Aihe: Basarin kompressointi nauhoittaessa
1 2 3
dewil
27.03.2009 00:56:56 (muokattu 27.03.2009 01:01:44)

Cornflake: En mä ainakaan allekirjoita tota. Noilta löytyy kaikilta paljonkin käyttökelpoista, jopa helvetin hyvin asiansa ajavaa.

Behkun kompurat ei vaan kuulu tohon joukkoon. Niistä ei ole saanut ikinä mitään järkevää ulos, mieluummin ilman. Kokeile jotain edes pikkasen parempaa niin hiffaat.

Nimen omaan.Halvallakin saa toki kelpoa, kun tietää mitä haluaa. Mutta oikeasti kompressointi on niin vaikea laji, että jos sitä alkaa opettelemaan behringerin tuotteilla, jotka tässä tapauksessa ovat täysiä susia, niin ottaa pahasti takapakkia jo lähtötilanteessa.

Niin ja palatakseni itse basarin kompressointiin, niin itse en juurikaan kompressoi basaria, kuin hyvin miedosti. Mieluummin lähestyn aihetta pitkillä releaseilla ja automatisoin sitten tarvittaessa.
Toki mulla on yleensä tonteilla huippuluokan rumpaleita, joten...

Hevi/rokkimeiningeissä on sitten lisänä monesti joku hyvä sämple, joka pitää huolta siitä, että basari pitää voimansa ja aito basari dynamiikoineen huolehtii sitten siitä elävyydesta.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Timo JM
27.03.2009 07:55:53

dewil: Hevi/rokkimeiningeissä on sitten lisänä monesti joku hyvä sämple, joka pitää huolta siitä, että basari pitää voimansa...

Huijausta ;-)

Mä olen hylännyt triggauksen kokonaan. Rokimmissa jutuissa keskityn rummuissa atakkiin ja sointiin. (Kuten varmaan kaikki muutkin.) Molemmat rakennan oikeastaan erikseen. Ensimmäisessä kompuraa ja transient sharpenia ja toisessa rankalla rinnakkaiskompuralla bodia. Molemmissa tietysti muuten normaalit kuviot ekuineen ja geitteineen.

Tolla menetelmällä setti soi tietyllä tavalla. Se ei ole kovin akustinen tai avonainen mutta ainakin vähän erilainen kuin se standardi lätinä mitä kuulee joka paikassa.

Sori OT.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
dewil
27.03.2009 12:57:46

Silmänkääntöä enemmänkin kuin huijausta, vai pitäisikö puhua korvankäännöstä :)
Eniveis, pitää täsmentää että se sämple on yleensä lähinnä jokin botnekas ja soinnikas, ei koskaan kovin atakillinen. 808 on monesti mun valinta tuhtiuteen.
Mikael
27.03.2009 13:00:27

Timo JM:
Mä olen hylännyt triggauksen kokonaan. Rokimmissa jutuissa keskityn rummuissa atakkiin ja sointiin. (Kuten varmaan kaikki muutkin.) Molemmat rakennan oikeastaan erikseen. Ensimmäisessä kompuraa ja transient sharpenia ja toisessa rankalla rinnakkaiskompuralla bodia. Molemmissa tietysti muuten normaalit kuviot ekuineen ja geitteineen.

Toihan ei oikeestaan ole kovinkaan kaukana triggaamisesta... :D

Mä äänitän mielellään rummuista talteen myös yksittäiset rummut ko. setistä niin että jos tarttee jotain trigata niin voin käyttää sitä ko. rummun omaa soundia puhtaana ilman vuotoja muista rummuista.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
27.03.2009 13:05:39

dewil:
Niin ja palatakseni itse basarin kompressointiin, niin itse en juurikaan kompressoi basaria, kuin hyvin miedosti. Mieluummin lähestyn aihetta pitkillä releaseilla ja automatisoin sitten tarvittaessa.

Mäkään en mitenkään erityisen paljoa kompressoi. Yleensä mulla on kaks mikkiä: dynaaminen/attack (sisempänä tai lyöntikalvon puolella) ja isokalvoinen konkka/sustain (etukalvolla) joilla rakentelen haluamani soundin. Kompuraa on yleensä aika maltillisesti molemmissa. Hyvä rumpali todellakin auttaa aika paljon asiaa :D
Timo JM
27.03.2009 16:06:20 (muokattu 27.03.2009 16:07:29)

Mikael: Toihan ei oikeestaan ole kovinkaan kaukana triggaamisesta... :D

Niin siis en mä liimaa mitään minkään päälle. Jaan esimerkiksi virvelin tai bassarin kahdeksi raidaksi joista ensimmäiseen haen mieleisen atakin ja toiseen soinnin.

En välttämättä osaa sanoa onko jonkun biisin rumpuihin sekoitettu samplea mutta nykyään jos yritän itse hakea apua triggauksella mua alkaa häiritsemään se miten rumpuihin tulee helposti sellainen konemainen soundi.

