darkus: Mä voisin lisätä tähän omasta puolestani sellaisen jutun mikä saattaa vanhanliitonäijiä ärsyttää/kummastuttaa kun mua ei oikeastaan kiinnosta monona miksaaminen yhtään. Joo, mä tsekkaan kyllä välillä miltä mun miksaukset kuulostaa monona, mutta en kyllä tee mitään päätöksiä sen perusteella. Jos joku kuuntelee mun juttuja monona, ja ne kuulostaa paskalta, niin oma vika. Mä miksaan stereona, kuunnelkaa sitä vuonna 2016 stereona. Mä tykkään miksata monona, se on mulle hyvä työkalu.. mutta siinäkin päämääränä on parempi stereo-miksaus. Eikä se mono ole musta semmoinen asia mistä kannattaa ressata. Jos miksaus on hyvä, se kantaa monona. Tai ainakaan itse en ole koskaan törmännyt miksaukseen joka olisi stereona loistava, mutta hajoaisi palasiksi monona. Usein tuntuu siltä, kun kummastellee, että 'miksi tää kuulostaa monona huonolta mutta stereona ihan hyvältä, on vastauksena se, että se ei oikeasti stereonakaan kuulosta ihan niin hyvältä kuin luullaan. Sitten kun nämä kauppa ja mummonmökki ja sukellusveneradio, am-lähetykset, summatut klubi-pa:t jne skenaariot tulee kuitenkin esiin: Kaikilla on samat haasteet. Hyvin duunattu miksaus selviää niistäkin skenaarioista. Jostakin syystä internetin villissä maailmassa tuntuisi olevan valloillaan ajatus, että mono vaatisi jotain erityisiä kompromisseja stereosta toimiakseen, mutta en mä ole koskaan itse sitä oikeen niin kokenut.. musta pitää vaan olla kusematta perushommia niin ongelmia tuskin ilmenee. "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" |
Yeah, mäkin pääsääntöisesti viittaan monokuuntelua kintaalla. Kuitenkin tulee aina tsekattua sen sekunnin edestä toimiiko mixu siellä. Kerran tai kaksi sadasta se paljastaa mullekkin että nyt joku asia laidassa ei toimikkaan; pienillä muutoksilla sain saman asia toimimaan esteettisesti samalla lailla mutta niin, että ei hukkunut täysin monottaessa. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
darkus: Mä voisin lisätä tähän omasta puolestani sellaisen jutun mikä saattaa vanhanliitonäijiä ärsyttää/kummastuttaa kun mua ei oikeastaan kiinnosta monona miksaaminen yhtään. Joo, mä tsekkaan kyllä välillä miltä mun miksaukset kuulostaa monona, mutta en kyllä tee mitään päätöksiä sen perusteella. Jos joku kuuntelee mun juttuja monona, ja ne kuulostaa paskalta, niin oma vika. Mä miksaan stereona, kuunnelkaa sitä vuonna 2016 stereona. (Edit: Jaa...Saastarahan luetteli samat jo tuossa aiemmin...) Ei sillä vanhan liiton kanssa ole mitään tekemistä, vaan sen, että monissa klubeissa systeemi on mono, samaten kaikenmaailman keittiöradiot yms. Jos siis haluaa biisin radiokuunteluun ja tanssiklubeihin, sen täytyy toimia monona. Jos tekee vasin itselleen, ei mitään väliä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |