![]() 13.12.2009 21:17:57 | |
---|---|
Yksi asia on varma: V. 2015 kotistudiossa on yhä huonot kaiuttimet. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com | |
![]() 13.12.2009 21:51:27 | |
virtalahde: Yksi asia on varma: V. 2015 kotistudiossa on yhä huonot kaiuttimet. Joo mutta jospa niitä on määrällisesti enemmän...mitä enempi, sen päheempi. Loistosoundi tehdään tietty kehittyneellä akustiikka-dsp:llä, huippumiksut ja masterit vaikka komerossa. :p | |
![]() 13.12.2009 22:09:19 (muokattu 13.12.2009 22:16:34) | |
Minäpä oon ollut audiohommissa jo 60-luvulla kapalolapsena. Minä opettelin soittamaan kitaraa jo 50-luvulla. Ainakin sellaisen sain, mutta 60 luvulla tuli vasta jotain opittuakin. Siis jotain. Kun nuo mun esittämät numeroarvot, laitevalmistajat ja piirrokset ei tyydytä, niin esittäkää nyt jotain kouriintunvia omia näkemyksiä. Oonko mä luetellutkin aivan vääriä lukuarvoja ja väärin muutenkin, eihän toi juttu ole niistä kiinni. Piirokseeni lisäsin jo Mac OS X:n. Tiedä sitten onko yhtään oikea. Jos mä teen 5 vuoden budjetin, niin onhan mun saatava investoinneille jonkinlaisia nimikkeitä numerotietoineen. Papparaisikäinen, Albert Avoid activities that can
cause damage to your files, your computer or yourself. | |
![]() 13.12.2009 22:15:50 (muokattu 13.12.2009 22:18:44) | |
Yksi asia on varma: V. 2015 kotistudiossa on yhä huonot kaiuttimet. Huonot kaiuttimet on vitsaus aina siihen asti, kunnes signaali saadaan kytkettyä sähköisenä ja jopa diginä suoraan aivoihin. A Avoid activities that can
cause damage to your files, your computer or yourself. | |
![]() 13.12.2009 22:23:05 (muokattu 13.12.2009 22:26:03) | |
albert18: Huonot kaiuttimet on vitsaus aina siihen asti, kunnes signaali saadaan kytkettyä sähköisenä ja jopa diginä suoraan aivoihin. A Ennustat siis akustiikan menettävän merkityksensä jossakin vaiheessa? Ja äänenpaineesta aiheutuvan lahkeiden lepattamisen? | |
![]() 13.12.2009 22:25:44 (muokattu 13.12.2009 22:31:14) | |
Tervetuloa uuteen studiomatriisiimme. :o Punainen vai sininen, tahdon takaisin analogiaan. Ps. Albert, en tietentahtoen yritä suistaa raiteilta, tulevaisuudenvisio kai tuokin...tosin ei ehkä 2015. | |
![]() 13.12.2009 22:45:20 (muokattu 13.12.2009 22:59:49) | |
albert18: Kun nuo mun esittämät numeroarvot, laitevalmistajat ja piirrokset ei tyydytä, niin esittäkää nyt jotain kouriintunvia omia näkemyksiä. Mukava huomata ettet loukkaantunut, vaikka vähän rankkaa huumoria viljelinkin. No hyvä. Jos me nyt lähdettäisiin suunnittelemaan sellaista kotistudiota jonka pitäisi puoltaa paikkansa vielä viiden vuoden päästä, ja tarkoitus olisi lähinnä tehdä omaehtoista musiikkia kitaran ja kosketinsoitinten pohjalta, satunnaisesti pyytää ulkopuolisia soittajia kylään (esim perkussiot) ja tarjota mahdollisimman joustava kattaus, niin ehdottaisin seuraavaa. 1. Laadukas kuuntelu. On aivan mahdollista että tulevaisuuden musiikkiformaatti on jokin surround-järjestelmä, joten pääkanavien L+R lisäksi kannattaa varautua suurempaan määrään ulostuloja. 1b. Hyvin akustoitu tila jossa on miellyttävä työskennellä. Ei täysvaimennettu, vaan takaosastaan elävä huone. 2. Latenssiton monitorointi suoraan laadukkaista etuasteista ja kuuntelupaluun summaaminen mukaan. Analoginen signaalitie mahdollisimman lyhyin vedoin kunnes siirrytään digipuolelle. 