Aihe: Studiomikki rääkyjälle ~200e 1 2 | |
---|---|
![]() 11.12.2011 14:06:59 (muokattu 11.12.2011 14:07:47) | |
Ei se välttämättä pelkkää fiilistelyä ole, kyllä ne vaan saundaa useimmiten erilaisilta. Joku saattaa tehdä sokkotestin viidenkympin ja kahden kiloeuron etusten välillä, eikä ero kuulosta mitenkään päin 1950 euron arvoiselta, mutta sitten kun niitä raitoja on nelisenkymmentä ja niitä ruvetaan pinoamaan päällekäin, niin kyllähän ne erot yleensä huomaa vähän vähemmänkin harrastanut. Se, onko ero minkäkin taloudellisen investoinnin arvoista, on sitten päätettävä itse. Halvoillakin kamoilla saa tehtyä ihan kivaa jälkeä, ja jos kotona omaksi ja lähipiirin iloksi puuhastelee, jotakuinkin pätevän interfacen omat etuasteet ja vaikkapa se 57 vievät ihan oikeasti aika pitkälle. Kunhan niiden käyttäminen vain on hallussa. Voithan sä tehdä niin, että metsästät jostain hyvän hintaisena vaikka sen SM7:n, ja jos toteat, että ei tää nyt ollutkaan se juttu, niin pistät kiertoon ja jäät postikulujen verran tappiolle. http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia. | |
![]() 11.12.2011 21:19:40 | |
Leo Lindgren: Mikä tarkalleen preampin virka on jos interfacesta löytyy gaini ja klippiledit? Olen vain lukenut loputtomasti niitä postauksia missä joku tuhannen egen preamp sopii jollekkin toiselle tuhannen egen mikille paremmin kuin toiselle ja joku parin tonnin preamp se vasta soundaakin suloiselle. Kuulostaa melko kalliilta fiilistelyltä? Pointti on se että siinä etusessa, kuten jokaisessa mikissä, on oma soundinsa ja usein kaikenlaisia mukavia toimintoja kuten kompuraa, gatea, bassoleikkuria, de-esseriä jne.... joista on hyötyä äänittäessä. Kun laittaa sopivaa kompuraa äänityksessä niin ei tartte niin kovasti kompressoida miksatessa. Muutenkin monta kevyttä kompuraa kuulostaa usein "paremmalta" kuin yksi tiukka. Tai niin on isot pojat sanoneet. Ja putkessa on omanlaisensa soundi. Kannattaa kokeilla, onko se sulle mieleinen. Minä ainakin tykkään. Ei se kuitenkaan tarkoita että etusesta pitäisi tonneja maksaa. 500€:lla saa jo ihan hyvän. Itse tietysti parhaiten tiedät, mitä tarvitset. Tsuki ni murakumo, hana ni kaze. | |
![]() 11.12.2011 22:22:12 | |
jhakwe: Ei se välttämättä pelkkää fiilistelyä ole, kyllä ne vaan saundaa useimmiten erilaisilta. Joku saattaa tehdä sokkotestin viidenkympin ja kahden kiloeuron etusten välillä, eikä ero kuulosta mitenkään päin 1950 euron arvoiselta, mutta sitten kun niitä raitoja on nelisenkymmentä ja niitä ruvetaan pinoamaan päällekäin, niin kyllähän ne erot yleensä huomaa vähän vähemmänkin harrastanut. Se, onko ero minkäkin taloudellisen investoinnin arvoista, on sitten päätettävä itse. Halvoillakin kamoilla saa tehtyä ihan kivaa jälkeä, ja jos kotona omaksi ja lähipiirin iloksi puuhastelee, jotakuinkin pätevän interfacen omat etuasteet ja vaikkapa se 57 vievät ihan oikeasti aika pitkälle. Kunhan niiden käyttäminen vain on hallussa. Voithan sä tehdä niin, että metsästät jostain hyvän hintaisena vaikka sen SM7:n, ja jos toteat, että ei tää nyt ollutkaan se juttu, niin pistät kiertoon ja jäät postikulujen verran tappiolle. Joo siis en epäile lainkaan etteikö sillä ammattikäytössä olisi ihan varmasti kriittinen merkitys. Kitaroita ja tietokonetta lukuunottamatta mun laitteisto on maksanut about tonnin ja tähän sisältyy luurit, monitorit, interface, softat ja hilppeet. Olen ihan älyttömän kiinnostunut ja innostunut tästä kotistudiohommasta jota nyt pari vuotta olen tässä tehnyt. Koen kumminkin että joku tonnin tai parin sijoitus johonkin preampiin ei oikeastaan parantaisi mun projektien soundia mihinkään. Jos tonni "pitäisi" johonkin sijoittaa niin varmaankin monitorit ja akustointi olis ensisijalla. Olen huomannut että pääasiallisesti merkittävimpiä edistyksiä soundissa tulee kun oivallan lennossa jotain, tai perehdyn pari tuntia johonkin juttuun ja sovellan oppimaani onnistuneesti sen jälkeen. Sehän tässä onkin niin kingiä, että kun perusjutut on hankittu niin näiden juttujen opiskelu ja harjoitteleminen ei maksa muuta kuin aikaa. Toisinaan aina rupean kelailemaan, että mitäpä jos homma kuitenkin on laitteistosta kiinni ja kyselen tälläistä niinkuin tässä threadissa. Tykkään kuitenkin kysyä mnetistä, vaikka yleensä tuleekin luettua googlen ensimmäisen sivun linkit. Ja tosiaan eBaysta yleisesti katselen hankintojani ensiksi, joten vähintäänkin omillensa yleensä pääsee kun pistää kiertoon. Iä! Iä! | |
![]() 11.12.2011 22:24:45 | |
Sotahippi: Itse tietysti parhaiten tiedät, mitä tarvitset. No, itse tiedän lähinnä budjetin ja sitten kyselen täältä :) Tosin nytkin taitaa näyttää siltä että mikki on mun pienin ongelma tässä, vaikka sitä alunperin kyselin :P Iä! Iä! | |
![]() 11.12.2011 22:34:23 | |
Leo Lindgren: Jos tonni "pitäisi" johonkin sijoittaa niin varmaankin monitorit ja akustointi olis ensisijalla. Jep tilalla on aika järkyttävä vaikutus. Kusin hunajaa, kun sai tässä kämpässä ekan kerran musiikit toimimaan. Aika iso muutos suorakulman muotoisesta kerrostalohuoneesta avaraan baarikeittiö/olohuoneeseen. Kaverin monitoritkin soi todella miellyttävästi, vaikken niitä aluksi sen kerrostalomakkarissa osannut arvostaa. Talvitakit on kanssa hyviä demppaamaan... | |
![]() 12.12.2011 00:51:46 | |
Spike: Jep tilalla on aika järkyttävä vaikutus. Kusin hunajaa, kun sai tässä kämpässä ekan kerran musiikit toimimaan. Aika iso muutos suorakulman muotoisesta kerrostalohuoneesta avaraan baarikeittiö/olohuoneeseen. Kaverin monitoritkin soi todella miellyttävästi, vaikken niitä aluksi sen kerrostalomakkarissa osannut arvostaa. Talvitakit on kanssa hyviä demppaamaan... Tjoo, sain tuossa puolisentoista vuotta sitten talon valmiiksi ja mun vähäiset rojut luonnollisesti sai kodin 10m2 työhuoneesta joka tuplaa vierashuoneena. Nimenomaisestikin just suorakaiteen mallinen huone jossa ei ole pienen sohvan ja maton lisäksi yhtään mitään demppaavaa. On kuitenkin jo sovittu vaimon kanssa (joka oli itsekin innoissaan ideasta!) että ei ehkä vielä seuraavaan taloon, mutta johonkin tulevaisuuden kämppään saan kummiskin rakentaa avaran kellarikerroksen jossa on just baaritiski sekä dedikoitu