Arkka 09.10.2014 17:19:50 | |
---|
Heguli: Miksi nähdä vaivaa ja yrittää tehdä 100 w marsuista hiljaisia kotioloissa, kun on paljon parempiakin ratkaisuja. En nyt puutu paremmuuteen, se riippuu niin monesta arviointiperusteesta, mutta vaivaan liittyen yksi motiivi, jonka tunnustan on harrastamisen ilo ;) |
Megadethh2 09.10.2014 17:30:47 | |
---|
Heguli: Ei teknisesti mitenkään, eli pedaali kytketään interfaceen. Ja miten niin rajoittunemmin, oikeastaan päinvastoin koska perussoundi on jo hyvä. Sehän on äänittämisen perusjuttuja: hyvä soundi kuulostaa valmiiksi hyvältä, paskasta et saa ruuvaamallakaan kuin kohtalaisen. Itsellä löytyy Waves GTR ja CLA guitar, mutta silti nykyään äänitän mallintavalla ja lopputulos on parempi. Suora signaali kitarasta interfaceen on yleensä tunkkainen. Eron huomaa kyllä kun kokeilee... Miksi nähdä vaivaa ja yrittää tehdä 100 w marsuista hiljaisia kotioloissa, kun on paljon parempiakin ratkaisuja. Ja koska yleensä halutaan ymmärtää väärin, niin paras ratkaisu äänitykseen mielestäni on laadukas mikitetty vahvistin, hyvä vireessä oleva kitara ja soittaja. Studiossa ja treenikämpällä onnistuu, tuskin kerrostalossa. Mää en kyllä tiiä miten muka joku alle 200 e mallinnuspurkki on paremman kuulonen ratkaisu soundin kannalta kun se 100 wattinen hiljaa äänitetty putkimarsu... Ja lisäksi on mainittava että nuo wavesin kitaramallinnusjutut on melkoista paskaa. "Suora signaali kitarasta on tunkkainen"? Onhan sulla varmasti käytössä kunnollinen DI-lähtö ja soittimessa uudet kielet? Eron kyllä huomaa joo kun kokeilee mutta suosittelen kumminkin kokeilemaan jotain kunnollisia vahvistinsimulaatioita ennenkun menee huutelemaan jotain Zoomin pikkupurkkia paremmaksi ratkaisuksi ; ) https://soundcloud.com/vihaleipa |
Sotahippi 09.10.2014 22:45:29 | |
---|
Itse olen aiemmin äänittänyt mallintavilla ja saanut siltä osin ihan käypäistä jälkeä. Nyt olen kuitenkin siirtynyt/siirtymässä kaiuttimen mikitykseen ja pidän kuulemastani. Jotenkin siinä tulee jonkinlainen viive kun mallintavalla soittaa, että se soittokin kuulostaa ja tuntuu erilaiselta. Nyt menossa darkimpi metalliprojecti, joten toteutus transulla. Mikään ei tietysti estä yhdistämästä mallinnettuja ja mikitettyjä soundeja. Paitsi periaate. Lisäksi minulle on alkanut kertyä poljettavaakin, siis muutakin kuin kanavanvaihdin. Se on ihan lystiä puljata niiden kanssa. Huonona puolena mikityksessä on jos projecti kestää, (kuten minulla) ja on vähän pilkunnussijan vikaa, (kuten minulla) voi olla vaikea pitää asetukset samoina läpi sessioiden. Että sikäli mallintava on vaivattomampi. Sanoisin että analogian tie on enemmän työtä, mutta käyttöliittymä on intuitiivisempi. Todellisuudessa ei ole ristiriitoja. |
Antti1 09.10.2014 22:50:42 | |
---|
Sotahippi: Huonona puolena mikityksessä on jos projecti kestää, (kuten minulla) ja on vähän pilkunnussijan vikaa, (kuten minulla) voi olla vaikea pitää asetukset samoina läpi sessioiden. Valokuvat, kynä ja paperi toimivat vielä vuonna 2014. Voihan ne säädöt toki näppäillä koneellekin talteen, jos em. esihistoriallisia artefakteja ei oo just nyt saatavilla. |
Heguli 10.10.2014 08:49:27 | |
---|
Megadethh2: Mää en kyllä tiiä miten muka joku alle 200 e mallinnuspurkki on paremman kuulonen ratkaisu soundin kannalta kun se 100 wattinen hiljaa äänitetty putkimarsu... Ja lisäksi on mainittava että nuo wavesin kitaramallinnusjutut on melkoista paskaa. "Suora signaali kitarasta on tunkkainen"? Onhan sulla varmasti käytössä kunnollinen DI-lähtö ja soittimessa uudet kielet? Eron kyllä huomaa joo kun kokeilee mutta suosittelen kumminkin kokeilemaan jotain kunnollisia vahvistinsimulaatioita ennenkun menee huutelemaan jotain Zoomin pikkupurkkia paremmaksi ratkaisuksi ; ) Kokeiltu on kaikkea 30 vuoden aikana, isoja marsuja, pieniä comboja useissa sessioissa, Line6 villitys tuli myös aikanaan käytyä läpi jne yms. Myös erilaiset studioratkaisut ja keikkasysteemit on tullut nähtyä. Tiedän kyllä saatanan hyvin miten soundin hakeminen suhteutetaan hintaan ja olosuhteisiin. Suosittelen tosiaan kokeilemaan (eikä tulla tänne huutelmaan ilman kokeilua) kuinka KOTIOLOISSA saa helposti ja vaivattomasti erittäin hyvää soundia. Mutta kun pitää olla ne marsut ja bognerit kotona, joita ei pysty kotona hyödyntämään. "Soittimessa uudet kielet" .... ;) |
Megadethh2 10.10.2014 21:30:03 | |
---|
Heguli: Kokeiltu on kaikkea 30 vuoden aikana, isoja marsuja, pieniä comboja useissa sessioissa, Line6 villitys tuli myös aikanaan käytyä läpi jne yms. Myös erilaiset studioratkaisut ja keikkasysteemit on tullut nähtyä. Tiedän kyllä saatanan hyvin miten soundin hakeminen suhteutetaan hintaan ja olosuhteisiin. Suosittelen tosiaan kokeilemaan (eikä tulla tänne huutelmaan ilman kokeilua) kuinka KOTIOLOISSA saa helposti ja vaivattomasti erittäin hyvää soundia. Mutta kun pitää olla ne marsut ja bognerit kotona, joita ei pysty kotona hyödyntämään. "Soittimessa uudet kielet" .... ;) Kyllä mulla on noista Zoomeista ihan tarpeeksi kokemusta itellä sellasen aikoinaan omistaneenakin. Mää oon kyllä edelleenkin sitä mieltä että noita "marsuja ja bognereita" pystyy varsin hyvin käyttämään kotonakin hyvien soundien lähteinä ilman että niitä pitää huudattaa epäinhimillisellä voluumilla, kaapin kanssa tai kaappimallinuksilla. Esim mulla itelläki on 120 wattinen Bugera käytössä kaiutinimpulssien kanssa ja ihan oon tyytyväinen ollu. Lisäksi hyvin säädetty soitin uusilla kielillä on välttämätöntä IMO jos meinaa edes kuvitella saavansa hyvää soundia irti mistään. Mutta jos sulle tai jollekkin muulle se Zoomin pikkupurkki on avain onneen niin eikai siinä, hieno juttu jos tykkäät. En mää tässä kumminkaan kellekkään pahaa mieltä halunnu aiheuttaa, kunhan ilmaisin kantani :) https://soundcloud.com/vihaleipa |
Groovi 10.10.2014 22:46:57 | |
---|
