Aihe: Basarimikkiä ja isokalvoista konkkaa..
1 2
Aki
24.04.2010 01:42:24

Mikael: AT joo EV ei.

Mikä AT:ssä inhotti?
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Mikael
24.04.2010 10:08:52 (muokattu 24.04.2010 10:12:12)

Aki: Mikä AT:ssä inhotti?

Siitä on jo muutama vuosi aikaa, enkä tuolloin tehnyt mitään sen isompaa analyysiä. Äänityksen alla oli old school ryhm'n'blues bändi ja rumpuina Ludwig-moposetti 60-luvulta. Muistaakseni AT ei suoranaisesti inhottanut mut paremmin haluttua lopputulosta palveli tuolloin AKG D12. Ehkä inho on vähän ylimitoitettu termi - eihän nyt mikrofonia voi varmaan oikeati inhota :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Aki
24.04.2010 11:25:06

Mikael: Äänityksen alla oli old school ryhm'n'blues bändi ja rumpuina Ludwig-moposetti 60-luvulta. Muistaakseni AT ei suoranaisesti inhottanut mut paremmin haluttua lopputulosta palveli tuolloin AKG D12. Ehkä inho on vähän ylimitoitettu termi - eihän nyt mikrofonia voi varmaan oikeati inhota :D

Voi inhota! Esim yliarvostettuja vanhuksia joita pidetään standardeina. D12 on tietysti ihan oma lukunsa jos 40-60-lukua haluaa talteen. Mulla on kokemusta vain ATM25 ja Pro25 -malleista, mutta hyvin lähellä ne uudemmatkin käsittääkseni on. Mielestäni niin rehellisen neutraali mikki että huonon rummun kanssa tekee pahaa. Niinkun pitääkin. Tekis mieli joku niistä ostaa...
kivi
24.04.2010 17:25:58 (muokattu 24.04.2010 17:29:45)
Mikael: Mä en oo ikinä onnistunut saamaan bassarimikillä järkevää bassosoundia. Yleensä äänitän bassovahvistinta isokalvoisella kondensaattorimikrofonilla - siis nimenomaan rokkia ja hevimpääkin kamaa. Bassarimikeistä puuttuu yleensä middle minkä mä koen bassolle melko tärkeäksi. D112 ja B52 on munkin mielestä ihan eri maailmoista.

On ne eri maailmoista sikäli että molemmista tulee eri soundi. Mutta molemmista tulee valmiiksi "soundi", sitä mä hain.

Silloin kun (melkein aina) vedän basson alakerran isosta elementistä mikillä (D12, D112, e602 tai joskus jopa B52), laitan lisäksi vaikka 2X10" yläkaapin bassonuppiin ja mikitän sen 57:lla kuten kitarakaapin, kartion laidasta. Sieltä tulee middlet ja pärinät.

ATM25 on joskus ollut ihan kuningasratkaisu lattiatomien kanssa. Basarissa se ei koskaan mua täysin miellyttänyt, tosin enää en muista miksi lakkasin yrittämästäkään...
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
24.04.2010 21:51:35

Aki: Voi inhota! Esim yliarvostettuja vanhuksia joita pidetään standardeina.

Siis inhota jotain sillä perusteella, että monet pitää jostain mistä itse ei pidä?
Aki
24.04.2010 23:19:04

Mikael: Siis inhota jotain sillä perusteella, että monet pitää jostain mistä itse ei pidä?

Menee kovin filosofiseksi... Ei pelkästään tuon takia vaan siksi jos tuote tai merkki nauttii ansaitsematonta arvostusta. Ihmiset jotka eivät riittävästi tiedä menevät massan mukana, ja lumipalloefekti onkin valmis. Sitten voi valmistajatkin hehkuttaa miten se ja se malli on kaikkien aikojen myydyin ja käytetyin.
Danko
24.04.2010 23:23:02

Aki: Menee kovin filosofiseksi... Ei pelkästään tuon takia vaan siksi jos tuote tai merkki nauttii ansaitsematonta arvostusta. Ihmiset jotka eivät riittävästi tiedä menevät massan mukana, ja lumipalloefekti onkin valmis. Sitten voi valmistajatkin hehkuttaa miten se ja se malli on kaikkien aikojen myydyin ja käytetyin.

