Aihe: Genelec 6010A ja 5040A
1 2 3 4
Conrad Lant
15.03.2008 14:02:09

Sano tuo jollekin masteroijalle, esim. Pulteq EQ:ssa on signaalitiellä kolme muuntajaa ja LA2A:ssa kaksi :)

Näissä muuntajien mukanaan tuoma soundi kuuluu valmistajan tarkoittamaan lopputulokseen. Iso ero.
No one prayed for Sodom Osta levy
virtalahde
15.03.2008 14:15:26

Sano tuo jollekin masteroijalle, esim. Pulteq EQ:ssa on signaalitiellä kolme muuntajaa ja LA2A:ssa kaksi :)

Muuntajat signaalitiellä vituttavat. Minimi on parempi.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
studiokekkonen
15.03.2008 23:14:25

Sano tuo jollekin masteroijalle, esim. Pulteq EQ:ssa on signaalitiellä kolme muuntajaa ja LA2A:ssa kaksi :) Lisäksi muuntaja on oikeastaan ainoa komponentti jolla analoginen piiri voidaan galvaanisesti erottaa toisesta (esim. tietokone aktiivikaiuttimista).

Täältä löytyy lisää juttua audiomuuntajista ja niiden käytöstä (kytkentäesimerkkejä yms):
http://www.jensentransformers.com/

Haloo???

Se jos Pulteceissa ja LA2:sissa ja lukemattomissa muissa soundia MUOKKAAVISSA vehkeissä on muuntajia signaalitiellä ei tarkoita että ne olisi mitenkään neutraaleja soundiltaan (sillä nehän eivät ole!), joten mä en suosittelisi niitä laitettavaksi kaiutinten eteen, joiden pointti siis on sen soundin TARKKAILU, eikä se että ne tekee kivoja juttuja, tai ylipäätään mitään juttuja soundille.

Maa-asioiden erottamiseen ne on aivan hyviä, mutta ei missään tapauksessa kaiuttimen signaalitielle...

Ja voin olla varma että kaikki tuntemani masteroijat ovat samaa mieltä tästä.
Kukkis 77
16.03.2008 00:55:19 (muokattu 16.03.2008 00:56:17)

Vituttaahan ne. Kerran kompastuin yhteen.
Klikki, Beat Detective, triggerit, Autotune ja Pro Tools, siitä syntyy vittu Rock'n'Roll!
Jaakkoopuukkoo
16.03.2008 01:42:20

Mutta balansoitua RCA:sta ei saa millään. Se se ongelma on.

Miten olis tällä: http://www.genelec.fi/tuotteet/di8a/
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
JoKo
16.03.2008 07:42:07 (muokattu 16.03.2008 07:53:10)

Onko noin? Yllättävää, meinaan mulla on aina ollut luulo että muuntajat ovat positiivinen asia. Olen siis vetänyt johtopäätöksen ainoastaan siitä huomiosta että hyvissä miksereissä on tapana sellaisia olla ja niissä muissa taasen ei, ja nimenomaan muuntajakytkentä vaikuttaisi paljon siihen miksi esim. Studer kuulostaa paremmalta kuin Mackie. Mitäänhän en tosiaankaan elektroniikasta ymmärrä.

joten mä en suosittelisi niitä laitettavaksi kaiutinten eteen, joiden pointti siis on sen soundin TARKKAILU, eikä se että ne tekee kivoja juttuja, tai ylipäätään mitään juttuja soundille.

Tää on ihan selkee juttu, ei ole järkeä laittaa mitään ylimääräistä kuunteluiden väliin mikä ei bouncaudu lopputulokseen mukaan.
virtalahde
16.03.2008 09:38:59

Onko noin? Yllättävää, meinaan mulla on aina ollut luulo että muuntajat ovat positiivinen asia.

Riippuu käyttötarkoituksesta. Tiskissä, toimii. Masteroinnissakin joskus. Mutta stereomatskun vetäminen monen muuntajan läpi useimmiten yksinkertaisesti suttaa soundia. Mulla on räkissä parikin muuntajilla varustettua laitetta, joista toisen rakennan uusiksi tässä parin kuukauden sisään, ilman muuntajia. Toinen toimii joskus kun sitä suttua kaipaa.

Mutta kuuntelun eteen en kyllä muuntajia pistäisi. En, vaikka Lundahlit suht puhdassoundisia ovakin. Ei se balansointi niin tärkeä ole.

