Aihe: Haitsut kuuluvat liikaa 1 2 | |
---|---|
![]() 06.11.2014 01:12:20 | |
mct76: Nämä raskaamman musiikin rumpalit eivät tunnu oikein innostuvan, kun niitä pyytää soittamaan hiljempaa. Jos ne ei innostu, niin sanot "Vitun amatööri" ja lähdet vittuun. Eiköhän ne sitten opi. Akatax for you! | |
![]() 06.11.2014 08:00:13 | |
18is9: Noitten mun paksujen ja isojen Rock Hatsien kanssa tätä testattiin ihan äänittämällä, soittelin eri tatsilla ja sitten kuunneltiin, ja ei siinä kyllä juuri volassa eroa ollut. Haikka oli kiinni semmoisessa Lars Ulrich -tyyppisessä telineessä jossa siis avonaisuutta ei voinut säätää. Voi olla että kevyempien peltien kanssa tilanne onkin eri. Eihän noita Mel Lewiksiä edes saa soimaan silleen montaa sekuntia kun se sihinä kuoleentuu massan puutteessa. Ihan käyttökelpoinen taktiikka on myös valita äänitystilanteeseen sopivat instrumentit. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 06.11.2014 09:03:36 | |
_PaZi_: Etkös voi sitä haikan lähimikitettyä raitaa käyttää hyväksi ja sillä suodattaa overeista haikkaa pois? Eli routtaat ne saman subgroupin(?) läpi ja equtat haikan raidan siksi ääneksi minkä haluat pois ja sitten käännät lähimikkihaikan vaiheen ympäri. En ihan tarkkaan muista miten sen nyt reaperissä toteutin... Voisin muistikuvia kaivaa, kun pääsen iltapäivällä kotia. Todennäköisesti ei tule mitään. Vaihejutut kun koskettavat matalia taajuuksia kaikkein eniten ja vaiheistuminen haitta- ja hyötyvaikutuksineen pienenee ylemmille taajuuksille mentäessä. Haitsun tehoalueella tuskin saa enää minkäänlaista vaimentavaa vaihenollausta aikaiseksi. Kyllä sillä jotain soundimuutosta saa varmasti aikaan mutta väitän ettei mitään tässä tapauksessa erityisen hyödyllistä. Laulaja on lyömäsoitin. | |
![]() 06.11.2014 09:30:08 (muokattu 06.11.2014 09:58:37) | |
Eukka: Jos ne ei innostu, niin sanot "Vitun amatööri" ja lähdet vittuun. Eiköhän ne sitten opi. Itse olen tullut siihen lopputulokseen rajoittuneen elämänkokemukseni myötä, että iso kasa rahaa pankkitilillä ja valmiiksi tullut työ ovat huomattavasti tyydyttävämpiä ratkaisuja. Tommoiset menkkakohtaukset on enemmän sen oikeus joka maksaa laskut kuin sen, jolle maksetaan. Mutta jos tästä äänitteestä ei ole nyt seuraavaa Rihannaa tulossa, niin eikös sitä voisi vaan todeta, että 'tässä on nyt vähän liikaa haikkaa', ja siirtyä eteenpäin elämässä..? Jos uudelleenäänittäminen ei ole vaihtoehto, onhan noita tässäkin triidissä mainittuja de-essereitä, filtteritemppuja, triggerihommia jne, mutta ei niistä mikään ole kyllä erityisen hyvä vaihtoehto. Aina asiat ei soundaa siltä miltä pitää, ja joskus se, että antaa asioiden olla 'väärin' on huomattavasti paremman kuuloinen ratkaisu kuin että yrittää hiirikäsi krampissa jotenkin pelastaa tilannetta. Yksi vaihtoehto on myös Drumatom, joka on nimenomaisesti aloittajan ongelmiin tarkoitettu softa. Oman demottelun perusteella oikein ässä koodinpätkä, mutta hinta on sen mukainen, että tuskin kannattaa maksaa, ellei työn puolesta vakituisesti huonojen rumpuraitojen kanssa puljaa. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
![]() 06.11.2014 09:50:15 (muokattu 06.11.2014 09:56:25) | |
18is9: Noitten mun paksujen ja isojen Rock Hatsien kanssa tätä testattiin ihan äänittämällä, soittelin eri tatsilla ja sitten kuunneltiin, ja ei siinä kyllä juuri volassa eroa ollut. Haikka oli kiinni semmoisessa Lars Ulrich -tyyppisessä telineessä jossa siis avonaisuutta ei voinut säätää. Voi olla että kevyempien peltien kanssa tilanne onkin eri. Eihän noita Mel Lewiksiä edes saa soimaan silleen montaa sekuntia kun se sihinä kuoleentuu massan puutteessa. Ok. Varmaan tollasen epäsäädettävän hommelin kanssa on vähän eri juttu. Normitilanteessahan avosohjon määrään ja volaan vaikuttaa sekä kapulatekniikka, että jalkatyöskentely avonaisuuden määrään säätelyn muodossa. Mut edelleen settibalanssi on kaiken a ja o, ellei sitten ole mahdollisuus äänittää kaikkea läheltä erikseen, eikä tarvitse perinteistä OH/Ambienssi-mikityksen antamaa kokonaiskuvaa rumpusetistä. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband | |
![]() 06.11.2014 10:50:23 | |
varakeef: Ihan käyttökelpoinen taktiikka on myös valita äänitystilanteeseen sopivat instrumentit. Kyllä. Tämä meidän kokeilu lähti liikkeelle juuri siitä äänittäjän lauseesta "soita hiljempaa" johon totesin että "ei se ******* auta, kokeillaan vaikka". Olen samaa mieltä Mikaelin kanssa siitä että settibalanssi on se olennainen juttu. Jos musassa on pakollisena osana avonaisen haikan hakkaamista, niin kannattaa hankkia siihen hommaan sopivat vermeet. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 06.11.2014 11:25:25 (muokattu 06.11.2014 11:27:58) | |
saastara: Mutta jos tästä äänitteestä ei ole nyt seuraavaa Rihannaa tulossa, niin eikös sitä voisi vaan todeta, että 'tässä on nyt vähän liikaa haikkaa', ja siirtyä eteenpäin elämässä..? Näinhän tässä juuri tehtiin. Levyllä nyt vaan haikka kuuluu vähän liikaa, eikä se tosiaan bändiä / rumpalia häirinnyt. Lähinnä kyse on siis siitä, kun äänitän seuraavan kerran rumpuja, että saisi siihen taas vähän paremman balanssin / soundin. Yksi vaihtoehto on myös Drumatom, joka on nimenomaisesti aloittajan ongelmiin tarkoitettu softa. Oman demottelun perusteella oikein ässä koodinpätkä, mutta hinta on sen mukainen, että tuskin kannattaa maksaa, ellei työn puolesta vakituisesti huonojen rumpuraitojen kanssa puljaa. En ehkä sijoita tosiaan 400 taalaa tuohon, varsinkin kun äänitän n. 1 demon vuodessa. Omissa biiseissä rummut hoitaa Superior Drummer. | |
![]() 06.11.2014 13:01:47 | |
Settibalanssi tietenkin on hyvä lähtökohta, mutta mikkien sijoittamisella ja valinnalla tekee ihmeitä. Ei overheadien tarvitse välttämättä olla "over head". Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 06.11.2014 15:44:50 | |
Täällä ollaan kans sitä mieltä, että settibalanssi on tärkein tekijä tämän ongelman poistamiseksi. Jos haikka on sellainen, jota ei voi tatsia muuttamalla saada hiljemmalle, niin pitää lyödä niitä kannuja kovempaa. Varsinkin metallipuolella tuntuu olevan aina sama vaiva, että peltejä paiskotaan ihan eskona ja kannuja töpötellään hissutellen. Yleensä tilamikeilläkään ei sitten tee mitään, jos siellä on pelkkää peltien kihinää. No eipä tässä... Mitäs ite? | |
![]() 06.11.2014 16:07:31 | |
E-symbaali, tai joku kumipalanen ständiin ja triggeri siihen? Ei tuu haitsut läpi sit. Joku sämple raidalle soimaan missä on haitsut auki tai kiinni tarpeen mukaan, hevissähän ei välimuotoja ole. Triggeröihän ne basaritki, niin miksei haitsuakin sitte? ;) No ei vaiskaan. Mä aina sekaannun kaikkien lähtösaundiin kun äänitän jotain. Jos rumpalilla on äänekkäät haitsunpellit niin ei kukaan nää eikä saa koskaan tietää et se soittikin niihin mun ohuisiin jäzz-haitsuihin eikä omiin Paiste Superkihinäheavy Rudeihin. Tai jos kitaristin kamat saundaa huonolta, niin mä meen sinne vahvistimen nuppeihin kii ja säätelen kunnes on hyvä. Ja otan varuilta vielä puhtaan signaalin jemmaan ja teen saundin myöhemmin plugareilla kun kukaan ei nää. Mun mielestä toi on äänittäjän duunia, ei se oo vaan sen mikin laittamista paikalleen ja recin painamista. Suurin osa soittajista ei tiiä miltä sen hyvän kitararaidan pitää kuulostaa siinä kokonaisuudessa, tai miten rumpusaundi rakentuu. Se on sun duunia tietää ja sä sit vaikka vaihdat sille pienemmät haitsut tai teippaat niitä rumpuja niin kauan että oot itse tyytyväinen. Kyl ne soittajat tajuaa kun sanot että tää kuulostaa vähän oudolta nyt, mutta tiedän että lopputulokseen se vaikuttaa positiivisella tavalla. Varsinkin kun pelataan huonoissa olosuhteissa esimerkiks akustiikan osalta tai laitteisto on vähän mitä on, niin mikään kikka ei oo väärin jos se helpottaa sun jatkoduunia miksauksen osalta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)