Aihe: Vertailutesti eri kokoonpanoilla
1 2 3
studiokekkonen
05.03.2010 12:47:31

Mikael: Mä oon välillä miettinyt et olis kiva tehdä joku proggis - vaikka vaan yksi biisi - alusta loppuun vaikkapa Behringereillä. Isoin analoginen B-tiski ja kaikki mikit, kuuntelut ja outboard behrua :D

Sama täällä. Mut olisi kuitenkin jossain tutussa ja hyvässä tilassa ja kuuntelussa ettei ihan sokkona tarvis vetää.

Saisko DAWina kuitenkin käyttää ProToolsia vai pitäisikö vetää Reaperilla tms.? :)
StJerky
05.03.2010 14:05:36
hulio: Sama täällä. Mut olisi kuitenkin jossain tutussa ja hyvässä tilassa ja kuuntelussa ettei ihan sokkona tarvis vetää.

Saisko DAWina kuitenkin käyttää ProToolsia vai pitäisikö vetää Reaperilla tms.? :)

Reaperilla tietty ja ilmaisilla plugareilla.
Teijo K.
05.03.2010 15:11:54

StJerky: Reaperilla tietty ja ilmaisilla plugareilla.

Kristalilla että saa vähän vaikeusastetta korkeemmalle. :)
Mikael
05.03.2010 15:27:00

hulio: Sama täällä. Mut olisi kuitenkin jossain tutussa ja hyvässä tilassa ja kuuntelussa ettei ihan sokkona tarvis vetää.

Mä tekisin niin että softa sais olla mikä vaan mut ei plugareita - softa nauhurina ja editointivälineenä.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
studiokekkonen
05.03.2010 16:12:56

Mikael: Mä tekisin niin että softa sais olla mikä vaan mut ei plugareita - softa nauhurina ja editointivälineenä.

No tätä mä vähän kans kelasin.

Mutta tämähän vie rautavertailulta vähän pohjaa, sillä juuri missään proggiksessa ei tuu tehtyä näin.
kivi
05.03.2010 16:22:50 (muokattu 05.03.2010 16:24:04)
hulio: No tätä mä vähän kans kelasin.

Mutta tämähän vie rautavertailulta vähän pohjaa, sillä juuri missään proggiksessa ei tuu tehtyä näin.

Miksi veisi? Pääseepähän keskittymään olennaiseen - siihen miten headroom käyttäytyy kun (analogiosion) suhinat lakkaa ja (digiosion) bitit alkaa tulla täyteen.

Tietysti tässä on kaikkia muuttujia, muuntimet esimerkiksi. Mä en oo ollenkaan varma edes siitä että PT olisi hyvä tallennin tänkaltaiselle testille, mieluummin hakisin jotain vähän esoteerisempaa, silloinkin vaikka se PT pyörisi millä huippumuuntimilla.

Millä kaikilla merkeillä edes on "koko kattaus" rautaa saman tuotenimen alla?

(Edit: tarkennusta)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
studiokekkonen
05.03.2010 17:41:00

kivi: Miksi veisi? Pääseepähän keskittymään olennaiseen - siihen miten headroom käyttäytyy kun (analogiosion) suhinat lakkaa ja (digiosion) bitit alkaa tulla täyteen.

No jos multa kysytään toi on ehkä vähiten olennainen juttu koko kokeilussa.

Musta pointti koko hommassa on se minkälaista jälkeä se puikoissa oleva (tavallisesti hyvillä kamoilla tekevä ammatti-) ihminen saa kun koko analogiketju vaihdetaan halvimpaan kiinaroskaan.

Tietysti tässä on kaikkia muuttujia, muuntimet esimerkiksi. Mä en oo ollenkaan varma edes siitä että PT olisi hyvä tallennin tänkaltaiselle testille, mieluummin hakisin jotain vähän esoteerisempaa, silloinkin vaikka se PT pyörisi millä huippumuuntimilla.

No helpostihan ne Behkun muuntimet Toolsille laittaa. Adattiväylään vaan.

Miksi muuten PT ei olisi hyvä tallennin tuohon?

Millä kaikilla merkeillä edes on "koko kattaus" rautaa saman tuotenimen alla?

Behkulla. :P

Lisäksi miksi sen kaiken pitäisikään olla saman tuotenimen alla? Pointti on kuitenkin käyttää halpaa krääsää. Aivan sama lukeeko siinä Behku, Samson vai T.Bone. Samalta tehtaalta ne kuitenkin enimmäkseen tulee. :)

Toisaalta vähän turha spekuloida koska tällaista testiä tuskin koskaan on aikaa toteuttaa. Mutta hauskaahan se voisi olla!
kivi
05.03.2010 22:12:48 (muokattu 05.03.2010 22:16:34)
hulio: No jos multa kysytään toi on ehkä vähiten olennainen juttu koko kokeilussa.

Musta pointti koko hommassa on se minkälaista jälkeä se puikoissa oleva (tavallisesti hyvillä kamoilla tekevä ammatti-) ihminen saa kun koko analogiketju vaihdetaan halvimpaan kiinaroskaan.

Ok, jos pointti on todistaa että "soundi on sormissa", sitten ymmärrän. Joo, miksei.

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että ruuvaamalla halpoja laitteita vähän pidempään niistä voi hyvinkin saada saman irti kuin kalliimmista, se mistä maksetaan on se että todennäköisyys paranee ja laitteiden keskinäiset laatuerot pienenee. Mutta samaan hengenvetoon pitää sanoa, että on olemassa laitteita joilla ei kerta kaikkiaan voi työskennellä esim. kohinaongelmien ja huonon headroomin takia, ja niitä ongelmia on ehkä enemmän halvoissa kuin kalliissa laitteissa.

Mutta jos saan vaikka valita ilmaisista plugareista 10 toimivinta, kuunteluun Behringerin 2030:t ja tarvittaessa vaihtaa osia rautapuolelle, ihan luottavaisesti voin sanoa, että varmasti onnistuu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Groovi
05.03.2010 23:06:53
kivi: Mä olen aina ollut sitä mieltä, että ruuvaamalla halpoja laitteita vähän pidempään niistä voi hyvinkin saada saman irti kuin kalliimmista, se mistä maksetaan on se että todennäköisyys paranee ja laitteiden keskinäiset laatuerot pienenee

Täytyy kyllä avoimesti tunnustaa että olen täysin eri mieltä tässä asiassa. Esimerkkinä voisi toimia vaikkapa analoginen eq. Pultecia ruuvaamalla soundi muuttuu aina erilaiseksi sitä mukaa kun nuppeja vääntää, mutta se kuulostaa kokoajan hyvältä. Väännäppä Behringerin satasen equsta nuppeja niin vastaavaa ei saa aikaan vaikka koko vehkeen kultais tai balsamois.

Parempi esimerkki vois olla kyllä mikkietunen. Ikänsä behringerin tiskin etusilla vääntänyt kaveri kysyi kerran multa että mitä efektiä yleensä käytetään että saa ton laulusoundin miksattua tosi lähelle, vähän niinku "in your face". Meinaan vaan että behkun etusen tuottama vaihevirhe taitaa olla ihan mitattavaa luokkaa.
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
kivi
05.03.2010 23:35:07
Groovi: Täytyy kyllä avoimesti tunnustaa että olen täysin eri mieltä tässä asiassa. Esimerkkinä voisi toimia vaikkapa analoginen eq. Pultecia ruuvaamalla soundi muuttuu aina erilaiseksi sitä mukaa kun nuppeja vääntää, mutta se kuulostaa kokoajan hyvältä. Väännäppä Behringerin satasen equsta nuppeja niin vastaavaa ei saa aikaan vaikka koko vehkeen kultais tai balsamois.

Parempi esimerkki vois olla kyllä mikkietunen. Ikänsä behringerin tiskin etusilla vääntänyt kaveri kysyi kerran multa että mitä efektiä yleensä käytetään että saa ton laulusoundin miksattua tosi lähelle, vähän niinku "in your face". Meinaan vaan että behkun etusen tuottama vaihevirhe taitaa olla ihan mitattavaa luokkaa.

No noista rautalaitteista pitää kyllä sitten jo vaihtaa piirejä ja komponentteja että niillä voi vetää, mutta sehän on ihan kohtuullinen investointi, jos on halpa seppä.
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
06.03.2010 00:15:43

kivi: No noista rautalaitteista pitää kyllä sitten jo vaihtaa piirejä ja komponentteja että niillä voi vetää, mutta sehän on ihan kohtuullinen investointi, jos on halpa seppä.
:-D

Hifistelijä ,-)

...ihan kiinnostava ajatus tää testi kyllä.
CU -- Eki
harbapapa
06.03.2010 09:39:33

Kiinnostavia ajatuksia kaikki.