Paitsi tietysti jos nuo laittaa koneeseensa multimeediokailottimiksi, silloin se on ihan se ja sama onko keskialue vähän sutussa tai bottnesta tiukkuutta hävinnyt, jos 90% kuunneltavista äänistä on laukauksia,
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
mhelin
16.03.2008 09:39:02 (muokattu 16.03.2008 09:45:41)
Jos itse masterointia harjoittaisin siin kyllä en kyllä tuota Pulteq EQ:n + LA2A:n yhteensä viittä muuntajaa signaaliketjuun haluaisi. Itse asiassa masterointia varten rakennetaankin usein EQi:ta ja kompuroita (putkilla siis, puolijohteilla selvitään muutenkin ilman) joissa on muuntajaton ja useinkin balansoimatonkin tulo (ja joskus jpa muuntajaton lähtokin) mikä periaatteessa toimii hyvin kun laitteiden välinen johdotus/kaapelointi on suhteellisen lyhyttä, eli laitteet esim. samassa räkissä. Muuten nuo Pulteq ja LA2A (ja muut "vintage" laitteet) on kuitenkin aikanaan rakennettu mahdollisimman transparenteiksi saundiltaan, siis niiden ei alunperin ollut tarkoitus muuttaa saundia, mutta edustavat senaikaista tekniikkaa - putkilaitteita joissa oli käytännössä pakko käyttää muuntajia sovitukseen ja balansointiin (tosin kyllä täysin ehdoton must muuntajien käyttö putkilaitteissa ei ole, mutta kovin matalaimdanssista balansoitua lähtöä esim. ei saa ilman muuntajia helposti / taloudellisesti toteutettua). Muuntajien käyttö sinällään on jees, mikkietusissa varsinkin. Muuntajia vaan on laadultaan niin erilaisia, parhaimmat ovat saundillisesti täysin transparentteja (siis sokkotestissä muuntajan olemassaoloa ei huomaa keskimääräisellä ohjelmamateriaalilla), huonoimmat (teknisesti siis, ei välttämättä saundillisesti) värittävät ääntä selvästi, mutta monesti hyvällä tapaa (eipä niitä muuten käytettäisi). Muuntajahan ei esim. voi klipata kuten aktiivipiiri, tosin sen ytimen saturaatio aiheuttaa kompressiota ja taajuusalueen kaventumsta - tosin se voidaa kompensoida käyttämällä muuntajaa "zero field"/"current mode" konfiguraatiossa oparin kanssa, mikä tarkoittaa vaan sitä käytännössä että rajoitetaan muuntajan läpi kulkevaa virtaa, esim. Emu 1820 ja TFPro mikkietuset toimivat tällä periaatteella, ja luulenpa että joku muukin on yrittänyt ko. periaattetta mikkietusesissaan soveltaa .., omista 1820M:n etusista kyllä pidän, juurikin käytin niitä ovareiden kanssa, eikä noissa ole edes pädiä (mikeissä kyllä oli) mutta ruvelle ei mene silti. No joo, teknistä höpinää, mutta saattaa jota kuta kiinnostaakin.. Mitä muut ovat tykänneet noista E-mun (1820/M) etusista?

Mitä tulee muuntajan käyttöön balansoijana, ground loop isolaattorina ja tasonsäätäjänä (+ 4dbU -> -10 dbV) aktiivikaiuttimien kanssa niin kyllä se kaiutinelementin ja päätevahvistimen (varsinkin tuollaisen 12-wattisen jota ajetaan melkein täysillä koko ajan) tuottama särö on ihan eri kertaluokkaa kuin hyvälaatuisen (Jensen, Lundahl) muuntajan tuottama särö noilla tasoilla. Jos muuntajalla päästään hurinasta eroon niin itse asiassa silloinhan saundi vain paranee. Jos ongelmia ei ole niin silloinhan muuntajia tai muutakaan balansointia ei tarvita. Eli siis muuntajien käyttöä ei tarvitse välttämättä pelätä tai ampua suoraan alas, toki pienellä varauksella niihin voi suhtautua, mutta pääasia on että tietää mitä tekee (ilman muuntajia tai niiden kanssa).
JoKo
16.03.2008 09:57:45
Muuntajahan ei esim. voi klipata kuten aktiivipiiri, tosin sen ytimen saturaatio aiheuttaa kompressiota ja taajuusalueen kaventumsta

Kyllähän ne alkaa silleen ritisemään jos niitä ajaa liian lujaa.
koponen
18.03.2008 16:52:52 (muokattu 18.03.2008 16:55:57)
Ja sitten virallista tietoa alkuperäiseen aiheeseen This just in:

6010A:n tuotanto alkaa tällä tietoa kesäkuussa 2008. Verollinen suositushinta: 250,- Euroa/kpl.

