Aihe: Vinkkejä minitarkkaamon akustointiin?
1 2 3
pimp
08.08.2010 14:26:02 (muokattu 08.08.2010 14:27:48)
tomaattiorava: Noniin, tattis!
Mikä tän shakkikuvioinnin hyöty käytännössä on? Tai miksi nimenomaan shakkikuviointi olisi hyödyllisempää kuin vaikka koko tilan päällystäminen?

Koko tilan päällystäminen ei varmaankaan kannata, koska tavoitteena on tasainen taajuusvaste, eikä yhdeltä kaistalta tumppu huone. Sen pitää soida kuitenkin.

Lisäksi vaimennusmateriaalin hyötysuhde paranee, kun sen jakaa osiin. Seinällä olevan paneelin "akustinen pinta-ala" on suurempi kuin varsinainen ala paneelin reunoilla tapahtuvan diffraktion vuoksi.

e.
Ilmiö korostuu jos paneelit ovat lisäksi irti seinästä jonkin verran.
My awesome aura of ample cool. I radiate cool at a rate of 1,000 charlie watts. Coolness fan... a FLAIR conditioner, if you will
tomaattiorava
08.08.2010 16:05:37
pimp: Koko tilan päällystäminen ei varmaankaan kannata, koska tavoitteena on tasainen taajuusvaste, eikä yhdeltä kaistalta tumppu huone. Sen pitää soida kuitenkin.

Lisäksi vaimennusmateriaalin hyötysuhde paranee, kun sen jakaa osiin. Seinällä olevan paneelin "akustinen pinta-ala" on suurempi kuin varsinainen ala paneelin reunoilla tapahtuvan diffraktion vuoksi.

e.
Ilmiö korostuu jos paneelit ovat lisäksi irti seinästä jonkin verran.

Siistii!
Tarvii kyl sanoo että en taaskaa oikee tajunnu täysin mihin olin itteäni sotkemassa ennenko oli jo liian myöhäistä. =) Mä halusin vaan opetella miksaamaan omii biisei himas ja nyt ihmetellään näitä akustiikan käsittämättömän monimutkaisia ongelmia ja niiden torjumista.
Mutta samalla toi ääni on kyllä mahottoman kiehtova ilmiö kaikessa viheliäisyydessään.
Kalmo
08.08.2010 17:32:10
Vähäisellä asiantuntemuksellani komppaan niitä, jotka sanovat, että hanki luurit.

Jos kuvan esittämästä sijoittelusta on pakko pitää kiinni, niin akustiikkalevyihin törsääminen on hukkaanheitettyä. Pitää ottaa huomioon sekin, että kun tuon kokoisessa tilassa alkaa vedellä 10-20 cm paksuja paneeleita (+ilmaraot) niin eihän siellä mahdu enää vetämään edes henkeä. Ja jos rupeat pistämään kämppää uusiksi, et kuitenkaan pääse kovin hyvään tulokseen tuosa huoneessa.

Lähikenttämonitoreilla matalilla volyymeillä + hyvät luurit niin pääset helpoimmalla asialliseen tulokseen.

Minulle tosin jäi epäselväksi, että äänitätkö audiota (skittoja tms.) mikeillä siinä huoneen vasemmassa päässä, eli tarvitsetko akustointia sekä äänityksen että miksauksen vuoksi?
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
tomaattiorava
08.08.2010 17:38:27 (muokattu 08.08.2010 17:40:45)
Kalmo: Vähäisellä asiantuntemuksellani komppaan niitä, jotka sanovat, että hanki luurit.

Jos kuvan esittämästä sijoittelusta on pakko pitää kiinni, niin akustiikkalevyihin törsääminen on hukkaanheitettyä. Pitää ottaa huomioon sekin, että kun tuon kokoisessa tilassa alkaa vedellä 10-20 cm paksuja paneeleita (+ilmaraot) niin eihän siellä mahdu enää vetämään edes henkeä. Ja jos rupeat pistämään kämppää uusiksi, et kuitenkaan pääse kovin hyvään tulokseen tuosa huoneessa.

Lähikenttämonitoreilla matalilla volyymeillä + hyvät luurit niin pääset helpoimmalla asialliseen tulokseen.

Minulle tosin jäi epäselväksi, että äänitätkö audiota (skittoja tms.) mikeillä siinä huoneen vasemmassa päässä, eli tarvitsetko akustointia sekä äänityksen että miksauksen vuoksi?

