MadMatt 04.02.2009 16:10:26 | |
---|
Sivutaan aihetta sen verran että kysytään vähän räkkilaitteiden ilmanvaihdosta. Varsin usein näkee esim. putkivermeitä päällekkäin räkissä kiinni toisissaan. Itse olen jättänyt ainakin putkilaitteiden väliin pienet raot tai sitten sijoitellut vähemmän "kuumia" tai syviä vermeitä väliin. Onkos kenelläkään joku räkkimuljutin koskaan ylikuumentunut ja kärähtänyt sijoittelusta johtuen? Mitään jäähdytys zydeemejä ei tietenkään multa kotipajasta löydy. Välillä joutuu sijoittelua tosissaan miettimään ja vähän harmittaviakin kompromisseja tekemään. Nothin' but the blues |
Pitkavirta 05.02.2009 00:08:17 | |
---|
Aina, tietenkin. Tyhjä kahvinkeitin jossa on virrat päällä on paloriski, ja tyhjän pannun polttaminen rikkoo sen helposti. Ja monesti varaosapannun hintaa pienemmällä summalla saa jo uuden kahvinkeittimen.. Mutta juu, Leviathan, mä en vitsaillut. Minkä tahansa sähkölaitteen pitäminen päällä ilman syytä on vaan ajattelematonta. |
Ze Kink 05.02.2009 02:23:57 (muokattu 05.02.2009 02:24:52) | |
---|
Itellä on myös käytössä noita kytkimellisiä jatkojohtoja. Toisessa pelkkä interface, toisessa näköjään läppäri, ulkoinen kovo, monitorit ja pöytälamppu. Sammutan kovon ja monitorit "manuaalisesti", interfacen tuosta jatkojohdon virtakytkimestä ja läppärin laitan myös pois päältä ihan nappulasta. Koska tuo jatkojohto on kuitenkin päällä, niin jos on tullut liikuteltua läppäriä jonnekin, se saa latailtua itsensä yön aikana. Jos lähden pidemmäksi aikaa pois, laitan tuon toisenkin jatkojohdon pois päältä. Ja joo, sammutan siis kaiken aina käytön jälkeen. |
multipaavo 05.02.2009 04:11:07 (muokattu 05.02.2009 04:12:16) | |
---|
Sammutatteko kaikki laitteet aina session jälkeen? Käytättekö jonkinmoista "master kytkin" systeemiä, vai onko laitteet aina päällä? Jees, defenetly kamat sammuksiin. Meillä lähes koko tarkkaamo on ison 3000VA UPS:in perässä, ja sen kuormitusvalot loikkaa helposti 80:an prossaan kun kamat on tulilla. Eli kilowatteja kuluu reippasti yli kaksi per tunti. Kallista hommaa siis. Duunattiin tavallisista valokytkimistä 3 "ryhmää." Yhden perässä tietokone, toisessa outboard räkki, kolmannessa kuuntelukamat. Tiski ja pari muuta vermettä käynnistyy tarkkaamon ulkopuolelta omista virtakytkimistään. -Paavo Liian paljon päätetehoa on aivan oikein |
cozmo 05.02.2009 12:34:26 | |
---|
Eilen olin haistelemassa vuoden vanhaa Soundcraftin pikkutiskiä, josta oli pärähtänyt virtalähde vuoden päälläolon seurauksena. http://nikolaasonen.blogspot.com
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded." |
milcoin 05.02.2009 17:18:27 (muokattu 05.02.2009 17:19:01) | |
---|
Ja monesti varaosapannun hintaa pienemmällä summalla saa jo uuden kahvinkeittimen.. Paitsi jos omistaa kahvinkeittimien Neven, Moccamasterin. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Mikael 05.02.2009 18:37:23 | |
---|
Paitsi jos omistaa kahvinkeittimien Neven, Moccamasterin. Eikös Moccamaster oo nyt kuitenkin vähän niinku mackie/focusrite-osastoa kuitenkin? Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
hape 05.02.2009 18:50:41 | |
---|
Eikös Moccamaster oo nyt kuitenkin vähän niinku mackie/focusrite-osastoa kuitenkin? Joo. Eron huomaa varsinki sit ku keittää koko pannullisen kerralla. Ja Kiinassahan ne nykyään tehdään. Mä diggaan enimmäkseen noita vintage-keittimiä, esimerkiksi tällä 20-luvun saksalaisella tulee tosi nasta jälkimaku. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Kaffeemaschine.jpg Eh, narikan kautta ulos... Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
JoKo 06.02.2009 09:44:07 | |
---|
esimerkiksi tällä 20-luvun saksalaisella tulee tosi nasta jälkimaku Hitto et on hieno! Joo, kyllä mäkin sammutan vehkeet lähtiessäni pajalta ihan sähkönkulutuksen kannalta vaikka mikseriä kuulemma kannattaisi pitää päällä 24h että jotkut hilavitkuttimet siellä sisällä toimisi tasaisemmin. Laittaa vehkeet lämpenemään tuntia ennen tositoimia niin ihan hyvin toimii. Hajoamisen riski tosin on suurin päälle laitettaessa ja sammuttaessa, mutta mutta en mä pystyisi nukkumaan öitäni rauhassa jos ne olisi päällä koko ajan, rupeaisin ajattelemaan tulipaloja ja muita kauhuskenaarioita... |
moder 08.02.2009 21:48:42 | |
---|
Kamat pidän pois päältä aina kun en tartte. Mua on pidemmän aikaa jo huolestuttanu tommonen Alesisksen pikkumikseri ulkosella virtalähteellä. Se käy niin kuumana, että ei kärsi kädellä koskea pohjaan. Mutta hyvin se on toiminu jo viidettä vuotta. |
JPQ 08.02.2009 22:30:48 | |
---|
Vaikka rautana mulla ei ole kuin mikseri (et tietokone ja äänikortti siinä noh kaikissa kolmessa koneessa on äänikortti mutta vain yksi on äänitys käytössä) ja synat niin sammutan sammutan jopa kattovalon kun ulkovalo riittää. Teen tuon studioraudan sammutuksen ihan jo sähkön säätön vuoksi säästö ei ole suuri ehkä mutta on kuitenkin. |
Naq 11.02.2009 22:33:02 | |
---|
Sammuttelen kaiken kun en tarvi. Mä rakensin vanhasta räkki-cd-soittimesta tuollasen virranjako-härpäkkeen: http://sakuaspelin.dy.fi/virta1.JPGhttp://sakuaspelin.dy.fi/virta2.JPG Pistorasioita 1 ja 2 voi ohjata erikseen vipukytkimistä, 3-rasiassa on aina sähkö kun laite on päällä, Ö-rasiassa sähkö vaikka laite pois päältä. Sammutuksessa on aikaviive; sekuntti pohjassa > kaikki sammuu. Varmaan kestää noi releiden koskettimet paremmin kun jatkojohtojen kytkimet. |
ejhfi 11.02.2009 22:44:49 | |
---|
Mä rakensin vanhasta räkki-cd-soittimesta tuollasen virranjako-härpäkkeen: Asiallisen näköinen kapistus! En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
Nick Leeson 12.02.2009 20:04:31 | |
---|
Kyllä, aina studiotyöskentelyn jälkeen. Tosin sammutan tietokoneen ensin, sitten pääkytkimen, jossa on kiinni kaikki rauta. Eihän muuta järkevää tapaa olekkaan... |
Nick Leeson 12.02.2009 20:05:09 | |
---|
Kyllä, aina studiotyöskentelyn jälkeen. Tosin sammutan tietokoneen ensin, sitten pääkytkimen, jossa on kiinni kaikki rauta. Eihän muuta järkevää tapaa olekkaan... |
Zammy 12.02.2009 21:31:22 | |
---|
Läppäriä sen sijaan en yleensä sammuta kuin lentokoneessa, se saa olla yön yli sleep-toiminnolla kansi kiinni, kaikki kovot ja muut nukkumassa. Onks tolle lentokoneessa sammuttamiselle joku perustelu, koska kyllähän siellä läppäri saa päällä olla. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
