Aihe: laulun äänitys ja miksaus
1 2
theguru_
26.03.2011 21:22:33 (muokattu 26.03.2011 21:36:44)
LaMotta: Huoneakustiikan vaikutusta voi vähentää mm sopivalla mikrofonin suuntakuviolla.

Toki, monellakin asialla, kuten huoneen akustoinnilla?
krautio
31.03.2011 15:55:32

Mä olen itse hoksannut, että laulusta saa leikata todella paljon alapäätä pois, jos taustalla soittaa useampi instrumentti ja äänimaisema on muutenkin täynnä tavaraa. Ennen yritin jättää alapäätä huomattavasti enemmän, mutta silloin laulu ei "loksahtanut" omalle tontilleen miksauksessa.

Jos biisi on mies ja kitara-yhdistelmä, silloin alapäätä kärsii olla huomattavasti enemmän. Tämä kuuluu hyvin esim. Johnny Cashin American Recording äänitteissä.

Nämä ovat varmasti monille ihan peruskauraa, mutta olenpahan nuo itse oppinut kantapään kautta testaamalla ja testaamalla....
Hey Ho, Let's Go!
Numb
31.03.2011 15:58:47

krautio: Mä olen itse hoksannut, että laulusta saa leikata todella paljon alapäätä pois, jos taustalla soittaa useampi instrumentti ja äänimaisema on muutenkin täynnä tavaraa.

Tämä on hyvä pointti, ja kannattaa laajentaa muihinkin instrumentteihin. Hi-pass vähän kaikkeen voi olla justiin se juttu joka selkeyttää miksauksen. Säätää niin, alapään katoamisen alkaa kuulla, ja pakittaa siitä pikkuisen.
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)