On mulla tietty kuulokkeetkin tuossa olemassa, mutta en tarkemmin tiedä miten oivia ne miksaukseen ovat. Mutta monitoreilla + luureilla sekä tolla kuuntelu-soundsystemillä tulla "olohuoneen puolella" (pari audiowelliä + aktiivisubi) luulis nyt jotenki pärjäävän.
Tosta tilan akustoinnista näyttäis nyt kaikki olevan eri mieltä. Toiset sanoo että bassoansoja nurkkiin ja levyillä pahimmat heijastukset kuriin, toiset sanoo että ihan yhtä tyhjän kanssa...=P
Kyllähän mä täälläkin jotain demoskittoja saatan äänitellä mutta kyllä varsinaiset purkitukset hoidetaan muualla.
pimp
08.08.2010 17:51:25
Niin joo, en tuohon huoneeseen tutustunut ja vinkit olivat siis yleisluontoisia. Sinun tapauksessasi kelvollisen tekeminen on hankalaa, eli kuulokkeet. Jotain tavaraa jos saat seinille, niin se parantaa tilannetta jonkin verran, mutta sun pitäisi saada symmetrinen kuuntelupaikka sille lyhyelle seinälle.
My awesome aura of ample cool. I radiate cool at a rate of 1,000 charlie watts. Coolness fan... a FLAIR conditioner, if you will
tomaattiorava
08.08.2010 18:32:32
pimp: Niin joo, en tuohon huoneeseen tutustunut ja vinkit olivat siis yleisluontoisia. Sinun tapauksessasi kelvollisen tekeminen on hankalaa, eli kuulokkeet. Jotain tavaraa jos saat seinille, niin se parantaa tilannetta jonkin verran, mutta sun pitäisi saada symmetrinen kuuntelupaikka sille lyhyelle seinälle.

oisko tota epäsymmetriaa mahollista mitenkään kompensoida noilla ämpäreiden säädöillä? Noiden takanahan siis on low freq, room compensation sekä high freq säätimet joilla mukamassa pystyisi tilannetta vähän parantamaan jos joutuu monitoreja justiinsa jossain nurkissa tms. pitämään...?
HateHalon
08.08.2010 21:11:21

tomaattiorava: oisko tota epäsymmetriaa mahollista mitenkään kompensoida noilla ämpäreiden säädöillä? Noiden takanahan siis on low freq, room compensation sekä high freq säätimet joilla mukamassa pystyisi tilannetta vähän parantamaan jos joutuu monitoreja justiinsa jossain nurkissa tms. pitämään...?

Joo parempi jos et niillä kaiuttimen säädöillä koita kompensoida huoneen epäsymmetriaa. Saattaa mennä vaan huonompaan suuntaan. Etkö voi kääntää sitä yläparvea samalle lyhyelle seinämällä kuin kaiuttimet tulisi? Moni sanoo että käytä vaan luureja mutta sinuna käyttäisin luureja ja kaiuttimia 60-40 ja koittaisin saada kuuntelun mahdollisimman symmetriseksi pidemmän seinän mukaisesti ja bansoansat nurkiin ja pieniä akustointiratkaisuja tasaisesti kattoon ja seiniin.
www.myspace.com/hatenstudio
tomaattiorava
08.08.2010 21:20:07 (muokattu 08.08.2010 21:23:20)
HateHalon: Joo parempi jos et niillä kaiuttimen säädöillä koita kompensoida huoneen epäsymmetriaa. Saattaa mennä vaan huonompaan suuntaan. Etkö voi kääntää sitä yläparvea samalle lyhyelle seinämällä kuin kaiuttimet tulisi? Moni sanoo että käytä vaan luureja mutta sinuna käyttäisin luureja ja kaiuttimia 60-40 ja koittaisin saada kuuntelun mahdollisimman symmetriseksi pidemmän seinän mukaisesti ja bansoansat nurkiin ja pieniä akustointiratkaisuja tasaisesti kattoon ja seiniin.

Parvea ei valitettavasti voi siirtää koska on pultattu seinään kiinni, ei sillä että sitä muualle kämppään saisi mahtumaankaan.
Vähän askarreltiin tänään ja käänsin työpöydän niin, että nyt monitorit osoittavat tuonne sohvan suuntaan. Vielä pieni järjestely, niin saan työpöydän (ja monitorit samalla) keskelle, eli molemmat monitorit ovat seinistä yhtä kaukana. Mutta silti toinen monitori tulee olemaan parven alla ja toinen ei.

