![]() 25.01.2008 09:53:53 | |
---|---|
Semmonen sohva jossa on reilusti alla tilaa. Sit sohvanalus vaan villaa täyteen. ...oliks tää vizi vai tosissaan? onhan täällä olkkarissa erilaisia onttoja asioita, jos niitä täyttelis villalla niin oisko siitä mitn hyötyä? no akustiseen kitaraan en villaa laita mutta ajattelin just sohvanalusta, raheja, työpöydän taustaa... Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D | |
![]() 25.01.2008 10:13:06 | |
...oliks tää vizi vai tosissaan? onhan täällä olkkarissa erilaisia onttoja asioita, jos niitä täyttelis villalla niin oisko siitä mitn hyötyä? no akustiseen kitaraan en villaa laita mutta ajattelin just sohvanalusta, raheja, työpöydän taustaa... Ei ku ihan tosissaan. Pelkkä sohva nurkassa voi vaikutta jo paljon. Äkkiseltään sanosin että tuhti sohva nurkassa vaikuttaa enemmän ku pari tommosta säälittävän kokosta vaahtomuovikötöstystä. Sun varmaan kannattaa laskea ja/tai mittailla ne huoneen ongelmat ja miettiä minkälaisia ratkaisuja niiden parantaminen vaatii. Saat siitä sit vähän käsitystä että kuinka paljon sitä villaa pitää olla että alkaa vaikuttaan jne. Meinaan vaan että summanmutikassa heittelemällä "jotain jonnekin" saattaa pahimmassa tapauksessa vaan korostaa huoneen ongelmia entisestään. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! | |
![]() 25.01.2008 14:52:03 | |
Toisaalta bassot eivät ole sellainen ongelma että kovin järkevästi ja tehokkaasti niitä saisin korjattuakaan joten taidan keskittyä enemmän yleiseen mukavuuteen (hommaan sen sohvan) ja toisaalta sitten keskiäänien ja yläpään vastenmieliseen kaiuntaan... Siihen hommaan nuo vaahtomuovielementit varmaan toimii? Yhdelle seinälle tulee kirjahylly, viereinen on ikkunaa. Matosta en ole vielä niin varma tarvitsenko sellaista hienoa uutta laminaattia peittämään mutta varmaan noita vaahtomuoveja voisi sijoitella kattoon ja paljaille seinille? Pallomikkiä ei valikoimasta löydy ja mittauksia en välittäis siinä mielessä muutenkaan tehdä että se tuntuu turhalta kerrostalokodissa. Riittää että huoneessa on kiva soittaa ja kuunnella musiikkia. Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D | |
![]() 25.01.2008 15:12:34 | |
Toisaalta bassot eivät ole sellainen ongelma että kovin järkevästi ja tehokkaasti niitä saisin korjattuakaan Mutta ne bassot on yleensä se isoin ongelma ja kun niitä korjaa, korjaantuu samalla moni ylemmillä taajuksilla oleva ongelma samalla. joten taidan keskittyä enemmän yleiseen mukavuuteen (hommaan sen sohvan) ja toisaalta sitten keskiäänien ja yläpään vastenmieliseen kaiuntaan... Siihen hommaan nuo vaahtomuovielementit varmaan toimii? Yhdelle seinälle tulee kirjahylly, viereinen on ikkunaa. Joo, niillä kannattaa tappaa nopeimmat heijastukset. Ikkunan eteen kun vetää paksuhkon verhon niin auttaa kummasti. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! | |
![]() 26.01.2008 18:57:52 | |
Ikkunan eteen kun vetää paksuhkon verhon niin auttaa kummasti. Jep tää oli kyllä suunnitteilla. Sohvan tilalle tosin saattaa tulla tällainen hinnan ja mielenkiinnon vuoksi: http://www.finnishdesignshop.com/fa … 158.html?language=fi&country=72 tuolla nyt ei varmasti kummoisia akustisia ominaisuuksia ole :D joten joutuu vielä harkittee jonkin sortin basstrappia jos tuo tulee. Mut joo. Nyt toistaiseksi aion unohtaa akustiikan ja tehdä kodista kodin. Tarkimmat miksutukset teen kuitenkin loppupeleissä luureilla ja kaiuttimilla "sinnepäin" ei tää kuitenkaan mikn studio ole ja onpas karattu hyvin otsikosta myös... Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D | |
![]() 27.01.2008 18:47:43 | |
Virtapiuhat pitää olla ainakin tällaset: http://hifihuone.fi/tuotteet.php?id=424 pitäisköhän studiossa päivittää... räkin virtapiuhat tekis vähän reilut 20.000€ : D ! VAROITUS! Aiheuttaa riippuvuutta.. Hinta 2 metriselle. a) aiheuttaa riippuvuutta korkeintaan siinä mielessä että jos tuollaiseen pistää 3000€ rahaa, voi samantien vetää itsensä narun jatkeeksi ja b) saanko mä halvemmalla kun oon vaan 170cm pitkä? :-) ... http://www.adamantiumstudios.com | |
