![]() 02.04.2009 17:41:55 | |
---|---|
mhelin: Käsittääkseni Yamahoissa... Kiitoksia. Täytynee katsella, miltä se sitten saundaa. Kävin tänään DLX:ssä ja Soundatassa vähän kuuntelemassa meininkiä. Olin ajatellut, etten huomaisi kaiuttimissa suuria eroja, mutta kyllähän ne Genelecit soivat eniten oikein. KRK RP5 hakkasi bassoa siihen malliin, etten oikein tiedä. Tuntuivat enemmän musakaiuttimilta kuin miksausmonitoreilta. Saattoihan se johtua myös tilasta (DLX:ssä kuunneltiin kaiuttimia keskellä liikettä) ja soitetusta musasta. Myyjä oli mukava ja hänellä oli kiintoisa mielipide myös Yamahoista, vaikka heillä ei niitä ollut myynnissä. Hän sanoi, että ne ovat varsin hyvät referenssikaiuttimet esimerkiksi Genelecejen seurassa. Soundatassa oli Behringerin Trutheja, Adamsseja ja Genelecejä, ja kunnollinen kuunteluhuone. Myyjä puhui että Truthit ja Genelecit kuulostavat melko samalta, mutta olivathan ne kuin yö ja päivä. Trutheja oli hiukan epämiellyttävää kuunnella, ja jos Geneleceissä kuulostaisi kuin bändi soittaisi edessäsi, Trutheissa siinä olisi jotain epämääräistä asetettu eteen. Joku keskitaajuus pihisi ylimääräistä. Adamit olivat ihan ok, mutta ei mielestäni yhtä hyviä kuin Genelecit. Niissä hyvä mutta jotenkin vähän väritetyn kuuloinen soundi, ainakin kyseisissä purkeissa. Kävin myös Fasulla mutta kaiuttimet olivat melko kökön näköisessä paikassa ja myyjät ovat toisinaan Fasulla vähän töykeitä, joten lähinnä tarkastein kaiuttimia hetken ja nappasin mukaan esitteen. Aion silti käydä kuulostelemassa näitäkin, sillä tähän mennessä ne ovat ykkösenä vaikka en ole niitä vielä edes kuullut. Yhä haluaisin tietää bassolovesta. Millaisia ongelmia ihmisillä on tullut esimerkiksi kaiuttimien taakse sijoitettujen bassoporttien kanssa? Musta tuntuu, että lopulta päädyn Yamahoihin. Niistä saa hyvän diilinkin tehtyä. Guitars are like assholes; Everybody has one. | |
![]() 05.04.2009 09:15:47 | |
Mulla on nyt ollu KRK:n rokit rp5 G2:set muutama kuukausi, ja olen ollu tyytyväinen. Ovat ensimmäiset "varsinaiset" studiomonitorit ja äänitys- ja miksaushommani siirtyi heti uudelle tasolle. Huomasin paljon virheitä aikaisemmissa äänityksissä ja myös syyt virheisiin. Mikrofonivalinnat on osin menossa uusiksi ja on kiva tehdä vertailuja laitteiden kesken kun kuulee erot. Loputtomilla laitevertailuilla ei kait sinänsä ole hirveesti järkeä, mutta se on yksi tämän harrastuksen suola. Miksailen kotona vain omaksi huvikseni eli periaatteessa minulle riittää vain se että kuulostaa hyvältä ja voin hetken kuvitella olevani hyvä äänittäjä ja soittaja:). KRK:t ovat siis tehneet sen mitä niiden pitikin. Ennen ostoa kuuntelin myös Yamahan hs50m ja Behkuja. Yamahan agressiivisuudesta en tykännyt ja behkujen basso ei ollut makuuni. Messuilla tuli kuunneltua Genelegin huippusysteemiä ja pakko sanoa että hyvältä kuulosti. Perheellisen on vain valittava ostanko "halvat" kiinalaiset vai ollaanko syömättä puolivuotta, niin saan Genelegit... | |
![]() 05.04.2009 11:01:58 | |