3. Tähtimaadotus ja keskuskello. Virransyöttöön soft boot ja UPS. 4. Hyväsointiset A/D ja D/A -muuntimet. Resoluutiovaatimus ei välttämättä ole suurempi kuin 44.1/24bit koska tämän jälkeen varsinainen soundillinen parannus tapahtuu korkeammalla laskennallisella resoluutiolla. Sen sijaan varsinkin muunninten analogiosioissa on isoja eroja. 4b. Mielellään ainakin 1xADAT eli 8 kanavaa, valmius laajennettavuuteen ainakin 3xADAT eli 24 kanavaan asti. 5. Audion tallennus erillisille nopeille ja ulkoisille kovalevyille, esim vähintään 7200rpm 1Tb FW800-väylällä. Audiolevylle "sopivankokoinen" virtuaaliosio parhaillaan työstettävälle projektille nopeuttaa olennaisesti defragmentointia. Ohjelmat aina fyysisesti erilliselle, sisäiselle kovolle jossa sama pyörimisnopeus. 6. Miellyttävä käyttöliittymä, mieluummin Ethernet- kuin USB-kontrollerilla. 7. Riittävän tehokas keskusyksikkö, toimivat ohjelmat. 8. Erityistarpeiden mukaan vaikkapa midi-interfacea, servo-ojausta, VC-interfacea jos on sellaisia äänilähteitä. Tästä vaikka näin, Kivi "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 14.12.2009 00:05:18 | |
Yksi mitä ihmettelen on se, että huolimatta flash pohjaisten kovalevyjen kehityksen, jokaikinen tässäkin ketjussa on edelleen perinteisten levyjen perään noissa esimerkeissä. Myös tuo defragmentointi on niin aikansa elänyttä puuhaa, ottaen huomioon, että kehittyneempiä tiedostojärjestelmiä on ollut saatavilla jo ikuisuuden. | |
![]() 14.12.2009 00:13:09 | |
Borlag: Yksi mitä ihmettelen on se, että huolimatta flash pohjaisten kovalevyjen kehityksen, jokaikinen tässäkin ketjussa on edelleen perinteisten levyjen perään noissa esimerkeissä. Myös tuo defragmentointi on niin aikansa elänyttä puuhaa, ottaen huomioon, että kehittyneempiä tiedostojärjestelmiä on ollut saatavilla jo ikuisuuden. Niin... Ja korporoituneita laite- sekä ohjelmistovalmistajia nämä kiinnostavat kuinka paljon? -Nimenomaan. | |
![]() 14.12.2009 00:16:20 | |
jannu: Niin... Ja korporoituneita laite- sekä ohjelmistovalmistajia nämä kiinnostavat kuinka paljon? -Nimenomaan. Alunperin Vistassa piti olla kokonaan uusittu tiedostojärjestelmä, MS ei vaan saanut tuota valmiiksi, aivan niinkuin kävi koko Vistalle muutenkin. Laitevalmistajien luulisi panostavan flash levyihin, ottaen huomioon kuinka hyvää hintaa niistä voi tällä hetkellä vielä pyytää. | |
![]() 14.12.2009 00:16:41 | |
Ihan kiva ajatus ja hyvät GFX.t :-) Mutta... Helpompaa ennustaa valaan seuraava liike kuin salakan. Äkillisesti muuttuvan tulevaisuuden huomioiden antaa melkoisen painoarvon studiovarusteluun käytettävä jakelumedia/formaatti. Jos se muuttuu niin samalla muuttuvat kotistudiotkin ja radikaalisti. Ammattistudioissa on massiivisuudessaan stabiilimpi kehitys, koska näissä majailee myös musikaalinen informatiikka, kuten esim. tuottajat ja se mistä löydät lisäsoittajia. Pyrkivät pysymään kehityksen tasalla ja niillä on siihen myös resursseja. Jos mikään ikinä sinua koskettaa... Älä saatana ammu runoilijaa | |
![]() 14.12.2009 01:23:33 | |