kotiteatteri- ja studiotila. Noh, sitä päivää odotellessa, kai sitä ihmisellä täytyy unelmia olla ettei heti ryntää laittamaan pyssyä suuhun :) Nyt kun tätä jälkikasvuakin on siunaantunut niin täytyy elää näiden käytännöllisten pohja- ja sisustusratkaisuiden armoilla. Eli vanhoja päiviä odotellessa.. :P Laulumikityksestä sen verran, että täytyy seuraavissa sessioissa testata patjoja ja peittoja siihen mikin ympärille ja yläpuolelle vielä, ennen kuin ryntään ostamaan parin huntin mikkiä huonoon tilaan. Kaikki muu kuitenkin menee linjaan mallinnussoftalle joten eipä se nyt niin kauhean vaivalloista ole roudata vähän fabriikkia tänne pariksi tunniksi. Iä! Iä! | |
![]() 12.12.2011 07:27:23 (muokattu 12.12.2011 07:30:17) | |
Leo Lindgren: On kuitenkin jo sovittu vaimon kanssa (joka oli itsekin innoissaan ideasta!) että ei ehkä vielä seuraavaan taloon, mutta johonkin tulevaisuuden kämppään saan kummiskin rakentaa avaran kellarikerroksen jossa on just baaritiski sekä dedikoitu kotiteatteri- ja studiotila. Astuit ansaan. Nyt te olette sopineet, että "joskus tulevaisuudessa" as in, "noilla sun romppeilla ei ole mitään asiaan tähän kämppään.". ;) Itsekin lupasin vaimokkeelle joskus, että jos tilaisuus joskus tulee niin muutan sen kanssa pitämään hevostallia keskelle metsää.. ja kuinkas sitten kävikään. Mutta aiheesta sen verran, että: http://www.youtube.com/watch?v=jSK6749iW8o Ilman muuta SM7 ja hyvä etuaste olisi varmasti loistava kombo mutta luulen, että 57lla pääsisi myös aika lähelle tässä tilanteessa. Viet vaikkapa vaimon loppurahoilla extemporee-lounaalle ja käyt uudestaan ton keskustelun, että saisiko sitä laittaa vaikka vähän enemmän kivivillaa seinille, jos ne päällystää jollain nätillä kankaalla. Hitler used Telefunkens. | |
![]() 12.12.2011 08:56:54 (muokattu 12.12.2011 12:15:41) | |
saastara: Astuit ansaan. Itsekin lupasin vaimokkeelle joskus, että jos tilaisuus joskus tulee niin muutan sen kanssa pitämään hevostallia keskelle metsää.. ja kuinkas sitten kävikään.. Itse laulumikkiin mitenkään puuttumatta, tai no jos saat käsiisi Beyerdynamic M88TG kokeile sitä. Sitten OT. Älkää päästäkö suustanne harkitsemattomia lupauksia naisväelle. Itsellä kävi vähän saastaran mainitsemasti. "Maalle olis kiva muuttaa, hevonen, pieni kasvihuone, koira ja muuta sellaista maatiais romantillista elämäntyyliä. No lopputulos on tällainen: www.kotikorvenpuutarha.fi e. saamarin kirotus vireht. | |
![]() 12.12.2011 10:52:09 | |
On tosiaan iso ero tekeekö akustoinnin pelkillä paaleilla villaa muovipussissa, vai käyttääkö hieman aikaa Hellasärön ehkäisemiseen. Omakohtaisesti sain tämän kokea muutaman vuoden taistelun jälkeen sillä että kerroin tekeväni levyjä tähän vierashuoneeseen joka nyt toimii samalla mun työhuoneena. Hirveä valitushan siitä tuli että en osaa sisustaa jne. Noh, hyvä ruoka ja yhdessä kangaskauppaan päällysteitä hankkimaan oli oikea ratkaisu! Ja jos mahdollista, rakentaa ne levyt ja hoitaa projektit niin ettei hameväen tarvitse katsoa keskeneräistä projektia "koska kaikki näyttää ihan sotkuiselta ja rumalta". ;) https://www.dropbox.com/gallery/41943886/1/Akustointia?h=790f3c Basisti on lyömäsoitin. | |