5040A:n tuotanto alkaa kesällä 2008. Verollinen suositushinta: 499,- Euroa/kpl

Huomennahan tuota tulisi demopari kuunneltavaksi.
If it says Marshall on the front, you're good to go
koponen
18.03.2008 16:54:16 (muokattu 18.03.2008 16:55:48)
tupla

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
If it says Marshall on the front, you're good to go
efunkelist
21.05.2008 19:04:41 (muokattu 21.05.2008 19:09:17)

Siis mitä, eikö noissa ole muuta tuloa kuin RCA..?
Kummallista. Mutta ei kai sillä signaalin balansoinnilla tosiaan ole väliä kuin vain pitemmissä vedoissa, right? Jos kajarin ja mikserin välissä on noin 1 metri niin ei pitäis vielä vaikuttaa?
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
HTMono
21.05.2008 19:34:36
Viime perjantaina paikallisessa Telekareliassa oli kuuntelussa nuo päivän ajan ja kävin vilkaisemassa ohimennen. Ihan tuttu Genelec-soundi kyllä noistaki lähtee. Voisi harkita kesällä sitten läppärin seuraksi, hyvät liikuteltavat. Tietysti voi jo miettiä niitä 8020A:ta samalla, ei fyysinen kokoero kuitenkaan niin iso ole..
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
ejhfi
03.01.2009 00:28:07

Huom! Olet kirjoittamassa yli 226 päivää vanhaan ketjuun!

Jaajaajaa ....

Ostin tänään studion äänitytilan puolelle 6010A-parin lähinnä heräteostoksena. Pakko myöntää, että yllätyin aika positiivisesti siitä kuinka hienosti näiden kaiuttimien sointi kykeni täyttämään tilan. Referenssinä ravasin tarkkaamon, jossa minulla on ennestään 8040:t, ja äänitystilan väliä ja hetken juostuani totesin investoinnin kelvolliseksi. Ihmeen hyvin Geneleceiltä kuulostivat näinkin pienet purkit.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
MadMatt
03.01.2009 20:47:21 (muokattu 04.01.2009 00:06:09)

Ihmeen hyvin Geneleceiltä kuulostivat näinkin pienet purkit.

Oon tässä vähän pyöritellyt mielessä että hommaisi jotkut 8020:t tietokoneen yleis-kaiuttimiksi mutta ilmeisesti nuo 60kympitkin vois olla paikallaan... Digirackin perässä mulla on 8030A pari. Irtookos noista pikkupurkeista ihan siedettäviä bassojakin? tulisi tosiaan vain ihan yleiskäyttöön (kotioloissa) ja ehkä vähän referensiksikin...
Nothin' but the blues
ejhfi
03.01.2009 23:28:34

Irtookos noista pikkupurkeista ihan siedettäviä bassojakin? tulisi tosiaan vain ihan yleiskäyttöön (kotioloissa) ja ehkä vähän referensiksikin...

Oman parini ripustin seinälle soittotilan puolelle tosiaan siltä varalta, että porukka haluaa kuunnella luurien sijasta myös kauttimista. Speksit lupaa 75Hz alapäihin, mutta alle menee selkeästi. Voisin vähän mittailla huomenna, jos aikaa liikenee, niin tiedän kertoilla hieman enemmän kokemuksia. Mistään matolaatikoista ei kuitenkaan ole todellakaan kyse.
Roberto
04.01.2009 10:26:06

Se 75Hz on -3 tai -2.5 dB, joten kyl sen allekin tulee asioita, mut ei niin lujaa. Ja tietenki mikä tahansa kaiuttimen lähellä oleva tarpeeks jämäkkä pinta boostaa koko alakertaa, maksimissaan 6dB.
ejhfi
04.01.2009 20:27:40 (muokattu 04.01.2009 20:28:10)

Noh juu, tein nopsan mittauksen. 80Hz-70Hz välillä ei ollut havaittavaa pudotusta, mutta siinä 65Hz: kohdilla sitä oli jo havaittavissa muutamia desibelejä, jonka jälkeen pudostusta tuli 40Hz:iin asti noin 35dB:n verran. Muuten koko toistoalue oli sangen tasainen.
Roberto
04.01.2009 20:53:36

Muuten koko toistoalue oli sangen tasainen.

Seinää vasten laitellessa onkin just se hyvä homma, et ns. takaseinän heijastus ja sen tuoma vaihevirhe & monttu vasteessa poistuu. Sit kompensoi vaan nappulasta seinäpinnan tuoman korostuksen alakerrassa, jos haluaa.
Torniojaws
04.01.2009 21:57:12

Muuten koko toistoalue oli sangen tasainen.

Ei enää sitä aiempien Genelecin korkeiden taajuuksien shelfiä?
Vortech | Relativity | Keikkoja tulossa ensi vuoden puolella molemmilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)