elmanuel 16.11.2008 01:04:41 (muokattu 16.11.2008 16:01:05) | |
---|
Vähän levänneempänä tutkailin asiaa ja mitään absoluuttista tietoa datan säilymisestä muistikortilla/tikulla en ihan heti löytänyt. Jonkun gurun mukaan magneettinauha olisi edelleen pitkäikäisin (30-100 vuotta) ja nauhallehan ne edelleen isommissa systeemeissä ajelee. Muistikortti tuntus kyllä olevan järkiratkasu. Kymmenen vuotta vanhoista kotipoltetuista pitää alottaa heti ekana. |
Conrad Lant 16.11.2008 13:03:24 | |
---|
Kovalevyjä ei ole koskaan hajonnut yhtään. Vielä. Ihan empiirisellä kokemuksella voin kertoa että jokainen kovalevy hajoaa ja mitä todennäköisemmin juuri silloin kuin siihen ei olisi mitenkään varaa. Ei niitä, kuten mitään muutakaan kulutuselektroniikkaa ole edes suunniteltu kestämään. Neuvo on RAID 1+0 ja sparet ynnä sormet ristiin että sen jossain vaiheessa hajoavan kontrollerinkin tilalle saa vielä samanlaisen valmistajan varmuusvarastoista. |
Chade Fallstar 17.11.2008 00:31:35 | |
---|
Ite yritän kanssa säilöä tärkeitä tietoja aika moneen paikkaan. Useampi kovalevy, muistitikku jne. Samoin olen lähettänyt jotain tiedostoja itselleni sähköpostilla. Luulisi että isoilla sähköpostien palveluntarjoajilla olisi aika lailla hyvät varmistukset. Hajonneita kovalevyjä kyllä löytyy tästä taloudesta. Tuossa niitä on ikkunalaudalla 6-7 kappaletta. Viime vuonna alkoi tulla selvästi kilsat täyteen 20-80 GT kokoisten levyjen sukupolvella joka oli noin 5-7 vuotta vanhaa. Mitähän vanhoista kovalevyistä voisi tehdä? Kitarapedaalien koteloiksi? God is one of the leading causes of death |
CryptoFib 18.11.2008 10:09:43 | |
---|
olen lähettänyt jotain tiedostoja itselleni sähköpostilla. Luulisi että isoilla sähköpostien palveluntarjoajilla olisi aika lailla hyvät varmistukset. Tuo on varmastikkin ihan tosi. En oo kuullu koskaan, että jonku sähköpostit ois kadonnu lopullisesti (soneran businessmailia ei tietysti kukaan järki-ihminen sähköpostiksi laske). Ja tästähän tuliki mieleen semmonen homma, kuin 'Gspace'. Ihmiset, joita on hemmoteltu gmail'in tilillä voi Gspace-ohjelmalla käyttää gmailin postilaatikkoa backup-levynä. Helppo ja näppärä. (Kaistanleveysasiat lienee asia, mitä pitää jokasen miettiä tykönään, että jaksaako rouskutella 2gt tiedostoja ihan joka päivä sinne. Ja siis tuo gspace on ainaki firefox-liitännäinen (plugin), saattaa se toimia muutenki, en tiä.) Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
milcoin 18.11.2008 11:50:49 | |
---|
En tunne noita tikkuasioita niin tarkkaan mutta mun mielikuva on että ne on vielä suht pieniä verrattuna kovoihin; projektien jakamiseen eri tikuille menee aikaa ja vaivaa ja sekoiluprosentti kasvaa palautettaessa jos yhden projektin filet on jaettu eri tikulle. Ite oon heittäny backupit usbilevyille. Oon todennu että vaikka levyjä pitäis välillä käynnistää/sirtää uudelle jottei kuivu tms, se ei haittaa koska gigan hinta tippuu koko ajan. Saan kohta parilla sadalla eurolla sen verran kovalevytilaa että siihen mahtuu kaikki albumituotannot viimeisen 3-4 vuoden ajalta yhdelle levylle. Sit sama show vaan jatkuu, vanhatkin voi säilyttää jos tykkää. Periaatteessa asiakas on aina vastuussa loppusijoituksesta. Jos niitä ei kiinnosta niin en takaa että filet löytyvät parin vuoden päästä. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
elmanuel 18.11.2008 22:15:00 | |
---|
Tässä digimaailmassahan on syvältä juuri se, että niistä ykkösistä ja nollista pitää huolehtia. Hienoa olis kun vois vaan heittää ne tuotokset sinne kenkälaatikkoon ja olettaa että lapsenlapset voi 30 vuoden päästä ihmetellä ukon sekopäisyyttä, se oli sillon jo. Ammatikseen tekevillä on omat velvoitteet datan säilytyksen suhteen. Harrastajilla taas omat intressinsä. Mutta olishan se mukavaa kun vois huoletta luottaa siihen että ne tärkeät jutut siellä medialla säilyis. Ja täähän on kyllä aika iso juttu jo kultturiperinnön säilymisen kannalta. Mutsi just näytti vanhoja mv-valokuvia 60-luvulta ja kyllä niistä ihan selvää sai kuka siellä hietsussa munasillaan juoksenteli. Vinyylit, sinikantiset vihot ja jopa video/c-kasetit kyllä pesee digitallenteet. Pitää kai sitten vaan tallentaa aina uudelleen tietyin väliajoin. Tommoselle huolettomalle ja pitkäikäiselle arkistomedialle olis kyllä tarvetta. Mutta semmosta. Pitäkää filuistanne huolta! |
dewil 19.11.2008 14:00:23 | |
---|
Pitäkää filuistanne huolta! Todellakin. Itse itken 8-15 vuotiaitten master CD:den perään. Ei toimi ei. Osa on hapettunut piloille, toisissa ei ole mitään näkyvää vikaa. Ei vain toimi :( Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
ejhfi 19.11.2008 14:45:47 | |
---|
Ja täähän on kyllä aika iso juttu jo kultturiperinnön säilymisen kannalta. Kansallisarkistollahan on projekti, jossa kerätään digitaalista ajankuvaa koko ajan tuleville sukupolville. Pääsisköhän sinne "saumoille" oman äänidatan kanssa? En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |