![]() 03.01.2014 23:38:43 | |
---|---|
Mä en jotenkin osaa mieltää studiomonitoreita kategorisesti lähikentiksi. Onhan niitäkin isoja möllejä, seinään upotettuja ym. Pienissä tiloissa toki ainut järkevä vaihtoehto on pieni kaiutin, mutta tämän katsoisin koskevan sekä monitori- että hifiosastoa. Vaikea nähdä eroa tässä. Todellisuudessa ei ole ristiriitoja. | |
![]() 04.01.2014 00:46:06 | |
Sotahippi: Mä en jotenkin osaa mieltää studiomonitoreita kategorisesti lähikentiksi. Onhan niitäkin isoja möllejä, seinään upotettuja ym. Pienissä tiloissa toki ainut järkevä vaihtoehto on pieni kaiutin, mutta tämän katsoisin koskevan sekä monitori- että hifiosastoa. Vaikea nähdä eroa tässä. Juu. Ei kuunteluetäisyydellä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko ämyri "studiomonitori" vai ei. Lähikenttämonitori on lähikuunteluun. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 04.01.2014 01:07:27 | |
Kalmo: Juu. Ei kuunteluetäisyydellä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko ämyri "studiomonitori" vai ei. Lähikenttämonitori on lähikuunteluun. Mikä itseasiassa lasketaan lähikuunteluksi ja mikä on optimaalinen kuunteluetäisyys lähikenttämonitoreilla? Breathing Black Metal since 1997 | |
![]() 04.01.2014 11:44:04 | |
PurpleCandle: Mikä itseasiassa lasketaan lähikuunteluksi ja mikä on optimaalinen kuunteluetäisyys lähikenttämonitoreilla? No eikös se meinaa, että ääni tulee suoraan kajarista korvaan eikä heijasteiden kautta??? korvakuulokkeita tiiviimpää lähikenttää on vaikea kuvitella, mutta mahtaisiko tulla olla jokin etäisyysraja ettei enää lasketa lähikentäksi? Yamaha kaiuttimien mukana tuli ohjeet kaiuttimien asettelemisesta jossa neuvottiin sijoittelemaan kaiuttimet kohti kuuntelijaa niin, että kaiuttimet muodostavat kuuntelijan kanssa tasasivuisen kolmion (jos nyt oikein muistan) ja kaiuttimen diskanttikalotti pitäisi olla kuuntelijan korvan korkeudella. Varmaan mitä kauemmas tuosta asetelmasta poiketaan, niin sitä kauempana ollaa lähikentästä.... luulisin? Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 04.01.2014 11:54:11 (muokattu 04.01.2014 11:57:31) | |
hallu: No eikös se meinaa, että ääni tulee suoraan kajarista korvaan eikä heijasteiden kautta??? korvakuulokkeita tiiviimpää lähikenttää on vaikea kuvitella, mutta mahtaisiko tulla olla jokin etäisyysraja ettei enää lasketa lähikentäksi? Yamaha kaiuttimien mukana tuli ohjeet kaiuttimien asettelemisesta jossa neuvottiin sijoittelemaan kaiuttimet kohti kuuntelijaa niin, että kaiuttimet muodostavat kuuntelijan kanssa tasasivuisen kolmion (jos nyt oikein muistan) ja kaiuttimen diskanttikalotti pitäisi olla kuuntelijan korvan korkeudella. Varmaan mitä kauemmas tuosta asetelmasta poiketaan, niin sitä kauempana ollaa lähikentästä.... luulisin? Tuo on ihan hyvä asetelma kauempaakin kuunneltaessa. Eiköhän se lähikuuntelu ole sitä, että pöntöt on siinä pöydällä taikka mikserin mittarisillan päällä tai siinä lähituntumassa. Nyt on vähän tikusta tehty asiaa;) Edit. Eli maaston mukaan, itse yletyn kaiuttimen etulevyyn sormenpäilläni. Hiukan liian leveällä ovat, aika tarkkaan pitää itsensä asemoida keskelle. Mutta tähän on totuttu. Istu ja pala! | |
