Aihe: Auttakaa, hyvät ihmiset, äänikortin valinnassa.
1 2
mhelin
30.04.2010 13:28:38
varakeef: Varmaan sinulla on joku sähkötekninen näkemys asiasta, mutta minulle ei ole koskaan tuottanut minkäänlaisia ongelmia kytkeä ns. parempia etusia sellaiseen interfaceen, jossa on tällaiset "kombosisäänmenot", siis mikkietunen tai linjasisäänmeno yhdistettynä:

http://www.thomann.de/fi/motu_8pre.htm

En tiedä 8Pre:stä, ADA8000:ssa linjatulot (1/4" jakkiliittimeen kytkettynä) menevät mikkietusen kautta (taso vaimennettu sisäisesti vastuksilla). Voi olla että MOTU:ssa on komboliittimessä joku kytkentä jolla ohitetaan mikkietunen. 8PRE:ssä on kyllä sikäli hyvät etuset että niissä on -20 dB PAD ja phantom-kytkimet erikseen joka kanavalle.

Firewire / USB -laitteilla ei saa ollenkaan niin pieniä latensseja kuin PCI, PCIe ja vastaavilla CardBus ja ExpressCard liitännöillä jos sillä on väliä (eli host kompuuterin livenä tekemää prosessointia ei voi monitoroida), tosin siinäkin suhteessa 8PRE on siitä parempi että verrattuna muihin uudempiin firewire interfaceihin sen latenssit ovat pienempiä (uusiin firewire audio-piirisarjoihin on ilmeisesti lisätty sisäistä puskurointia).
HK
12.05.2010 17:59:16
M-Audion profire 2626 on täällä ollut viimevuoden loppukesästä, eikä ole kuin pelkkää positiivista sanomista kyseisestä värkistä. Ainoa juju on, että kannattaa suosiolla ostaa heti kättelyssä erillinen, mieluiten Texas Instrumentsin valmistamalla piirillä oleva FW-kortti; sen jälkeen toimii kuin unelma. Edellinen äänikortti oli kuutisen vuotta RME:n hdsp 9632 (pci) ja aivan yhtä vakaasti on profire toiminut. Mielestäni se sanoo jo aika paljon luotettavuudesta.

Äänenlaatu profiren etusissa on kotinauhoittelijalle hyvä. Tein virheen ja hommasin lisäetusten toivossa Sapphiren octopre mk2:sen tuossa jonkin aikaa sitten, eipä sitä värkkiä ole tarvinnut juuri käyttää. Profiren etuset kuulostavat omasta mielestäni niin paljon paremmilta, että mieluummin olen ryöminyt pöydän alla vaihtelemassa johtoja.

Varsin kattavia turinoita tuosta profire 2626:sta, vastaavista Motuista ynnä muista saman hintaluokan kavereista löytyy kyllä loppusyksyltä & alkukeväältä kun etsii. Kun PC:ssä malttaa sijoittaa sen ~50e erilliseen FW korttiin, niin eipä tuolla valinnalla voi mennä metsään.
Peltikorva puupäässä.
Vivian_dargon
15.05.2010 12:27:18

Kiitoksia paljon, ja itsellänihän on macbook koneena ja jos olen oikein ymmärtänyt, niiden firewire korttien kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa :) ja kyllä olen itsekin kallistumassa tuohon M-Audion Profire 2626!
Werihukka
15.05.2010 20:34:27 (muokattu 16.05.2010 17:14:50)

Vivian_dargon: Kiitoksia paljon, ja itsellänihän on macbook koneena ja jos olen oikein ymmärtänyt, niiden firewire korttien kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa :) ja kyllä olen itsekin kallistumassa tuohon M-Audion Profire 2626!

Itselläni on myös tuo M-Audion 2626.. Olen kyllä itse kovinkin tyytyväinen. Hyvät etuasteet ja muuntimet tuntuisi olevan.. ja helppo käyttää.

Joillakin palstoilla vaan on ruvennu olemaan juttua, että tossa kortissa ois semmosta vikaa, että äänittäessä se ei ole samplen tarkkuudella kohallaan. En ole tommosta ongelmaa itse vielä huomannut, mutta en olekaan kauaa koko vehjettä omistanut.

Onko jollain asiasta enempää tietoa?

