Aihe: Shure sm7B+JoeMeek Goldmike vai Shure ksm44/AKG 414
1 2 3 4
varakeef
27.12.2014 00:20:19
master plan: Heittäkääpä joku laadukas kaksikanavainen etunen jonka voisi käytettynä saada 300-500€?

Voisin lähteä metsästämään sellaista.

FMR RNP. Uutenakin budjetissa.
http://www.thomann.de/fi/fmr_audio_rnp_8380.htm
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
master plan
27.12.2014 00:22:06
En tiedä pitäisikö siltikin hankkia yksikanavainen kunnollinen etunen. Taidan ottaa harkintaan myös sen vaihtoehdon.

Ajattelin alkuun, että kaksikanavaista voisi käyttää overeissakin yms, mutta jos ei ole järkeä laittaa rahoja sellaiseen tällä budjetilla. Ja kyllähän tosta omastani 003:sta on ihan ok soundit tullut rumpuihin.

Tämä sai ainakin hyviä kehuja maailmalla, Universal Audio 710, ja löytyisi toriltakin. + ehkä Shuren sm7b.. On tämä vaikeaa, kun on köyhä, arghh
Master Plan
Mikael
27.12.2014 10:23:29 (muokattu 27.12.2014 10:26:12)

Mä suosittelisin silti kaksikanavaista, koska kuitenkin jossain vaiheessa olis kiva tehdä äänityksiä myös stereona. Toi jo ehdotetu FMR RNP olis erinomainen valinta. Ja vaikka toki dynaamisellakin tekee kaikenlaista, niin kyllä kunnollinen isokalvoinen konkka on silti monipuolisin valinta yleiskäyttöiseksi studion perusmikiksi.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
27.12.2014 10:45:08 (muokattu 27.12.2014 10:52:52)
Mikael: Mä suosittelisin silti kaksikanavaista, koska kuitenkin jossain vaiheessa olis kiva tehdä äänityksiä myös stereona. Toi jo ehdotetu FMR RNP olis erinomainen valinta. Ja vaikka toki dynaamisellakin tekee kaikenlaista, niin kyllä kunnollinen isokalvoinen konkka on silti monipuolisin valinta yleiskäyttöiseksi studion perusmikiksi.

Mä sanoisin, että mielummin pistäisi rahat mahd hyvään mono-kanavaan, jos sille toiselle kanavalle ei oikeasti ole akuuttia tarvetta. Myy pois ja / tai ostaa toisen sitten kun on oikeasti todellinen tarve. Etenkin jos ei ole budjettia toiseen hyvään mikkiin valmiina.

Turha musta tuhlata pääomaa siihen toiseen kanavaan joka saa ehkä tulevaisuudessa potentiaalisesti 3% ajasta käyttöä. Aloittajana ostaisin varmaan käytettynä Dakingin Mic Pre Onen ja vanhemman, muuntajallisen 414:n. Toi on jo semmoinen combo, että laatu riittää ihan mihin tahansa ammattiproggikseen ja tolla äänittää mitä vain, niin kauan kun sen ei tarvi olla stereo.

Omaan makuun toi olisi melko budjettiystävällinen ja laadukas paketti aloittaa.

E: Kas, en huomannut, että nimenomaisesti kaksikanavainen oli hakusessa.. No sit varmaan saan kysyä, että miksi kaksi kanavaa jos tarkoitus on naruttaa laulua, akkaria ja kitaraa?

E II: Juu, selvisihän tuo kun jaksoi topicin lukea. Ja ei toi budjetti ollutkaan niin isoa kuin käsitin, eli piste mulle yrittämisestä.
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
master plan
27.12.2014 10:49:21 (muokattu 27.12.2014 10:49:38)
Mikael: Mä suosittelisin silti kaksikanavaista, koska kuitenkin jossain vaiheessa olis kiva tehdä äänityksiä myös stereona. Toi jo ehdotetu FMR RNP olis erinomainen valinta. Ja vaikka toki dynaamisellakin tekee kaikenlaista, niin kyllä kunnollinen isokalvoinen konkka on silti monipuolisin valinta yleiskäyttöiseksi studion perusmikiksi.

Jeps. Kiitokset hyvistä kommenteista! Täytyy metsästää sitä AKG414:sta ja hankkia se, ei siinä muu auta:)

Sellaista vielä pohdin, kun kaikki laitteet menee tällähetkellä tuon 003:n kautta.
(Focusrite 003 adat-väylään) ja 003 firewirellä iMaciin.

