Aihe: Pro Tools 9
1 2 3
Mikael
05.11.2010 23:40:01 (muokattu 05.11.2010 23:41:37)

Hanok: Kertokaas tyhmälle että mitä järkeä tämän julkaisun valossa on Pro Tools Native -tuotteessa... En oikein käsitä miksi kenenkään nyt kannattaisi ostaa monen tonnin korttia kun ihan "oikeakin" natiiviversio on saatavilla halvemmalla.

EDIT: Itse itselleni vastaten: Native-kortin kanssa seuraa PT9 HD-versio, jossa on mukana myös CPTK 2:a vastaavat ominaisuudet. Tässä valossa siinä kortissa on kaiketi jonkinlainen järki.

http://www.avid.com/us/products/family/Pro-Tools/compare

Aika pienet on erot.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
T-Stag
06.11.2010 01:39:42
Voi hemmetti, kyllä lähtee. Vanha LE-käyttäjä diggailee kun pystyy tekemään rinnakkaiskompressointia laatikon sisällä...

Oli pakko hankkia heti, vaikka onkin proggis kesken. Toi delaykompensaatio futaa kyllä hienosti! Vanhan Complete Production Toolkitin omistajana ei tarvitse välittää edes tuosta Toolkit 2 -hommasta. Vähän kyllä rupesi himottamaan lisä I/O, onkohan tuo 18 hieman vähän kun tiskissäkin olisi 24 ränniä...
multipaavo
06.11.2010 02:02:11

Kauankohan menee, että Avid saa softansa myös toimimaan?

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | 5 by 5 Audio
Nelikielipiru
06.11.2010 09:30:42

T-Stag: Voi hemmetti, kyllä lähtee. Vanha LE-käyttäjä diggailee kun pystyy tekemään rinnakkaiskompressointia laatikon sisällä...

Oli pakko hankkia heti, vaikka onkin proggis kesken. Toi delaykompensaatio futaa kyllä hienosti! Vanhan Complete Production Toolkitin omistajana ei tarvitse välittää edes tuosta Toolkit 2 -hommasta. Vähän kyllä rupesi himottamaan lisä I/O, onkohan tuo 18 hieman vähän kun tiskissäkin olisi 24 ränniä...

Oliks päivittäminen kuin helppo projekti, ja mites nuo bugit?
SoulDump - Bad Nature. http://www.youtube.com/watch?v=8-UhV5tKCLA
T-Stag
06.11.2010 10:34:55
Nelikielipiru: Oliks päivittäminen kuin helppo projekti, ja mites nuo bugit?

Latauksessa menee hetki (update 1.8 Gb) mutta muuten hoitui ihan näppärästi. Pitää vain muistaa asentaa uudet rauta-ajurit ennen softan päivitystä.

Bugeihin en vielä törmännyt. Pyörittelin yhtä aika isoa sessiota läppärillä kokeillen sitä delay-kompensaatiota. Ajoin basarin, virvelin, tomit ja basson aux-kanavassa olleeseen rinnakkaiskompressoriin ja hyvin toimi, ei hätää. Pajalla pääsee sitten testaamaan mac pron kanssa maanantaina, ja tänään voi kokeilla keikkareissulla läppärin omalla äänikortilla. Kätevää.
Raimo
06.11.2010 12:54:31

T-Stag: Latauksessa menee hetki (update 1.8 Gb) mutta muuten hoitui ihan näppärästi. Pitää vain muistaa asentaa uudet rauta-ajurit ennen softan päivitystä.

Bugeihin en vielä törmännyt. Pyörittelin yhtä aika isoa sessiota läppärillä kokeillen sitä delay-kompensaatiota. Ajoin basarin, virvelin, tomit ja basson aux-kanavassa olleeseen rinnakkaiskompressoriin ja hyvin toimi, ei hätää. Pajalla pääsee sitten testaamaan mac pron kanssa maanantaina, ja tänään voi kokeilla keikkareissulla läppärin omalla äänikortilla. Kätevää.

Satuitko lyömään softan kasiversion päälle asennettuasi ysin rauta-ajurit? Kiinnostaisi yhtäkkiä tietää että toimiiko tuo...

Tai vaihtoehtoisesti, että pystyykö kasiLE:n ja ysin asennukset toimimaan rinnakkain PC:ssä?

Koti-LE:ni tulevaisuutta tässä vain pyörittelen. Studiolle pelkästään tuota tuskin kannattaa edes nyt hommata, aika vittumainen päivitys HD- omistajien kannalta jos ei tarvitse tuota liikuttelua.
womb.mixerman.net
sami_sumea
06.11.2010 15:16:02

aika vittumainen päivitys HD- omistajien kannalta jos ei tarvitse tuota liikuttelua.