![]() 04.01.2014 13:51:39 | |
Joo, eihän se hifikaiutin-studiomonitori -erottelu etäisyyteen tietenkään perustu. En minä tiedä perustuuko se lopulta mihinkään. Hyvä kaiutin on hyvä kaiutin ja jos se ei liikaa äänitettä väritä (täydellistähän ei olekaan), niin se kelpaa molempiin tarkoituksiin. Minä puhuin lähinnä siitä, että tyypillinen hifikaiutin on suunniteltu kauempaa kuunneltavaksi kuin jokin pieni lähikenttämonitori. Tuohon hallun kommenttiin: ei se mene ihan noin. Lähikentästä puhutaan kyllä monitorien yhdeydessä ja kyllä lähikenttässäkin tulee heijasteita. Niitä toki yritetään eliminoida. Kuulokekuuntelu on taas eri juttu hyvin fundamentaalilla tavalla. Kaiuttimilla kuunneltaessa kumpikin korva kuulee molemmat kaiuttimet: siis esim. vasen korva kuulee sekä vasemmasta että oikeasta kaiuttimesta tulevan informaation joka summautuu. Kuulokekuuntelussa ei näin tapahdu. Tämä on yksi syy miksi yksin kuulokkeet eivät ole riittävä työkalu miksauksien tekemiseen vaan kaiuttimia tarvitaan myös. Näin ainakin silloin kun ko. audioteos suunnitellaan myös kaiutin kuunteluun. Toki pelkästään kuulokekuunteluun voisi miksata kuulokkeilla. Yleisesti ottaen miksatessa (jos äänite on menossa yleiseen jakeluun) joudutaan ottamaan huomioon monenlaisia hypoteettisia kuunteluolosuhteita. Esim. niin että musiikki kuuluu Prismassa ihan vaan jostakin. se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys | |
![]() 04.01.2014 17:00:16 | |
Mr. Crowley: Kuulokekuuntelu on taas eri juttu hyvin fundamentaalilla tavalla. Kaiuttimilla kuunneltaessa kumpikin korva kuulee molemmat kaiuttimet: siis esim. vasen korva kuulee sekä vasemmasta että oikeasta kaiuttimesta tulevan informaation joka summautuu. Kuulokekuuntelussa ei näin tapahdu. Joo, tosin onhan noita matriiseja kuulokekuuntelua varten, esim Logicissa, jotka sekoittaa stereokenttää mallinten kaiutinkuuntelua. Ite tykkään kovasti käyttää tälläista, jos joudun kuulokkeilla jotain hommaa tekemään. Normaalin kuulokekuntelun koen todella häiritsevänä juuri tuon stereokuvan epäluonnollisuuden takia. Live long and prosper. | |
![]() 04.01.2014 23:04:04 (muokattu 04.01.2014 23:07:31) | |
Pointtihan siis on että mitä lähempänä kajarit ovat korvia, sitä suurempi on "hyötysignaali" suhteessa heijasteisiin ja muihin vääristymiin. Eli "lähikenttä" on yksi askel kohti tarkempaa kuuntelua. Ei kai siinä mitään kovaa sääntöä tai rajaa ole, mikä luetaan lähikentäksi tai kaukokentäksi. :) Eli kyllä tässä vähän tikusta väännetään, mutta onhan mielenkiintoista vertailla näkemyksiä. Hyvin jännää. On tietysti totta, että tyypillinen "vakava" hifi on tarkoitettu valloittamaan koko huone, eli kajarit ovat isot. Myös koska sinne pitää saada se ruoansulatuselimistöä kutkuttava basson möyrintä. Tällöin huone näyttelee isompaa osaa kuin lähikenttämeiningeissä. Eli jos huoneen akustiikka ei ole tip top, on järkevää valita lähikentät jos on tarkoitus miksata. Jos on tarkoitus vain