![]() 27.01.2008 20:36:01 | |
a) aiheuttaa riippuvuutta korkeintaan siinä mielessä että jos tuollaiseen pistää 3000€ rahaa, voi samantien vetää itsensä narun jatkeeksi No mutta, jos on varaa sijoittaa noinkin hienovaraisiin asioihin, jo pelkästään audiopuolella riittänee autuuden aihetta ikuisuuksiin...masennusta lienee ennemminkin vihkiytymättömien puolella. :D | |
![]() 05.02.2008 20:29:02 | |
Tässä nyt kun on taas ollut puhetta akustoinnista ja varsinkin matalienkin taajuuksien vaimennuksesta massiivisen kokoisilla villaelementeillä huoneen nurkissa niin tulipa mieleen seuraavanlainen ehkä hiukan turhanpäiväinen visio. :) Jos huoneen nurkasta löytyy täyskorkea vaatekaappi, niinkuin usein vuokrakerrostaloasuntojen makuuhuoneista löytyy, niin eikös tällaisesta syntyisi helposti aika syvä mutta silti helposti purettava ja huomaamaton vaimennuselementti? Koko hökötyksen saisi piiloon tarvittaessa sulkemalla oven ja villat olisi helppo purkaa valmiin kaapin sisältä pois muuttaessa. Onhan tuo aika propellihattua, mutta vuokrakämpissä usein pysyvämmät rakennelmat ovat mahdoton ratkaisu. Peltikorva puupäässä. | |
![]() 06.02.2008 08:44:32 | |
Kyllähän tuo varmasti auttaisi mataliin taajuuksiin. Tehoa heikentää vaan ne kaapin heijastavat sivuseinät. Onhan "broadband"-elementtejä rakennettu Ikean kirjahyllyistäkin :) | |
![]() 06.02.2008 09:08:20 (muokattu 06.02.2008 09:11:15) | |
Vuokrakämppään voisi rakentaa bassovaimentimet nurkkiin n. 80 korkeista esim. lastulevystä rakennettuista moduleista jotka täytetään villalla. Niiden eteen laitetaan kangas ja sen päälle vielä sopivin välein (n. 1 cm) vaakasuoraan kiinnitettyjä puulistoja (pyöreähkö profiili etenpäin parempi kuin suora) viimeistelemään ulkonäkö. Koko n. 60x60x90 (sisämitat, villalevy normaalisti 120x60 josta saadaan leikattua neljä kolmionmuotoista palaa) + levyn vahvuus ylhäältä päin katsottuna, korkeus n. 80 cm jolloin kolme modulia riittää melkein kattoon asti. Alimman modulin alle on laitettava jotain koroketta (kakkosnelosta tms.) sen verran että saadaan se lattialistan yläpuolelle seinään kiinni. Ongelma käytännössä on vaan se että huoneissa ei ole aina tuollaista tilaa joka nurkassa vapaana, tai siellä on pistorasioita tms. tiellä. | |
![]() 06.02.2008 09:23:58 | |
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: tilasin wigfoam60-x10-setin. Tulee lähinnä yläpäätä/ylämiddleä tappamaan. Alapään vaimennus tehdään sitten ihan villalla. | |
![]() 06.02.2008 10:05:44 | |
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: tilasin wigfoam60-x10-setin. Tulee lähinnä yläpäätä/ylämiddleä tappamaan. Alapään vaimennus tehdään sitten ihan villalla. tarkoitus ois itelläkin jossain vaiheessa sellaset tilata. kun oot omas saanu niin kerrohan miten asentelit ja miten toimii käytännössä? kuvatkin ois kivoja :) basstrappien sijoittelusta vielä: kuinka välttämätöntä niiden on olla nurkissa? mietin että jos rakentaisin vähän itse mööpeleitä tänne (pöytä, sohva yms) joista tekisin silleesti umpinaisia että sisältä täyttäisin villalla? Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D | |
![]() 06.02.2008 12:22:20 | |
Tässä nyt kun on taas ollut puhetta akustoinnista ja varsinkin matalienkin taajuuksien vaimennuksesta massiivisen kokoisilla villaelementeillä huoneen nurkissa niin tulipa mieleen seuraavanlainen ehkä hiukan turhanpäiväinen visio. :) Jos huoneen nurkasta löytyy täyskorkea vaatekaappi, niinkuin usein vuokrakerrostaloasuntojen makuuhuoneista löytyy, niin eikös tällaisesta syntyisi helposti aika syvä mutta silti helposti purettava ja huomaamaton vaimennuselementti? Koko hökötyksen saisi piiloon tarvittaessa sulkemalla oven ja villat olisi helppo purkaa valmiin kaapin sisältä pois muuttaessa. Onhan tuo aika propellihattua, mutta vuokrakämpissä usein pysyvämmät rakennelmat ovat mahdoton ratkaisu. Muuten munsta hyvä idea, mutta... tää nyt on vaan mun teoriapohdiskelua enkä siis oikeesti tiedä, mutta eikö bassot vaimene parhaiten villalla jonka paksuus on neljänneksen vaimennettavan taajuuden aallonpituudesta, minkä vuoksi kulmaan sijoitetut kolmionmuotoiset vaimentimet toimivat parhaiten, koska vaimennuksen paksuus kasvaa kun reunasta lähestytään kulmaa. Toi villalla täytetty vaatekaappi toimisi siis yhdellä tai kahdella taajudella mun käsittääkseni. | |
![]() 06.02.2008 12:26:36 | |
Tuohon asennukseen kaipaisin itsekin jotain ideoita. Liimaaminen on viimeinen vaihtoehto. Seinä on tiiltä/betonia. Ehkä joku koko seinän levyinen lista ja siihen kiinni nauloilla? Saisi samalla vähän irti seinistä niitä levyjä. | |
![]() 06.02.2008 12:30:35 | |
Näitä "vaahtomuovi"akustiikkalevyjä/trappeja on nyt muutama vuosi joissain musiikkialan (esim SOS, FM) esitelty kotistudionparantamisprojekteissa. Minulle on jäänyt hämäräksi, että kuinka tehokkaita ne ovat, mutta toisaalta jonku Sound On Soundinkin niitä käyttäessä luulisi ettei kyse ole aivan peestä. Tuppaavat olemaan aika hintavia kuitenkin - varsinkaan kun mitään speksejä taajuusalueista ja vaimentamistehoista löydy (so. esim dB käppyrä toistoalueen läpi). Tuohon pitäisi jonkun insinöörin tarttua ja mitata - oisikohan esim. Riffillä resursseja sellaisia mittauksia teettää?? Hifistit eivät näitä niinkään kait käytä - vaikuttavat tosiaan kotistudioiden poppakonsteilta - mutta jos toimivat niin mikäs olisi parempaa. | |
![]() 06.02.2008 12:45:18 | |
Näitä "vaahtomuovi"akustiikkalevyjä/trappeja on nyt muutama vuosi joissain musiikkialan (esim SOS, FM) esitelty kotistudionparantamisprojekteissa. Minulle on jäänyt hämäräksi, että kuinka tehokkaita ne ovat, mutta toisaalta jonku Sound On Soundinkin niitä käyttäessä luulisi ettei kyse ole aivan peestä. Noita periaatteessa aika lailla samannäköisiä levyjä on monelaisia ja monen painoisia. Jotkut niistä ovat lähinnä kosmeettisia muualla kuin kaikkein korkeimmilla taajuuksilla, toisista taas on ihan oikeasti apua. Näistä mulla on positiivista kokemusta ihan työn puolesta: http://www.primacoustic.com/ "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.02.2008 15:37:37 | |
oisikohan esim. Riffillä resursseja sellaisia mittauksia teettää? taitaa olla parempi kääntyä tekniikan maailman puoleen... Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D | |
![]() 06.02.2008 17:58:44 | |
Näistä mulla on positiivista kokemusta ihan työn puolesta: http://www.primacoustic.com/ kotimaiseen versioon verrattuna nämä on jo vakuuttavamman oloiset kun löytyy Engineering Data Sheetistä speksit - esim.: http://www.primacoustic.com/MaxTrap-EDS.pdf pitää vaan joskus ehtiä kaivamaan mitä NRC-arvot tarkoittaa/miten käytetään/lasketaan käytännössä vaimennuksia-vaimenninmääriä (jep jep - olisihan tosiaan mielenkiintoista kun eri valmistajien akustiikkalevyt testattaisiin mittauksin - mukaan pitäisi saada verrokiksi muna-/hedelmäkenno :-) | |
![]() 06.02.2008 19:09:31 (muokattu 06.02.2008 19:10:42) | |
oisikohan esim. Riffillä resursseja sellaisia mittauksia teettää? - taitaa olla parempi kääntyä tekniikan maailman puoleen... Juu ei taida tuossa yllämainitussa julkaisussa olla ikinä ollut mittausdataa yhtään mistään. Voisin kyllä kuvitella kuvaajan, jossa vasemmalla "hintaansa nähden vallan mainio" ja oikealla "luokassaan täysin kelvollinen". | |
![]() 06.02.2008 19:24:49 | |
Voisin kyllä kuvitella kuvaajan, jossa vasemmalla "hintaansa nähden vallan mainio" ja oikealla "luokassaan täysin kelvollinen". naurahtaisin, ellei tämä olisi surullista mutta totta. lopetin lehden tilauksen ja huomasin ettei ole ollut ikävä. olihan riffi "varsin mainio" lehti, heh... mutta ei kyllä hintansa väärti. Jodan kielioppikurssin suorittanut olen. Hyvä virhe! :D | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)