Aihe: Paljonko miksaamisesta kannattaa maksaa, ja keille homma antaa?
1 2 3 4
Mikael
03.09.2009 20:55:46 (muokattu 03.09.2009 20:56:07)

Notefix: oikeastihan haluaisin tehdä akustista musaa livenä soitettuna ja parissa tunnissa miksattuna.

Sähän voisit laittaa tän sun allekirjoitukseksi tai tehdä tällasen t-paidan :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Notefix
03.09.2009 22:04:25

Mikael: Sähän voisit laittaa tän sun allekirjoitukseksi tai tehdä tällasen t-paidan :D

Niinku varottavana esimerkkinä...hehe. Heti kun sä alat tehdä Phil Collins covereita!
"Layers of layers of shit!"
Mikael
03.09.2009 22:09:33 (muokattu 03.09.2009 22:10:59)

Notefix: Niinku varottavana esimerkkinä...hehe. Heti kun sä alat tehdä Phil Collins covereita!

Sillähän on jotain ihan hyviä biisejä jotka toimis varmaan hienosti akustisina country-versioina...
kivi
08.10.2009 23:48:22
hulio: Sun raitamäärillä pistä yks nolla perään ja viikko per biisi!

;) :D ;)

Joo, tosiaan mulla oli koko ajan mielessä et analogi, max 24 raitaa, ei automaatiota. Mistähän se tuli?

On se kumma et kun tekniikka paranee niin hommat hidastuu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
09.10.2009 00:24:01
kivi: On se kumma et kun tekniikka paranee niin hommat hidastuu.

Tota mun vaimokin on toivonu viimeiset 10 vuotta.
GIGO
Mikael
09.10.2009 09:55:37

loosah: Tota mun vaimokin on toivonu viimeiset 10 vuotta.

Ja ihan turhaan...
dewil
10.10.2009 15:17:37

loosah: Tota mun vaimokin on toivonu viimeiset 10 vuotta.

Hei, noi hommat voi myös hoitaa automaatiolla ;)
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
HateHalon
16.10.2009 13:48:33

No miten ammattilaiseksi tullaan? Oon äänitellyt ja itsekseni oppinut kokeilemalla ja lukemalla aiheesta jostain 10 vuotiaasta alkaen. Nyt siis 26. Käyn eri alan töissä rahoittaakseni harrastustani. Ja lähemmäs 20000 on palanut kamoihin ja tilat ovat kotona. Firmaa ja äänitysalan koulutusta ei ole. Miten siis alanvaihto onnistuu turvallisimmin? :-)
virtalahde
16.10.2009 13:53:59 (muokattu 18.10.2009 11:54:31)

EDIT: Perseilyt poistettu
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
HateHalon
16.10.2009 14:09:40

No tää kännykän netti monisti ton kun tuli puhelu. Yritin poistaa kännykällä ja ei meinaa onnistua. Poistan kun pääsen koneelle.
Kallekorvola
16.10.2009 17:38:19
HateHalon: No miten ammattilaiseksi tullaan? Oon äänitellyt ja itsekseni oppinut kokeilemalla ja lukemalla aiheesta jostain 10 vuotiaasta alkaen. Nyt siis 26.

Mun mielestä sitten kun tienaa leipänsä äänityöllä, on äänialan ammattilainen, noin niinkuin pähkinänkuoressa. Noi vuodet nyt ei suoranaisesti kerro osaamisesta vielä mitään, mutta kuulostaa siltä, että olet kerennyt tuossa ajassa väsäämään monenlaista, ja moni alan koukero on varmasti tullut tutuksi.

Käyn eri alan töissä rahoittaakseni harrastustani. Ja lähemmäs 20000 on palanut kamoihin ja tilat ovat kotona. Firmaa ja äänitysalan koulutusta ei ole. Miten siis alanvaihto onnistuu turvallisimmin? :-)

Vihaatko nykyistä työtäsi?

Jos et, ei kannattane luopua siitä, koska tämänkään alan tulevaisuus ei kovin kirkkaan näköinen ole, ja raha on tiukassa ollut aina, ja tulevaisuudessa lienee vielä tiukemmassa.

Onko sulla valmiiksi laaja asiakaskunta? Oletko valmis siirtämään pajasi kotoa muualle/suostuuko puoliso siihen että asiakkaat häiritsevät kotirauhaa (muista kustannukset)? Haluatko luopua sosiaalisesta elämästäsi? Oletko riittävän lahjakas? Onko sinulla erittäin pitkä pinna? Oletko luontainen yrittäjä? Jne...

Koulutuksella ei musta ole isoa merkitystä vielä tänä päivänä, koska ala on sellainen että työssä oppii parhaiten, ja vain lopputuloksella on merkitystä.

"Miten siis alanvaihto onnistuu turvallisimmin? :-)"

Toi hymiö tuossa lopussa tarkoittaa toivottavasti, että ymmärrät ettei "turvallista" keinoa ole olemassakaan...
HateHalon
16.10.2009 18:39:18 (muokattu 16.10.2009 18:44:35)

Kallekorvola: Mun mielestä sitten kun tienaa leipänsä äänityöllä, on äänialan ammattilainen, noin niinkuin pähkinänkuoressa. Noi vuodet nyt ei suoranaisesti kerro osaamisesta vielä mitään, mutta kuulostaa siltä, että olet kerennyt tuossa ajassa väsäämään monenlaista, ja moni alan koukero on varmasti tullut tutuksi.

Olen miettinyt asiaa jokusen vuoden. ja rahaahan muilta ei saisi työstä ottaa ilman että on edes toiminimi jolla hoitaa verot ja maksut pois. Ja mainostaakaan ei siis voi kun ei ole toiminimeä. Joten asiakaskunta ei voi laajeta ilman mainostusta. "hyväveli"-puheet baarissa ja kylillä eivät liiemmin tuo asiakkaita kuin vahingossa. toiminimessäkin on jonkun verran vuosittaisia kuluja vaikka pitäis erillistä toimitilaa kotona ja vaikka ei olis yhtään maksavaa asiakasta. Olisi siis kätevä jos voisi harjoittaa liiketoimea ilman suurempaa byrokratiaa maksaen vaan summasta veron jne. On tullut kuultua puheita että "sun olisi parempi perustaa firma ja laittaa hinnat samalle tasolle kuin me muut, koska jossain vaiheessa joku voi käräyttää sinut."

.Vihaatko nykyistä työtäsi?

Teollisuustyö jossa pöly pilaa keuhkot, jatkuva yli 100 desibelin rasittaa kuuloa vaikka kuulosuojaus ja luovaa ei työnkuva nähnytkään. Mutta muuten menee paremman puutteessa.

Jos et, ei kannattane luopua siitä, koska tämänkään alan tulevaisuus ei kovin kirkkaan näköinen ole, ja raha on tiukassa ollut aina, ja tulevaisuudessa lienee vielä tiukemmassa

Onko sulla valmiiksi laaja asiakaskunta? Oletko valmis siirtämään pajasi kotoa muualle/suostuuko puoliso siihen että asiakkaat häiritsevät kotirauhaa (muista kustannukset)? Haluatko luopua sosiaalisesta elämästäsi? Oletko riittävän lahjakas? Onko sinulla erittäin pitkä pinna? Oletko luontainen yrittäjä? Jne...

Koulutuksella ei musta ole isoa merkitystä vielä tänä päivänä, koska ala on sellainen että työssä oppii parhaiten, ja vain lopputuloksella on merkitystä.

"Miten siis alanvaihto onnistuu turvallisimmin? :-)"

Toi hymiö tuossa lopussa tarkoittaa toivottavasti, että ymmärrät ettei "turvallista" keinoa ole olemassakaan...

En halua tosikkona avautua. ;D halusin vaan tuoda julki omia mietteitäni tähän keskusteluun sivuten. Toki voisin avata uuden keskustelun. Vasta alalle suuntaavien ammattilaisten suhteen uskoisin että hatara on tulevaisuus. Lähes joka toisella musiikkia tekevällä on jonkinmoinen tietokonepohjainen studio ja demobändit haluavat tehdä demonsa itse.

Eräskin bändi kävi äänittelemässä kotistudiollani raidat ja halusivat raidat kopioida omalle ulkoiselle kovalevylle ja miksasivat tuotoksen itse. Tarjouduin kyllä ilman mitään korvausta tekemään miksauksen. Bändin rumpali joka on samplaus- ja rumpuohjelmilla enimmäkseen miksannut valmiita sampleja halusi tehdä miksauksen loppuun asti.
Elmer
17.10.2009 14:12:34 (muokattu 17.10.2009 16:07:38)
Se on niin suhteellista tuo miksaajan palkka.
150-300:n haarukassa per päivä lienee realismia.
Minkälainen paja, millä vermeillä hommaa tekee on varmasti tärkeä tekijä lopputuloksen suhteen.
Jos bändi tai artisti haluaa erottua oikeasti edukseen eikä ole vielä levytyssopimusta plakkarissa, on mielestäni ns. miksaaja-tuottaja paikallaan, joka näkee bändin / artistin tilanteen "ulkopuolelta".
Silloin kyseinen ammattimies kuuntelee raakademot, käy treeneissä
tekemässä sovitusehdotuksia, miettii jo silloin lopputulosta. Sovitusehdotuksillaan ammattimies saattaa aiheuttaa kehittäviä ahaa-elämyksiä koko bändille. Tämä luottomies valvoo äänitykset, pitää huolta aikatauluista, tekee päätökset vaikeina hetkinä, miksaa tuotteen ja Huom ! Masteroittaa jollakin luottohenkilöllä.
Näinhän levy-yhtiötkin tekevät palkatessaan tuottajan.
Mielestäni tällaiseen kannattaa panostaa eikä pelkkään miksaajaan, jonka vaikutukset ovat hyvin rajalliset kuitenkin loppupeleissä.
Kokonaispalkkioista en tiedä, olisko ehkä 350-600 eukkaa/biisi ? (onko suunnilleenkaan?) + studiokustannukset.
PwrChordAccent
21.10.2009 21:49:00

