Aihe: Rumpujen äänittäminen / moniraitanauhoitus 1 2 | |
---|---|
![]() 07.12.2011 10:38:10 | |
Erska88: Sain mikit toimimaan kylläkin (tais olla kaikki potikat tietokoneen sounds valikosta säätämättä tascamille) nyt vaan hämää järkyttävä latenssi jota ei saa parannettua tascamin control panelista tai mistään, saa vaan hirveen rätinän ja koko koneen lagaan. Toinen mikä vielä hämää on se minkä takia äänitysjälki on todella rätisevää. Yritin säätää linjavolumeista ja monitorin volumeista sun muista phone ja mix vipstaakeista mitä ny keksin, mutta epäilen että ongelma on mahdollisesti kurassa koneessa tai olen unohtanu jotain. No itse asiassa kuvaamasi ilmiö on täysin normaali. Kun kone äänittää, sehän ottaa digitaalisia näytteitä siitä analogisesta signaalista. Koska tietokone ei ole tasaisella nopeudella kulkeva nauhakela, tarvitaan jonkuinkokoinen puskuri tasaamaan sitä datavirtaa. Jos puskuri on liian pieni, syntyy rätinää kun kone ei ehdi täyttämään puskuria samaan tahtiin kun sitä pitäisi nauhalle kirjoittaa. Jos puskuri on liian iso, syntyy enemmän latenssia. Normaalisti kuunnellessa tai klikin päälle soitettaessa tämä latenssi ei ole niin paha, koska se on yksisuuntainen - mutta kun yrität koneen läpi monitoroida, pitää sen signaalin kulkea puskurien läpi molempiin suuntiin, jolloin tämä latenssi kaksinkertaistuu. Tämän takia siinä äänikortissa onkin se monitor-nuppi, jolla voit keskittyä kuuntelemaan ihan omaa soittoa nauhoittaessa suoraan äänikortilta, kulkematta koneen kautta. Se mikä on "järkyttävä" latenssi tässä yhteydessä taas riippuu. Mä pystyn ite suht uudellä läppärillä pärjäämään 32 samplen latenssilla, jolloin round-trip latency on muutaman hassun millisekunnin luokkaa. Vanhalla XP-koneella 6 vuotta sitten nauhoittaessa jouduin käyttämään huomattavasti isompaa puskuria, joka häiritsi paljon enemmän. | |
![]() 08.12.2011 12:56:40 | |
Aika mielenkiintonen juttu sinänsä, eilen tappelin taas cubasen kanssa: Alkuun pelaa n 5-10min ilman nimellisstä latenssia, sitten yhtäkkiä mäjähtää sellanen arviolta puoli sekuntia pitkä latenssi mikkien ääni peittyy suhinaan ikäänkuin joku puhaltaisi mikkiin aina ku sinne tulee ääni, muutenkin cubase tykkää vetästä not respondingit. Nooh testasin sitten vanhalla tutulla, jolla on teknoo väännetty yläasteella neule päällä, eli Fruity loopsilla, jonka tunnen jo melkein ku omat aika tyhjäset taskuni. Kaikille niin sukka ja epäselvä amatöörikura mutta ku se vaan on samalla aallonpituudella mun kanssa. Kaikki (tai siis en kauaa kerenny testaa) mutta latenssia ei ollu laisinkaan korvalla kuultavissa, ei tullu äänittäessä tai monitoroidessa laisinkaan niitä over..öömitälie samplenlaskupoksahduksia. Pystyin heittään samalle linjalle jo valmiiks kaiken maailamn delayta ja teknorobottiääniä ja kompuraa huom. VAIN testatakseni :) eikä vaikuttanu koneen resursseihin oikeestaan ollenkaan. Mielestäni FL Studiot on aina ollu kauheita CPU syöppöjä (ainaski ku paljon midijuttuja heitti aikoinaan), mutta nyt taas näyttää paljon kevyemmältä ku cubase. Aion jokatapauksessa ainakin alkuun koklailla fl studioo ja vaihdan sitten ku uuden ohjelman opettelu vie vähemmän aikaa ja hermoja ku fl:än vähä erityyppisempi käyttis. Mutta JOKAtapauksessa jossain välissä pitää vaihtaa ohjelmaa herranjestas enhän mä kehtaa tuola kylillä kehuskella että äänittelen fruittarilla enhän? :D Ei vaisinkaan ihan käytettävyys / ammattimaisuussyistä pakko on opetella käyttämään jotain ohjelmaa, joka on lähempänä firmojen vehkeitä sit ku siltä tuntuu. Osaatko /-teko suositella mitään asiallista, mielellään tosiaan suht toimivaa ja helppokäyttöistä rokkenrollin tekoon suunnniteltua sekvensserisoftaa tai mitä ite käytätte? Mä en halua ny heittää tietenkään mitään nueno protari yms rap-battlee tulille, ehkä protari jollain perverssillä tavalla kiinnostaa (olen nähny ku sitä on räplätty meijän demosessioissa) | |
![]() 08.12.2011 13:08:06 | |
