Aihe: Rumpujen äänittämisestä
1 2 3
Diablero
05.02.2008 18:52:10 (muokattu 05.02.2008 18:54:30)
Minusta sitä palstatilaa kuluu nimenomaan siihen, että piruillaan takaisin.

Eikö olisi fiksumpaa, että kysymyksiin vain vastattaisiin, jos vastattavaa on (ks. esim. edellinen käyttäjä mhelinin kirjoitus :D) , ja jos kysymys on asiaton/väärässä paikassa, painettaisiin varoitusta?

Lopputuloksena aiheessa olisi selvä kysymys ja siihen selvä vastaus. Näin muutkin voisivat löytää ongelmiinsa ratkaisun lukematta puoltatoista sivua hattuilua. Eikä tarttis ylläpidonkaan käydä moisia litanioita läpi.

Ja vielä jos ihmiset pystyisivät katsomaan asioita vähän muidenkin näkökulmasta (Koskee tietysti kaikkia).

Vai onko tämän palstan tarkoituskin olla joku herrojen klubi? Jos on, niin pääsette ainakin minusta eroon.
Mikael
05.02.2008 20:49:46

Kandee myös muistaa että tää on keskustelu-palsta eikä kysymys/vastaus-palsta. Ei niin etteikö sais kysyä, mut palstan luonteen mukaisesti kysymys saattaa aiheuttaa keskustelua...

Ihan vitun tylsää olis koittaa vaik baarissa "keskustella" silleen et eka toinen kysyy jonkun kysymyksen ja sit toinen vastaa siihen kysymykseen ja sit toinen kysyy kysymyksen ja sit toinen vastaa siihen kysymykseen sit toinen kysyy kysymyksen ja sit toinen vastaa siihen sit toinen kysyy kysymyksen ja sit toinen vastaa siihen sit toinen kysyy kysymyksen ja sit toinen vastaa siihen sit toinen kysyy kysymyksen ja sit toinen vastaa siihen kysymykseen...
Inhimillisyys on hyve.
Arnold6
05.02.2008 23:09:55
Kiitoksia asiallisista vastauksista, joita muutamilta sain, mhelin ainakin. Ehkä todellakin siirryn taas kokeilulinjalle, yritys-erehdys systeemiin kuten tähänkin asti. cubasen oon itekseni opetellu suurin piirtein ja usb-äänityslaitteen säädöt myös. Miksaustaki koettanu opetella. Ehkä muukin hoituu sitten kokeilun kautta. Tään mikserin kans alan nyt painiskella ja kokeilla. Nollalinjalta ku lähtee ni ei oo kaikki ni itestään selvää kuten joillekin. Jatkan sitä rataa, adios gentlemen. Tulin, näin ja poistun...

P.S. Nää pari mun viestiketjua saa vapaasti poistaa roikkumasta täällä, modet tai ketä te olettekaan, eikä muistella pahalla...
Kailis
06.02.2008 01:15:23 (muokattu 06.02.2008 01:15:50)

Kiitoksia asiallisista vastauksista, joita muutamilta sain, mhelin ainakin. Ehkä todellakin siirryn taas kokeilulinjalle, yritys-erehdys systeemiin kuten tähänkin asti. cubasen oon itekseni opetellu suurin piirtein ja usb-äänityslaitteen säädöt myös. Miksaustaki koettanu opetella. Ehkä muukin hoituu sitten kokeilun kautta. Tään mikserin kans alan nyt painiskella ja kokeilla. Nollalinjalta ku lähtee ni ei oo kaikki ni itestään selvää kuten joillekin. Jatkan sitä rataa, adios gentlemen. Tulin, näin ja poistun...

P.S. Nää pari mun viestiketjua saa vapaasti poistaa roikkumasta täällä, modet tai ketä te olettekaan, eikä muistella pahalla...

Ääh, älä näistä välitä. Ei ne omista tätä eikä tuollaisia sääntöjä missään ole. Yrittävät vain päteä. Ihan normaalia (?) uroskäyttäytymistä. Tule takaisin vain jos tulee kysyttävää. Katso vain tarkkaan mihin kysymyksen sijoitat. Joku täällä aina ärähtää.
Jaskanpoika
16.04.2008 16:59:21
Viikonloppuna olis tarkotus äänitellä kaverin hc-punkki bändiä. Raitoja saan sisään kahdeksan kerralla. Rumpusetissä basari, virveli, kolme tomia ja tietysti muutama pelti.

Mikkejä olis seuraavanlaisia ja ajattelin jos ne näin laittais:
-Samsonin C02 pikkukonkkapari (ovarit)
- 4 x Samosonin tomi/virvelimikki (2 pikkutomia)
- 2x Samsonin basarimikki (toinen basariin, toinen isolle tomille)
- TSM MT87 (tila)
- Shure 58 ja 57 (57 virppaan)
- Joku Sennheiser laulumikki

Vai tarviiko hc-punkissa tilasaundia ja laitan vaikka 58 virvelin alamikiksi? Tai Samsonin tomimikkien tilalle Senkku ja 58? Ja onko tila pakko äänittää aina stereona?
hape
16.04.2008 17:49:37

Ja onko tila pakko äänittää aina stereona?

