Aihe: Masterointiohjelmaa:
1 2
virtalahde
30.09.2011 17:40:44

Kalmo: En usko, että mikään DAW tekee CD:n valmiiksi, biisi-indekseineen ja CD-teksteineen.

Näin äkkiseltään ainakin Samplitude/Sequoia, Wavelab, Pyramix, Sadie, SoundBlade (Mac) tekevät. Varmaan on muitakin, mutta näitä on kollegoilla yleisesti käytössä.
Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
Mikael
30.09.2011 20:31:15

Mä oon ollut jotenkin pettynyt noihin t-racksin plugareihin mitä mulla on (T-racks EQ, Fairchild, Pultec ja Red Compressor) tai mitä oon testannut. Jotenkin hajuttomia ja mauttomia sekä laimeita - etenkin noi ns. mallinnukset vanhoista klassikoista.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Janie Jones
01.10.2011 08:56:51

Jos saapi masterointiin sopivista plugareista edelleen puhua, niin TRackseista itse tykkäsin pitkään lykätä masteriin pikkuisen (= mittarit eivät välttämättä edes värähdä) tuota Fairchild-mallinnusta. Lämmitti.

Nyttemmin olen hurahtanut hieman Nebulaan, ja suosittelisin testaamaan. Ilmainen versio tosin ei ole vielä niin vakuuttava, sillä varsinainen "hyppy" tapahtuu vasta Nebula 3 Pron ja ns. third party -kirjastojen (kuten CDSoundmaster, AlexB ja Analog in the Box) myötä. Anallogi-equt, nauhamallinnukset ja konsolit. (AlexB:n uusi German Dynamics -komupra/limitteri on myös erittäin master-nanna, vaikka yleisesti Nebula ei niin kuuluisa kompuraosastosta vielä ole, enemmän juuri noista ensinmainituista.)

Ja joo, perusvaroitukset, että Nebula on tosi raskas (pitää ehkä printata, ellei kone ole tehokas, nykymitallakin) ja GUI on kökkö. Mutta se soundi. Kun tähän pääsee sisälle, niin ei voi olla oikein ilmankaan.

Nebula 3 Prohon sopivilla third party -"demokirjastoilla" (sellaisia versioita ko. ohjelmista, joissa on vain osa valinnoista, mutta ne toimivat muuten kuten "oikeat") pääsee jo pitkälle. (Linkit näihin löytyvät Acustican käyttäjäfoorumilta.)

Muita viimeaikana löydettyjä raidoille ja masterointiin:

- DMG Audio EQuality/EQuick. Huippu-equ. Jälkimmäinen on edellisen soundillisesti hieman suppeampi ("vain" digital ja linear phase) versio, mutta mahtavalla FabFilterin Pro-Q:sta apinoidulla ja oikeastaan parannetulla GUI:lla (testaa plugarin huge-koko, todella miellyttävä kirurgiseen työhön).

- Cytomicin The Glue -kompura. Vähäkin voi tehdä ihmeitä. Eikä maksa paljon.

- Fabfilterin Pro-L tuntuu hyvältä limitteriltä, sikäli kuin limitteriä masterissa monivaiheisen nebuloinnin jälkeen kokee tarvitsevansa.

Demot saatavilla.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
hape
01.10.2011 09:54:14

Janie Jones: Cytomicin The Glue -kompura. Vähäkin voi tehdä ihmeitä. Eikä maksa paljon.

Komppia tälle. Tuli vasta hankittua ja on kyllä pirun hyvä kompura. Ja hinta on varsin kohtuullinen ($99).
http://www.thespyro.com
dewil
01.10.2011 11:40:44

Mä yhdyn Gluen hehkuttajiin: *Hehkuti*
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
352333
01.10.2011 12:06:32

Ok, kiitti! Tuntuu siltä että käännyn sittenkin tuon sonyn puoleen, nimenomaan poltto - ja tietojen tallenuksen suhteen. Vaikka pääosin teen teattereille yms taustanauhoja, mutta vaikuttaa kättöominaisuuksiltaan niin monipuoliselta että käännyn sittenkin siihen. Voi olla että tulevaisuudessa äänityssoftaksi tulee cubase 6 ja eikös siinä liene aika hyvät masterointiplugarit jo itsessään?
Pekka
352333
01.10.2011 12:16:35

Tuo Cytomicin kompura vaikuttaa hyvältä, voi tulla joskus hankintalistalle.
Pekka
Kalmo
01.10.2011 14:16:01
Mikael: Mä oon ollut jotenkin pettynyt noihin t-racksin plugareihin mitä mulla on (T-racks EQ, Fairchild, Pultec ja Red Compressor) tai mitä oon testannut. Jotenkin hajuttomia ja mauttomia sekä laimeita - etenkin noi ns. mallinnukset vanhoista klassikoista.

