Aihe: sämplemusiikin miksaaminen
1 2
saastara
15.11.2013 09:24:32 (muokattu 15.11.2013 12:26:38)
Spedemix: Mjoo, pääsenpä vihdoinkin kirjoittamaan vastauksen päivän päätteksi...

Stereolevitystemppuja voi käyttää "sampleihin" surutta juuri siksi, että jo lähtökohtaisesti saundi on epäluonnollinen kaikkine choppauksineen ja (ainakin ennenvanhaan) samplereistä aiheutuneista aliasointiefekteistä. Luonnoton leveys vain komplementoi tätä "luonnotonta" linjaa. Lisäksi sample yleensä tuppaa olemaan "jo valmiiksi miksattu asia" (eli voimakas painopiste stereokuvan keskellä) minkä takia sitä voi olla hieman hankala lykätä sellaisenaan "toisen miksauksen" päälle, vähän niin kuin änkisi leipää leivän sisälle. Lähestyen tätä näkökulmaa toisesta päästä, stereolevitys samplessa saa sen helpommin kuulumaan, koska siinä biisissäsi on kuitenkin muitakin asioita jotka painottaa sen miksauksen keskelle (kick, sn ja laulu jne.). Hmm, no ehkäpä jos sample muodostaa perustan rytmille (=rummut) niin siinä tilanteessa jonkun kick+snare -asian levitys on ehkä vähän kyseenalaista...

Jotain tollaista arvelinkin ja oon sun kanssa täysin samaa mieltä.. Ei mun vastustukseni noita stereohommia kohtaan ole mitenkään intellektuelli vaan ihan käytännönläheinen. Ne on musta tosi epämielyttävän kuuloisia. Esim mono-signaali, jota levitellään kumpaankin kanavaan jollain viiveillä, on fyysisesti oikeasti epämielyttävän kuuloista.. ja tuntuista. Mulla tulee ainakin helvetin vaikea olo olla huoneessa jossa jotain mono-lähdettä soitetaan viiveellä kahdesta pisteestä. Tää nyt on toki vain tämmöinen henkilökohtainen ääriesimerkki.

Toinen tosta tekstistä mieleentuleva juttu on se, että mikäänhän ei pakota pitämään niitä looppeja ja sampleja stereona vaikka ne sitä alunperinkin on.. Itse ainakin ihan surutta monottelisin juttuja ja pannaisin maun mukaan, kuin alkaisin jotain poteroa kaivamaan loopin keskelle. Tietysti jos sample on "täyttä tavaraa" rumpuineen, melodioineen ja kaikkineen, voi toi olla melko kinkkistä.. mutta sitten päästäänkin taas siihen alkuperäiseen asiaan, että kuinka soveltuvaa tommoisen samplen käyttö sitten ylipäätään, eli sovitukseen katsotaan sitten.

Mutta enköhän mä ole tässä jo tarpeeksi paasannut tästä aiheesta.. jatketaan elämää.

Itsekkin siis henkilökohtaisesti en käytä juuri laisinkaan stereolevittimiä (paitsi jossain erikoistilanteissa=jokin on rikki ja täytyy korjata); varsinkin ajatus stereolevittimistä masterissa on varsin vastenmielinen. Mutta stereolevitin on vähän niin kuin vaikkapa esimerkkinä stereo-detune efekti: toimii vain tietyissä paikoissa tosi hyvin, muualla aika hiton huonosti ja oma kokemukseni on ollut, että etenkin näissä samplehommissa stereolevitys tuntuu olevan erittäin asianmukainen (taiteellinen) väritystyökalu.

Juu, ei meillä oo tässä mitään erimielisyyttä.. En mä ole siis oikeastaan tarkoittanut ottaa kantaa yhtään mihinkään muuhun kuin tuohon vaihehommaan. Se on ihan henk.koht homma, että en pidä siitä soundista, mutta musta siinä on vaan niin paljon ihan objektiivisen tason miinoja, että milloin tahansa käytän mielummin jotain muuta vaihtoehtoa. Mutta sehän on tietysti jokaisen oma asia, mitä ja miksi tekee.

äskoo: voisin kyllä selventää noitten lukujen pointtia vielä: "sämple" on melodiaa sanotaan esimerkkinä vaikka että kitara ja kitarastakin yleensä leikataan miksauvaiheessa alapäät pois jotta jää tilaa basarille ja bassolle.

Mä en ole itse törmännyt kyllä tälläiseen.. Tai siis olen toki, ja kaikki sitä toistelee kaikkialla, mutta musta se ei vaan ole totta. Tai siis mä käsitän sen kyllä, että on joku 40hz-leikkuri syömästä headroomia, mutta 'alapää pois jotta jää tilaa basarille ja bassolle'.. Noup, ei ikinä. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, mä en usko muutenkaan tommosten "kolojen" tekemiseen jonakin soundillisena ratkaisuna. Joten lusikallinen suolaa kannattaa tuon kanssa varata.

tässä tilanteessa sämpleet ovat peräisin netistä yms ja yleensä sen takia niissä on sitä perus nauhamaista mutinaa mukana.. suunnilleen 350,500hz paikkeilla joten otan ne sen takia heti pois jos on tarvetta.

se nyt on mun mielestä ihan eri asia jos miksattava soundi tulee valmiiksi kliininä kaikkenäköisien värkkien läpi.. silloin niissä ei ole sitä nauhamaista mutinaa.

Mä en tiedä nyt kyllä mitä toi 'nauhamainen mutina' on.. Jos samplet on törkeän huonolaatusia, niin sitten toki se alapaa voi korostua lähinnä sen takia, että kaikki yläpää on kadonnut ties minne.

Oma neuvoni olisi kenties ensitöiksi etsiä / käyttää parempilaatuisia sampleja.. Lofi-jutut on sitten toki oma estetiikkansa, mutta jos tumppu soundi haittaa niin niin ilmeisesti sitä ei olla nyt hakemassa.

Jos systemaattisesti tuntuu siltä, että aina on tuolla 300-500 hz alueella ryönää, mikä on leikattava, suuntaisin pitkän ja kriittisen katseen kuuntelua kohti. Jos huomaa aina leikkaavansa tiettyjä juttuja riippumatta materiaalista, silloin usein seuraa huomaamattaan jotain mielivaltaista ohjenuoraa, tai sitten kuuntelu ohjaa valheellisesti siihen suuntaan, tai molempia.

itekki olen kyllä epävarma noista stereo-efekteista enkä niitä ole uskaltanut ku testata, sen takia kaipaan mielipiteitä ja neuvoja asiasta.
peace.

En mä tässä millään sotajalalla ole vaikka vaikutankin varmasti siltä. Mä vaan vakaasti uskon, että tämmöinen sokraattinen tivaaminen on meille kaikille paljon opettavaisempaa kuin se, että jaetaan presettejä keskenään johonkin spesifeihin juttuihin.
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)