Miten kannattaisi kytkeä uusi etuaste? XLR -003 sisäänmenoon vai S/PDIF?
Master Plan
Pauli Lappalainen
27.12.2014 10:51:25
Itse olen kyllä tykännyt tuosta Shuren KSM44:sta nimen omaan yleismikkinä.
Sellainen vähän luonteeton ehkä mutta juuri sen takia käy melkein mihin vaan.

Ei 414 huono vaihtoehto ole, molemmilla pääsee maaliin.

Jos koneessa on SPDIF sisäänmeno, niin hävytön mainos perään:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=929257
master plan
27.12.2014 10:58:53 (muokattu 27.12.2014 11:02:53)
saastara:
E: Kas, en huomannut, että nimenomaisesti kaksikanavainen oli hakusessa..
No sit varmaan saan kysyä, että miksi kaksi kanavaa jos tarkoitus on naruttaa laulua, akkaria ja kitaraa?

Kyllä siis tarkoitus on tehdä äänityksiä kokonaisille orkestereille.
Tämänhetkiset laitteeni 003 ja Focusrite Le,
ja juuri myymäni AKG214 mikit eivät olleet mieleisiäni.
Ja akkariin ja laulun äänitykseen ainakin haluan panostaa,
niiden soundiin tahdon enemmän lämpöä.

Vähän olen jo kyllästnyt nykyisteni laitteiden kylmään digisoundiin, joten ajattelin päivittää hieman etusta + mikrofonia, päästäkseni taas hieman eteenpäin.
Budjetti on noin 700-800€.
Master Plan
master plan
27.12.2014 11:00:27 (muokattu 27.12.2014 11:01:27)
Pauli Lappalainen:

Jos koneessa on SPDIF sisäänmeno, niin hävytön mainos perään:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=929257

Kiitosta vaan, mutta tuollainen 8-kanavainen jo löytyykin:)
Master Plan
saastara
27.12.2014 11:32:16 (muokattu 27.12.2014 11:37:36)
master plan: Kyllä siis tarkoitus on tehdä äänityksiä kokonaisille orkestereille.
Tämänhetkiset laitteeni 003 ja Focusrite Le,
ja juuri myymäni AKG214 mikit eivät olleet mieleisiäni.
Ja akkariin ja laulun äänitykseen ainakin haluan panostaa,
niiden soundiin tahdon enemmän lämpöä.

Vaikka koko orkesteria olisi tarkoitus äänittää, on se 'miksi stereo' silti ihan hyvä kysymys.. Övereitä lukuunottamatta mä en itse keksi mitään missä ei pärjäisi perusnarutuksessa yhdellä kanavalla.. Ja toki stereo vaatii sitten sen parin niitä mikkejä. Makukysymyksiä.

Jos 214 ei miellyttänyt, niin tuskin uusi 414 on mikään ratkaisu koska käsittääkseni kapseli on täysin sama, ilman suuntakuvion vaihtoehtoja. Ja niiden pohjalta tuskin tekisin päätöstä kun suurin piirtein kerran elämässä tulee tarvittua palloa, kasia jne. Vanhat 414:t on sitten eri homma kun niissä on muuntajan lisäksi sisuskalut aika eri osastoa.

Vähän olen jo kyllästnyt nykyisteni laitteiden kylmään digisoundiin, joten ajattelin päivittää hieman etusta + mikrofonia, päästäkseni taas hieman eteenpäin.
Budjetti on noin 700-800€.

Karmila äänitti uusimman Lordin 003:lla ja sm7:lla jos en ihan väärin muista, joten ei se kylmä digisoundi ole aina vain laitteesta kiinni. Mutta totta kai jos on pääomaa ja tahtotilaa niin kannattaa päivittää.

Tolla budjetilla sä voit periaatteessa ostaa:

- Kaksi halpiskonkkaa
- hyvän etusen ja halpiskonkan
- kaksi hyvää dynaamista
- hyvän etusen ja hyvän dynaamisen
- hyvän konkan käytettynä.

Noista vaihtoehdoista mä ottaisin, riippuen vähän tuulen suunnasta jommankumman kahdesta viimeisestä.

Tohon 800€ pintaan liikkuu jo käytettynä halvempia Brauereita, Gefellejä, u87-klooneja jne. Tai sitten vaikka toi mun aiemmin mainitsema Dakingin etunen ja Sm7 sen kaveriksi tmv.