Ei mitään muuta oo pakko ku kuolla :) Mä käytän usein just yhtä isokalvosta tilamikkinä. Sen ku vetää kunnolla lyttyyn ja vähän sinne sekaan niin johan pöhisee.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Jaskanpoika
16.04.2008 22:47:39
Mitäs mielipiteitä mikkivalinnan suhteen teillä on?
theguru_
17.04.2008 07:46:43 (muokattu 17.04.2008 07:47:20)
Mitäs mielipiteitä mikkivalinnan suhteen teillä on?

Jos sulla ei oo rahaa juurikaan käytettävissä niin säästä tai käytä mitä tahansa mitä saat käsiin.
Jos sulla on rahaa niin osta 4x 414, m201siä, C12 x 2 overeiks, ebaysta AT25 x 4, AT 4047, D4, e606, ja pari dpa:ta ei varmaan kuulosta paskalle missävaan.
Ei muutakuin tekemään.
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
theguru_
17.04.2008 07:48:53
Ei mitään muuta oo pakko ku kuolla :) Mä käytän usein just yhtä isokalvosta tilamikkinä. Sen ku vetää kunnolla lyttyyn ja vähän sinne sekaan niin johan pöhisee.

Hmm, mä en oo koskaan kyl mono tilasta tykännyt muutakuin sen centterin suhteen. ja paraller kompurointu hoitaa sen lyttäyspolitiikan.
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
Halsu
17.04.2008 08:40:38

- TSM MT87 (tila)

Toi kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta. Jos saat vaan 8 raitaa kerralla sisään, kokeile kannattaako käyttää mielummin tilamikkiä vai snaren alakalvomikkiä.

Molemmista kun voisi olla iloa...

Isotomiin kannattaa koittaa myös sitä saman sarjan tomimikkiä kuin muihinkin.

Tilamikkinä voisi toimia myös SM58 tai se Senkun laulumikki. Lofi toimii usein hyvin.

Jos saat enemmän kuin 8 raitaa kerralla, laita mainittujen lisäksi ne pari ylimääräistä tomimikkiä ottamaan tilaa stereona. Ylimääräisistä raidoista ei ole isompaa haittaa, ne voi aina mutettaa jos tuntuvat miksausvaiheessa turhilta.

Kokeilemalla se selviää ;-)
CU -- Eki
Danko
17.04.2008 09:01:24

Jos saat vaan 8 raitaa kerralla sisään, kokeile kannattaako käyttää mielummin tilamikkiä vai snaren alakalvomikkiä.

tilan voi aina soitattaa skoben läpi jälkikäteen ja niin myös snaren alapuolen, jälkimmäinen tosin lienee astetta haastavampi.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
Niq
17.04.2008 09:26:39 (muokattu 17.04.2008 09:28:19)

Mä tein vastaavassa tilanteessa siten, että laitoin identtiset mikit etutomeille ja summasin ne yhdelle raidalle. Onnistui ihan jees ja tällä tavoin sain sen yhden raidan nipistettyä virpan alapuoliselle mikitykselle, joka on ihan pirun tärkeä että saa virpasta muutakin kuin "pjoing"-soundia narulle. Ei varmaan hooceessä tartte tehdä mitään laidasta-laitaan tomipannauksia muutenkaan.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Chade Fallstar
17.04.2008 13:08:23
- TSM MT87 (tila)

Ite äänittelin vähän vastaavantyyppistä orkesteria ja mulla oli mikkeinä:

Overit: Shure SM81
Virveli: Shure PG56
Etutomit: Shure PG56 klipsi
Lattiatomi: Shure PG56 klipsi
Basari: Shure PG52
Haitsu: Shure PG81
Tila: Behringer B2 huoneen nurkassa, hain sen verran paikkaa että jonkinlainen balanssi settiin saatiin.

Tuosta PG setistä ei ole pahaa sanottavaa vaikka halpa onkin.
Behringer B2 on aika paska jo ihan huomattavan kohinansa suhteen mut tuossa käytössä sillä ei ollut suurta merkitystä.
Haitsu ja tomimikkejä ei olis tarvinnut välttämättä ollenkaan, tulivat overeista sen verran tasapainossa.

Rummut oli hyvät ja rumpali todella taitava.
God is one of the leading causes of death
Jaskanpoika
17.04.2008 16:54:15
Kiitoksia neuvoista! Onko kukaan muuten koittanut koskaan tehdä virvelistä midiraitaa ja lisätä samplella alakalvon saundi?
mhelin
18.04.2008 10:17:40 (muokattu 18.04.2008 10:19:32)
Kiitoksia neuvoista! Onko kukaan muuten koittanut koskaan tehdä virvelistä midiraitaa ja lisätä samplella alakalvon saundi?