Hajuttomuus ja mauttomuus ovat usein hyviä merkkejä. Yleisin ohje efektien käyttöönhän on: Jos kuulet sen selvästi, sitä on jo liikaa.
Hyvät tulokset tulevat usein erittäin pienin askelin. Itse en ole noita T-Racksejä käyttänyt kuin satunnaiskokeiluna, joten perusteltua omaa mielipidettä minulla ei niistä ole.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mikael
01.10.2011 16:44:53 (muokattu 02.10.2011 08:47:48)

Kalmo: Hajuttomuus ja mauttomuus ovat usein hyviä merkkejä. Yleisin ohje efektien käyttöönhän on: Jos kuulet sen selvästi, sitä on jo liikaa.
Hyvät tulokset tulevat usein erittäin pienin askelin. Itse en ole noita T-Racksejä käyttänyt kuin satunnaiskokeiluna, joten perusteltua omaa mielipidettä minulla ei niistä ole.

Hajuton ja mauton Fairchild- tai Pultec-mallinnus on mun mielestä pelkästään surkea, sillä nimenomaan pointti noiden käyttöönhän on niiden tietynlainen soundi. Toki joissain hommissa läpinäkyvyys ja huomaamattomuus on hyveitä mutta silloin valitaan työkalut sen mukaisesti.

Mitä tulee tohon kuulumattomuus-sääntöön niin mun mielestä se sopii ehkä kompurankäytön aloittelutaipaleelle, jolloin ei korva vielä ole tottunut tunnistamaan sitä mitä kompressori tekee, mut muuten yleisohjeena se on mielestäni roskaa - etenkin efektoinnin osalta ja aika useinhan kompuraakin käytetään efektin omaisesti.

Mun vertailukohtana t-rackseinin on UAD:n plugarit - oikeita rautavehkeitä ei mullakaan noista ole - jotka omaavat moninverroin luonnetta verrattuna t-racksin vastaaviin.
dewil
01.10.2011 17:20:30

Mikael:Mun vertailukohtana t-rackseinin on UAD:n plugarit - oikeita rautavehkeitä ei mullakaan noista ole - jotka omaavat moninverroin persoonallisuutta verrattuna t-racksin vastaaviin.

Ihan samat kokemukset on mullakin. T-Racksit kuulostaa kyllä joltain, mutta niistä ei oikein saa otetta, että mitä se jokin on.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
hape
02.10.2011 20:28:08 (muokattu 02.10.2011 20:28:59)

Mikael: Mun vertailukohtana t-rackseinin on UAD:n plugarit - oikeita rautavehkeitä ei mullakaan noista ole - jotka omaavat moninverroin luonnetta verrattuna t-racksin vastaaviin.

dewil: Ihan samat kokemukset on mullakin. T-Racksit kuulostaa kyllä joltain, mutta niistä ei oikein saa otetta, että mitä se jokin on.

Jatketaan hehkutusta: UADin Pultec on ihan mielettömän hyvä.
http://www.thespyro.com
Mikael
02.10.2011 21:11:11 (muokattu 02.10.2011 21:25:50)

hape: Jatketaan hehkutusta: UADin Pultec on ihan mielettömän hyvä.

Mä veikkaisin että UAD:n hyvyyden takana on tämä:

"A very important difference between UAD plug-in emulations and competitive offerings is that our engineers employ true physical and circuit modeling. Many of our competitors just rely on signal modeling or limited forms of circuit modeling. But in essence, we 're-build' analog hardware in the digital world. That way, we can better emulate the interesting non-linearities of classic hardwarethe hysteresis, feedback loops, distortion, and other circuit elements that give analog units their characteristic, and much cherished, appeal."

http://www.uaudio.com/blog/ua-plug-in-modeling-story/

Toisaalta noi Precision-sarjan plugarit ovat myös erinomaisia vaikka eivät perustukaan mihinkään rauta-laitteeseen. Itseasiassa jos mä olisin plugareilla jotain masteroimassa niin mun valinta kohdistuis justkin niihin. Mut mä mielummin käytän masteroijaa koska se on vielä paljon parempi :D
ploughman
06.10.2011 18:07:25
Tähän masterointiin liittyen:

Mulle tuli ihan ekaa kertaa nyt yllättävä tarve tuottaa yksi levy painotalua varten.