Ajatus lähti siitä, että yksittäisen halpalaitteen ja ammattivehkeen välillä voi olla vähän eroa, mutta kun ketjussa alkaa olla kymmeniä mikkejä ja etusia, sekä muunnin, niin alkaako erot olla jos tosi selviä tai jopa "sietämättömiä".

Mikael: Mä oon välillä miettinyt et olis kiva tehdä joku proggis - vaikka vaan yksi biisi - alusta loppuun vaikkapa Behringereillä. Isoin analoginen B-tiski ja kaikki mikit, kuuntelut ja outboard behrua :D

Onhan Behkulla noita sopimus artisteja (ainakin ennen, kun vielä niiden sivuja jaksoin lueskella). Onkohan niiden levyt ja keikat hoidettu Behkuilla?
Halsu
06.03.2010 10:13:19

harbapapa: Ajatus lähti siitä, että yksittäisen halpalaitteen ja ammattivehkeen välillä voi olla vähän eroa, mutta kun ketjussa alkaa olla kymmeniä mikkejä ja etusia, sekä muunnin, niin alkaako erot olla jos tosi selviä tai jopa "sietämättömiä".

Itse olen "halpiskoulukuntaa", ihan mutupohjalta. Tämä toki voi johtua lähinnä siitä, etten ole koskaan tehnyt yhtään tuotantoa alusta loppuun "oikeasti hyvillä" laitteilla.

Mutta omissa pikku ympyröissä olen toki testaillut monenlaista kalustoa - osa ihan hyvääkin.

Tärkein huomio on ollut se, että pienetkin muutokset lähtösoundissa, tilassa ja mikkien sijoittelussa tuntuvat omaan korvaan vaikuttavan paljon enemmän kuin laitteiden vaihto parempaan. Siis niin paljon että ränkylöiden erot hukkuvat niihin käytännössä kokonaan, etenkin kun noita eroja tulee kompensoitua muuttelemalla mikkien paikkoja ja EQ:lla jne. sitten miksausvaiheessa.

Toisin sanoin, mää tekisin todnäk t-bonella ja noimannilla about samansoundista jälkeä. Ei ne paremmat laitteet tunnu auttavan musta parempaa äänittäjää. Kuten sanottu, tää voi toki johtua siitä, etten ole koskaan tehnyt projektia läpi laiteketjulla, jonka jokainen osa on huipputasoa, tuossa voi vaikuttaa pullonkaulailmiö.

Siksi tämmöinen testi olisi minusta todella mielenkiintoinen.
CU -- Eki
Halsu
06.03.2010 10:18:15

Groovi: Parempi esimerkki vois olla kyllä mikkietunen. Ikänsä behringerin tiskin etusilla vääntänyt kaveri kysyi kerran multa että mitä efektiä yleensä käytetään että saa ton laulusoundin miksattua tosi lähelle, vähän niinku "in your face". Meinaan vaan että behkun etusen tuottama vaihevirhe taitaa olla ihan mitattavaa luokkaa.

Voisiko tuossa vaikuttaa Behkun etusia enemmän tila ja mikin sijoittelu - ja tietty myös laulajan lähtösoundi?
CU -- Eki
Groovi
06.03.2010 10:55:47
Halsu: Voisiko tuossa vaikuttaa Behkun etusia enemmän tila ja mikin sijoittelu - ja tietty myös laulajan lähtösoundi?

Ainahan lähtösoundi ja mikin sijoittelu vaikuttaa, mutta ei tässä ole siitä kyse. Parhaiten erot huomaa kun aikansa käyttää hyvätasoisia laitteita, ja sitten siirtyykin hetkeksi halpiskamojen ääreen. Erot ovat siinä kohtaa hyvin selkeitä.

Yleensä on vaikea ajatella että esim. Behringerit olisivat huonompia kuin jotkut pro-laitteet, koska jotkut niistä kuulostavat lähtötilanteessa kohtuullisen hyvältä. Mutta ne kuulostavat hyvältä tasan siihen pisteeseen asti kunnes pääset kuulemaan sen paremman laitteen.
"the difference between stupidity and genius is that genius has its limits" -Albert Einstein
tinde
06.03.2010 11:50:43

Tärkein huomio on ollut se, että pienetkin muutokset lähtösoundissa, tilassa ja mikkien sijoittelussa tuntuvat omaan korvaan vaikuttavan paljon enemmän kuin laitteiden vaihto parempaan. Siis niin paljon että ränkylöiden erot hukkuvat niihin käytännössä kokonaan, etenkin kun noita eroja tulee kompensoitua muuttelemalla mikkien paikkoja ja EQ:lla jne. sitten miksausvaiheessa.