Tietysti triggaaminen on myös taitolaji ja sen saa toimimaan ihan kivasti kun viitsii nähdä vaivaa. (Onhan tuota tullut aiemmin harrastettua.) Nykyään kuitenkin käytän sen ajan mikä menee samplejen kanssa nysväämiseen mielummin miksaamiseen. Sitä paitsi itsellä on jotenkin "puhtaampi omatunto" kun tietää, että kaikki on luomua ;-)
Mikael
27.03.2009 17:03:38 (muokattu 27.03.2009 17:13:22)

Timo JM: Sitä paitsi itsellä on jotenkin "puhtaampi omatunto" kun tietää, että kaikki on luomua ;-)

No mä nyt meinasin vaan silleen filosofistiselta kantilta et miten kaukana ollaan "luomusta" kun on geitattu/kompressoitu/eq:tettu/transientit sheipattu/rinnakkasikompuroitu/jne... Siis vaikka alkuperäinen asia olis luomu niin tollasen pastoroinnin jälkeen ollaan aika kaukana siitä. Ja taas voidaan palata siihen et missä se raja kenellekin menee et voi vielä omasta mielestään olla "luomu" ja onks sillä sit taas mitään tekemistä sen musan/biisn kanssa - itelle riittää et kuulostaa hyvältä vaik olis sit miten luomu tai prosessoitu hyvänsä. Joskus on vaan biisin kannalta parempi korvata se paska soundi paremmalla. Mut kukin tyylillään :D
Timo JM
27.03.2009 17:28:02

Mikael: No mä nyt meinasin vaan silleen filosofistiselta kantilta et miten kaukana ollaan "luomusta" kun on geitattu/kompressoitu/eq:tettu/transientit sheipattu/rinnakkasikompuroitu/jne... Siis vaikka alkuperäinen asia olis luomu niin tollasen pastoroinnin jälkeen ollaan aika kaukana siitä. Ja taas voidaan palata siihen et missä se raja kenellekin menee et voi vielä omasta mielestään olla "luomu" ja onks sillä sit taas mitään tekemistä sen kanssa miten se kuuntelija kokee asian - itelle riittää et kuulostaa hyvältä vaik olis sit miten luomu tai prosessoitu hyvänsä. Joskus on vaan biisin kannalta parempi korvata se paska soundi paremmalla. Mut kukin tyylillään :D

Niinpä, harvoin sitä nykyään rockmusassa kuulee mitään oikeasti luomua. Kaikkea ruuvataan ja prosessoidaan vaikka kuinka. Kyllä munkin mielestä kaikki on sallittu mikä auttaa hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Ja kuten sanoit niin kysehän on varmasti siitä miten kukin haluaa homman hoitaa. Musta vaan on kivaa jos saa alkuperäisestä äänilähteestä leivottua jotain tyydyttävää.
Mikael
27.03.2009 17:35:48

Luomu musassa on enemmänkin ainakin mulle sellanen kokonaispheelis millä ei niinkään ole välttämättä mitään tekemistä sen prosessin kanssa. Enempi siis illuusio. Joskus luomun kuuloinen sample voi tuntua luomummalta kuin alkuperäisestä hirveällä prosessoinnilla aikaansaatu asia.
Timo JM
27.03.2009 18:10:06

Luomumusa on luultavasti vähän eri asia kuin luomusoundi mutta kai senkin voi käsittää eri tavoilla. Perus pop-rock yms. ei kuitenkaan taida olla kumpaakaan, eikä sillä alueella luomusoundi ole varmaan tavoitteenakaan.

Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin ei kai sitä luomusoundiakaan voi kuulla muuten kuin olemalla soittajan kanssa samassa tilassa ;-)
Mikael
27.03.2009 18:30:51

Ah... mä tarkoitin siis niin kuin kirjoitin "Luomu musassa" enkä luomumusassa :D Ottaein huomioon mun yleisen lukihäiriöllisyyden ja kielioppisekoilun virhetulkinta on sinänsä täysin ymmärettävissä.

Mut meinasin aika laila just tota samaa. Luomu on lopulta oikeestaan vaan livenä laulun kuuntelua oman kehon läpsyttelyn säestykellä :D
Timo JM
27.03.2009 20:03:09

Mikael: Ah... mä tarkoitin siis niin kuin kirjoitin "Luomu musassa" enkä luomumusassa :D

My mistake ;-)
Groovi
27.03.2009 20:57:37
Luomu ja luomu, kai ammattilaisella sen huonon omatunnon raja pitäisi mennä korkeintaan siinä, kun asiakas ei ole tyytyväinen lopputulokseen?

Jos taas ajatellaan luomusoundeja ja sitä missä sen raja kulkee luomun ja teennäisen soundin välillä, niin ainakin meikäläisellä se menee siinä että kun alkuperäinen raidalla oleva soundi korvataan fyysisesti jollain toisella. Asiaa vois ajatella ikään kuin analogitekniikkaa: kaikki tavat miten puhtaasti miksaamalla sitä alkuperäistä äänitettyä lähtösoundia pystyy muokkaamaan, on luomua.

Eihän vanhakaan tekniikka rajoita esimerkiksi rinnakkaiskompressointia millään tavalla, tai raidan tuplaamista, erilaisia viiveitä jne.jne.

Silti itsekin ajattelen positiivisella mielellä sellaista työskentelytapaa, joka pohjaa puhtaasti lähtösoundeihin ja niiden muokkaamiseen. Se on kuitenkin se tapa jolla miksaamista tehdään ja se vaatii tekijältänsäkin osaamista, toisin kun soundin vaihtaminen toiseen copy-pastella.

Mikään ei ole niin järkyttävää kuunnella kuin kotistudioissa kyhättyjä biisejä, joissa soitto vähän ontuu ja kaikki soundit on yritetty saada nykygenren mukaan kovalle ja ovat suoraan vedetty jostain purkista tai triggeristä.
Ennen oli mahtavia bändejä mutta vaatimatonta tekniikkaa. Nykyään on mahtavaa tekniikkaa mutta vaatimattomia bändejä.
Exhausted
27.03.2009 22:34:34

Tuossakin vehkeessä taitaa olla jonkinlainen gain reduction -ledi-indikaattori, jota kannattaa käyttää hyödyksi säätöjä tehdessä. Itsekin kompressoisin vasta äänittämisen jälkeen, jotta säätöjä voi muuttaa tarpeen tullen.
Cornflake
28.03.2009 17:59:36
Groovi: Jos taas ajatellaan luomusoundeja ja sitä missä sen raja kulkee luomun ja teennäisen soundin välillä, niin ainakin meikäläisellä se menee siinä että kun alkuperäinen raidalla oleva soundi korvataan fyysisesti jollain toisella.

Sama vika.

Eikä mitään moista vastaan, mutta mäkin olen yrittänyt viimeaikoina jättää kaikki samplet vittuu jo ihan siitäkin syystä, että kyllä siitä mikillä kaapatusta soundista saa hyvän ja parhaiten settiin istuvan, kun vaan kaikki osuu kohdalleen. Mua alko ketuttaan kun melkein selkäytimestä alkoi tulla se, että jotain Drumagogia pitää iskee lähtökohtaisesti joka raitaan.

Toisaalta jos joku juttu tarvii sen samplen niin sittenhän sen tarvii. Mutta yritän saada omat duunini siihen pisteeseen että siitä oikeesta pölähdyksestä sen soundin saa kasaan, jos ei mitään erikoisempaa kaivata ja äänitysosastolla onnistuttiin hyvin.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Mikael
28.03.2009 18:41:30

No totta kai mäkin pyrin jo äänitysvaiheessa siihen että soundi on sellainen, että soundi on niin hyvä ettei mitään sampleja tarvita ja diggaan enemmän käyttää sitä oikeaa bassaria. Mutta en menis myöskään kahlitsemaan itseäni millään periaatteellisella/moraalisella etukäteispäätöksellä. Joskus voi vaan olla siellä raidalla jotain sellaista mikä ei biisiin sovi tai vaikka ihan pilallista asiaa - silloin mä ainakin mielummin laitan samplen jostain hyvästä kuin koitan väkisin vääntää jotain mihin en sit kuitenkaan lopulta ole tyytyväinen.

Sen samplenhan voi tosiaankin tehdä myös siitä samasta rummusta millä alunperin on soitettu... suosittelen ottamaan yksittäiset rummut talteen aina rumpuja äänittäessä.

Mielummin siis hyvä sample kuin paska luomu ja vain lopputulos ratkaisee.
dewil
28.03.2009 19:02:23

Tuota mä en oo muuten ikinä hiffanut, että miksi sämplätä se basari, joka on jo äänitetty?
Mulla on varmaan joku pointti jääny huomaamatta.
Antti1
28.03.2009 19:19:37
dewil: Tuota mä en oo muuten ikinä hiffanut, että miksi sämplätä se basari, joka on jo äänitetty?

Saa trigattua samalla soundilla sitten siihen vuotovapaata meteliä päälle tarpeen mukaan? Sitähän saa muokattua rajummin, kun ei tule tosiaan mitään epämääräistä sen yksittäisen iskun mukana. Ei haikan kihinä iske tomimikistä yläpäätä nostellessa jne. Mitä nyt kukakin haluaa niille tehdä.
"I did not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
saastara
28.03.2009 19:20:07
dewil: Tuota mä en oo muuten ikinä hiffanut, että miksi sämplätä se basari, joka on jo äänitetty?
Mulla on varmaan joku pointti jääny huomaamatta.

Jos rumpalin jokainen polkaisu ei ole puhdasta timangia mutta halutaan säilyttää setin oma soundi niin saattaapi tulla yllättävän käytännölliseksi.
"It's not enough to know which notes to play. You got to know why they need to be played."
dewil
28.03.2009 19:22:28

Mä oon varmaan miksannu vaan liian hyviä rumpaleita :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)