albert18: Jäin miettimään millainen olisi kotistudio, jos sitä olis hommaamassa vuonna 2015. Ohessa ajatuksia: 1) Moniraitaäänitys minimi 2 tuloa, mutta USB 3.0 on tuonut tullessaan mahdollisuuden toteuttaa helpolla enemmänkin tuloja, ilman että USB ahdistaisi 2) Äänikortin tulee kyetä ohjaamaan surround äänijärjestelmää. Ainakin 6 aktiivikaiutinta. 3) Monitorointi tulee voida tehdä: - 3.1 Kuulokkeilla (stereo mono) suoraan äänikortista halutusta lähteestä. - 3.2 Kuulokkeilla DAW ohjelman tekemänä. Äänikortin 2 kanavaa käytetään tähän. 4) PC on sitä luokkaa että se kykenee syöttämään myös monitorointiääntä ilman suurempaa latenssia nauhoitustilanteessa. 5) USB 3.0 pystyy välittämään 8 kanavaa sisään ja ulos äänikortin ja PC:n välillä vaivattomasti yhtaikaisesti 96kHz/24bit ääntä. 6) Perus PC on tuolloin 64-bit, 4 GHz Clock, Quad Core, 16 GB RAM, 1 TB High Speed Disk, 64-bittinen Windows 7 7) MIDI-keyboardissa ei tarvita slidereita, säätönuppeja tai painikkeita, vaan ne saa järkevän hintaisten MIDI-kontrolleripöytien mukana. Ohessa kuva systeemistä: http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjec … 9/12/13/8143010478557047739orig.png Puuttuuko tuosta jotain tai onko ajatusvirheitä? Albert 1&5) Eikös firewire mahdollista jo huomattavasti kahta enemmän kanavia, joitain kymmeniä mun muistaakseni 24bit/96kHz 2,3&4) eikös tämäkin onnistu valtaosalla interfaceja nykyään? 6) taitaa olla valtaosa nykyään sen 64-bit Quad Coreja, Kellosta ja muistista jäätäneen vähän vielä tuon alle. Lähinnä tässä hämmentää, että kaikki tuosta raudasta on mahdollista tällä hetkellä vaikkapa 003 rackilla (eka laite joka tuli mieleen). Huvittava yksityiskohta on laittaa esimerkiksi Pro Tools minor -osastoon. Mutta tämä on kyllä sinänsä mielenkiintoinen aihe, mistä toivottavasti syntyy keskustelua. Tosin voisi olla vielä kiinnostavampaa pohtia miltä näyttää ammattimainen musiikkistudio vuonna 2015, onko niitä lainkaan vai tehdäänkö joka ainoa äänite kotistudioissa? Vai julkaistaanko äänitteitäkään enää? - Niko http://nikolaasonen.blogspot.com
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." | |
![]() 14.12.2009 10:35:48 | |
kivi: Mä sain sun kuvaustasi tarkalleen vastaavan koneen ilmaiseksi "kun se on jo niin vanhentunutta rautaa", ja on 64-bittinen ja on moniydin. Ja mulla oli aidosti 64-bittinen kone puoli-ilmaisena leikkikaluna kotona jo 90-luvulla... vein pömpelin viimein kesällä elektroniikkaromun kierrätykseen. No one prayed for Sodom | |
![]() 14.12.2009 11:43:30 | |
Tulevaisuuden kotistudio tulee muovautumaan paljolti sen mukaan, minkälaisella formaatilla ja kalustolla ihmiset kuuntelevat musiikkia kotonaan, ja kuinka paljon musiikki- ja elokuvateollisuus tulee integroitumaan toisiinsa. Mielestäni se menee nimenomaan niin päin että kuluttajat määräävät ostokäyttäytymisellään tekniikan kulkusuunnan, eikä päinvastoin. Mitä taas jokakodin kuuntelukalustoon tulee, se määräytyy pitkälti sen mukaan minkä muotoista materiaalia tullaan käsittelemään. Jääkö perinteinen stereokuuntelu vielä enemmän taka-alalle, ja tuleeko monikanavainen ja enemmän ns. "tajunnan räjäyttävä" ja epärealistisempaan suuntaan kulkeva kuuntelukokemus suurimmaksi valtavirraksi. Ainakin uskoisin että tv- ja musiikkibisnes tule olemaan lähempänä toisiaan, ja tulevaisuudessa voidaan ehkä puhua vain yhdestä "mediasta" tai formaatista. Tätä kehitystä seuraa automaattisesti myös kotistudion kehityskulku. Soundipuolella ei tule kovin suurta konkreettista kehitystä, lähinnä