Aihe: studio ammattilaiset hoi!! apuaa
1 2 3
cozmo
19.02.2009 15:19:51

...mutta mitä laitteitta sitä ostais niin ei ole viellä mitään hajua...
Tää sama kysymys on tuolla myös Tavaralutkain forumissa yleinen. Itellä vaan tulee olo, että kannaattaako ostaa mitään jos ei tiedä mitä tarttis?
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
kivi
19.02.2009 15:26:26 (muokattu 19.02.2009 15:29:25)
Totta. Lähinnä häiritsi se automaattinen olettamus, ettei olis kunnossa ja ettei tyypillä olis pienintäkään käryä, mitä on tekemässä. Saattaa se näin toki ollakin, ei voi tietää...

Voi tietää
:-D

"nauhoitus tila on normaalin kokoinen huone minkä ajatteli vuorata kokonaan tällä hetkellä nauhoitan isossa kaapissa mikä on vuorattu akustikkaa levyillä..."

Jo ihan toi ajattelu, että ratkaisevaa olisi tila jossa äänitetään ja tilalla jossa kuunnellaan ei olisi niinkään väliä on heikohko lähtökohta. Isohko kaappi ei kerta kaikkiaan voi olla hyvä tarkkaamo, ei myöskään kokodempattu normaali huone. (Soittotilanakin dempattu huone asettaa vaatimukset uusiksi, kun kama pitää saada talteen ennen kuin muusikot menettää tasapainonsa tai saa paniikkikohtauksia :-) )

Kuten äänittäjäkaveri aikoinaan pikkupajansa suunnitelmia näyttäessään sai kollegoilta kommentiksi: "Tosta tarkkaamosta sun ei tarvi olla huolissaan, noilla mitoilla siitä ei kerta kaikkiaan voi tulla hyvä joten sen tietää jo valmiiksi, et luureilla mennään se mikä mennään."
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
moder
19.02.2009 15:55:49
Tos alkutilanteessa häiritsee sekin, että kysyjä sanoo tekevänsä taustat tietokoneella. Sekö sitten on sitä "oikean studion" soundia, kun ei ole edes oikeita soittimia?

Toki jos tyylisuuntana on konemusiikki, niin koneellahan ne taustat silloin tehdään. Mutta konemusiikki- laulujen äänitykseen ei kannata kuudentonnin kamoja hankkia. Lauluahan jo efektoidaankin siihen malliin, että alkuperäisen signaalin laadulla ei ole "niin paljon väliä". ts. tuskin huomaat lopputuloksessa eroa nykyisen setupin ja 6k€ setupin kanssa.
ejhfi
19.02.2009 16:05:51 (muokattu 19.02.2009 18:13:23)

ts. tuskin huomaat lopputuloksessa eroa nykyisen setupin ja 6k€ setupin kanssa.

Sitä se teettää, kun ei tiedä mitä mitä oikeasi tarvitsisi, niin helposti luulee että kun hassaa kuninkaallisen summan laulukanavaan, niin kaikki muukin ratkeaa siinä sivussa toivottuun malliin. Ehdotan keskustelun siirtämistä tuonne http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
kivi
19.02.2009 17:17:10
Ehdotan keskustelun siirtämistä tuonne http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298

Miksi? Eiks tää ollut tässä?
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
stono
20.02.2009 22:24:57
mikä teitä aikuisia ihmaisiä oikeen vaivaa?

mä kysyin ystävvällisesti että voisiko joku auttaa!!!!!?
tuntuu että tyypit etsii vain virheitä ja asiaa mistä voisi vittuillaaaa,.,.,.. itsekkäitä ihmisiä,,,,,, itse tietää ja muille ei kerrota missään nimessä!
tää on niin normaalia näillä foorumeilla!!! tyyppejä jotenkin ärsyttä kertoa sitä mitä itse tietää!!!! mutta on varmaanki itse oppinu kaiken näillä foorumeilla, ja itse kysyny samoilla sanoilla silloin ku oli itse viellä onneton!!!?

mä kyllä tiedän että tähänki loytyyyyy kyllä juttuja mistä voisi vittuilla!!! XD!!

se on helppoa ku tietää ja osaa kaiken mitä itse tarvii,,, mutta ei sitä ny muita ihmisiä voi auttaa!!!!

joka foorumeilla loytyy teitä jotka vaan hakee tietoja muttei anna niitä muille!!!! eikä auta muita ihmisiä missään nimessä!!!! kuhan aattelee vaan itseään ja hakkee vaan tietoja!!!