nauttia, huone saattaa vain elävöittää kaiuttimen sointia. Ja taas isoissa studioissa, joissa on ne jääkaapin kokoiset monitorimökärit, on akustiikkakin vimosen päälle. Eli mikä on lähikenttä? -Pieni kaiutin lähellä. Kuinka lähellä on lähellä? -Mitä pienempi kaiutin, sitä lähempänä. Iso tarvitsee ympärilleen enemmän ilmaa. Oikea kuunteluetäisyys määräytyy tilan ja kaiutinmallin mukaan. Olisko 50cm joku minimi? Myös itseiskohina voi olla merkittävä tekijä optimaalisen kuunteluetäisyyden määrityksessä. Kuulokkeet on tosiaan sitten ihan oma kategoriansa. PS. Jumbon Prismassa on muuten Genelecit. :) Todellisuudessa ei ole ristiriitoja. | |
![]() 04.01.2014 23:19:34 | |
Sotahippi: -Mitä pienempi kaiutin, sitä lähempänä. Iso tarvitsee ympärilleen enemmän ilmaa. Näin minäkin päättelin. Metri oli liian pieni etäisyys 8 tuuman monitoreille. Puolitoistametriä ja tasasivuisessa kolmiossa niin bueno. Breathing Black Metal since 1997 | |
![]() 05.01.2014 00:48:39 (muokattu 05.01.2014 00:52:28) | |
On ihan normaalia kuunnella laadukkailla pikkukaituttimilla isossa olohuoneessa subbarin kanssa. Kaikki riippuu siitä, miten palikat sopivat yhteen. 8 tuuman wooferilla varustettua ämyriä voi ihan hyvin kuunnella läheltäkin, säädöistä se riippuu. Se kahdeksan tuumaahan vain mahdollistaa matalammalle menevän toiston, ei mitään sen mystisempää. Metrin etäisyydellä tulee tietysti ongelmaksi isommalla ämyrillä/kaiutinkotelolla se, että, että äänen kohdistus tasapainoisesti on vaikeampaa. Muutaman sentin korkeusmuutos voi vaikuttaa tosi paljon. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 05.01.2014 09:16:13 (muokattu 05.01.2014 09:16:56) | |
Sotahippi: Pointtihan siis on että mitä lähempänä kajarit ovat korvia, sitä suurempi on "hyötysignaali" suhteessa heijasteisiin ja muihin vääristymiin. Eli "lähikenttä" on yksi askel kohti tarkempaa kuuntelua. Ei kai siinä mitään kovaa sääntöä tai rajaa ole, mikä luetaan lähikentäksi tai kaukokentäksi. :) Eli kyllä tässä vähän tikusta väännetään, mutta onhan mielenkiintoista vertailla näkemyksiä. Hyvin jännää. On tietysti totta, että tyypillinen "vakava" hifi on tarkoitettu valloittamaan koko huone, eli kajarit ovat isot. Myös koska sinne pitää saada se ruoansulatuselimistöä kutkuttava basson möyrintä. Tällöin huone näyttelee isompaa osaa kuin lähikenttämeiningeissä. Eli jos huoneen akustiikka ei ole tip top, on järkevää valita lähikentät jos on tarkoitus miksata. Jos on tarkoitus vain nauttia, huone saattaa vain elävöittää kaiuttimen sointia. Ja taas isoissa studioissa, joissa on ne jääkaapin kokoiset monitorimökärit, on akustiikkakin vimosen päälle. Eli mikä on lähikenttä? -Pieni kaiutin lähellä. Kuinka lähellä on lähellä? -Mitä pienempi kaiutin, sitä lähempänä. Iso tarvitsee ympärilleen enemmän ilmaa. Oikea kuunteluetäisyys määräytyy tilan ja kaiutinmallin mukaan. Olisko 50cm joku minimi? Myös itseiskohina voi olla merkittävä tekijä optimaalisen kuunteluetäisyyden määrityksessä. Kuulokkeet on tosiaan sitten ihan oma kategoriansa. PS. Jumbon Prismassa on muuten Genelecit. :) Tuli tästä itsellä mieleen semmoinen kela, että liian monet, etenkin harrastelijapuolen halvemmassa päässä keskittyy tohon 'tarkkuuteen' ja 'värittömyyteen'.. Mikä on etenkin tommoisesta alle 500€ ihan myyttiä hommaa. Jos käytössä ei oikeasti ole edes alkeellisesti akustoitua tilaa ja astetta parempia monitoreita, musta ainakin fiksuinta olisi miksata siellä missä ja millä kuuntelee sen jokapäiväisen musiikkinsa. Miksi? Koska silloin sulla on selkärangassa jo se tärkein, eli miltä sen musan pitää kuulostaa.. Ja se on huomattavasti tärkeämpi asia kuin mikään 3db+-käyrä jonka halpisvalmistaja sivuilleen tekaisee. Jos mulla ei olisi hyvää työhuonetta, mä ainakin mielummin miksaisin mun olkkarin stereoilla, jos toinen vaihtoehto olisi ostaa jotkut parin huntin pikkuaktiivit ja lyödä ne huoneen kulmaan tietsikan viereen. Tää ajatus lähtee toki siitä, että kotoa löytyy edes pikkuriikkisen markettipaketteja paremmat kaiuttimet.. En mä tosin ymmärrä sitä ollenkaan, että jos musiikki on edes rahdun sydäntä lähellä, miten sitä suostuu jolla creativen purkeilla kuuntelemaan päivät pitkät. Tietysti hellasärö on myös yksi aspekti joka ottaa huomioon tässä mun skenaariossa. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
![]() 05.01.2014 12:15:33 | |
Saastaralla on tossa ihan hyvä pointti. Mä kyllä noilla muutaman satasen budjeteilla panostaisin kotona kuulokkeisiin, sillä jo parin-kolmen sadan budjetilla, saa kuulokkeilla oikeasti hyvälaatuisen kuuntelun aikaiseksi. Kaiutinkuuntelun edut kun eivät siellä akustoimattomassa kotoluolassa halvimmilla monitoreilla paljoa vielä aktualisiudu. Kompromissi se luurikuuntelukin on mutta mun mielestä järkevämpi kuin huono kaiutinkuuntelu, jossa vaikkapa taajuusbalanssiasiat voi olla (eli ovat) ihan mitä sattuu. Fuzz is Clean! | |
![]() 05.01.2014 12:30:15 | |
Missähän vaiheessa tuosta akustoinnistakin tuli noin iso ongelma? Eihän tässä voi musiikkiakaan enää kuunnella rauhassa ennenkuin on 20 sentin vaahtomuovilevyt seinässä. | |
![]() 05.01.2014 13:28:08 (muokattu 05.01.2014 13:33:08) | |
Krice: Missähän vaiheessa tuosta akustoinnistakin tuli noin iso ongelma? Eihän tässä voi musiikkiakaan enää kuunnella rauhassa ennenkuin on 20 sentin vaahtomuovilevyt seinässä. Ei akustointi ole ongelma, vaan sen puute on. Itseasiassa en itse musiikin kuuntelussa pidä akustointia minään edellytyksenä ja oikeastaan aika paljon itse kuuntelen musaa kuulokkeilla. Itselleni referenssiluurit ja/tai kohtuulliset monitorit tuli mieleen siinä vaiheessa kun aloin jaella sitä tekemääni musiikkia. Aikaisemmin tein juuri niin, että miksasin tuotokseni kotistereoiden kovaäänisillä ja kuulokkeilla. Se toimii hyvin juuri niin, että se miksaus kuulostaa hyvältä niissä kyseisissä luureissa tai kaiuttimissa joilla sen on miksannut eikä sitten juuri muualla. Tuli mieleen alkaa etsia jotakin ratkaisua joka tarjoaisi sellaisen edes summittaisen kompromissin "todellisesta" äänikuvasta ettei nyt ihan suoraan miksaisi sen oman kuuntelunsa vääristymien mukaan. Jos hoitaa kuuntelun, joka entaa edes