HateHalon: Olen miettinyt asiaa jokusen vuoden. ja rahaahan muilta ei saisi työstä ottaa ilman että on edes toiminimi jolla hoitaa verot ja maksut pois.

Bändin rumpali joka on samplaus- ja rumpuohjelmilla enimmäkseen miksannut valmiita sampleja halusi tehdä miksauksen loppuun asti.

Ensinnäkin, tuo on huuhaata. Voit tehdä työtä kenelle haluat, jos vain teet työstä normaalisti kuitin ja ilmoitat sen omassa tuloverotuksessasi. Pidätys menee toki lisäprosentin mukaan, joten järkeä siinä ei ole. Toimarin perustaminen kun maksaa vain sen 60€.

Toiseksi, tuon rumpalin miksauksen haluaisin ehdottomasti kuulla :-D

Jos osaa nostaa valmiiden samplejen volumet toisiinsa nähden kohdalleen, on siitä vielä, krhhmm, hieman matkaa oikean bändiäänitteen onnistuneeseen työstämiseen.
Mutta tässäpä kulminoituu tämä nykyajan kotistudiomeininki raadollisimmillaan. Jos sulla on läppäri, äänikortti ja waretettu Cubase, oletkin yht'äkkiä lähes valmis studiomaisteri ;)
Ei se haittaa, setä korjaa...
rintapek
21.10.2009 22:37:18

PwrChordAccent: Pidätys menee toki lisäprosentin mukaan, joten järkeä siinä ei ole.

Verotus sit kumminkin menee vuositulojen mukaan. Ennakonpidätykset ei o sama asia ko lopullinen verotus.
One kind of music only - the good kind
rintapek
21.10.2009 23:23:08

Elmer: Se on niin suhteellista tuo miksaajan palkka.
150-300:n haarukassa per päivä lienee realismia...

Tota... suhteellisuudesta puheenollen, ni puhutko tossa yhden miehen päiväliksasta vai studiopäivän hinnasta?

Meinaan vaan, et kuukaudessa on reilu parikytä työpäivää, joten kolmensadan päiväliksaisen kuukausipalkaksi tulee jokseenkin 7000E/kk.

Jos harrastepändien demomiksauksilla tienaa tonverran, ni mä vaihdan hommia heti.
Mikael
22.10.2009 09:53:53

rintapek: Tota... suhteellisuudesta puheenollen, ni puhutko tossa yhden miehen päiväliksasta vai studiopäivän hinnasta?

Meinaan vaan, et kuukaudessa on reilu parikytä työpäivää, joten kolmensadan päiväliksaisen kuukausipalkaksi tulee jokseenkin 7000E/kk.

Jos harrastepändien demomiksauksilla tienaa tonverran, ni mä vaihdan hommia heti.

Jos saat jostain hoidettua itselles 20 päivää kuukaudessa demoja miksattavaksi niin nostan sulle hattua :D
Terttu
22.10.2009 12:46:29

rintapek: Tota... suhteellisuudesta puheenollen, ni puhutko tossa yhden miehen päiväliksasta vai studiopäivän hinnasta?

Ja ymmärtänet myöskin laskelmissasi sen, että toi hintahan ei oo "d-markkoja" vaan laskutettava summa, josta lähtee...
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
rintapek
22.10.2009 13:46:42

Terttu: Ja ymmärtänet myöskin laskelmissasi sen, että toi hintahan ei oo "d-markkoja" vaan laskutettava summa, josta lähtee...

Nimenomaan. Jos autokorjaamo laskuttaa työstä 80/h, ni se ny ei tarkoita monttöörin tuntiliksaa.
Esp
22.10.2009 13:47:16

Terttu: Ja ymmärtänet myöskin laskelmissasi sen, että toi hintahan ei oo "d-markkoja" vaan laskutettava summa, josta lähtee...

Ei, ei... täähän on ihan sama meininkin kuin 7 päivää lehden keikkaliksojen uutisoinnissa, jos ohjelmatoimisto laskuttaa 10000 euroa, niin tuo 10000 euroa menee lyhentämättömänä solistin taskuun. Näin tämä ala toimii, vai miten se menikään?

Onnea myös niiden demobändien etsimisessä joilla on varaa maksaa pelkälle miksaajalle 300 euroa/päivä.
Täh?!?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)