näin se on! koska kaikki ihmiset ei voi olla mukavia "kautta" ystävällisiä!!!!!!

te ette ole aattellu sitä että sitä tietoa joku on kirjottanu teitä varteen!!!!
että te luette sitä kirjotusta mitä joku ystävällinen ystävä on kirjottanu!!!!!!!!

kiitti teille ystävällisille ihmiselle jotka on viellä ihmisiä eikä etsi vaan virheitä kirjoituksista!!!!!
kiitos todella paljon,,,, jos foorumit olisi täynä ihmisiä jotka vaan hakee tietoa eikä itse kirjoita sitä
niin foorumit olisi vaan pelkkää paskaaaaaaaa!!!!!!

ps. mä vain kysyin että mitä ostaisin koska on kerrankin rahaaa!!!!!!

peaceXD
samic
20.02.2009 22:56:40 (muokattu 20.02.2009 22:57:05)

tuntuu että tyypit etsii vain virheitä ja asiaa mistä voisi vittuillaaaa,.,.,.. itsekkäitä ihmisiä,,,,,, itse tietää ja muille ei kerrota missään nimessä!
tää on niin normaalia näillä foorumeilla!!! tyyppejä jotenkin ärsyttä kertoa sitä mitä itse tietää!!!! mutta on varmaanki itse oppinu kaiken näillä foorumeilla, ja itse kysyny samoilla sanoilla silloin ku oli itse viellä onneton!!!?

mä kyllä tiedän että tähänki loytyyyyy kyllä juttuja mistä voisi vittuilla!!! XD!!

se on helppoa ku tietää ja osaa kaiken mitä itse tarvii,,, mutta ei sitä ny muita ihmisiä voi auttaa!!!!

joka foorumeilla loytyy teitä jotka vaan hakee tietoja muttei anna niitä muille!!!! eikä auta muita ihmisiä missään nimessä!!!! kuhan aattelee vaan itseään ja hakkee vaan tietoja!!!

näin se on! koska kaikki ihmiset ei voi olla mukavia "kautta" ystävällisiä!!!!!!

te ette ole aattellu sitä että sitä tietoa joku on kirjottanu teitä varteen!!!!
että te luette sitä kirjotusta mitä joku ystävällinen ystävä on kirjottanu!!!!!!!!

kiitti teille ystävällisille ihmiselle jotka on viellä ihmisiä eikä etsi vaan virheitä kirjoituksista!!!!!
kiitos todella paljon,,,, jos foorumit olisi täynä ihmisiä jotka vaan hakee tietoa eikä itse kirjoita sitä
niin foorumit olisi vaan pelkkää paskaaaaaaaa!!!!!!

ps. mä vain kysyin että mitä ostaisin koska on kerrankin rahaaa!!!!!!

peaceXD

hei osta ne mitä laitoin eli

http://www.thomann.de/fi/manley_voxbox_combo.htm
http://www.thomann.de/fi/neumann_u87_ai.htm
http://www.thomann.de/fi/apogee_rosetta_200.htm
http://www.thomann.de/fi/apogee_xfirewire_card.htm

saat sen 6k menemään... ja on laatua.
virtalahde
20.02.2009 22:57:06

Älähän nyt hermostu.

Jengi yrittää vain osoittaa, että 6000,00e lauluketju ei tee välttämättä autuaaksi. Itsekin pistäisin se 2000,00e lauluun ja miettisin akustiikkaa ja monitorointia loppurahalla. Pistä pari tonnia kaiuttimiin niin alkaa jo vähän kuulla, mitä tekee. Toisella mokomalla saa varmaan kekseliäs kaveri pistettyä akustiikkaakin paremmaksi noin kotistudiomeiningillä.

Laadukkaat laitteet ovat erittäin oleellisia, mutta on olemassa kynnys, jonka jälkeen monen muun asian pitää parantua suhteessa eksponentiaalisesti että sillä 4000,00e etuasteella olisi jotain merkitystä.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
myslique
20.02.2009 23:01:37

peaceXD

Antamistasi lähtötiedoista ei kukaan pysty loihtimaan sulle järkevää ostoslistaa. Jos haluat apua laiteinvestoinneissa, niin kerro perusteellisesti, minkälaista musiikkia teet, miten olet sitä tehnyt ja mitkä ovat pahimmat pullonkaulat mielestäsi matkalla kohti parempaa soundiasi. Kerro myös, mitä ohjelmia, plugareita, soittimia yms. käytät, millaista laulusoundia haet, millaiselle laulajalle mikki pitäisi valita jne. Ja onko sun tarkkaamo (huoneen akustiikka + kaiuttimet) kunnossa.

