Aihe: Kuulokkeet studioon.
1 2 3 4 5 6 7
AnttiR
27.01.2008 12:02:53
Itse istuin kerran Kruunuradiossa testaamassa luureja varmaan pari tuntia ja matkaan lähti lopulta Grado Labs SR325 luurit. Hinta tais olla just about 300€. Siis miksauskäyttöön studioon. Rakenne on avoin, joten äänityshuoneen puolelle ei sovellu. AKG K-701:t oli kans tosi hyvät.

-a-
Halsu
27.01.2008 20:18:12

Mulla on Beyerdynamicin DT880:t. Teen lähes kaikki lopulliset miksut niillä.

Moniin muihin luureihin verrattuna noi on aika kirkkaat. Bassoa ei ole kovin runsaasti, mutta se on soundiltaan neutraalia ja ulottuu melko alas.

Meikäläisen tapauksessa noi on mainiot, mulla kun on ollut taipumusta tehdä vähän ylikirkkaita miksauksia (voi johtua aiemman monitoroinnin tumppuisuudesta, tai sitten kuulovaurioista...).

Näillä monitoroidessa tuntuu tulevan neutraalimpaa jälkeä kuin ennen. Olen ollut tyytyväinen.
CU -- Eki
Kailis
28.01.2008 01:54:45

Itse istuin kerran Kruunuradiossa testaamassa luureja varmaan pari tuntia ja matkaan lähti lopulta Grado Labs SR325 luurit. Hinta tais olla just about 300€. Siis miksauskäyttöön studioon. Rakenne on avoin, joten äänityshuoneen puolelle ei sovellu. AKG K-701:t oli kans tosi hyvät.

-a-

Itse pidän Gradon vittumaisentarkasta äänikuvasta. Jotkut voivat pitää ylikireänä, minä analyyttisenä. Hyvä valinta.
Kitarasankari
28.01.2008 18:03:29
Aika iso budjetti kyllä sulla... Jos haluat tosissaan satsata soundiin, niin tuosta:
http://www.thomann.de/fi/akg_k701.htm
Noi vaatii kyllä jo asiallisen kuulokevahvarin toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Avoin rakenne ei taida myöskään olla tarkoitukseen sopiva.

jees, valmis olen panostamaan kun pitäis oikeesti saada hyvät ja tarkat luurit kun kotiin ei kuitenkaan pysty rakentamaan kovinkaan helposti studiotason kuuntelua muuten ja kun studiossa tekee hommia niin ois sitten sellaiset kuulokkeet joista tietää miltä mikäkin kuullostaa.
Vain munalla poskille läpyttely pyyhkii pois jazz-hölynpölyn...
Ziggy Bubba
28.01.2008 18:51:02

Mulle on nuo K701:t tulossa todennäköisesti tällä viikolla, voin heittää pikku testiä kunhan saapuvat. Eteenkin kiinnostaa mitä eroa soundissa on vahvarin kanssa ja ilman... Jos tosi-hifistelijöitä on uskominen, eron pitäisi olla merkittävä. Pitääpä myös testata miten tuon Emun äänikorttini kuulokevahvari jaksaa noille antaa potkua.

Eli palataas viimeistään loppuviikosta asiaan..
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Kitarasankari
28.01.2008 19:41:09
Mulle on nuo K701:t tulossa todennäköisesti tällä viikolla, voin heittää pikku testiä kunhan saapuvat. Eteenkin kiinnostaa mitä eroa soundissa on vahvarin kanssa ja ilman... Jos tosi-hifistelijöitä on uskominen, eron pitäisi olla merkittävä. Pitääpä myös testata miten tuon Emun äänikorttini kuulokevahvari jaksaa noille antaa potkua.

Eli palataas viimeistään loppuviikosta asiaan..

mut eikös nuo luurit oo enemmän suunniteltu musiikin kuunteluun eikä "tarkkailuun"?
Ziggy Bubba
28.01.2008 19:47:30 (muokattu 28.01.2008 20:10:51)

mut eikös nuo luurit oo enemmän suunniteltu musiikin kuunteluun eikä "tarkkailuun"?