E: Tosta luurien käytöstä, mä oon ite lukenut että pelkillä luureilla miksaaminen vaatisi aika paljon kokemusta notta saa täsmällisen kuvan stereokuvasta janiinpäinpois. Siks vähän oon ihmetelly että kaikki on luureja suosittelemassa vaikka vasta alan opiskelee näitä juttuja...
dewil
08.08.2010 22:40:05

Joo luureilla pitää kyllä osata miksata. Mä oon tehny himapisteessäni niin, että olen dipannut pokkana botnea pois reippaasti, jotta se ei rupeis kumisemaan, olkkarin nurkassa kun ollaan. Hoidan monitoreilla lähinnä stereokuvan yms. ja tsekkaan luureilla sit sen basson.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
tomaattiorava
08.08.2010 23:20:42 (muokattu 08.08.2010 23:22:40)
dewil: Joo luureilla pitää kyllä osata miksata. Mä oon tehny himapisteessäni niin, että olen dipannut pokkana botnea pois reippaasti, jotta se ei rupeis kumisemaan, olkkarin nurkassa kun ollaan. Hoidan monitoreilla lähinnä stereokuvan yms. ja tsekkaan luureilla sit sen basson.

Kiintoisaa, kummalla tsekkaat keski ja yläpään? Eiks ainaki yläpään pystyis ihan monitoreilla handlaamaan jos on pahimmat heijasteet dempattu ympäriltä vaikkapa pyramidilevyillä?
tomaattiorava
10.08.2010 11:10:29 (muokattu 10.08.2010 11:10:39)
Pitäisköhän tässä sitte oikee käärii hihat, irrottaa parvi seinästä ja laittaa huusholli kokonaan uusiks...=P
anapena
10.08.2010 13:09:44
No jos on aikaa ja inspiraatiota. Kerran vain se kirpaisee. Mieti nyt vielä kerran, että mitä tapahtuu asunnon viihtyvyydelle muussa käytössä.
tomaattiorava
10.08.2010 14:07:57 (muokattu 10.08.2010 15:11:10)
No kokeillaas nyt sitte ihan uusiks. Päivitin vähän mun pohjapiirrustusta.

http://i272.photobucket.com/albums/ … j176/Ultraviolet_Dreams/studio2.jpg

Nyt sit ehdotuksia vaan kehiin miten tästä huushollista tehdään sekä suhteellisen toimiva yksiö, että mahdollisimman toimiva tarkkaamo/studio. Akustointiin ajattelin edelleen sijoittaa sen pauttiaralla viiskybää pyramidilevyjä varten jos tarvis. Bassoansat olivat sen verta kalliita että vois tehdä itte, mikäli tarvis.

Tosta ku miinustetaan kylppäri+köökki, niin pinta-alaa käytettävissä ois n.25 neliöö.
Kirjahylly on korkea, joten sitä ei voi kikkailla esmes parven alle. (vuode)sohvan eteen pitäis jäädä sen verta tilaa että sen saisi yöksi aukaistua jotta toi napero pääsee siihen päänsä laskemaan.

Voittajalle tarjoan kaljan sekä -25% hinnasta jos tulevaisuudessa haluaa laittaa levynsä mulle miksattavaksi, hehheh....

E : Eikös se nyt ideana ole, että kaikki noi nurkat ja seinät ylipäänsä ois monitoreista mahd. kaukana?
Kalmo
11.08.2010 12:22:38 (muokattu 11.08.2010 12:33:59)
Kyllä uusi pohjapiirroksesi näyttää paljon paremmalta, kuin vanha, näin amatöörin silmään.

Mutta tila on niin monimuotoinen... Esim. bassoansat.... Mahtaako tuohon saada mihinkään niitä mahtumaan edes jotakuinkin järkevällä tavalla? Ne leikkaavat sentään nurkista tilaa aika reilusti. Tila on myös niin epäsymmetrinen, että epäilen, tokko pari pyramidilevyä ihmeitä tekee.

Kuuntelet lähikenttämonitoreilla. Kuinka usein käytät edes niin kovaa volyymiä, että ne bassoansat pääsisivät oikeuksiinsa? Kuinkahan paljon vaatekaappien ovien avaaminen stumppaisi bassoja?

Äkkiseltään minusta näyttää nyt uudessa versiossa suurin kysymysmerkin paikka olevan se, että toinen monitori on parvisängyn alla, toinen "taivasalla". Näin ne varmaan soivat erilailla lähietäisyydeltäkin ja pienehköllä volyymillä. Tämä haitta saattaa olla suurempi, kuin muutoksesta saatu muu hyöty.

Vaan kuten mainitsin...en todellakaan ole asiantuntija. Yritän vain jarrutella, ettet
näkisi hirveää vaivaa, tärvelisi kämppääsi ja tuhlaisi rahaa vain huomataksesi, että muutos on tuskin korvinkuultava. Tuon huoneen paras puoli on se, että se on niin epäsymmetrinen. Sinuna en tekisi mitään remonttia, vaan opettelisin luurieni ja monitoreideni metkut testikuuntelemalla tuotoksiani monipuolisesti kodin ulkopuolella. Tämä yhdistettynä omien ja kaupallisten tuotosten taajuuskäyriin tutustumiseen vie kyllä suht pitkälle.