Täällä on ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan, mutta sun pitää ensin keksiä oikeat kysymykset.

Lainauksen ylimpään riviin vastaus: sulla on käytettävissä kohtuuttoman paljon rahaa siihen nähden, miten ammattimaisen vaikutelmat annoit ymmärtää studiotaidoistasi ketjun aloituksessa. En osaa tätä neutraalimmin kuvailla ja jos jotakin vaivasi joku muu niin hän selventäköön sen omasta puolestaan.
Miksi vaihtaa sointua kun ei se sointu vaihtamalla parane?
MadMatt
21.02.2009 00:08:01 (muokattu 21.02.2009 00:08:16)

Laadukkaat laitteet ovat erittäin oleellisia, mutta on olemassa kynnys, jonka jälkeen monen muun asian pitää parantua suhteessa eksponentiaalisesti että sillä 4000,00e etuasteella olisi jotain merkitystä.

Mitenkäs vaikka tämmöinen. Tulee hyvää ja laadukasta laulusoundia about tuhanteenviiteensataan. joku voi suositella tuohon hyvää ja sopivaa mikkiä:

http://news.harmony-central.com/Newp/2004/LA-610.html
Nothin' but the blues
stono
21.02.2009 00:08:34 (muokattu 21.02.2009 00:26:29)
teen kaikenlaistaa musiikkia- iskelmää, räppiä, reggaeta,
ja laulajat vaihtelee "minusta" jostakin muusta, reggae ihmisesta johonki hevi-tyyppiin

teen kaikkia mistä kaverit tykkää.... ja teen kaiken ilmaiseksi, en kaipaa rahaa siitä mistä saan orkkuja!!XD

ongelmana on se että äänen-laatu on aika kyny !!! verrattuna siiheen miltä se musiiiki "oikeesti kuulostaa",.,.,.,.,.,

ei se oo niin huono,,, mutta haluaisin siirtyä eteenpäin harrastuksessaXD
ja ku on nyt kerta rahaakin niin ajattelin siottaa johonki järkevään!!!
ja tämä tuntuu siltä oikeeltaXD

mä vaan haluan itse tehdä biisejä, enkä halua roikkua jossain studiossa kiiii
minä kyllä tajuan ettei minun taidot riitä siiheen että tekisin jotain super ääntä,,,,, mutta haluaisin tehdä sitä mitä osaan!!! mutta hyvillä vehkeillä..!

ja kyllä ymmärään että kuulostan aika amatooriltä!!!! ja lappalaiselta mutta mä olen lappalainen ja amatooriXD
ja kyllä olenkin semmonen teidän rinnalla!!! mutta olen oppinu kaiken itse kantapään kauttaXD
ja osaan kyllä tehdä musiikkia,,,, mutta omalla tavalla!XD

ps,.,.,.,.haluaisin siirtyä harrastuksesta eteenpäin mutta tarvin teidän apuaaXD!!!!
enkä halua mennä mihinkään studio- kouluun että oppisin jotain uutta!!!!koska se olisi sitten ammatti eikä harrastus!!!
ja ammatti pilaisi minun intoni harrastukseenXD
Henri93
21.02.2009 00:38:17

En oo mikään pro, mut ite varmaan lähtisin hommaamaan:
http://www.thomann.de/fi/rode_nt2a.htm
Joku hyvä etuaste
http://www.thomann.de/fi/genelec_8130a.htm x2
http://www.thomann.de/fi/genelec_7050_bpm.htm
Sitten miettisin tota äänikorttia viel et hommaisko jonku digidesing ja pro tools le softan siihen nauhotukseen. Mikkikaapelia ja muuta.

Sitten se hyvin eristetty huone. Hyvä kone joka pyörittää hyvin kaikkea. Lisää ja lisää noista plugareita ja muuta sälpettä. Ehkä joku masterointi ohjelma esim. http://www.thomann.de/fi/steinberg_wavelab_60_english.htm

Kandee myös sitä miettiä, et haluuko oikeita soittimia nauhottaa vai tehdä vaan niitä kone taustoja. Logic ois aika hyvä yleisohjelma nuihin kone taustoihin...

Tosin ite saan tätä "studio soundia" parin tonnin vehkeillä. Mut oishan se mustaki makee jos ois parempaa kamaa :D. Tota kandee miettiä, et jos ostat kalliit laitteet niin kyl se on ihan kohtuullista vähän ottaa sitä työpalkkaa ja laitevuokraa. Itelläki homma harraste pohjalla mut pienellä palkalla saa aina ostettua lisää kampetta.

Tämmöstä tuli itellä mieleen. Elkää vetäkö tästä hernettä nokkaa ja en jaksa armotonta dissausta rueta kattoon :D. Mut sanokaa jos joku ei oo hyvä tai muuta semmosta. Jos tää keskustelu lähtis nyt "oikeille" raiteille.
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
ejhfi
21.02.2009 00:48:25

Jäin miettimään sellaista, että olisiko ekskursio johonkin "oikeaan studioon" ehkä paikallaan? Voisit nähdä miten vähällä loppujen lopuksi näitä asioita tehdään ja voisit kenties saada uusia kokeilemisen arvoisia vinkkejä miten joillain ihan perus simppeleillä ratkaisuilla voi saada kelvollista soundia aikaan. Tänä päivänä monessakin kotipajassa tehdään aivan tajuttoman hyvän kuuloista matskua suhteellisen simppeleillä laitteilla. Syy on siinä, että nk. budjettiluokan laitteistakin löytyy todella laadukasta rautaa.

Oikeastaan viimekädessä lopputuloksen ratkaisee lähinnä työskentelymetodit, luovuus, tyylitaju ja korvat. Jopa taito tuottaa voi olla ratkaisevaa äänimiehelläkin - kyky saada se huono laulaja kuulostamaan hyvältä paskoillakin laitteilla. Toimivia pajoja on ihan joka puolella Suomea ja varmasti sinunkin lähistöltäsi löytyy joku studio tai tekijä, josta voit kelpo vinkkejä käydä kyselemässä. Jo ihan parin minuutin 'face to face' keskustelu voi olla avartava kokemus ja paljon hedelmällisempää kuin sellaisten asioiden kysely, johon ei voi antaa vedenpitävää patenttivastausta.

Rohkenen melkein myös väittää, että kaiffarit täällä eivät työskentele niinkään laitteiden kanssa siten, että ne olisivat se keskeisin pointti koko jutussa, vaan jonkun sellaisen mikä tulee ajan ja kokemuksen kanssa ja mitä voi tehdä oli minkälaiset vermeet hyvänsä. Sitä voidaan kutsua vaikka kokemusperäiseksi intuitiiviseksi työskentelyksi ja sitä ei voi ostaa millään kilosummalla.

Hyvä timpuri pärjää katkenneella puukolla ja vinkkelillä vasarallakin, mutta kehnompi tarvitsee kaikenlaista merkkihilavitkutinta tunteakseen olevansa edes uskottava. Tärkeintä on asenne, jolla tekee. That's the point.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
stono
21.02.2009 01:16:13
ejhfi: Jäin miettimään sellaista, että olisiko ekskursio johonkin "oikeaan studioon" ehkä paikallaan? Voisit nähdä miten vähällä loppujen lopuksi näitä asioita tehdään ja voisit kenties saada uusia kokeilemisen arvoisia vinkkejä miten joillain ihan perus simppeleillä ratkaisuilla voi saada kelvollista soundia aikaan. Tänä päivänä monessakin kotipajassa tehdään aivan tajuttoman hyvän kuuloista matskua suhteellisen simppeleillä laitteilla. Syy on siinä, että nk. budjettiluokan laitteistakin löytyy todella laadukasta rautaa.

Oikeastaan viimekädessä lopputuloksen ratkaisee lähinnä työskentelymetodit, luovuus, tyylitaju ja korvat. Jopa taito tuottaa voi olla ratkaisevaa äänimiehelläkin - kyky saada se huono laulaja kuulostamaan hyvältä paskoillakin laitteilla. Toimivia pajoja on ihan joka puolella Suomea ja varmasti sinunkin lähistöltäsi löytyy joku studio tai tekijä, josta voit kelpo vinkkejä käydä kyselemässä. Jo ihan parin minuutin 'face to face' keskustelu voi olla avartava kokemus ja paljon hedelmällisempää kuin sellaisten asioiden kysely, johon ei voi antaa vedenpitävää patenttivastausta.

Rohkenen melkein myös väittää, että kaiffarit täällä eivät työskentele niinkään laitteiden kanssa siten, että ne olisivat se keskeisin pointti koko jutussa, vaan jonkun sellaisen mikä tulee ajan ja kokemuksen kanssa ja mitä voi tehdä oli minkälaiset vermeet hyvänsä. Sitä voidaan kutsua vaikka kokemusperäiseksi intuitiiviseksi työskentelyksi ja sitä ei voi ostaa millään kilosummalla.