Toki kaikki riippuu täysin sun tarpeista ja painopisteistä.. Mutta itse oon ruvennut pikkuhiljaa siirtymään aivoissani siihen suuntaan, että omistaa mielummin vähän kamaa mutta se kama on helvetin hyvää.
master plan
27.12.2014 11:49:38 (muokattu 27.12.2014 12:26:48)
saastara:
Karmila äänitti uusimman Lordin 003:lla ja sm7:lla jos en ihan väärin muista, joten ei se kylmä digisoundi ole aina vain laitteesta kiinni. Mutta totta kai jos on pääomaa ja tahtotilaa niin kannattaa päivittää.

Muistan kans lukeneeni ton jutun riffistä. Eikös Karmilalla kuitenkin ollut jokin muukin etuaste,kuin 003, en muista tarkasti, mutta laitteen hinnan silloin tsekkasin ja se oli muistaakseni jotain yli 2000€.

Mutta sekin on varmasti totta, että kylmässä digisoundissa voi olla kyse omasta osaamisestakin:)
Heitän tähän linkin. Tämän äänitin 003 ja LE focusritellä, ihan ok soundi tuohon tyyliin.
https://www.youtube.com/watch?v=bkfivOjECSc

Mutta herkempää musaa varten kaipaan enemmän lämpöä etuasteelta ja mikeiltä. Tai sitten vaan kiuas viereen

Toki kaikki riippuu täysin sun tarpeista ja painopisteistä.. Mutta itse oon ruvennut pikkuhiljaa siirtymään aivoissani siihen suuntaan, että omistaa mieluusti vähän kamaa mutta se kama on helvetin hyvää.

Kyllä. Itekkään en jaksa kerätä "turhia" laitteita nurkkiin pyörimään, joten sen takia tässä kartoitankin eri vaihtoehtoja. Olen äänityksissä käyttänyt 414:sta, mutta kyllä siinä perempi/erilainen soundi on kuin 214:ssa. Se saattoi kyllä olla niitä vanhempia mallia.
Master Plan
saastara
27.12.2014 12:07:12 (muokattu 27.12.2014 12:12:42)
master plan: Muistan kans lukeneeni ton jutun riffistä. Eikös Karmilalla kuitenkin ollut jokin muukin etuaste,kuin 003, en muista tarkasti, mutta laitteen hinnan silloin tsekkasin ja se oli muistaakseni jotain yli 2000€.

Juu, voi hyvin olla. Tarkoitus ei ollut siis mitenkään namedroppailla vaan asettaa jotain perspektiiviä. Mutta tietysti hyvät kamat on hyvät kamat on hyvät kamat.

Kyllä. Itekkään en jaksa kerätä "turhia" laitteita nurkkiin pyörimään, joten sen takia tässä kartoitankin eri vaihtoehtoja.

Jees, eiköhän täälläkin tarjotuista vaihtoehdoista joku hyvä combo löydy.

Olen äänityksissä käyttänyt kyllä 414:sta, mutta kyllä siinä perempi/erilainen soundi on kuin 214. Se saattoi kyllä olla niitä vanhempia mallia.

Mä en ole ikinä rinnan käyttänyt kumpaakaan, eikä mulla ole paria kertaa isompaa kokemusta kummastakaan, joten voi olla, että puhun scheissea. Onhan tuommoiset valmistajien "ihan sama kuin tämä, mutta halvempi"-tyyppiset lupaukset aina hivenen arveluttavia.
master plan
27.12.2014 12:33:34
Mites tuo etuasteen liitäntä?
Kytkenkö 003 imputtiin vai S/PDIF:iin(jos etuasteesta löytyy)?

Jos kytken 003 imputtiin, niin onko vaihtoehtona huonompi, kun eikös uusi etunen käytä siinä samalla 003:n etuasteen soundia?
Master Plan
Antti1
27.12.2014 12:43:30 (muokattu 27.12.2014 12:49:36)
saastara: Mä en ole ikinä rinnan käyttänyt kumpaakaan, eikä mulla ole paria kertaa isompaa kokemusta kummastakaan, joten voi olla, että puhun scheissea. Onhan tuommoiset valmistajien "ihan sama kuin tämä, mutta halvempi"-tyyppiset lupaukset aina hivenen arveluttavia.

Niinhän ne on, koska noissa on puheista huolimatta vähän erilaiset kapselit ja erilaiset speksitkin. AKG sanoo seuraavaa: "The C214 captures sound by combining one capsule of the legendary C414 dual-capsule system and the patented AKG Back-Plate Technology, resulting in an outstanding performance close to the famous C414 XLII." Toi "the patented AKG Back-Plate Technology" = back-electret capsule, mitä toi back-electret nyt sit suomeksi onkaan. Jonkinlainen elektreettiratkaisu kuitenkin. Nykyisten C414 kohinat on siinä 6dBA ja C214 13dBA. C214:n yläpäässä on aggressiivisempi korostus siellä 10kHz lähistöillä ja alapäät leikkautuu selkeästi C414 ylempää pois.