Lisää asiasta tuolla: http://forums.m-audio.com/showthrea … serious-recording-bug.-Not-accurate

Edit: Tein ite loopback testin todetakseni ton ongelman, mutta äänitin useamman testin ja kaikki oli täsmälleen samplen tarkasti samassa kohtaa. Että enpä menis noiden foorumien huhuja ihan noin vaan uskomaan. Äänikortissa siis tuskin on mitään vikaa.
mhelin
17.05.2010 10:17:11
Kysy on siis siitä että Firewire (joka on Applen käyttämä nimi, oikeammin kyse on IEEE 1394 liitännästä) audiointerfacepiiri muuttaa dynaamisesti sisäisten (ei ASIO tms.) puskureiden lukumäärää. Tämä näkyy eri mittauskerroilla erilaisena latenssina (siis roundtrip latenssina, eli viiveenä sisääntulon ja ulostulon välillä). Latenssin voi mitata tällä CEntrance Latency Test Utility ohjelmalla:

http://www.centrance.com/products/ltu/

Ilmeisesti kuitenkaan tuo latenssin vaihtelu joka on tyypillistä usemmille IEEE1394 interfaceille ei ole se ongelma vaan se että M-Audion ajuri ilmoittaa sovellukselle (ASIO host) väärän latenssin jolloin äänitetty raita voi olla +/- 16 sämpleä (M-Audion mukaan) pielessä randomisti. Tiedä sitten miten paha tuo ongelma oikeasti on. Käytännössä varmaan sen tiedostaminen tuntuu pahemmalta kuin se pieni heitto mikä ottojen välille tulee. Tuo bugi on kyllä M-Audiolla työn alla (http://forums.m-audio.com/showthrea … eWire-Series-Drivers**-Updated-4-12 ) mutta eipä taida olla vielä korjausta tullut.
Werihukka
17.05.2010 17:31:42

mhelin: Kysy on siis siitä että Firewire (joka on Applen käyttämä nimi, oikeammin kyse on IEEE 1394 liitännästä) audiointerfacepiiri muuttaa dynaamisesti sisäisten (ei ASIO tms.) puskureiden lukumäärää. Tämä näkyy eri mittauskerroilla erilaisena latenssina (siis roundtrip latenssina, eli viiveenä sisääntulon ja ulostulon välillä). Latenssin voi mitata tällä CEntrance Latency Test Utility ohjelmalla:

http://www.centrance.com/products/ltu/

Ilmeisesti kuitenkaan tuo latenssin vaihtelu joka on tyypillistä usemmille IEEE1394 interfaceille ei ole se ongelma vaan se että M-Audion ajuri ilmoittaa sovellukselle (ASIO host) väärän latenssin jolloin äänitetty raita voi olla +/- 16 sämpleä (M-Audion mukaan) pielessä randomisti. Tiedä sitten miten paha tuo ongelma oikeasti on. Käytännössä varmaan sen tiedostaminen tuntuu pahemmalta kuin se pieni heitto mikä ottojen välille tulee. Tuo bugi on kyllä M-Audiolla työn alla (http://forums.m-audio.com/showthrea … eWire-Series-Drivers**-Updated-4-12 ) mutta eipä taida olla vielä korjausta tullut.

Semmosen käsityksen sain aikani tutkittua, ettei 2626:ssa ole tuota ongelmaa vaan se vika on tuon 610:n ajurissa.

Tuo CEntrancen roundtrip latenssin testausohjelma ei ole tarkka ja näyttää millä tahansa kortilla heittoja jos sen tekee useampaan otteeseen. Mutta tosiaan tein Cubasella Steinbergin oman loopback testin monta kertaa ja kaikki otot oli samplen tarkkuudella samassa kohtaa.

Nyt vaan joka foorumilla tuntuu olevan semmonen käsitys, että tuossa 2626:ssa olisi tuota vikaa esiintynyt ja tämän takia kaikki suosittelee olemaan ostamatta sitä ja haukkuvat kaikki M-Audion tuotteet lyttyyn siinä samalla. Jotain suhteellisuuden tajua on hyvä internetissäkin harrastaa. Tuolla samaisella M-Audion keskustelupalstalla joku onkin jo aiemmin laittanut postauksen jossa on todennut, ettei 2626:ssa tuollaista ongelmaa ole. Mm. gearslutz.comista saa vähän toisen käsityksen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)