Sanon seuraavaksi jotain mikä voi saada joillakin yksilöillä veret kiehumaan, mutta se ei missään nimessä ole tarkoitukseni. Mielestäni kaikki mallintavat purkit ovat ihan täysiä paskoja. En tajua miksi osaavat soittajat maksavat niistä euroakaan rahaa. Niissä ei ole edes promillen vertaa sitä dynamiikkaa ja tatsia, mitä on Soittaja-Nuppi-Kaappi-Mikki kombinaatiossa. Kaikki soundit on jo lähtökohtaisesti "skuupattuja" eli aivan kuin ne olis valmiiksi EQ:tettu ja kompressoitu. Ei ole vuolaana hakkaavaa botnea, ei ole raakaa middleä mikä pitäisi hallita. Ei ole sitä persoonallisuutta mikä löytyy jokaisen soittajan sormista. Sitä vastoin kaikki kuulostaa keskenään just samalta. Siis samalta paskalta. Oikea asenne korvaa väärät välineet. |
Danko 10.10.2014 22:55:56 | |
---|
Groovi: Mielestäni kaikki mallintavat purkit ovat ihan täysiä paskoja. En tajua miksi osaavat soittajat maksavat niistä euroakaan rahaa. Niissä ei ole edes promillen vertaa sitä dynamiikkaa ja tatsia, mitä on Soittaja-Nuppi-Kaappi-Mikki kombinaatiossa. Kaikki soundit on jo lähtökohtaisesti "skuupattuja" eli aivan kuin ne olis valmiiksi EQ:tettu ja kompressoitu. Ei ole vuolaana hakkaavaa botnea, ei ole raakaa middleä mikä pitäisi hallita. Ei ole sitä persoonallisuutta mikä löytyy jokaisen soittajan sormista. Sitä vastoin kaikki kuulostaa keskenään just samalta. Siis samalta paskalta. Me ollaan vertailtu Axe-Fx 2:a ja muutamaa oikeaa nuppia mitä se yrittää mallintaa, ja ruuvaamalla siitä saa kyllä sellaisen soundin ettei sokkotestissä pystyttäis erottamaan. Valmiita presettejähän kannattaa jo lähtökohtaisesti olla käyttämättä. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Groovi 10.10.2014 23:00:51 | |
---|
Danko: Me ollaan vertailtu Axe-Fx 2:a ja muutamaa oikeaa nuppia mitä se yrittää mallintaa, ja ruuvaamalla siitä saa kyllä sellaisen soundin ettei sokkotestissä pystyttäis erottamaan. Valmiita presettejähän kannattaa jo lähtökohtaisesti olla käyttämättä. Juu totta on, mutta se dynamiikka. Aivan kuin kaikki olis valmiiksi länättyjä. Itse "soundi" kuulostaa ihan oikealta, mutta kun se ei vaan potki. Oikea asenne korvaa väärät välineet. |
Danko 10.10.2014 23:11:58 | |
---|
Groovi: Juu totta on, mutta se dynamiikka. Aivan kuin kaikki olis valmiiksi länättyjä. Itse "soundi" kuulostaa ihan oikealta, mutta kun se ei vaan potki. Mitens lähtösoundi, onks kitarassa ollut passiivi- vai aktiivimikit? "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Groovi 11.10.2014 00:24:04 | |
---|
Danko: Mitens lähtösoundi, onks kitarassa ollut passiivi- vai aktiivimikit? Ei nyt puhuta mistään yksittäistapauksesta. Oikea asenne korvaa väärät välineet. |
Danko 11.10.2014 00:24:34 | |
---|
Groovi: Ei nyt puhuta mistään yksittäistapauksesta. Kaikki vaikuttaa. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Groovi 11.10.2014 00:26:51 | |
---|
Danko: Kaikki vaikuttaa. Varmasti ja tottakai. Siksi noi mallinukset ei toimi. Oikea asenne korvaa väärät välineet. |
Danko 11.10.2014 01:15:00 | |
---|
Groovi: Varmasti ja tottakai. Siksi noi mallinukset ei toimi. Toimii. Axe on ostoslistalla. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Groovi 11.10.2014 01:25:48 | |
---|
Danko: Toimii. Axe on ostoslistalla. Hieno laite. Ostoslista ei tosin vastaa kokemusta edes etäisesti. Oikea asenne korvaa väärät välineet. |
hallu 11.10.2014 01:45:18 | |
---|
Groovi: Varmasti ja tottakai. Siksi noi mallinukset ei toimi. Se johtuu ainoastaan siitä, että sinä olet sitä mieltä. Jos muuttaisit mielipidettäsi, niin sitten ne toimisi;-). Minun mielestä musahommissa on kaikkein hienointa, että voi itse mielivaltaisesti päättää mikä on hyvää tai huonoa ja silti kaikki ovat aina oikeassa (myös minä). En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja |
Danko 11.10.2014 01:58:57 | |
---|
hallu: Minun mielestä musahommissa on kaikkein hienointa, että voi itse mielivaltaisesti päättää mikä on hyvää tai huonoa ja silti kaikki ovat aina oikeassa (myös minä). ja tietty et mikä vaikuttaa Bulgarian levymyyntiin! "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
Groovi 11.10.2014 10:29:35 | |
---|
hallu: Minun mielestä musahommissa on kaikkein hienointa, että voi itse mielivaltaisesti päättää mikä on hyvää tai huonoa ja silti kaikki ovat aina oikeassa (myös minä). Olen täysin samaa mieltä ja tähän koko homma perustuu. Se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella. Oikea asenne korvaa väärät välineet. |
Heguli 11.10.2014 13:50:26 (muokattu 11.10.2014 16:21:18) | |
---|
Pistäkää kotiäänittäjät ääninäytteitä. Mutta kai se on pakko uskoa asiantuntijoita... Ilman muuta kannattaa ostaa isoimmat vehkeet kotikäyttöön mitä löytyy. 100-120 w vähintään tehoa, 4 x 12 kaappi ja keinokuormat yms. Se on hienon näköinen makuuhuoneen nurkassa ja sellainen on myös isoilla staroilla. Lume-vaikutusta ei ole tietenkään yhtään, suuri on kaunista ja hienoa. Ja vot mikä soundi hiljaisella. Mitään mallintavaa/simulaatiota ei kannata hankkia kotistudiokäyttöön. Ne on täysin paskoja. Ne on pieniä ja halpoja, eli ne on täysin paskoja. Vertaa esim matkapuhelimia. 20 vuotta ne oli isoja kalliita ja nyt ne on pieniä. Tekninen kehitys on mennyt myös taaksepäin, eli nykyiset kännykät ovat ihan paskoja. Ne ovat halpoja ja pieniä. Sama koskee mallinnusta, eli tekninen kehitys on mennyt taaksepäin. Pieniä, halpoja, eli ei niistä voi saada hyvää soundia. Siis kotikäytössä, kotistudiossa, hiljaisella yms jne. Ja lume-vaikusta ei tietenkään ole. En ole mallinnusta kokeillut, enkä kokeile. Ne on pieniä ja paskoja. Interfacet soveltuu loistavasti suoraan kitaran äänitykseen. Ne on siihen tarkoitettu. Slash käytää myös niitä, koska sillä on oma vahvistinplugari Ik-multimedialla. Ei edes kannata yrittää saada hyvää soundia suoraan, vaan tuhnua ja paskaa. Senhän voi sitten miksata hyväksi. Näinhän tekee ammattilaiset, paskaa soundia. Korjataan miksaamalla ja viimeistään masteroija korjaa kaiken kuntoon. 10 000 e auto on kolme kertaa huonompi kuin 30 000 e auto. Jaa mistä tiedän. Luin jostain ja kaverit kertoi. Omaa kokemusta ei ole. |
Arkka 11.10.2014 14:58:23 | |
---|
No niin, alkaa oleen jo vähän ad hominemin makua ja olkinukkea ilmassa, kyllä tästä vielä väittely saadaan :) Taidan ottaa puolueettoman kannan, ainakin ennen kuin mennään yksityiskohtiin. Paitsi tuohon interfacen tuhnuuteen täytyy kyllä sanoa heti, että en näe ainakaan teknistä syytä miksi asianmukainen interface olisi DI-hommaan pedaalia huonompi jos vaan siinäkin on sopiva impedanssi. "Omaa kokemusta ei ole" lähtökohdasta tämä. |