suunnilleen neutraalin kuvan, niin siinä on jo mahdollisuus saada hiukan kelvollisempi miksaus useampaan kuuntelukohteeseen. Monitorointia järjestäessä sitä akustisointikysymystä on kuitenkin mietittävä siinäkin tapauksessa, vaikka sille ei juuri mitään tekisikään. Itse vertailin referenssitason kuulokkeita omassa kuuntelussani noihin monitoreihin ja totesin niiden antavan niin samanlaisen äänikuvan etten pystynyt korvillani kuulemaan eroa, niin en sitten ole sen mittavimpiin akustointihankkeisiin ryhtynyt. Toki kaiuttimien sijoittelussa olen koittanut toimia niin hyvin kuin olen vain taitanut. Kohdallani tilannetta ehkä voi auttaa se, että työhuoneessani (vaikka se onkin penehkö) on kuusi nurkkaa neljän asemasta ja lisäksi vaimentavia materiaaleja on luonnostaan ja noita soittopeljä ja muuta krääsää piisaa, niin tämä ei ehkä ole niin paha akustinen helvetti kuin aluksi pelkäsin. Toki mitä kauemmas kuuntelun saa seinistä niin sen parempi ja itselläni on kaiuttimien takana heti kiviseinä, joka on paha juttu ja myös kuului basson kuminana (saattoihan se olla pöytäheijastekin, mutta askartelin vaimennusmatosta reilut kymmenen senttiä korkeat jalustat kaiuttimille ja kajarit vielä pikkuisen yläviistoon kohti korvia, niin en usko pöytäheijasteiden olevan ihan mahdoton pulma), joka hoitui kaiuttimen "roomkontrol" kytkimellä. Olen kyllä miettinyt "ihanteeliista" sijoittelua työpisteelle, niin ettei kaiuttimien takapuolella olisi pariin metriin mitään ja etupuolella ei olisi suoraa seinää vaan paksuilla verhoilla verhottu erkkeri-ikkuna, mutta silloinkin toisen kaiuttimen sivulla olisi kiviseinä. En ole kuitenkaan aikeissa alkaa mihinkään mittaviin akustointihankkeisiin, koska pelkät monitorit antavat riittävän neutraalin äänikuvan ja kun olen miksaustani vertaillut eri laitteissa ja tiloissa, autostereoissa ja toisten ihmisten kotona ja erilaisilla kuulokkeilla, niin se lopputulos on ollut riittävän neutraali ettei ole ihan kamalasti potentoinut mitään taajuutta ainakaan häiritsevästi. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 05.01.2014 15:09:51 | |
Krice: Missähän vaiheessa tuosta akustoinnistakin tuli noin iso ongelma? Eihän tässä voi musiikkiakaan enää kuunnella rauhassa ennenkuin on 20 sentin vaahtomuovilevyt seinässä. Kyllä kuunnella voi, mutta äänittäminen ja miksaaminen on tuskaisaa jos ei voi luottaa siihen mitä kuulee. Fuzz is Clean! | |
![]() 05.01.2014 15:40:18 | |
hallu: Ei akustointi ole ongelma, vaan sen puute on. Itseasiassa en itse musiikin kuuntelussa pidä akustointia minään edellytyksenä ja oikeastaan aika paljon itse kuuntelen musaa kuulokkeilla. Itselleni referenssiluurit ja/tai kohtuulliset monitorit tuli mieleen siinä vaiheessa kun aloin jaella sitä tekemääni musiikkia. Aikaisemmin tein juuri niin, että miksasin tuotokseni kotistereoiden kovaäänisillä ja kuulokkeilla. Se toimii hyvin juuri niin, että se miksaus kuulostaa hyvältä niissä kyseisissä luureissa tai kaiuttimissa joilla sen on miksannut eikä sitten juuri muualla. Yksi puoli tossa hommassa on, mitä ei oikeasti pidä