studiokekkonen 13.02.2009 00:16:55 | |
---|
Sammuttelen kaiken kun en tarvi. Mä rakensin vanhasta räkki-cd-soittimesta tuollasen virranjako-härpäkkeen: http://sakuaspelin.dy.fi/virta1.JPG http://sakuaspelin.dy.fi/virta2.JPG Pistorasioita 1 ja 2 voi ohjata erikseen vipukytkimistä, 3-rasiassa on aina sähkö kun laite on päällä, Ö-rasiassa sähkö vaikka laite pois päältä. Sammutuksessa on aikaviive; sekuntti pohjassa > kaikki sammuu. Varmaan kestää noi releiden koskettimet paremmin kun jatkojohtojen kytkimet. Tää menee kuitenkin tavallisille tallaajille osastoon "Don't try this at home, kids!" Ilman sähkärin papereita ei kannata ryhtyä tekemään mitään omia virityksiä. Vakuutuskaan ei korvaa jos homma vaikka sytyttää talon tuleen tai muuten vaan tuhoaa jotain. Tollainenhan on kuitenkin hyvä systeemi jos sen on rakentanut ammattimies. Mutta kuten monta kertaa on täällä todettu, kannattaa sammuttaa ne kamat kun niitä ei käytä... Tämä siis ellei satu omistamaan suurta (Neve, SSL, Amek) miksauspöytää, joista osaa erikseen suositellaan pidettäväksi päällä aina. SSL:n 9000-pöytää täytyisi pitää päällä muistaakseni nelisen tuntia kunnes se on tarkoituksenmukaisessa toimintavalmiudessa. Sähkönkulutus on tietty myös aika huikeeta, mutta toi jatkuva päälle/pois laittaminen on noille kamoille aika kuluttavaa. Mitä tohon lämpenemisasiaan tulee, sinne räkkiin on hyvä jättää tilaa kuumempien kamojen ylle ja alle ja kattoa että ilma kiertää siellä takanakin. Naapurihuoneesta kosahti (onneksi tilapäisesti) yksi muunnin ylikuumenemisen takia. |
MadMatt 13.02.2009 08:46:00 | |
---|
SSL:n 9000-pöytää täytyisi pitää päällä muistaakseni nelisen tuntia kunnes se on tarkoituksenmukaisessa toimintavalmiudessa. Jotenkin tuntuu että omasta LA-610:ta alkaa soundi lopullisesti vakiintua vasta about tunnin päälläolon jälkeen. Onkohan tämä pelkkää kuvitelmaa vai löytyykö muilta samankaltaisia kokemuksia? Nothin' but the blues |
Naq 13.02.2009 09:08:50 | |
---|
Tää menee kuitenkin tavallisille tallaajille osastoon "Don't try this at home, kids!" Ilman sähkärin papereita ei kannata ryhtyä tekemään mitään omia virityksiä. Vakuutuskaan ei korvaa jos homma vaikka sytyttää talon tuleen tai muuten vaan tuhoaa jotain. Tollainenhan on kuitenkin hyvä systeemi jos sen on rakentanut ammattimies. Totta turiset, olis ehkä kannattanu mainita jo omassa viestissä. Oliskohan tässä jopa markkinarakoa.. Ominaisuudet, osien hinnat ja koppa olutta pöytään, ni saatte samanmoisia värkkejä. Eipähän mene tääkään sähköinsinöörin koulutus ihan hukkaan.. |
ejhfi 13.02.2009 10:06:44 | |
---|
Jotenkin tuntuu että omasta LA-610:ta alkaa soundi lopullisesti vakiintua vasta about tunnin päälläolon jälkeen. Onkohan tämä pelkkää kuvitelmaa vai löytyykö muilta samankaltaisia kokemuksia? Joo, ei se, että antaa laitteen rauhassa lämmetä, soundia ainakaan huononna. Sama juttu putkimikeissä, lämpösinä ne yleensä soundaa nätimmin. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |