei ole kovin pahasti tiellä? Ihan kivasti voin väistellä sen verran jos vaste tasoittuu. Mun oma pituus on äpt. 170cm, jää siinä pään yläpuolelle jonkun verran tilaa.

Nii että mitä aion? Tässähän mä nyt olen kysellyt et mitä kannattaisi aikoa. Tai en oikeastaan sitäkään, ihan ekaksi kuitenkin kysyin et onko syytä laittaa demppimatsku sinne missä ongelmataajuus eniten korostuu. Tässä on tullu ihan hyviä vinkkejä mut ei silti vastausta tuohon. Ehkä siihen sitten ei voi vastata, ainakaan yksiselitteisesti.

Eniten kelailussa jeesas toi muistuttelu paineen ja nopeuden maksimista, tänks siitä.

" Ei ehkä kannata kuitenkaan olla ihan perse santapaperina ihmisille jotka yrittää auttaa, sen takia, että ei saa niitä vastauksia mitkä haluaa."

Tähän nyt pakko palata, koska munkin hermosto alkaa jo oireilla.

Vielä kerran, se alkup. kysymys oli et onko demppimatsku syytä sijoittaa sinne, missä ongelmataajuus korostuu eniten?

Siihen toki voi vastata monella tapaa, esim. ei/kyllä, tai vaikkapa et ennemmin 1/4-osan aallonpituuden päähän heijastekohdasta tms.

Ehkä mä nyt sitten olen vitun tyhmä turhankyselijä jonka perse on santapaperilla kun ei viisaat neuvot kelpaa.

Silti kiitän näistä neuvoista, oikeasti.
Laakstr
20.03.2016 14:06:05
Mielenkiintoinen ketju luettavaksi, kun samaan aikaan kun oman soittotilan matalia taajuuksia yrittänyt saada kuriin.

Alkuperäiseen kysymykseen on mun mielestä tullut monta hyvää vastausta mutta niihin tuntuu kysyjä suhtautuvan "väärin sammutettu" asenteella. Kun käytössä on mittamikrofoni ja softat, niin mikä estää kokeilemasta tätä ihan käytännössä? Sen tulokset olisi aivan mielenkiintoista lukea tästä ketjusta varmaan monen muunkin palstaa selailevan. Idea kun kuitenkin kuulostaa fiksulta.
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
saastara
20.03.2016 14:11:46 (muokattu 20.03.2016 14:17:43)
Juu, ei ollut nyt meininki mitenkään kenkulta kuulostaa.

'Dempit nurkkiin' on kuitenkin aika jees vastaus kysymykseen 'sinne missä ongelma on', kuten todettua, koska siellä ne isoimmat ongelmat aina on.. Jos, tai kun sun tapauksessa, ne on hoidossa, sitten varmasti seuraavaksi sinne missä ne ongelmat on mitattuna suurimmat. Monille semmoiset valtavat kuutiot ilmassa roikkumassa, ei olisi kovinkaan validi ratkaisu, mutta jos se ei haittaa, niin miksikäs nottei.. Ihmiset kuitenkin pingottaa piuhoja ilmaan saadakseen parempaa sähköä, niin ilmassa roikkuvat jättikuutiot on varmaan vielä jossain määrin tolkullisessa kategoriassa.

Ehkä vastausten yleinen savolainen, 'suattaapi tuo olla tai olla olematta'-mentaliteetti johtunee juurikin siitä, että hassle vs gain-mittari paukkuu aika helposti punaiselle kun tekee itse ja säästää, jos puhutaan melko massiivisista ratkaisuista. Demppiä sinne missä ongelmat on, toki mutta se on sitten jokaisen oma juttu, mikä on kenellekkin järkevää ja riittävää. Voisihan sitä rakentaa vaikka semmoisen hienon akustiikkalevylinnoituksen työpöydän ja pään ympärille, sopivalla paksuudella ja etäisyydellä seinistä, että saadaan tasaisempaa toistoa 'linnoitukseen'. Kysymys on lähinnä että mitä jaksaa tehdä ja miten paljon jos haluaa oikeasti vaan tautisen douppii biittii.

Resonaattoriansat mainitsin lähinnä siksi, että niitä oli torilla silloin myynnissä ihan järkihintaan. Ja siinä kohtaa kun suunnitelmat siirtyy kategoriaan, että ryhdytään hypoteettisesti ilmaan pingottamaan valtavia kuutioita, jotta saadaan subiosastoa vähän tasattua, saattaisin itse vaan heittää kirjat helvettiin ja tilata jonkun hivenen ylihintaisen mutta varmasti toimivan kompaktin ratkaisun.

Mutta onhan nikkarointi hauskaa jos siitä tykkää.
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Sotahippi
29.03.2016 21:51:02 (muokattu 29.03.2016 22:02:47)

JohnBoner:
Nii että mitä aion? Tässähän mä nyt olen kysellyt et mitä kannattaisi aikoa. Tai en oikeastaan sitäkään, ihan ekaksi kuitenkin kysyin et onko syytä laittaa demppimatsku sinne missä ongelmataajuus eniten korostuu. Tässä on tullu ihan hyviä vinkkejä mut ei silti vastausta tuohon. Ehkä siihen sitten ei voi vastata, ainakaan yksiselitteisesti.

Eniten kelailussa jeesas toi muistuttelu paineen ja nopeuden maksimista, tänks siitä.

Kirjoitukseni oli ehkä hieman epäselvä, pahoittelut siitä, mutta mielestäni vastasin tismalleen tarkasti juuri esittämääsi kysymykseen. Kiteytän ja mineralisoin vielä:

Vastaus on ei.
Paineen maksimi on se korostus, minkä korva kuulee, oikea paikka viritetylle ansalle.
Nopeuden maksimi on se, missä taajuus vaimenee. Optimaalinen (teoriassa) paikka villalle, joskaan ei usein käytännöllisin.

Tämä pitää sitten hahmottaa huoneessa taajuus- ja suuntakohtaisesti, missä ne kohdat ovat. Ja koskee nimenomaan huonemoodeja, ei kertaluonteista kumoutumisheijastetta (oma termi :) engl. SBIR)
Lisäksi voisi mainita, ettei villa välttämättä ole paras ratkaisu yksittäisen ongelmataajuuden hoitoon. Mitä vähemmän ongelmakohtia on, ja mitä pahempia ne ovat, sitä ennemmin tarttuisin viritettyyn ratkaisuun. Villa on vähän semmoinen lieventävä asianhaara, ei yksittäisen ongelman kirurginen poistaja.
Toivottavasti auttoi.
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)