Hyvä timpuri pärjää katkenneella puukolla ja vinkkelillä vasarallakin, mutta kehnompi tarvitsee kaikenlaista merkkihilavitkutinta tunteakseen olevansa edes uskottava. Tärkeintä on asenne, jolla tekee. That's the point.

puhdasta tottaa puhut!!!!! ei sitä voi veistää jos ei osaa käyttää puukkoa!!! vaikka olis kuinka kallis puukko,.,.,
stono
21.02.2009 01:27:58
Henri93: En oo mikään pro, mut ite varmaan lähtisin hommaamaan:
http://www.thomann.de/fi/rode_nt2a.htm
Joku hyvä etuaste
http://www.thomann.de/fi/genelec_8130a.htm x2
http://www.thomann.de/fi/genelec_7050_bpm.htm
Sitten miettisin tota äänikorttia viel et hommaisko jonku digidesing ja pro tools le softan siihen nauhotukseen. Mikkikaapelia ja muuta.

Sitten se hyvin eristetty huone. Hyvä kone joka pyörittää hyvin kaikkea. Lisää ja lisää noista plugareita ja muuta sälpettä. Ehkä joku masterointi ohjelma esim. http://www.thomann.de/fi/steinberg_wavelab_60_english.htm

Kandee myös sitä miettiä, et haluuko oikeita soittimia nauhottaa vai tehdä vaan niitä kone taustoja. Logic ois aika hyvä yleisohjelma nuihin kone taustoihin...

Tosin ite saan tätä "studio soundia" parin tonnin vehkeillä. Mut oishan se mustaki makee jos ois parempaa kamaa :D. Tota kandee miettiä, et jos ostat kalliit laitteet niin kyl se on ihan kohtuullista vähän ottaa sitä työpalkkaa ja laitevuokraa. Itelläki homma harraste pohjalla mut pienellä palkalla saa aina ostettua lisää kampetta.

Tämmöstä tuli itellä mieleen. Elkää vetäkö tästä hernettä nokkaa ja en jaksa armotonta dissausta rueta kattoon :D. Mut sanokaa jos joku ei oo hyvä tai muuta semmosta. Jos tää keskustelu lähtis nyt "oikeille" raiteille.

kiitoksia sulle näistä vihjeistä!!!!!! pitää vähän zuumailla ettei nakkaa massia menemäänXD
Jucciz
21.02.2009 02:11:17
Kauankohan vielä menee, että trolli paljastuu??????? XD
stono
21.02.2009 02:20:13
Jucciz: Kauankohan vielä menee, että trolli paljastuu??????? XD

mitä sitä turhaan ootella siinähän se ootteleeXD
anapena
21.02.2009 09:46:12 (muokattu 21.02.2009 09:47:45)
Tässähän syljetään riimiä parhaimmillaan kuin paremmassakin punk-tai räprallissaaaa...!!!???
Kauempaa kun näyttöä tihrustaa, niin ihan sanotuksilta näyttää.
J Kascis
21.02.2009 12:08:41
Ottamatta kantaa siihen, onko stonon tapauksessa järkevää vai ei (stono päättäköön itse), niin ihan yleisesti:

Ei se 6000e kuitenkaan ole mikään niin älyttömän suuri investointi. Varsinkin jos on jo 6 vuotta jaksanut harrastaa, niin ei luulis, että into ihan heti lopahtaa. Jos äänittelee yhtä raitaa kerrallaan, niin miksei sit satsais siihen yhteen hyvään kanavaan.

Jos Cubase le:n ominaisuudet riittää, vedä sillä. Millään Wavelabeilla ym. ei imo tee oikeen mitään. Turha myöskään hommata mitään monikanavaista interfacea, jos se yks raita kerralla riittää. Ehdotan edelleen vaan parempia muuntimia sen sun E-mu:n kaveriks. Esim se Lavry, jota tossa aikasemmin ehdottelin.

Hyvät monitorit tietenkin ekaks joo... Toi yllä mainittu Genelec-setti on hyvä. Subbarin sijoittelu on vaan jokseenkin kinkkistä puuhaa. Eli kannattaa ehkä miettiä jotain vähän isompia pönttöjä, jotka toistaa alakertaa sen verran ettei tarvii subbaria.
puusormi
21.02.2009 12:32:53

Yritän tässä vaan sanoa, että älä helevetti hyvä mies hassaa kuutta tonnia johonki, mistä et oikein edes itse tiedä mitä tarvit ja tarvitko ensinkään.

Tai pistä vähän kamoihin ja loput rahat hyvälle laulunopettajalle ja tuottajalle joka osaa laulattaa.
Saapiko lähettää terveisiä?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)