Antti1: Pahimmat ongelmakohdat (mä en nyt pystynyt mittaamaan millään hyvällä mikillä, mutta kokeilin kuitenkin ja vetelin paljon kaikenlaisilla testisignaaleilla korvakuulolta) ovat 132Hz ja 215Hz. Näistä varsinkin toi alempi korostuma pitäisi saada korjattua, koska se on tälleen kuulonvaraisesti arvioituna ainakin 10dB pomppu. Tuo ~132 Hz on tn. lattian ja katon välinen moodi, siihen ei tuolla aukolla ole vaikutusta. Kokeile laittaa levyjä kattoon roikkumaan (esim. kattoon molemmista päistään ripustettujen puurimojen päälle) tuohon kuuntelupaikkanurkkaukseen. |
mhelin: Tuo ~132 Hz on tn. lattian ja katon välinen moodi, siihen ei tuolla aukolla ole vaikutusta. Kokeile laittaa levyjä kattoon roikkumaan (esim. kattoon molemmista päistään ripustettujen puurimojen päälle) tuohon kuuntelupaikkanurkkaukseen. Mmm, paha nakki, kun ei saa moista toteuttaa täällä kämpässä. Kaikenlainen ruuvailu on nou nou. :( Kai täytyy sit vaan tyytyä johonkin purkkaviritykseen ja viritellä jonkinlainen mastereq korjaamaan edes vähän noita paria pahinta ongelmakohtaa. Sotkenko mä kovinkin pahasti vaihetoiston yms. tuollaisella virityksellä? Jonkinlaista plugaria siis käyttöön. Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine? |
Ei se eq tietenkään kunnollista akustointia voita, mutta hyvin todennäköisesti se kuitenkin lieventää sitä sun ongelmaa. Kovin korkeita taajuuksiahan ei yleensä suositella ekvalisoitavaksi ihan sen takia, että mitä lyhyempi aallonpituus, niin sitä pienemmällä alueella sen eq:n korjaus toimii, sentti pari sivuun ja se eq voi jo vääntää sitä soundia alkuperäistä pahempaan suuntaan. Mutta alle 200 Hz taajuudet pitäis olla ihan ok, toki kokeilemalla parhaiten selviää. Ja syy miksi se eq ei voi täysin akustointia voittaa on se, että akustoimattomana se huone tietenkin kaikuu edelleen, oli eq:ta tai ei. Mutta kun sellasen kymmenen desibelin piikin vaimentaa eq:lla niin toki sen taajuuden vaimenemisaikakin silloin lyhenee, kun se lähtötaso on matalampi. Kyseisen ongelmataajuus soi siis edelleen muita taajuuksia pidempään, mutta ekvalisoinnin ansiosta ongelma ei ole kuitenkaan niin paha. EDIT: Niin ja jos joku muukin tätä lukee ja miettii equttelua, niin eq:llahan tosiaan korjataan vain korostumia, ehkä joissain tapauksissa pieniä kuoppiakin, mutta tosiaan lähinnä toimii korostumien korjaamisessa. Jotka toki ovatkin ikävämmän kuuloisia kuin vaimentumat taajuusvaasteessa. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
Ähh, käyttäjävirhettä pukkaa. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |