Aihe: Käyttöaste huippustudioissa: Pluginnit vs. "Rauta"
1 2 3
Master Fader
14.11.2008 13:50:42
Tänään mulla on masterissa GML-plugi-eq, jolla otan sellaisia pieniä kuminoita pois hyvin kapealla q:lla, Knif Vari-Mu -kompura hyvin maltillisilla asetuksilla. Se ottaa kovissa paikoissa 1-2dB. Siitä mennään sitten 1/2" Otariin, jossa on 911-nauhaa. Ai että... Ja hyvältä soundaa.

Tosin joskus mulla on plugari-kompurakin masterissa. Jos pitää saada aika paljon tasoiteltua hyvin huomaamattomasti, Wavesin renesanssikompura ARC opto-asetuksella hyvin hitailla aikavakioilla hakkaa kaikki rautakompurat, joita mä olen kokeillut.
loosah
14.11.2008 14:15:52
Wavesin renesanssikompura ARC opto-asetuksella hyvin hitailla aikavakioilla hakkaa kaikki rautakompurat, joita mä olen kokeillut.

Ei tollasia juttuja saa sanoa ääneen!!!! ; )
GIGO
Säätäjä
14.11.2008 15:16:48
:D

(täytematskuulyhyeenkirjotukseentaaas)
Täytäthän mun silmälasini. Mun studio
Daunt
14.11.2008 15:56:58
Mulla on masterissa heti alusta alkaen putkisaturaatio, kompura ja nauhasaturaatio.

http://faderwear.com/guides/extrememasterbus/
Timo JM
14.11.2008 16:55:43

Mulla on masterissa heti alusta alkaen putkisaturaatio, kompura ja nauhasaturaatio.

Äkkiseltään noin monta plugaria kuulostaa vähän pahalta. Varsinkin kun noi saturaatiot on sellaisia, että valmistajasta riippuen tarvitsevat enemmän tai vähemmän mielikuvitusta kuulostaakseen siltä mitä lupaavat. Vai olla vaarana, että siellä tapahtuu vähän epämääräisiä juttuja.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
milcoin
14.11.2008 18:12:05
Mulle toimii rokkihommissa masterissa SSL:n bussikompura ja Neven 1272 klooni. Itse asiassa nykyään tuntuu siltä että rokkimiksaus ilman masterkompuraa on niinkuin talo ilman kattoa. Siitä puuttuu sellanan kehys ympäriltä.

Rauta vs. plugi suhde on varmaan joku 5/95 plugareiden eduksi. Jotkut kompurajutut tuntuu vaan väärältä plugareilla.

Mut kyllä se on totta että kun aikataulut ja vaatimukset/odotukset kasvaa niin pelkästään raudalla miksaaminen ilman recallia on aika itsesnä nurkkaan maalaamista.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
tinde
14.11.2008 19:05:33 (muokattu 14.11.2008 19:07:36)

Mulla on myös yleensä aina masterissa jonkinmoinen ketju, tyypillisesti monikaistakompura lievillä asetuksilla > Peak Master soft knee- asetuksilla > Apogeen dither- plugari.

Vaikea itseasiassa miksata ilman tota ketjua, joku tietty punchi puuttuu mikseistä ilman niitä. Pitää vaan aina välillä muistaa tarkistaa, että kuinka paljon ne oikein puuttuvatkaan peliin, varsinkin jos alkaa miksauksen erottelevuus häviämään.

E: niin, äänittäessä tulee käytettyä kompuroita varovasti, miksaukset sitten plugareilla.
samic
14.11.2008 19:40:06

Nykyään mulla on masterissa kun mixaan: Empirical Labs Fatso Jr + knif vari-mu on koko mixun rinnakkais kompurana.
Sit mixussa on UA 2-1176 ja SPL transiettia..siinä taitaaki olla raudat mitä tulee käytettyä,kyl monesti tulee mieleen et ku tekis kaikki plugareilla ni olis niin helepompaa tehä muutoksia myöhemmin...
eli plugari voittosta täälläki.
http://www.sn-audio.com
axelsson
14.11.2008 20:09:59
ja SPL transiettia..

Tekeeks tuo rauta-spl jotain mihin plukarit ei pysty? Verrattuna vaikka Cubase4 envelope shaperiin, jota oon diggaillu runsaasti?
Kalmo
14.11.2008 21:38:42
Luetaanpas sitten kysymys uudelleen: "Käyttöaste HUIPPUstudioissa".

Mikä on huippustudio? Ei niitä Suomessa ole, eihän? On aikamoinen imagohomma jo pelkästään se, että studio tarjoaa muutamia 20 000-30 000 euron rautoja prosessiketjuun. Nuo hintalaput korvien päällä kaikki kuulostaa hyvältä, koska muutenhan olisi tullut huijatuksi.
Olen satavarma, että sokkotesteissä ei kukaan pysty erottelemaan huipputason rauta/softasoundeja.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Daunt
14.11.2008 21:41:08
Äkkiseltään noin monta plugaria kuulostaa vähän pahalta. Varsinkin kun noi saturaatiot on sellaisia, että valmistajasta riippuen tarvitsevat enemmän tai vähemmän mielikuvitusta kuulostaakseen siltä mitä lupaavat. Vai olla vaarana, että siellä tapahtuu vähän epämääräisiä juttuja.

Kuulostaa ihan hyvältä mun korvaan. Esim. TesslaSE ja JB Ferox.
Nick Leeson
15.11.2008 09:59:22
Mulla on usein masterissa rautakompura ja välillä myös putkietunen ja kuten virtalähde sanoi, se on jo siellä aika aikaisessa vaiheessa miksausta. Niin ja on siellä joskus joku plugarikin mut useammin rauta. EQ:ta tulee aika harvoin käytettyä masterissa, ellei sit oo vaik demo ja vähän aikaa, mut ennemmin mä koitan etsiä niitä taajuusbalanssiongelmia sieltä raidoilta. Sileen testimielessä tule välillä kokeiltua et miltähän tää kuulostais jos olis reippaasti enemmän/vähemmän ylä- tai alapäätä...

Jeps, todellakin, jos käyttää kompuraa masterissa, on se viisasta olla jo aika varhaisessa miksausvaiheessa päällä, niin kuulee, miten eri raitojen "kopelointi" vaikuttaa kokonaisuuteen. Olen itsekkin harkinnut kunnon stereokompressorin hankkimista - juuri tuonne masterosastolle, se jotenkin fiilikseltään tuo "vakautta" ja pitemmän päälle varmaankin sieltä löytyy ne hyväksi koetut asetukset, jotka kuulostaa "omalta".
Mitäs kompuraa Mikael käytät masterissa tai olisko jotakin suositusta hintaluokkaan 1000 - 2000 € ?
milcoin
15.11.2008 11:05:17
Luetaanpas sitten kysymys uudelleen: "Käyttöaste HUIPPUstudioissa".

Fair enough. Lähdenkin tästä...

Mikä on huippustudio? Ei niitä Suomessa ole, eihän? On aikamoinen imagohomma jo pelkästään se, että studio tarjoaa muutamia 20 000-30 000 euron rautoja prosessiketjuun. Nuo hintalaput korvien päällä kaikki kuulostaa hyvältä, koska muutenhan olisi tullut huijatuksi.
Olen satavarma, että sokkotesteissä ei kukaan pysty erottelemaan huipputason rauta/softasoundeja.

Höpö höpö
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Mikael
15.11.2008 11:28:47 (muokattu 15.11.2008 11:44:06)

Jeps, todellakin, jos käyttää kompuraa masterissa, on se viisasta olla jo aika varhaisessa miksausvaiheessa päällä, niin kuulee, miten eri raitojen "kopelointi" vaikuttaa kokonaisuuteen. Olen itsekkin harkinnut kunnon stereokompressorin hankkimista - juuri tuonne masterosastolle, se jotenkin fiilikseltään tuo "vakautta" ja pitemmän päälle varmaankin sieltä löytyy ne hyväksi koetut asetukset, jotka kuulostaa "omalta".
Mitäs kompuraa Mikael käytät masterissa tai olisko jotakin suositusta hintaluokkaan 1000 - 2000 € ?

Mulla on joko Rantasen rakentama LA4 tai dbx566 riippuen vähän matskusta, tai sit softana UAD:n Fairchild, 1176 tai LA2A. Jos nyt olisin ostamassa niin Knif olis vahvasti harkinnassa joskin menee tosta budjetista aika reippaasti yli... 1000-2000€ -hintaluokassa kattelisin varmaan jotain seuraavia: Portico 5043, API 2500, DAV Electronics BG4 ja ihan mielenkiintoinen on myös Chameleon labs 7720S. SSL:n buss compressor olis tietty varmasi hyvä mut taitaa mennä lähemmäs kolmea tonnia ainakin uutena... Chandler Limited TG1 Abbey Road Special Edition taas olis aika kuulea ainakin tolleen fiilispohjalta:D

Höpö höpö

samaa mieltä.
Inhimillisyys on hyve.
Kalmo
15.11.2008 22:03:38
Taisin osua joidenkin arkaan paikkaan. Tietenkään ei mielipidettäni, että sokkotesteissä kalliilla raudalla ja softalla tehtyjä tuotoksia ei pysty erottamaan toisistaan, voi todistaa, koska kukaan huipputason tekijä ei ole tehnyt, eikä varmaan koskaan tee samaa levyä kaksilla eri vermeillä.

En edes väitä, etteikö noilla tuotoksilla olisi eroa, mutta väitän edelleen, että cd-levyjä kuuntelemalla kukaan ei pysty osoittamaan, että tuo on jalostettu softalla ja tuo raudalla. Hip hop-suunnan scenellä on tietääkseni paljon tuottaja-esiintyjiä, jotka myyvät satoja tuhansia levyjä, ja tekevät kaiken masterointia edeltävän pelkällä softalla hyvinkin vaatimattomilla vehkeillä ja softilla.

Kaksi huipputason vuosikertaviiniä voi maistua täysin erilaiselta, mutta ei se tarkoita, että toinen olisi huonompi.