Erska88: Aika mielenkiintonen juttu sinänsä, eilen tappelin taas cubasen kanssa: Alkuun pelaa n 5-10min ilman nimellisstä latenssia, sitten yhtäkkiä mäjähtää sellanen arviolta puoli sekuntia pitkä latenssi mikkien ääni peittyy suhinaan ikäänkuin joku puhaltaisi mikkiin aina ku sinne tulee ääni, muutenkin cubase tykkää vetästä not respondingit. Nooh testasin sitten vanhalla tutulla, jolla on teknoo väännetty yläasteella neule päällä, eli Fruity loopsilla, jonka tunnen jo melkein ku omat aika tyhjäset taskuni. Kaikille niin sukka ja epäselvä amatöörikura mutta ku se vaan on samalla aallonpituudella mun kanssa. Kaikki (tai siis en kauaa kerenny testaa) mutta latenssia ei ollu laisinkaan korvalla kuultavissa, ei tullu äänittäessä tai monitoroidessa laisinkaan niitä over..öömitälie samplenlaskupoksahduksia. Pystyin heittään samalle linjalle jo valmiiks kaiken maailamn delayta ja teknorobottiääniä ja kompuraa huom. VAIN testatakseni :) eikä vaikuttanu koneen resursseihin oikeestaan ollenkaan. Mielestäni FL Studiot on aina ollu kauheita CPU syöppöjä (ainaski ku paljon midijuttuja heitti aikoinaan), mutta nyt taas näyttää paljon kevyemmältä ku cubase. Aion jokatapauksessa ainakin alkuun koklailla fl studioo ja vaihdan sitten ku uuden ohjelman opettelu vie vähemmän aikaa ja hermoja ku fl:än vähä erityyppisempi käyttis. Mutta JOKAtapauksessa jossain välissä pitää vaihtaa ohjelmaa herranjestas enhän mä kehtaa tuola kylillä kehuskella että äänittelen fruittarilla enhän? :D Ei vaisinkaan ihan käytettävyys / ammattimaisuussyistä pakko on opetella käyttämään jotain ohjelmaa, joka on lähempänä firmojen vehkeitä sit ku siltä tuntuu. Osaatko /-teko suositella mitään asiallista, mielellään tosiaan suht toimivaa ja helppokäyttöistä rokkenrollin tekoon suunnniteltua sekvensserisoftaa tai mitä ite käytätte? Mä en halua ny heittää tietenkään mitään nueno protari yms rap-battlee tulille, ehkä protari jollain perverssillä tavalla kiinnostaa (olen nähny ku sitä on räplätty meijän demosessioissa) Koklaa Reaperia mikä jo tuolla edelisellä sivulla näkyi olevan mainittuna: http://www.reaper.fm/ | |
![]() 09.12.2011 09:37:29 | |
Kiitti! Pistetään juu reaperi testaukseen. Voiks toi cubase olla oikeesti jotenki noin raskas vai johtuuko se paskasta koneesta, huonosta sopivuudesta vai yksinkertaisesti ja todennäköisesti mun nakkisormista? :) vähä välilä ku jotain asetuksia vaihto ni tuli aina semmonen asiallinen puolen minuutin not respondinki eikä tuntunu muutenkaan tykkäävän tascamista tai toisinpäin... kuintenki samassa boksissa molemmat :D no ei se mitään alkaa elämä voittaan täällä ja hikikarpalot kuivuun pikkuhiljaa :) Alan ymmärtämään pikkuhiljaa paremmin insinöörejä joille lyödään jakari käteen. käytännössä ja teoriassa on hiuksen hieno ero... oisko heittää mitään hyviä vinkkejä rumpujen äänivuotojen estoon? siis riippuen tietysti mikitystavasta, mutta tarkotan lähinnä mikki per rumpu tyyliä ja sillä asenteella että jos vaikka leikkaa overheadeista alapäät pois ja omistaa ne sihinälle kokonaan. bassarin päälle ny voi heittää vaikka ryijyn, mutta esim virveli on kova vuotamaan tomien mikkeihin ja toisinpäin... | |
![]() 09.12.2011 10:14:43 (muokattu 09.12.2011 10:26:21) | |
Erska88: Kiitti! Pistetään juu reaperi testaukseen. Voiks toi cubase olla oikeesti jotenki noin raskas vai johtuuko se paskasta koneesta, huonosta sopivuudesta vai yksinkertaisesti ja todennäköisesti mun nakkisormista? :) vähä välilä ku jotain asetuksia vaihto ni tuli aina semmonen asiallinen puolen minuutin not respondinki eikä tuntunu muutenkaan tykkäävän tascamista tai toisinpäin... kuintenki samassa boksissa molemmat :D no ei se mitään alkaa elämä voittaan täällä ja hikikarpalot kuivuun pikkuhiljaa :) Alan ymmärtämään pikkuhiljaa paremmin insinöörejä joille lyödään jakari käteen. käytännössä ja teoriassa on hiuksen hieno ero... oisko heittää mitään hyviä vinkkejä rumpujen