LISÄYS: Katsokaa nyt vakavissanne tuota pohjapiirustusta kaikki, jotka ehdottelette lattiasta kattoon ulottuvia bassoansoja ja muuta: Jos tuossa huoneessa pitää asua ja elää, niin eihän sinne mahdu! Perusohjeiden mukaan tehdyt bassoansat ovat ilmarakoineen n. 25-35 cm paksuja jne. Jos hyllyissä pitää olla ihmisen tavarat, niin ei sitä voi täyttää lasivillalla!!
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
dewil
11.08.2010 12:41:15

Juu tossa uudessa piirrustuksessa sulla on puolet kuuntelussa ihan erilaisessa akustisessa tilassa, kuin toinen puoli. Ei hyvä.
Pysy siellä parven alla vaan, niin sulla on siinä näppärä alaslaskettu katto, demppaamassa heijastuksia. Onko siinä parvessa muuten sellanen puurimotus patjan alla, vaiko ihan vanerilevy?
Jos jälkimmäinen, niin se olis kans hyvä dempata.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Teijo K.
11.08.2010 12:49:47

tomaattiorava: Kalliiks tulee jos pitäis ostaa yhtäkkiä hylly täyteen kirjoja =)

Tiedän ainakin yhden paikan mistä niitä saa hakea ajoittain ilmaiseksi ilman palautusoikeutta. :) Vanhoilla koulukirjoilla ei kyllä saa kulttuurikodin leimaa mutta ihan yhtälailla ne toimii akustoinnissa kuin muutkin kirjat.
tomaattiorava
11.08.2010 13:22:12
Mä olin mietiskellyt seuraavaa :

Mitäs jos kirjahyllyn siirätis tonne missä työpöytä on tällä hetkellä ja kääntäisi sohvan vaan toiseen suuntaan? Siirtää sitten parvea toiselle puolelle huonetta ja työpöytä sen alle niin kauas tuosta nurkasta kun mahdollista.

http://i272.photobucket.com/albums/ … j176/Ultraviolet_Dreams/studio3.jpg

Toinen vaihtoehto olis laittaa toi työpiste siten, että tuo ikkuna olisi suoraan työpöydän takana. Mietin vain, että kummassa tapauksessa tuosta ikkunasta olisi vähemmän haittaa...
anapena
11.08.2010 13:58:20
No tää oliskin jo vähän terveempi vaihtoehto. Takaseinään ja kaiuttimien taakse jotain akustointia, ja miksei kattoonkin. Ikkunaa voi vielä verhota, mutta uloskatselu lisää toisaalta viihtyisyyttä. Ja mattoa lattialle.
tomaattiorava
11.08.2010 14:08:15
anapena: No tää oliskin jo vähän terveempi vaihtoehto. Takaseinään ja kaiuttimien taakse jotain akustointia, ja miksei kattoonkin. Ikkunaa voi vielä verhota, mutta uloskatselu lisää toisaalta viihtyisyyttä. Ja mattoa lattialle.

minkä tyyppistä akustointia? Olin ite miettinyt jos sitä pyramidilevyä laittelis ämpäreitten taakse, parven vaneripohjaan ja kattois pahimmat heijastuskohdat myös miksaajan selän takaa, vaikka osa äänestä väistämättä joutaa tonne keittiöön kimpoilemaan...
anapena
11.08.2010 14:41:54 (muokattu 11.08.2010 14:43:32)
Nose ohuin(halvin) pyramidilevy on niin ohutta, että sitä en laittais. Joko paksumpaa pyramidia tai sitten sileää levyä. Siellä oli niitä basotect-levyjäkin, jotka vois olla etevämpiä. Taikka sitten liimaisi ohuen pyramidin taakse ihan tavallista akustiikkalevyä, jota saa varmaan jostain rautakaupasta tai purkutyömailta. Siisteintä olisi tulostaa sileään levyyn jokin viihtyisä kuva.

Ecophon ja Paroc voisivat olla sopivia tuotemerkkejä, ja miksei Thomannkin. Googleta noita.

Thomannin myyjät saattavat tietää tuotteistaan jotain, perusstarkkireiska ei välttämättä mitään...

Ai niin. Liimaa levyn taakse jokin kehikko taikka kehystä se, niin saat levyn vähän irti seinästä. Tulee vielä parempi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)