vähätellä etenkin jos vähän vaan harrastelee, että ehkä sitä ei vaan oikeasti ole niin hyvä, että saisi hyvää jälkeä aikaan. On helppoa syyttää, jopa itseltä salaa,!huonetta ja kamoja siinä vaiheessa kun omat taidot, maku ja korvat eivät ole vaan kehittyneet sille tasolle millä toivoisi niiden olevan. Jos sä kuuntelet sun sterkoista jotain levyä ja se soundaa jäätävän hyvältä.. Silloin ne sun kajarit ja se tila on täysin kykeneväisiä tuottamaan ja toistamaan jäätävän hyvää soundia. Syyllinen siihen, että omat jutut ei kuulosta samalta, on ihan jossain muualla. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
![]() 05.01.2014 15:55:21 | |
saastara: Yksi puoli tossa hommassa on, mitä ei oikeasti pidä vähätellä etenkin jos vähän vaan harrastelee, että ehkä sitä ei vaan oikeasti ole niin hyvä, että saisi hyvää jälkeä aikaan. On helppoa syyttää, jopa itseltä salaa,!huonetta ja kamoja siinä vaiheessa kun omat taidot, maku ja korvat eivät ole vaan kehittyneet sille tasolle millä toivoisi niiden olevan. Jos sä kuuntelet sun sterkoista jotain levyä ja se soundaa jäätävän hyvältä.. Silloin ne sun kajarit ja se tila on täysin kykeneväisiä tuottamaan ja toistamaan jäätävän hyvää soundia. Syyllinen siihen, että omat jutut ei kuulosta samalta, on ihan jossain muualla. Jep, ymmärrän pointtisi ja olen täysin samaa mieltä. En verrannut oikeita äänilevyjä omiin tuotoksiini (jokin raja sentään minunkin röyhkeydellä:-)), vaan miksailin kotistereoillani ja luureillani omia biisejä, jotka sitten soivat korostetun huonosti muissa laitteissa kuin niissä joissa tein miksauksen. Itsekin ajattelin juuri noin, että jos se kuulostaa hyvältä, niin se on hyvä. Sitten kuuntelin korvalappusterkoista, niin alapää saattoi kodata kokonaan ja jossakin toisessa laitteessa se korostui liikaa. Kyllähän siinä pian oppii kun materiaalia kuuntelee, että missä ne omien laitteiden surenkuopat ovat, mutta hiukan helpompi sitä on lähestyä jos kuuntelu antaa hiukan neutraalimpaa äänikuvaa, siis ainakin itseni kaltaiselle harrastelijalle. Eihän tässä niin isoista asioista puhuta. Käytän hyviä kaiuttimia saadakseni materiaalin kuulostamaan hyvältä huonoilla kaiuttimilla:-). no ei tetenkään noin kärjistetysti. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 05.01.2014 16:25:08 (muokattu 05.01.2014 16:36:56) | |
hallu: Jep, ymmärrän pointtisi ja olen täysin samaa mieltä. En verrannut oikeita äänilevyjä omiin tuotoksiini (jokin raja sentään minunkin röyhkeydellä:-)), vaan miksailin kotistereoillani ja luureillani omia biisejä, jotka sitten soivat korostetun huonosti muissa laitteissa kuin niissä joissa tein miksauksen. Itsekin ajattelin juuri noin, että jos se kuulostaa hyvältä, niin se on hyvä. Sitten kuuntelin korvalappusterkoista, niin alapää saattoi kodata kokonaan ja jossakin toisessa laitteessa se korostui liikaa. Mä luulen, että et nyt tainnut kyllä ihan tajuta.. Mä tarkoitin siis, että ne tuskin oli edes niissä sun laitteissa hyvän kuuloisia miksauksia. Sä vain et todennäköisesti monien asioiden summan jälkeen kuullut sitä, että niissä