äänivuotojen estoon? siis riippuen tietysti mikitystavasta, mutta tarkotan lähinnä mikki per rumpu tyyliä ja sillä asenteella että jos vaikka leikkaa overheadeista alapäät pois ja omistaa ne sihinälle kokonaan. bassarin päälle ny voi heittää vaikka ryijyn, mutta esim virveli on kova vuotamaan tomien mikkeihin ja toisinpäin... Kyl senkin cubasenkin pitäisi toimia köpömmilläkin koneilla, olettaen että ei ole miljoonaa muuta sovellusta rosvoamassa resursseja (esim. Firefox auki!). Jos on saumaa niin vedä käyttis uusiksi ja dedikoi kone musakäyttöön. Rumpujen äänivuotojen esto on vähän turhaa hommaa mun mielestä. Hattua pitää nostaa heviukkeleille jotka jaksaa näprätä rumpusaundia missä on miljoona tomia ja miljoona tomifilliä per biisi. Huh. Bassarissa voi käyttää esim tuolia ja mattoa tunnelina jos haluaa vähän pois peltien kohinoita, mutta muissa rummuissa täytyy miettiä kuinka mikit sijoittaa ja mikä on mikin suuntakuvio. Loput vuodot pois gateilla tai käsin näpräämällä audioraidasta jos on ihan pakko. Kantsii aloittaa harjoittelu ihan yhdellä tai kahdella overheadilla ja basarimikillä ja lisäile sitten muita mikkejä sen mukaan kun tuntuu tarpeelliselta. Mitä enempi mikkejä, sitä varmemmin saundaa paskemmalta (ellei just ole supermegaheavyukko joka tietää mitä tekee.). Kaikkiin mikkeihin tulee vuotoja se on perus fakta kaikessa äänityksessä, ellet pistä joka rumpua eri huoneeseen mikä on käytännössä mahdotonta. Mikkien valinnalla ja sijoittelulla vaikutetaan siihen miltä vuoto kuulostaa, siksipä suosittelen että lähdet liikkeelle parilla mikillä ja kuuntelet ja lisäilet sitä mukaa kun tarvitsee. Rummut on yksi soitin, kuten kitara. Ei kitarassakaan äänitetä jokaista kieltä erikseen. Yksityiskohtiin ei pysty foorumilla menemään, kurki vaikka Youtubesta videoita rumpujen mikityksestä. Sieltä löytyy tietysti hyviä ja huonoja vinkkejä mutta saa sut homman alkuun. Vinkiksi, rumpujen pitäis kuulostaa hyvältä yhdelläkin mikillä äänitettynä, kunhan soittaja on hyvä, rummut on hyvät, huone kuulostaa ok:lta ja mikki on oikeassa paikassa ;) Huom. mikilläkin on väliä, mutta se on usein makuasia/tyyliseikka mistä saundista tykkää, toisessa musatyylissä pitää olla hyvä saundi toisessa tyylissä parhaalta kuulostaa puhelimen luuri. Korvat hörölle, ja 50h testailua pohjille ni alat saamaan tuntumaa kantsiiko harrastusta jatkaa vai käydä oikeassa studiossa tekemässä äänitykset :D Rummut on yks vaikeimmista kuitenkin saada toimimaan äänitellessä (ainakaan enno ite vissiin koskaan oikein onnistunut, hee). | |
![]() 09.12.2011 18:17:29 | |
Kiitos vastauksesta! Joo eli tänää kävin riehumassa cubasen yms. kanssa ja selkis vihdoin että koko homman ongelma oli se pkleen läppäri: toimii hetken ja sit alkaa rätinä ja latenssi, restart = toimii taas hetken verran. Tänään jostain syystä toimi ainakin vartin ilman mitään latenssia tai napsuja ja kerkesin jopa äänittämään 6 mono- ja yhen stereoraidan yhtäaikaisesti ilman koneen totaalista jumia (nimim. koklasin fruity loopsia, en enää :S )ja lopputulos kuulosti jopa yllättävän hyvältä: Stereokuva syntyi nätisti konkkaoverheadeilla ja tomitkin paneroin oikein tahallaan rullaan vasemmalle päin ja soundi kaikkineen oli ekaks testaamattomaks asetelmaks mainio (ei kovinkaan jazzahtava ylläri), joskin pieni reenis jonka järjestystä olen miljoona kertaa vaihtanu akustiikan paranemisen toivossa ei ole paras mahdollinen rumpujen äänityspaikka = ehkä vähän turhan villasukka, toisaalta ei mun "tarkkaamonurkka" ole mikään kuuntelijan paras mesta. Kuitenkin fiilis on ku viilipytty, ongelma ratkes, uus mylly vanhan kuran tilalle btw: formasin koneen nimenomaan vaan musakäyttöön mutta ei auta enää raukkaa--> akalle feisbuukkikoneeks :) Soundin suhteen pyrin normaaliin luonnottomuuteen rumpujen suhteen tai oikeastaan haluan kokeilla kaikenlaista nyt kun on vermeet ja aikaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)