Minä tein joku vuosi sitten samanlaisen testikierroksen ja aika samansuuntaisia havaintoja sun kanssa kyllä tein. Itse päädyin lopulta Genelecin pienimpiin 8-sarjalaisiin, 8020:iin. Eikä kaduta. Monnarit soi kohtalaisen tarkasti myös vähän "huonommassa" tilassa, suuntaavat mielestäni erittäin tarkasti. Toisto on myös miellyttävä pelkkään kuunteluun. Eli soppaasi vähän sekoittaakseni suosittelisin kyllä niitä Genelecejä, varsinkin jos pidit niistä jo liikkeessä. Kun kannat ne tarkkaamoon niin pidät vielä enemmän ;) If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. | |
![]() 05.04.2009 14:32:59 | |
Menen tässä piakkoin kuuntelemaan Yamahoita, mielenkiintoinen pointti siellä ylhäällä. Omaan korvaan nuo KRK:t olivat jotenkin turhan bassovoittoiset, mutta lienee monta syytä miksi kuulosti siltä. Sun kokemuksista näin ei siis ole? Genelecit olisin varmaan jo ostanut, mutta kaksinkertainen hinta on tähän hätään liikaa. Nuo Yamahat voisivat myöhemminkin olla hyvät referenssikaiuttimet Genelecejen kanssa. Guitars are like assholes; Everybody has one. | |
![]() 05.04.2009 15:42:38 | |
Onko muuten jollakulla kokemusta Avantonen aktiiveista kuutioista? En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan | |
![]() 05.04.2009 17:25:58 | |
kolme vuotta pikkuyamahoilla tehneenä eniten jäi häiritsemään epäselvä alamiddle. botnen sai ryyditettyä erillisellä subilla, mutta tuohon 160Hz-1kHz väliselle alueelle tuli helposti jätettyä liikaa muhjua. olin jo vaihtamassa uudempiin tascameihin (VL-A5; vanhempien VL-X5:n kuuntelun perusteella, joiden valmistus oli siinä vaiheessa jo lopetettu) kunnes osui miller&kreiselit eteen. enää ei tartte arpoa. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 Facebook on kyllä yks homojen kokous jäällä. -K.O. Jones | |
![]() 06.04.2009 09:48:59 (muokattu 06.04.2009 09:50:05) | |
Onko muuten jollakulla kokemusta Avantonen aktiiveista kuutioista? Mulla on passiiviversiot, joiden ei kylläkään pitäisi olla ratkaisevasti erilaiset. Olen ollut tyytyväinen. Balanssit, vaiheet ja keskialueen saa kuntoon tosi nopeasti. Mutta niitä ei ole tarkoitettu ainoiksi monitoreiksi, eikä niillä tosiaankaan pysty yksin mitään miksaamaankaan. Eli karun kuuloiset pöntöt, mutta työkaluna kokoäänikaiuttimien rinnalla hyvät. | |
![]() 06.04.2009 16:57:20 | |
Danko: kolme vuotta pikkuyamahoilla tehneenä eniten jäi häiritsemään epäselvä alamiddle. botnen sai ryyditettyä erillisellä subilla, mutta tuohon 160Hz-1kHz väliselle alueelle tuli helposti jätettyä liikaa muhjua. olin jo vaihtamassa uudempiin tascameihin (VL-A5; vanhempien VL-X5:n kuuntelun perusteella, joiden valmistus oli siinä vaiheessa jo lopetettu) kunnes osui miller&kreiselit eteen. enää ei tartte arpoa. mielenkiintoista. mahdankohan itse huomata tuollaista. Kävin kuuntelemassa Yamahoita, ja kovahkosta taustamelusta huolimatta niissä oli kyllä erittäin vakuuttava soundi. Kyllähän ne sinne konttiin päätyy... Sitten vain tilaamaan, niiden hinta DV247:ssä on melko houkutteleva, vain 260 euroa pari. Guitars are like assholes; Everybody has one. | |
![]() 07.04.2009 18:07:42 | |
Kerros tarkempaa mielipidettä kun Yamahat saapuu. Ens viikolla olis tarkoitus ostaa jotkut aktiivimonitorit. Tällä hetkellä jommat kummat truthit tai nuo Yamahat vaikuttavat sopivimmilta vaihtoehdoilta(ehkä). Heittäkää vielä kommenttia vapaasti. | |
![]() 07.04.2009 21:57:18 | |