Ja siitä, onko Suomessa huippustudioita, voi tietysti väitellä. Uskon, että alan ammattitaito yleisesti on erittäin kova tässä maassa, mutta montako sellaista studiota meillä on, jotka tasonsa vuoksi vetävät huippuartisteja ulkomailta Suomeen levyttämään (siis ei siksi, että Iiro Rantala kutsui kamunsa sessioon)?
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
elmanuel
16.11.2008 01:36:44 (muokattu 16.11.2008 02:43:27)
Taisin osua joidenkin arkaan paikkaan. Tietenkään ei mielipidettäni, että sokkotesteissä kalliilla raudalla ja softalla tehtyjä tuotoksia ei pysty erottamaan toisistaan, voi todistaa, koska kukaan huipputason tekijä ei ole tehnyt, eikä varmaan koskaan tee samaa levyä kaksilla eri vermeillä.

En edes väitä, etteikö noilla tuotoksilla olisi eroa, mutta väitän edelleen, että cd-levyjä kuuntelemalla kukaan ei pysty osoittamaan, että tuo on jalostettu softalla ja tuo raudalla. Hip hop-suunnan scenellä on tietääkseni paljon tuottaja-esiintyjiä, jotka myyvät satoja tuhansia levyjä, ja tekevät kaiken masterointia edeltävän pelkällä softalla hyvinkin vaatimattomilla vehkeillä ja softilla.

Kaksi huipputason vuosikertaviiniä voi maistua täysin erilaiselta, mutta ei se tarkoita, että toinen olisi huonompi.

Ja siitä, onko Suomessa huippustudioita, voi tietysti väitellä. Uskon, että alan ammattitaito yleisesti on erittäin kova tässä maassa, mutta montako sellaista studiota meillä on, jotka tasonsa vuoksi vetävät huippuartisteja ulkomailta Suomeen levyttämään (siis ei siksi, että Iiro Rantala kutsui kamunsa sessioon)?

m
Mulla taas on ongelma meenkö navettaan vai lypsylle. itteemme ja rajoja tässä haetaan.
arvostan

m
Janie Jones
16.11.2008 03:49:46 (muokattu 16.11.2008 03:51:42)

Mulla taas on ongelma meenkö navettaan vai lypsylle.

:) Tuli mullekin mieleen. Vaikka juuri noin en olisi ajatusta osannut pukea.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Nick Leeson
16.11.2008 11:13:47
Jotta homma ei menisi ihan väittelyksi ja väärille urille, kirjoittamani aihe oli tarkoitettu spekuleeraamaan,
että mitä kukin käyttää ja miten on saavuttanut hyviä tuloksia.
On varmaa, että oikein lahjakas, hyvän korvan ja tyylitajun omaava tuottaja vääntää pajassa kuin pajassa varsin kelpo tuloksen riippumatta oliko kompura 500 tai 5000,
plug-inn tai rauta. Mielenkiintoni todella kohdistui vaan siihen, mihin työkaluihin kukin luottaa ja millä yleensä onnistuu. Sen tiedon jakamisessa haluan olla mukana ja oppia uutta vaikka joka päivä:) Joten, minkähän vermeen ostaisi masteriin hintaluokassa 1000-2000 eukkaa ? Mahdollisimman simppelin vääntää ?
Mikaelilta tuli jo oikein hyviä vinkkejä:) Kiitos vaan, tutkin vaihtoehtoja.
Mikael
16.11.2008 11:37:22 (muokattu 16.11.2008 11:37:55)

Drawmer 1968ME on myös ihan mielenkiintoinen ja hintakin osuu paremmin tohon sun haitariin.
http://www.drawmer.com/products/six … s-series/1968-mercenary-edition.php
Inhimillisyys on hyve.
Esp
16.11.2008 11:55:53 (muokattu 16.11.2008 11:56:34)

Niin, määrittele studion kanssa sitten huipputaso. Kun ne laitteet eivät ole kaikki kaikessa, tilalla on hyvin suuri merkitys ja samoin sillä kuka niitä laitteita käskee.

Monet "hittilevyt" tehdään laitteistoltaan ja tiloiltaan vaatimattomimmoissa paikoissa tuolla ulkomaillakin. Suomesta kuitenkin löytyy myös tarkkaamoja joissa on SSL:n 4000 sarjan tiskejä (sitähän se Lord-Algegin käyttää :P) ja tilat ovat monessa pajassa hyviä. Tässä bisneksessä kuitenkin homma menee usein niin, että jos jossain on tehty "hittilevy" niin sinne sitten tulvii muitakin tekemään niitä. Suomesta ei vielä ole noussut kovin montaa kansainvälisesti breakannutta artistia (määrä on tosin lisääntynyt kiitettävästi tässä 2000-luvun puolella), joten ei tänne tulla tekemään levyjä kovin kaukaa, vaikka laitteisto olisi hyvää ja osaaminen kovaa.

En ole mikään kovan tason kaveri itse, mutta sokkotestissä meni 90% oikein kun kuuntelin raudan ja softan eroja... tosin, muutamassakin tapauksessa pidin softasta kuitenkin enemmän :D
Täh?!?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)