ihmisen ominaisuuksien takia - ei niinkään laitteiden. Kotistudio työkalut kehittyvät, mutta ihmiskorvalle miellyttävinä asioina tullaan pitämään samankaltaisia äänellisiä ratkaisuja kuin nykyäänkin. Karrikoidusti sanottuna putkisärö kuulostaa edelleen miellyttävältä vuonna 2015, jos se tekee sitä tänäkin päivänä. Ja sama kehityskulku on ollut jo nähtävissä pitkän aikaa, eikä ole mitenkään yllättävää että esim. plugareiden esikuvat löytyvät ikivanhoista analogipuolen räkkilaitteista. Eli työtavat ja tekniikka kehityy, mutta lopputuloksen eli äänitteen osalta vuonna 2015 ei olla kovinkaan kaukana nykypäivästä. Enemmän siihen vaikuttaa muuttuvat soundilliset trendit eri vuosikymmeninä, kuin pelkästään teknisen kaluston muuttuminen. Yleisimmin väitellään yksityiskohdista, ja sivutetaan samalla kokonaisuus. | |
![]() 14.12.2009 13:15:48 (muokattu 14.12.2009 13:24:50) | |
kivi:Ohjelmat aina fyysisesti erilliselle, sisäiselle kovolle jossa sama pyörimisnopeus. Ei kai kukaan enää mitään kovalevyjä laita uuteen koneeseen varsinkaan ohjelmia ja käyttistä varten, vaan SSD:tähän sen olla pitää. Tulevaisuuden tekniikoista itse odottelisin uutta versiota Adat-väylästä, jonka kautta saisi vaikka 24 kanavaa siirtymään optisen kaaplin kautta, sillä yhdestä Adat-väylän erinomaisesta piirteestä harvemmin näkee puhuttavan, mutta sehän katkaisee mukavasti galvaanisen yhteyden analogimaailman ja bittimaailman väliltä, eli vähentää hurinaongelmia. | |
![]() 14.12.2009 14:55:51 | |
albert18: Toi 6 kuukautta saattaa olla hieman yliampuva. Jörn Donnerimainen shokeeraavuuteen pyrkivä lausahdus. Mooren lain mukaan se kai on 18kk. | |
![]() 14.12.2009 14:57:18 | |
Mikä kotistudio? Eiks se maailmanloppu tuu jo 2012 ;) Mä veikkaan kuitenkin että nykytrendi jatkuu eli kotistudiot yleistyvät ja näin yhä lahjattomammat alkavat tekemään musiikkia. Ja näin meillä on vuonna 2015 hirmuisen paljon enempi tyhjänpäiväistä musiikkia, jota ei kukaan tilannut ja jota ei kukaan kuuntele. . | |
![]() 14.12.2009 15:01:03 | |
Pop Corn: Ja näin meillä on vuonna 2015 hirmuisen paljon enempi tyhjänpäiväistä musiikkia, jota ei kukaan tilannut ja jota ei kukaan kuuntele. Eikai se ole keneltäkään pois se kotona vääntäminen jos vaan sillä kotistudioistilla vaan on hauskaa? Minä luulen, että 2015 meillä on laitteet joilla mistä tahansa lähtösignaalista saadaan siivottua virheet pois. Tärkeintä on ettei tee musiikissa tai elämässä virheitä. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. | |
![]() 14.12.2009 15:15:00 | |
Zammy: Eikai se ole keneltäkään pois se kotona vääntäminen jos vaan sillä kotistudioistilla vaan on hauskaa? No itse asiassa on. Ainakin jos tämä kotistudionisti ei ole jonkun sortin hermitti. Se on vaimolta pois. Se on lapsilta pois. Se on kavereilta pois. Se on yhteiskunnalta pois... Aina se on joltakin pois. Hukkaan heitettyä aikaa, paskan vääntämiseen :-) . | |
![]() 14.12.2009 17:07:57 | |
Pop Corn: No itse asiassa on. Ainakin jos tämä kotistudionisti ei ole jonkun sortin hermitti. Se on vaimolta pois. Se on lapsilta pois. Se on kavereilta pois. Se on yhteiskunnalta pois... Aina se on joltakin pois. Hukkaan heitettyä aikaa, paskan vääntämiseen :-) hienosti kiteytetty. viina. hanuri. ja naiset. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)