gator: Kerros tarkempaa mielipidettä kun Yamahat saapuu. Ens viikolla olis tarkoitus ostaa jotkut aktiivimonitorit. Tällä hetkellä jommat kummat truthit tai nuo Yamahat vaikuttavat sopivimmilta vaihtoehdoilta(ehkä). Heittäkää vielä kommenttia vapaasti. Saa nähdä miten huone sallii, hyviltä ne kuulosti fasussa, vaikka olivatkin positioitu puuhyllylle isoon liikkeeseen alle 10 cm seinästä, ja taustamökääkin tuli riittämiin. Kävin vielä kerran tänään kuuntelemassa lyödäkseni mielipiteen lukkoon. Mun mielestä hyvin selkeet, ja sitä huoneen muotoakin voi tarvittaessa kompensoida takana olevasta namiskasta. Noista Trutheistahan tulee basso kai etuosasta, mutta itse en hirveästi niistä pitänyt, vaikka tuntuu että moni ammattitason mies ne ottaisikin tällä budjetilla. Olisi kyllä sinänsä ollut mielenkiintoista päästä kuulemaan Yamahoita siellä missä Trutheja kuulin, ja vertaillakin niitä. Yamahat kuitenkin tulee, pistän tilauksen varmaan ihan lähiaikoina menemään. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 07.04.2009 22:23:21 | |
Tässä arviossa tuli esiin joitain seikkoja noista HS50M:stä: http://mixonline.com/mag/audio_yamaha_hsm_monitor/ Se takana oleva namiska nimittäin leikkaa bassoja 500 Hz alaspäin, joten pitää olla varovainen ettei yläbassot vaimene liikaa jolloin miksatessa tulee korostettua sitä aluetta liikaa. Voisi olla ehkä parempi käyttää jotain muuta EQ:ta jolla tasoittaa alapäätä mutta huomattavasti alempaa (esim. 150 Hz alaspäin). Kuuntelemalla ja vertailemalla saa parhaiten oikean balanssin. Mikään kaiutinhan ei ole automaattisesti balanssissa paketista otettuna (varsinkaan jos ottaa huomioon akustiset tekijät kuuntelupaikalla). | |
![]() 08.04.2009 23:45:56 | |
Kiitoksia. Tällä hetkellä tasapainoilen Yamaha HS50M:n ja Samson Rubicon R5A ( http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1778 ):n välillä. Samsoneita en ole kuullut eikä näillä main varmaan pääsekään kuulemaan, mutta ne ovat pirun houkuttelevia. ComputerMusicin lehdessä sokkotestissä kuusi asiantuntijaa valitsi ne parhaiksi monitoreiksi hintaluokastaan, ja muutenkin on kuulunut hyvää, joskaan ei hirveää määrää koska monitorit eivät tietenkään ole yhtä suosittuja kuin Yamahat. Yamahaa olen kuullut ja ainakin kaupassa tykännyt (kaupassa, jossa ei oltu akustiikkaan luotu katsaustakaan) mutta esim. Thomannilta tilatessa ne Samsonit voisi lähettää takaisinkin. Yamaha olisi ainakin tasalaatuinen merkki, ja sen laatu-uskottavuus ainakin näin ennen ostopäätöstä on Samsonia huomattavasti korkeampi. Vaikeata... Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 09.04.2009 11:46:04 | |
Kävin kuuntelemassa Yamahoita, .... Sitten vain tilaamaan, niiden hinta DV247:ssä on melko houkutteleva, vain 260 euroa pari. just joo ja kiitti Fasulle!! - - minusta olisi jotenkin reilumpaa, että ostaa sieltä missä kuuntelikin - tai sitten ostaa "sokkona" halvat kun ComputerMusicissa kehuttiin... | |
![]() 09.04.2009 13:36:18 | |
Leikari: just joo ja kiitti Fasulle!! - - minusta olisi jotenkin reilumpaa, että ostaa sieltä missä kuuntelikin - tai sitten ostaa "sokkona" halvat kun ComputerMusicissa kehuttiin... Vähän sama vika täällä. Ei oikein riitä pokeri avuliaan henkilökunnan vaivaamiseen, jos kuitenkin on mielessä vain hyväksikäyttö. Joskus olen "sovituslahjana" ostanut kaapelit yms. sälää kuuntelupuodista. Ei liene ihme, jos jossain sitten palvelu tökkii, kun tietävät tekevänsä töitä saksalaisen puodin hyväksi. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 09.04.2009 13:46:05 (muokattu 09.04.2009 13:51:21) | |
Leikari: just joo ja kiitti Fasulle!! - - minusta olisi jotenkin reilumpaa, että ostaa sieltä missä kuuntelikin - tai sitten ostaa "sokkona" halvat kun ComputerMusicissa kehuttiin... Olet oikeassa, tosin olen päätynyt ostamaan "sokkona" ne Samsonit joita ComputerMusicissa kehuttiin. Sinänsä muuten olisi ok ostaa jotkut sieltäkin, mutta myyjät siellä eivät ole ikinä olleet kovin halukkaita myymään yhtään mitään... Mutta olivatpahan silti siellä kuunneltavana. Vähän niinkuin kävisi kaupassa maistamassa leipää ja menisi sitten ostamaan sen toisesta kaupasta halvemmalla. DLX:ssä oli kyllä erinomainen palvelu, siltä osin hieman kolkuttaa, vaikka haluamiani monitoreja ei sielläkään ole. Ajattelinkin käydä sieltä jotakin tarvitsemaani ostamassa. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 09.04.2009 14:26:52 (muokattu 09.04.2009 14:27:41) | |
Yamaha olisi ainakin tasalaatuinen merkki, ja sen laatu-uskottavuus ainakin näin ennen ostopäätöstä on Samsonia huomattavasti korkeampi. Vaikeata... Tosin Yamaha teettää Kiinassa näitä HS-sarjan kaiuttimia eli laatuodotukset eivät ole ihan tuotemerkin maineen veroiset. Kiinapajalta Samson Rubicon R5A-kaiuttimetkin tulevat mutta jos et saa maanantaikappaletta niin ovat kyllä hyvin laadukkaat tarkkailumonitorit hintaluokassaan. | |
![]() 09.04.2009 17:56:19 | |
dolbynr: Tosin Yamaha teettää Kiinassa näitä HS-sarjan kaiuttimia eli laatuodotukset eivät ole ihan tuotemerkin maineen veroiset. Tarkennuksena: Yamahalla on OMIA tuotantolaitoksia Kiinassa, eikä Yamaha teetä tuotteitaan "jollain kiinalaisella" valmistajalla ;) | |
![]() 10.04.2009 11:58:12 | |
south_of_heaven: Saa nähdä miten huone sallii, hyviltä ne kuulosti fasussa, vaikka olivatkin positioitu puuhyllylle isoon liikkeeseen alle 10 cm seinästä, ja taustamökääkin tuli riittämiin. Siis sanotko tosissasi, että hyvältä kuulostivat vaikka joku porasi naapurissa ja samalla joku teini sahasi enter sandmania viereisessä huoneessa? Että vähänniinkun kehu kaiuttimelle kun tuossakin tilanteessa kuulostaa hyvältä? Entäs kun kotona ei olekaan sitä melua? Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. | |
![]() 10.04.2009 12:44:32 | |
Zammy: Siis sanotko tosissasi, että hyvältä kuulostivat vaikka joku porasi naapurissa ja samalla joku teini sahasi enter sandmania viereisessä huoneessa? Että vähänniinkun kehu kaiuttimelle kun tuossakin tilanteessa kuulostaa hyvältä? Entäs kun kotona ei olekaan sitä melua? En sentään, se oli ihan perseestä. Mutta kuulin esimerkiksi sen, onko bassoa liikaa ja kuinka pieniä asioita pystyn musiikista kuulemaan kaiuttimien kautta, kun tarpeeksi lähellä seisoi. Loppu olikin sitten luottamista muiden mielipiteisiin. Life in plastic, it's fantastic! | |
![]() 10.04.2009 15:17:27 | |
Mutta kuulin esimerkiksi sen, onko bassoa liikaa ja kuinka pieniä asioita pystyn musiikista kuulemaan kaiuttimien kautta, kun tarpeeksi lähellä seisoi. Ok. Sä oot ilmeisesti ihan vakavissas? Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)