Heh, mä sain vasta tossa kesällä aikaseks upgreidata 6.4.1 -> 8 ton meidän Toolssin, ei todellakaan nappaa alkaa päivittelemään ysiin :-)

...
http://www.soundreel.com
Ze Kink
06.11.2010 15:51:37
Pakkohankintahan tämä on. Ei varmaan päädy pääDAWikseni, mutta esim. editointi Toolsilla on kyllä edelleen itselleni paljon mielekkäämpää kuin Logicilla. Workflowkin on Toolsilla jotenkin tosi paljon intuitiivisempi; kai tota voisi myös äänittämiseen käyttää.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular | Jobspeak
studiokekkonen
06.11.2010 16:48:26

Mua kiinnostaa kans ensisijaisesti yhden tai molempien LE-settien päivittäminen ysiin. HD-päivityksessä kiinnostavinta olisi tuo OMF-tuki joten se taitaa jäädä siihen kun OMF:ää seuraavaksi tarvii tai sitten seuraavaan 9.x-päivitykseen. Nuo Avid/Digin tuotteet kun harvoin ovat toimineet x.0-versioina mitenkään mainittavan hyvin.

Ilokinhan tuo tarvii LE:llekin tästä lähtien, mutta onhan se astetta pienempi dongle kuin vaikka mbox.
jhakwe
06.11.2010 20:32:52 (muokattu 06.11.2010 20:36:13)

myslique: Nykyaikaisen DAW:n perusominaisuuksia:

- 64-bittinen
- input monitoring
- VST-tuki
- niin paljon I/O:ta kuin laitteista löytyy
- surround mix
- fast bounce

Pro Tools 9:ssä näitä ei ole. Onneksi muutamia perus-9:n puutteita voi korjata ostamalla Complete Production Toolkit 2:n ($1995).

Onhan toi kuitenkin rajoituksineenkin houkutteleva ohjelma kakkos-DAW:ksi.

- 64-bittinen: Tästä olen samaa mieltä. En välttämättä tarvitse (i5:n kuorma on käynyt parhaimmillaan jossain 45% paikkeilla isoissa miksausproggiksissa), mutta olisihan toi silti suotava.

- input monitoring: Löytyy kyllä, vaikkei olekaan erillisen napin takana.

- VST-tuki: Itse en kaipaa, sillä lähestulkoon kaikki ostamani plugarit tarjoavat RTAS-vaihtoehdon. Nebula 2 taitaa olla ainoa poikkeus. Jos kaipaa hullua määrää vaihtelevanlaatuisia ilmaisplugareita, tämä on toki ihan fiksu pointti.

- niin paljon I/O:ta kuin laitteista löytyy: Joop, totta tämäkin. Toisaalta 32 I/O.ta riittää perkeleen pitkälle, ellei diggaile äänittää bigbandeja livemeingingillä tai käyttää hervotonta määrää outboardia. Kummassakin tapauksessa CPTK2:n ostaminen tuskin enää on kynnyskymys, 64 ränniä laadukasta muunnosta kun maksaa itsessään jo aika paljon enemmän.

- surround mix: Tarvii ken tarvii. Harvempi tuntemani "keskisarjan" AE duunaa surroundia. Sama homma kuin edellisessä, jos siihen on tarvetta niin määritellään työnsä arvo sitten niin että saadaan hankittua sen vaatimat vehkeet :)

- fast bounce: Mikäli tarkoitat offline bouncea, niin joo, tämä risoo itseäkin välistä aika rankasti. Taisivat kuitenkin tossa julkkaritilaisuudessa mainita, että tämä on työn alla, joten toivotaan parasta.
Raimo
06.11.2010 20:52:23 (muokattu 06.11.2010 20:52:37)

jhakwe: - 64-bittinen: Tästä olen samaa mieltä. En välttämättä tarvitse (i5:n kuorma on käynyt parhaimmillaan jossain 45% paikkeilla isoissa miksausproggiksissa), mutta olisihan toi silti suotava.

64- bittisyyshän ei siis käsittääkseni vaikuta muuhun kuin käytettävissä olevan muistiavaruuden määrään... Eli tuo sun i5:n kuormasi varmaankin pysyisi 64- bittisenä samana.
womb.mixerman.net
myslique
07.11.2010 00:13:23 (muokattu 07.11.2010 00:14:53)

Natiivisti 64-bittinen DAW pystyy jakamaan plugareille muistia niin paljon kuin käyttöjärjestelmä sallii. Isojen samplekirjastojen käyttäjät kiittävät. Nopeushyöty on kokemukseni mukaan muutama prosentti, vaikka ei sillä niin väliä ole kun kuormitus pysyy i7 950 -koneellani jättiprojekteillakin kohtuullisena.

- input monitoring: Löytyy kyllä, vaikkei olekaan erillisen napin takana.

Voisitko sä (tai joku muu) selventää tätä: saahan input monitoringin pysyvästi pois ilman että tarvitsee rälätä muten kanssa? Käytän RME:n Totalmixiä ja haluaisin input monitoringin päälle kätevästi silloin tällöin vain johonkin päälleäänitettävään raitaan. Eli onko tämä niin helppoa kuin voi kuvitella vai onko Avid keksinyt tähän jonkun ansan, jonka takia pitäisi kaivaa luottokorttia?

Ja saako raidan, jolla input monitoring on päällä, kytkettyä ADC:n ohi niin, että se tulee ulos heti kuin mahdollista? Saako äänitettävällä olevalla raidalla olevan tavaran silti menemään ADC:n kautta?

- niin paljon I/O:ta kuin laitteista löytyy: Joop, totta tämäkin. Toisaalta 32 I/O.ta riittää perkeleen pitkälle, ellei diggaile äänittää bigbandeja livemeingingillä tai käyttää hervotonta määrää outboardia.

Voiko kaikki I/O:t kytkeä rajoituksesta huolimatta käyttöön? Eli tuleeko 32 kanavan rajoitus vastaan vasta, kun aktiivisten kanavien määrä nousee rajan yli vai onko rajoitus jo asetuksissa?
En äänitä bigbandeja, mutta lähemmäs 30 raitaa tulee usein kerralla sisään ja lisäksi I/O:ssa on kiinni rautakompuroita ym. purkkeja useampi kappale. Ei jaksaisi säätää patchbayn kanssa kun nykyvehkeillä toimii säätämättäkin.

- fast bounce: Mikäli tarkoitat offline bouncea, niin joo, tämä risoo itseäkin välistä aika rankasti. Taisivat kuitenkin tossa julkkaritilaisuudessa mainita, että tämä on työn alla, joten toivotaan parasta.

Tätähän mä meinasin. Lupaavaa, jos ominaisuus on tulossa.

Pari kysymystä Pro Tools -ummikolta:

Mikä on 'Advanded Audio Editing', joka 9:n perusversiosta ilmeisesti puuttuu?

Onko Pro Tools 9:ssä audioraitojen ja softasynien Freeze-toiminto (renderöinti wav:ksi ilman manuaalista bounccailua)?
Miksi vaihtaa sointua kun ei se vaihtamalla parane.
jhakwe
07.11.2010 04:12:08 (muokattu 07.11.2010 04:13:54)

Bittiasia selkeä, kiitsa selvennyksestä!

myslique: Voisitko sä (tai joku muu) selventää tätä: saahan input monitoringin pysyvästi pois ilman että tarvitsee rälätä muten kanssa? Käytän RME:n Totalmixiä ja haluaisin input monitoringin päälle kätevästi silloin tällöin vain johonkin päälleäänitettävään raitaan. Eli onko tämä niin helppoa kuin voi kuvitella vai onko Avid keksinyt tähän jonkun ansan, jonka takia pitäisi kaivaa luottokorttia?

Tätä itseasiassa puitiin juuri toisaalla, ja päädyttiin siihen lopputulokseen, että ei tosiaan onnistu ilman muten renklaamista tai liukujen sulkemista. Täähän tosiaan on melko pirun rasittava juttu, mutta menee taas niihin asioihin, joita ei ole itse loppujenlopuksi kovin usein tullut tarvinneeksi. Sitä kun on alusta asti kasvanut näissä jutuissa tavallaan piloille nykyaikaisten vehkeiden kanssa, niin sitä on vain surutta tehnyt aina kuuntelut suoraan DAW-softasta käsin ja ajellut menemään niin pienillä puskureilla, ettei se pieni, jäljellejäävä latenssi ole herroja ja frouvia artisteja haitannut :) Joissain muissa tilanteissa tuollainen ominaisuus tosiaan voi olla hyvinkin tarpeen.

Nyt unta kuuppaan, palaillaan muihin kohtiin myöhemmässä jaksossa!
T-Stag
07.11.2010 06:24:51
Raimo: Satuitko lyömään softan kasiversion päälle asennettuasi ysin rauta-ajurit? Kiinnostaisi yhtäkkiä tietää että toimiiko tuo...

Tai vaihtoehtoisesti, että pystyykö kasiLE:n ja ysin asennukset toimimaan rinnakkain PC:ssä?

Koti-LE:ni tulevaisuutta tässä vain pyörittelen. Studiolle pelkästään tuota tuskin kannattaa edes nyt hommata, aika vittumainen päivitys HD- omistajien kannalta jos ei tarvitse tuota liikuttelua.

Asensin ensin ajurit, sitten softapäivityksen. Toimii. Toiseen kysymykseen ei ole vastausta sillä täällä operoidaan Maceillä. Tänään olen pyöritellyt useampaa biisiä ja hyvin kulkee. Pikkaisen kestää totutella mix-ikkunan inserettien uusiin plugarilyhennöksiin mutta kyllä se siitä...
Werihukka
07.11.2010 14:01:33

hulio: Nuo Avid/Digin tuotteet kun harvoin ovat toimineet x.0-versioina mitenkään mainittavan hyvin.

Itse useamman päivityksen läpikäyneenä palasin aina 8.0 versioon syystä että jokaikisen päivityksen kanssa tuli käsittämättömiä ongelmia. Ja vaikka 8.0 ei "tue" edes 64-bit Win7 tai Snow Leopard käyttiksiä, niin nuo mulla on ollut ainoastaan käytössä ja on toiminut mukavasti. Minun kokemuksen mukaan nuo päivitykset on enemmänkin asiakkaan käyttämistä betatestaajana.

Ainut mistä ehkä voisin napista tuossa PT9:ssä olisi tuo input monitoring.. aika älyttömältä tuntuu, että loppujen lopuksi noin mitätön asia pitää laittaa 2000 euron toolkitin taakse.
ploughman
08.11.2010 10:00:54 (muokattu 08.11.2010 10:41:23)
Mikael: UAD-käyttäjillekin hyviä uutisia:
http://www.uaudio.com/press/releases/2010/1105_avid.html

Jokohan UADin plugareita voisi kohta saada NATIVE-mallissa? :-D Ilman sitä korttia...
ploughman
08.11.2010 10:15:09
T-Stag: Voi hemmetti, kyllä lähtee. Vanha LE-käyttäjä diggailee kun pystyy tekemään rinnakkaiskompressointia laatikon sisällä...

Mikäs sen on LE:ssä estänyt? Itse tulee käytettyä ihan kivasti, kunhan vaan muistaa kattoa viiveet kuntoon...
T-Stag
08.11.2010 16:07:38
ploughman: Mikäs sen on LE:ssä estänyt? Itse tulee käytettyä ihan kivasti, kunhan vaan muistaa kattoa viiveet kuntoon...

Joo, onhan se ollut mahdollista kikkailemalla. Esim. voi laittaa kaksi rinnakkaista auxia samalla plugarikompuralla, joihin ajaa molempiin ne rummut/muun materiaalin jonka haluaa rinnakkaiskompressoida ja sitten pistää toisen kanavan plugarin bypassille, heittää timeadjustereita muihin kanaviin jne, mutta se tuntuu vain tolkuttomalta säädöltä ja työnteon hidastamiselta. Lisäksi mä tykkään ajaa rummut kuudesta rännistä ulos analogisummaimeen ja nyt on mahdollisuus vielä ajaa rinnakkaiskompressio omaan stereopariinsa. ADC vaan päälle ja avot, enää ei tarvitse ajatella sitä asiaa. Tottakaihan sen rinnakkaiskompression voi tehdä myös tiskissä, mutta mulla ei ole vielä 1178:a tai 1176-2:a...
kimkorho
08.11.2010 20:53:11

ploughman: Mikäs sen on LE:ssä estänyt? Itse tulee käytettyä ihan kivasti, kunhan vaan muistaa kattoa viiveet kuntoon...

Itse oon käyttänyt viime kuukaudet ATA-plugaria ( http://www.mellowmuse.com/ATA.html ) tohon viiveiden oikomiseen LE:ssä, ja vaikka se vaati etenkin alkuun jonkin verran paneutumista, on jälki ollut oikein hyvää ja käyttökin suht vaivatonta. PT 9:n merkittävimpänä uudistuksena pidän siitä huolimatta tuota ADC:tä, nyt oikeestaan pohdituttaa vain se, että kuinkahan hyvin plugarit yleensä viiveensä ilmoittaa. ATA:n etuhan on ADC:hen nähden se, että se laskee viiveen ihan konkreettisesti mittaamalla, eikä luottamalla plugarin itsensä ilmoittamaan viiveeseen. Onkohan jollakulla täällä laajempaa näkemystä siitä, kuinka tyypillisiä ne latenssi-ilmoitusten virheet plugareissa on?
www.theindigo.fi
sami_sumea
08.11.2010 23:09:45

Onkohan jollakulla täällä laajempaa näkemystä siitä, kuinka tyypillisiä ne latenssi-ilmoitusten virheet plugareissa on?

Ainakin VST-puolella tuntuu toimivan ihan hyvin tuo, en ole koskaan törmännyt synkkaissueihin siksi että plugari ilmoittaisi viiveensä väärin.

...
http://www.soundreel.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)