Levystä pitäisi saada tehtyä ns. lasimasteri, jonka siis painotalo toki hoitaa (eikö?). Mutta mun kontolleni olisi jäämässä sitten noiden koodien ja raitanumeroinnin kirjaus.

Yleensä oma tekeminen on jäänyt siihen audion lopullisen hinkkaamisen piiriin, mutta nyt siis pitäisi tehdä masterointi ihan myös formaattia silmällä pitäen.

Mitä ohjelmaa porukat suosittelevat tuohon loppuvaiheeseen, jossa siis kirjoitetaan tuo data levylle?
Mikael
06.10.2011 18:40:35

ploughman: Tähän masterointiin liittyen:

Mulle tuli ihan ekaa kertaa nyt yllättävä tarve tuottaa yksi levy painotalua varten.

Levystä pitäisi saada tehtyä ns. lasimasteri, jonka siis painotalo toki hoitaa (eikö?). Mutta mun kontolleni olisi jäämässä sitten noiden koodien ja raitanumeroinnin kirjaus.

Yleensä oma tekeminen on jäänyt siihen audion lopullisen hinkkaamisen piiriin, mutta nyt siis pitäisi tehdä masterointi ihan myös formaattia silmällä pitäen.

Mitä ohjelmaa porukat suosittelevat tuohon loppuvaiheeseen, jossa siis kirjoitetaan tuo data levylle?

Kaikella hyvällä: masteroi levy ammattilaisen toimesta.
ploughman
06.10.2011 19:44:28
Mikael: Kaikella hyvällä: masteroi levy ammattilaisen toimesta.

Äh, tuo edellinen viesti oli kirjoitettu sen verran hätäisesti, että saattoi kuulostaa aika urpolta.

Normaalisti EN masteroi mitään musaa itse, vaan jätän sen suosiolla ammattilaisille. Ei muutenkaan tule mieleen jättää tätä tärkeää, ulkopuolisten korvien hyötyä käyttämättä muusikkia tehdessä.

Masteroin kuitenkin muuta (esim. puhetta) materiaalia itse. Tämä on kuitenkin sellaista materiaalia, joka ei mene kuluttajan käyttöön normaalilla tavalla.
Ei siis cd-levy -formaattiin.
Teen jatkuvasti audiomasterointia tälle materiaalille, joten se puoli on hallussa.

Nyt kuitenkin tarvitsen pariin erilliseen proggikseen myös tämän masterointiin kuuluvana sen lopullisen "formaatti" -masteroinnin. Eli ISRC koodit lähinnä ja master-cd painotaloon.

Tätä varten ei viitsisi lähteä viemään levyä masteroitsijalle lähinnä ISRC -koodien kirjailua silmällä pitäen...
ploughman
11.10.2011 22:49:43
ploughman: Äh, tuo edellinen viesti oli kirjoitettu sen verran hätäisesti, että saattoi kuulostaa aika urpolta.

Normaalisti EN masteroi mitään musaa itse, vaan jätän sen suosiolla ammattilaisille. Ei muutenkaan tule mieleen jättää tätä tärkeää, ulkopuolisten korvien hyötyä käyttämättä muusikkia tehdessä.

Masteroin kuitenkin muuta (esim. puhetta) materiaalia itse. Tämä on kuitenkin sellaista materiaalia, joka ei mene kuluttajan käyttöön normaalilla tavalla.
Ei siis cd-levy -formaattiin.
Teen jatkuvasti audiomasterointia tälle materiaalille, joten se puoli on hallussa.

Nyt kuitenkin tarvitsen pariin erilliseen proggikseen myös tämän masterointiin kuuluvana sen lopullisen "formaatti" -masteroinnin. Eli ISRC koodit lähinnä ja master-cd painotaloon.

Tätä varten ei viitsisi lähteä viemään levyä masteroitsijalle lähinnä ISRC -koodien kirjailua silmällä pitäen...

Vastataanpa nyt sitten omaan viestiin, kun vastaus löytyikin jo.

Eli CD Architect.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)