En ole itse päässyt testaamaan tota C214 lainkaan, mutta noilla tiedoilla ja kuulemillani jutuilla ei kyllä tee kamalasti edes mieli testatakaan. Se on ilmeisesti enemmänkin sellainen tyypillinen entry level -konkka, joka lähinnä ratsastaa C414:n maineella.

E: Jaa... Voi hitto, enhän mä osaa itse lukea mitä kirjoitetaan! :D Ton väitetään vastaavan enemmän XLII-mallia, siitä mulla ei oo mitään kokemusta ja sehän on juurikin tollanen yläpäästään korostuneempi kapula. Mä vertailin ajatuksissani oletuksena tietty XLS-malliin.

master plan: Mites tuo etuasteen liitäntä?
Kytkenkö 003 imputtiin vai S/PDIF:iin(jos etuasteesta löytyy)?

Jos kytken 003 imputtiin, niin onko vaihtoehtona huonompi, kun eikös uusi etunen käytä siinä samalla 003:n etuasteen soundia?

Lähtökohtaisesti kannattaa tietenkin kokeilla molemmat vaihtoehdot. Jos on mahdollista käyttää molempia tapoja samanaikaisesti, niin sittenhän testi on harvinaisen helppo. Mut jos kytket analogisesti, niin laita linjatuloon, älä mikkietuseen.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Mikael
27.12.2014 13:32:15

saastara: Vaikka koko orkesteria olisi tarkoitus äänittää, on se 'miksi stereo' silti ihan hyvä kysymys.. Övereitä lukuunottamatta mä en itse keksi mitään missä ei pärjäisi perusnarutuksessa yhdellä kanavalla.. Ja toki stereo vaatii sitten sen parin niitä mikkejä. Makukysymyksiä.

Tietty makuasioita, mut kyllä stereo-vaihtoetho on hyvä olla olemassa ja mun mielestä ihan peruskauraa. Mä äänitän todella monet asiat stereona overeiden lisäksi. Hyvin usein ambienssit, pianon/flyygelin, stereo-tremolo rhodesin, leslien, akustisen kitaran, taustaköörit ja kuorot, viulut ja lähes kaikki akustiset kosketinsoittimet ja jos vaikka minkä. Toki monet voi äänittää myös monona ja välillä on perusteltuakin, mutta kyllä stereo-mahdollisuus on itelle välttämätön optio.
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
27.12.2014 13:34:57 (muokattu 27.12.2014 13:37:45)
Mikael: Tietty makuasioita, mut kyllä stereo-vaihtoetho on hyvä olla olemassa ja mun mielestä ihan peruskauraa. Mä äänitän todella monet asiat stereona overeiden lisäksi. Hyvin usein ambienssit, pianon/flyygelin, stereo-tremolo rhodesin, leslien, akustisen kitaran, taustaköörit ja kuorot, viulut ja lähes kaikki akustiset kosketinsoittimet ja jos vaikka minkä. Toki monet voi äänittää myös monona ja välillä on perusteltuakin, mutta kyllä stereo-mahdollisuus on itelle välttämätön optio.

Aivan.

Tarkoitin juuri, että kuinka moni näistä skenaarioista tulee vastaan jokapäiväisessä kotistudio- / oman bändin bändikämppätreenisäänittelyissä, joista nyt itse käsitin tässä touhussa olevan kyse?
master plan
27.12.2014 13:41:58 (muokattu 27.12.2014 13:58:02)
saastara: Aivan.

Tarkoitin juuri, että kuinka moni näistä skenaarioista tulee vastaan jokapäiväisessä kotistudio- / oman bändin bändikämppätreenisäänittelyissä, joista nyt itse käsitin tässä touhussa olevan kyse?

No sanotaanko, että ei nyt kuitenkaan ihan perus bändikämppätreenisäänittelystä ole kyse. Pro-puolelle hivuttaudutaan step by step:)

Mutta siis AKG214C korosti yläpäätä rasittavasti ja varsinkin mies ääneellä ässhhä korostui rasittavasti, ja vaikka sääti esseriä, niin masterointi vaiheessa kuitenkin se tuotti ongelmia. Toki voi siis olla omaakin osaamattomuutta asiassa.

Varmaankin tulee nyt hankittua ensiksi Shuren sm7b ja Akg 414.

Nyt vielä etuaste pohdintaa..mono vai stereo.. Tässä tämänhetkiset vaihtoehdot, jotka pystyisi hankkimaan käytettynä. Kaikkihan varmasti ihan hyviä. Ilmeisesti Goldmikko on hieman "halpis" kamaa. Tuo universal audio on yksikanavainen, mutta osaatteko sanoa onko laadukkain?

FMR Audio RNP 8380 Uutena n.490€
Spl Goldmike 9844 Uutena n.490€
Universal Audio 710 Uutena n.790€
Master Plan
saastara
27.12.2014 13:57:54
master plan: No sanotaanko, että ei nyt kuitenkaan ihan perus bändikämppätreenisäänittelystä ole kyse:) Pro-puolelle hivuttaudutaan step by step:)

Juu, en älynnyt kattoa, että sulla on ihan kivan näköinen puljukin olemassa.

Jokatapauksessa, itse ottaisin mielummin milloin tahansa loistavan monon 'kivijalkaäänittämiseen', kuin puolittaisin budjetin ihan jees stereo-option vuoksi, jolla voi mahdollisesti olla silloin tällöin käyttöä. Etenkin kun siihen tuntuu jo puitteet nyt löytyvän. Ja varsinkin jos on oikeasti tarkoitus pikkuhiljaa eksyä ammattimaailman laatustandardeille, ja käytössä on tällä hetkellä lähinnä budjettitason laitteistoa.

Eli oon Mikaelin kanssa siis täysin samaa mieltä, että on se hyvä optio olla.. Mutta itse koen aika vahvasti, etenkin aloittajan toiveesta laulu- ja kitarasaralla, että laadun priorisointi vaihtoehtojen sijaan olisi tässä tilanteessa järkevää.

Mutta tää menee nyt kiertämiseksi ja hokemiseksi mun osalta, eli varmaan mun kontribuution laadukas osa tähän aiheeseen oli nyt tässä.
master plan
27.12.2014 14:01:35 (muokattu 27.12.2014 14:02:09)
saastara: Mutta tää menee nyt kiertämiseksi ja hokemiseksi mun osalta, eli varmaan mun kontribuution laadukas osa tähän aiheeseen oli nyt tässä.

Kiitän keskustelusta! Pitäisi ensiviikolla tehdä hankinnat, joten pohdiskelen rauhassa. Voi olla että stereo-äänityksessä täytyy tyytyä vielä 003 etuasteisiin ja panostaa siihen yhteen kanavaan.
Master Plan
Petteri81
27.12.2014 21:50:26

Universal Audio 710 Uutena n.790€

St.Paul's Sound näkyy myyvän kyseistä vekotinta 649€. UA Solo 610 olisi alta 900€ ja on jo kova peli. Itse olin hilkulla ostaa Universal Audio LA-610 MKII, mutta sitten totesin että menee ylilaadun puolelle omassa hommassa. Tyydyin kultamikkoon, mutta en ole juuri ehtinyt testailla, joten siitä en vielä osaa mitään sanoa.
master plan
28.12.2014 01:10:37 (muokattu 28.12.2014 01:20:31)
Petteri81: St.Paul's Sound näkyy myyvän kyseistä vekotinta 649€. UA Solo 610 olisi alta 900€ ja on jo kova peli. Itse olin hilkulla ostaa Universal Audio LA-610 MKII, mutta sitten totesin että menee ylilaadun puolelle omassa hommassa. Tyydyin kultamikkoon, mutta en ole juuri ehtinyt testailla, joten siitä en vielä osaa mitään sanoa.

Nyt yön pimeinä tunteina olen kallistunut hankkimaan UA Solo 610 tai 710. Ja näyttää taas kerran käyvän niin, että nälkä kasvaa syödessä.

Onko kenellääkään kokemusta tuosta 710 mallista?
Tuo 100% putki ja 100% solid state hieman arveluttaa, että onko liikaa "säätö" mahdollisuuksia ja tulee se rasittava valinnan vaikeus soundia etsiessä, sitä ei jaksaisi?

Gearlutzissa äänet menevät tasaisesti solo610:lle,
mutta nyt houkuttaisi hieman käytettynä tuo 710, kun saisi käytettynä sopivalla hintaa.

Vai onko tuo solo610 vaan niin hyvä, että kannattaa maksaa siitä enemmän?

..Vaimokin taitaa jo hermostua kun surffailen nämä lomapäivät foorumeilla, no elämä on:)
Master Plan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)