Kyllä tuo varmaan onnistuu jos sämplää sen saman virvelin (ja tsekkaa vaiheet), yleensä on tullut kyllä trigattua koko virvelin saundi kerralla.

Tuo rumpujen äänittäminen on kyllä yleensä melkein pelkkää vuotojen hallintaa jos ei aio käyttää myöhemmin sämplejä. Ensinnäkin olisi hyvä jos kaikki mikit olisivat äänitysvaiheessa oikeilla paikoillaan, ja saundi olisi sellaisenaan niin hyvä että mitään radikaalia eq:ta ei tarvittaisi. Toisekseen olisi hyvä että summatussa mono-signaalissa ei olisi mitään pahoja vaihevirheitä. Basarin mikistäkin esim. tulee läpi virvelin mattoa (jos sitä ei leikkaa EQ/gate-systeemeillä pois, tosin jos virvelin ja basarin isku on samalla nuotilla niin sitä ei leikkaa gatellakaan). Kunhan vain keksii mihin paikkoihin ne mikit laittaa ja saa mikeistä haluamansa kokonaissaundin niin sitten ei pitäisi tarvita kuin vähän (tai paljon riippuen halutusta saundista) kompurointia, pientä hienosäätölä eq:sta, ja se olisi siinä. Jokaisen mikin paikka täytyy tällöin hakea aika harkiten.

Jos pelkkä mikeillä äänittäminen ei onnistu (esim. tilan akustisten olosuhteiden vuoksi) niin sitten pitää tehdä suunnitelmia sille varalle että joutuu triggaamaan osan rummuista (virveli, basari ja tomit ) - esim. tällöin kannattaa valita "hiljainen" (puu-) virveli ja tomit (viritetty matalalle, dempattu tms.) ja sijoittaa lähimikit enemmänkin selkeän signaalin saamista (trigattavaksi) kuin hyvää saundia varten.
Halsu
18.04.2008 16:27:16

Kyllä tuo varmaan onnistuu jos sämplää sen saman virvelin (ja tsekkaa vaiheet), yleensä on tullut kyllä trigattua koko virvelin saundi kerralla.

Mä oon joskus lisännyt semmosta mukamasmattosaundia kopioimalla ylämikin raidan, sitten ajamalla sen gaten, särön ja exciterin läpi - vielä eq:lla kaikki alapäät vek, miksutetaan tosi hiljaa mausteeksi mukaan ja tadaa, lopputulos toimi yllättävän hyvin.

Ensinnäkin olisi hyvä jos kaikki mikit olisivat äänitysvaiheessa oikeilla paikoillaan, ja saundi olisi sellaisenaan niin hyvä että mitään radikaalia eq:ta ei tarvittaisi.

Toki se olisi varmaan optimitilanne... mutta kyllä mä ainakin equtan lähimikkejä surutta tooooosi rankalla kädellä, jos siltä tuntuu. Ja yleensä tuntuu.

Toki silloin tulee equtettua myös sitä vuotosoundia, mutta oon silti aina saanut kokonaisuuden toimimaan itseäni tyydyttävästi. Triggerisoundeja en muistaakseni oo käyttänyt kuin yhdellä demolla joskus viime vuosituhannen puolella...
CU -- Eki
Halsu
18.04.2008 16:30:59

tilan voi aina soitattaa skoben läpi jälkikäteen ja niin myös snaren alapuolen, jälkimmäinen tosin lienee astetta haastavampi.

Ei se soundaa ihan samalta - setin kokonaissaundi on ulospäin aika erilainen kuin lähimikkien poimima. Siinä on jotain semmosta kolaamista ja räyhää joka ei lähimikeillä tartu matkaan.
CU -- Eki
Danko
19.04.2008 03:04:08

Ei se soundaa ihan samalta - setin kokonaissaundi on ulospäin aika erilainen kuin lähimikkien poimima. Siinä on jotain semmosta kolaamista ja räyhää joka ei lähimikeillä tartu matkaan.

jälkikäteen tiloja äänittäessä voi pellit ajaa todellista settibalanssia hiljempaa ja näin saada itse kannuosastolle lisää jykevyyttä. lisäksi ajamalla signaali saturaatioplugareiden ja kompressoreiden läpi saattaa olla mahdollista päästä jopa käyttökelpoisempaan lopputulokseen, mutta nämä on niin taas näitä genrekohtaisia asioita.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
Harr
01.06.2008 11:56:35
Cubase sx:n midirumpueditorilla oon yrittäny tehdä rumpuraitoja, mutta tietääkö kukaan miten siihen saa trioleita sekaan? Iskujahan voi laittaa ainostaan 1/16 kohdalle.
Hipelius
01.06.2008 16:39:22
Cubase sx:n midirumpueditorilla oon yrittäny tehdä rumpuraitoja, mutta tietääkö kukaan miten siihen saa trioleita sekaan? Iskujahan voi laittaa ainostaan 1/16 kohdalle.

Riippuu grid-asetuksista, mihin niitä iskuja voi laittaa. Muuta grid trioleiksi, kun tarvitset niitä.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)