on isoja ongelmia, jotka sitten vasta tuore näkökulma paljasti. Jos joku kaupallinen levy säilytti botnensa tasaisena niissä laitteissa missä sun miksaukset alkoi arpomaan, siinä kaupallisessa miksauksessa oli silloin tehty ihan yleisellä tasolla parempia ratkaisuja alapään suhteen. Ja aivan varmasti se ero oli myös kuultavissa niissä sun kotistereoissa, se vain jäi jostakin syystä huomaamatta. Jos sun miksausten alapää olisi ollut yhtä hyvässä balanssissa kuin kaupallisten, se olisi kuulostanut samalta.. Koska ei ollut, se kuulosti aivan varmasti erilaiselta.. Ja se kuulostasi erilaselta ihan missä vaan kuunnellessa. Siihen mä viittasin tolla taidolla, kykyyn kuulla ja erottaa noita asioita, ihan komeroista riippumatta. E: Pähkinänkuoressa siis, erityisesti aloittelijoiden / harrastelijoiden suhteen, kun valitetaan, että omat miksaukset ei toistu hyvin muualla, ongelma ei ole useimmiten kaiuttimet, vaan se, että ei oikeastaan olla järin hyviä miksaamaan.. Ongelmat luonnollisesti kulminoituu, jos ei ole myöskään erityisen hyvä äänittämään / työstää jonkun ei-niin-hyvän-äänittäjän materiaalia. "I've suffered for my music. Now it's your turn" | |
![]() 05.01.2014 16:36:21 | |
Mulla esimerkiksi on uusissa kaiuttimissa kuoppa jossain keskialueella. Miksauksissa se korostuu helposti jos ei vertaile toisillakin kaiuttimilla. Snaret voi esimerkiksi möykätä aika ikävästi jos ei vertaile. Breathing Black Metal since 1997 | |
![]() 05.01.2014 16:47:34 | |
saastara: Mä luulen, että et nyt tainnut kyllä ihan tajuta.. Mä tarkoitin siis, että ne tuskin oli edes niissä sun laitteissa hyvän kuuloisia miksauksia. Sä vain et todennäköisesti monien asioiden summan jälkeen kuullut sitä, että niissä on isoja ongelmia, jotka sitten vasta tuore näkökulma paljasti. Jos joku kaupallinen levy säilytti botnensa tasaisena niissä laitteissa missä sun miksaukset alkoi arpomaan, siinä kaupallisessa miksauksessa oli silloin tehty ihan yleisellä tasolla parempia ratkaisuja alapään suhteen. Ja aivan varmasti se ero oli myös kuultavissa niissä sun kotistereoissa, se vain jäi jostakin syystä huomaamatta. Jos sun miksausten alapää olisi ollut yhtä hyvässä balanssissa kuin kaupallisten, se olisi kuulostanut samalta.. Koska ei ollut, se kuulosti aivan varmasti erilaiselta.. Ja se kuulostasi erilaselta ihan missä vaan kuunnellessa. Siihen mä viittasin tolla taidolla, kykyyn kuulla ja erottaa noita asioita, ihan komeroista riippumatta. E: Pähkinänkuoressa siis, erityisesti aloittelijoiden / harrastelijoiden suhteen, kun valitetaan, että omat miksaukset ei toistu hyvin muualla, ongelma ei ole useimmiten kaiuttimet, vaan se, että ei oikeastaan olla järin hyviä miksaamaan.. Ongelmat luonnollisesti kulminoituu, jos ei ole myöskään erityisen hyvä äänittämään / työstää jonkun ei-niin-hyvän-äänittäjän materiaalia. Olet epäilemättä oikeassa, että olen taitamaton. Jos oikein tulkitsin rivien välit, niin olisi järkevämpää opetella äänittämään ja miksaamaan kuin hankkia kunnolliset monitorit? Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)