![]() 12.12.2011 12:11:55 | |
Pauli Lappalainen:"Maalle olis kiva muuttaa, hevonen, pieni kasvihuone, koira ja muuta sellaista maatiais romantillista elämäntyyliä. Samassa veneessä ollaan, mutta parempi kyydissä kuin ulkopuolella...oma puuhahuone on ehkä 15 neliötä, mutta siellä saakin sitten tehdä mitä haluaa. Vaimon vastaava onkin ehkä 250 neliöö...okei, siellä on muutama hevosentapanen+ heinät sun muut. Toki toimin sielläkin renkinä miksaustauoilla. | |
![]() 12.12.2011 17:22:19 | |
Heh, no johan aukes keskustelu :) Anyway jotain kevyttä akustointielementtiä voisin kyllä rakennellakin. Duunista jää välillä matskuja (lasivillaa, akustolevyjä) yli ja kaikki tarvittavat koneetkin löytyy. Tein meille käskystä olkkariin ja keittiöön muutaman taulunkin kun muutettiin. Jotain höylättyä rimaa (about 50x25) käytin raameihin, siihen pingotettiin jotain kangasta päälle ja räiskittiin sisäpuolelta niittipyssyllä kiinni. Näihin tauluihinhan vois yhtä hyvin heittää sisälle akustolevyn ja kyseessä olis kevyt akustointielementti :) Hetken palaveerattuani asiasta sain ihan luvan duunata työhuoneeseen muutaman tuollaisen taulun ja täyttää ne jollain villalla :P Täytyypä tosiaan viedä emäntä raflaan ja sitten kangaskaupan kautta kotiin ^_^ On topic vielä: Hyvä video toi S7 vs SM57 vertailu! Ja nyt jos SM57 on niin hyvä, niin mitä mun pitäis ajatella siitä että kun googletan "Audix OM3 vs SM57" niin OM3:sta kehutaan kauheasti ja monet valitsee Audixin ennemmin kuin Shuren. Olen nyt melkolailla siinä mielipiteessä, että skillit ja akustointi kaipaa parannusta, ei mikki. Myynnissä: Ibanez S540 flamed maple transparent turquoise made in Japan '95. Tule nyt ainakin testaamaan :) | |
![]() 12.12.2011 18:07:26 | |
Mun mielestä toi video on yhä snadisti harhaanjohtava (sori Anssi!). Siitä löytyy keskustelua ja puintia täältä: http://www.ultimatemetal.com/forum/ … ade-sm7b-sm57-comparison-video.html http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia. | |
![]() 12.12.2011 19:49:58 | |
ei kelläkään sattuis olemaan sm7 ja tuota Rode Procasteria, olisi mahtava kuulla A B vertailu noiden kahden mikin välillä. | |
![]() 13.12.2011 01:09:14 | |
Laaksonen: ei kelläkään sattuis olemaan sm7 ja tuota Rode Procasteria, olisi mahtava kuulla A B vertailu noiden kahden mikin välillä. Säteen poijaalla on ainakin SM7, mutta tuskin tosta Rodesta tietää yhtikäs mitään. Siltä voisi ainakin Shurea testiin lainata ehkä, jos mokomaa kiinnostaa kokeilla. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" | |
![]() 21.12.2011 02:17:07 | |
Olkaa työ maalla asujat iloisia. Minun puuhapaikkani on 48 neliön kerrostalokaksion makuuhuoneen nurkassa. "Harrastaisitpa jotain coolia", totesi asuinkumppanini kun piuhoitin syntikoita kiinni nauhoitussetuppiin ja höpisin MIDIrouttauksista ja oskillattoreista. Kakka roiskusi. | |
![]() 21.12.2011 11:11:58 | |
Quru:"Harrastaisitpa jotain coolia" Niinpä:)!! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)