Pro Tools?

Harvoin tulee kokeilematta haukuttua mitään paskaks; niillä mennään mitä on tarjolla eikä niillä "mitkä ois ihan kivat". Harmi et AT lopetti 3035-mallin, oli soundiltaan aika lähelle C414:sta ilman suuntakuvioita.
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Aki
24.04.2010 23:39:23

Danko: Harvoin tulee kokeilematta haukuttua mitään paskaks;

Ei oikeastaan koskaan. Eikä kehuttuakaan. Olennaistahan tämä lumipallon välttäminen on juuri silloin kun tehdään hankintoja. Jonka takia tämä puhe vähän metsään karkasikin. Tätä filosofiaa vois tosin jatkaa jossain muualla...
Mikael
26.04.2010 12:14:54

Aki: Menee kovin filosofiseksi...

Eli hyvään suuntaan... :D

Ei pelkästään tuon takia vaan siksi jos tuote tai merkki nauttii ansaitsematonta arvostusta. Ihmiset jotka eivät riittävästi tiedä menevät massan mukana, ja lumipalloefekti onkin valmis. Sitten voi valmistajatkin hehkuttaa miten se ja se malli on kaikkien aikojen myydyin ja käytetyin.

Olisko jotain hyviä esimerkkejä tästä?

Mä en jotenkin näe mitään vikaa siinä, että ammattilaiset ovat käyttäneet töissään erilaisia laitteita ja ajan myötä iso osa on kokemuksen myötä päätynyt käyttämään niistä joitakin, jotka siten ovat muodostuneet klassikoiksi tai standardeiksi. Useimmiten niistä on vieläpä korvin kuultavia tuloksia levyjen muodossa.

Eri asia on tietty "standardeiksi" nettikeskusteluiden kautta muodostuneet laitteeet, joita kehuvat tyypit eivät välttämättä ikinä edes ole kokeilleetkaan niitä itse, vaan lukeeneet muiden hehkutusta ja ostaneet mielipiteet omikseen.
varakeef
26.04.2010 12:48:13
Veikkaan, että viisseiskaa haetaan...
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Aki
26.04.2010 14:02:08

Mikael: Olisko jotain hyviä esimerkkejä tästä?

Mun kirjoituksia lukeneet arvaavat varmasti muutaman. SM58, Pro Tools, Reilun Kaupan banaani, jopa Mercedes Benz ovat aikanaan perustaneet paikkansa ihan ansaitusti, mutta ajan kuluessa niiden status on vanhentunut. Nyky-Mersut ruostuu, SM58 on nykykilpailijoihinsa verrattuna huonosoundinen ja kiertoherkkä, viljelijät saavat Chiquitasta nykyään enemmän tuottoa, ja Toolsista ei tarvitse edes puhua.

Mä en jotenkin näe mitään vikaa siinä, että ammattilaiset ovat käyttäneet töissään erilaisia laitteita ja ajan myötä iso osa on kokemuksen myötä päätynyt käyttämään niistä joitakin, jotka siten ovat muodostuneet klassikoiksi tai standardeiksi.

En minäkään, eihän se muutoin voisi ollakaan. Mutta se harmittaa että tietämättömät asiakkaat ostavat laitteita sen perusteella että nuo standardit pysyvät voimassa, vaikka nykykilpailijat olisivat ehdottomasti vieneet standardien aseman aikanaan.

Eri asia on tietty "standardeiksi" nettikeskusteluiden kautta muodostuneet laitteeet, joita kehuvat tyypit eivät välttämättä ikinä edes ole kokeilleetkaan niitä itse, vaan lukeeneet muiden hehkutusta ja ostaneet mielipiteet omikseen.

Tai nähneet kun lempibändi Sex Pistols lauloi aikoinaan SM58:iin. Kyllähän tämä tilanne tietysti muuttuukin, mutta kovin hitaasti. Esim VHB veti eilen Sennheiserin 9-sarjalaisilla laulut, kitarat ja rummut.

Ps. Jos SM57:n grillin kehys ei olisi irti ja helisisi äänenpaineessa, ymmärtäisin sen aseman ihan hyvin vaikken itse mikkiä juuri käyttäisikään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)