Toisin sanoin, mää tekisin todnäk t-bonella ja noimannilla about samansoundista jälkeä. Ei ne paremmat laitteet tunnu auttavan musta parempaa äänittäjää. Kuten sanottu, tää voi toki johtua siitä, etten ole koskaan tehnyt projektia läpi laiteketjulla, jonka jokainen osa on huipputasoa, tuossa voi vaikuttaa pullonkaulailmiö.

Mulla on tismalleen samansuuntaisia ajatuksia, kun tekee budjettivehkeillä niinkuin mä teen, niin esimerkiksi laulajien kanssa joutuu etsimään hetkenkin aikaa että mikä mikki / etäisyys / mikkikulma / paikka huoneessa / jne. ennenkuin haluttu soundi löytyy. Mutta pointti on, että yleensä se kyllä aina löytyy, enkä usko että mun taidoilla tekisin noikulla merkittävästi paljon parempaa jälkeä.

Mutta mä koen jonkinasteiseksi ongelmaksi sen, että noilla halpiksilla se toimiva ikkuna saattaa olla yllättävän pieni, eli laulajalla menee iso osa sen energiasta siihen, että se joutuu vahtimaan etäisyyttä mikistä, ja kontrolloimaan laulutapaansa.

Osaako laatukamojen käyttäjät valistaa mua: onko se sitten niin että laadukkailla vehkeillä on isompi toimintaikkuna > hyvä soundi löytyy nopeammin ja helpommin > mikki antaa enemmän anteeksi mikkitekniikan puutetta ja laulajan eläytymistä > laulaja pystyy keskittymään enemmän tulkintaan?
tender.insanity
06.03.2010 11:59:08
Groovi: Täytyy kyllä avoimesti tunnustaa että olen täysin eri mieltä tässä asiassa. Esimerkkinä voisi toimia vaikkapa analoginen eq. Pultecia ruuvaamalla soundi muuttuu aina erilaiseksi sitä mukaa kun nuppeja vääntää, mutta se kuulostaa kokoajan hyvältä.

Oioi... Mulle tommonen laite! Käärmeöljyä kans.
jannu
06.03.2010 13:42:47
Groovi:

Totaa... Nyt ei oikein tyhmä kaveri täällä ymmärtänyt että miten yhteen kanavaan saa vaihevirheen laulusoundia ruuvatessa? :)
saastara
06.03.2010 15:23:26
jannu: Totaa... Nyt ei oikein tyhmä kaveri täällä ymmärtänyt että miten yhteen kanavaan saa vaihevirheen laulusoundia ruuvatessa? :)

Kato niin huonoja ne behringerit selkeästi on.
Hitler used Telefunkens.
kivi
06.03.2010 15:48:39 (muokattu 06.03.2010 15:50:46)
jannu: Totaa... Nyt ei oikein tyhmä kaveri täällä ymmärtänyt että miten yhteen kanavaan saa vaihevirheen laulusoundia ruuvatessa? :)

Vuotona. Ei ehkä etuasteen ohi vielä vuoda paljoakaan, mutta varmasti jo ainakin EQ:issa tulee vaihetta peliin kun käsitelty ja käsittelemätön signaali kohtaavat kunkin EQ:n rajataajuuksilla. (Eikä muuten rajoitu halpoihin laitteisiin tää, vaan lieneepi ns fysikaalinen ominaisuus.)

Tässä ketjussa on monella vähän sellainen "happamia sanoi kettu" -suhtautuminen kalliimpiin tai nimekkämpiin laitteisiin, aivan turhaan. Joskus ne ihan aikuisten oikeasti on parempia, sillä tavalla että sen huomaa että jutut vaan onnistuu paremmin ja kuulostaa paremmalta. Sitten kun on tottunut siihen että akustiikka ja laitteet on kunnossa, huomaa kyllä helposti kun ne eivät sitä ole.

Ne on kaikki kumminkin vaan laitteita, ei niitä tarvi omistaa. Sitten kun satutte studioon jossa on kivoja ja hienoja laitteita, käytätte niitä sitten. Muuten vedetään sillä mitä on, ja jos se ei onnistu, otetaan vuokralle.
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)