Juu, ovathan nuo. Noissa on silti varsin tasapainoinen ja tarkka soundi joka sopii mainiosti myös tarkkailuhommiin. Ite meinasin ainakin masterointihommia noilla hoitaa, musan diggailun lisäksi. Useasti nuo valmistajien ilmoittamat käyttötarkoitukset ovat olleet lähinnä lähtökohtanana. Esim. DT770, joka studiohommiin on erityisesti suunnattu alun perin, on todella suosittu peli- ja leffaluuri...
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Aki
29.01.2008 10:20:53

Beyereitä aiemmin testanneena pelästyin kun ne olivat hurjan nirsoja käytetylle vahvarille. Sennheiser HD280 oli paljon tasapainoisempi eri tilanteissa. En siis päässyt tekemään kunnon vertailua laatuvaffareiden kanssa, koska ajattelin että joskus haluaa luurit kytkeä vaikka mp3-soittimeen. Ny kyllä kiinnostais testata DT770:aa omiin HD280:siin.

Sennheiser HD280 ovat kyllä erinomaiset luurit, hintaakin vain n 110€.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Ziggy Bubba
29.01.2008 10:41:40

Suljetuista kuulokkeista Senkun HD-25:t toimivat pitkälti ilman vahvistusta tilanteessa kuin tilanteessa, suoraan esim. iPodista irtoaa laatusoundia. Mun mielestä noiden mukavuus ei vaan ole ihan täyskokoisten luurien tasolla. DT770:lla meinaa taas mp3-soittimesta loppua puhti, tai ainakin saa lykätä isolle :)
Kitarasankari
30.01.2008 14:20:52
tänään sain ultrasonen pro 2500:t testiin ja vaikuttaa kyllä todella hyvältä jos vertaa vaikka akg:n 271-kuulokkeisiin. Hyvät, tasaiset ja äärimmäisen tarkat on..
Nitrodelay
31.01.2008 10:29:21 (muokattu 31.01.2008 10:30:36)

Senkun HD600:kin kuulostivat aluksi ultimaalihyviltä, kun vertasi 271:iin. No, pikkuhiljaa huomasi, että ne itseasiassa parantelevat saundia tekemällä siitä jotenkin huokoisemman/ilmavamman ja tuntuivat ohittavan piikit ja taajuussumput, jotka esim. noissa AKG 271:sissä käyvät korviin. Olennainen pointti, jos tekee paljon luurit päässä.
...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267
Kailis
31.01.2008 14:03:00

"tuntuivat ohittavan piikit ja taajuussumput"
eno hyvä meitä kutsuu, punainen planeetta.
Nitrodelay
31.01.2008 15:21:12

Hah, olipas epäkorrektit termit, mutta noin niinku Remu-kielellä ;)
...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267
hannu666
31.01.2008 17:50:15
Mä oon tehnyt niin studiossa kun keikallakin Beyerdynamic DT250:llä ja en vaihda koskaan pois, todella miellyttävät pitää päässä pitkiäkin aikoja ja saundi on hyvin neutraali ja miellyttävä, on saatavana kahtena eri ohmisena, itelläni on muistaakseni 80 ohmisia. Suosittelen vilpittömmästi.
Ziggy Bubba
31.01.2008 23:00:21 (muokattu 31.01.2008 23:19:43)

Nyt ovat ensitestit AKG K701:llä takana. Luurit tekevät hyvin pitkälti sen mitä firma lupaa: todella tarkkaa ja tasapainoista soundia loistokkaalla tilan tunnulla. Eittämättä parasta soundia mitä olen kuulokkeista kuullut. Testit tehty tosiaan suht pätevän kuulokevahvarin kanssa, veikkaan etteivät nämä ihan samalle tasolle suoraan lähteestä yllä. AKG:lläkin kuulemma kehottavat näitä "ajamaan sisään" semmoset 300 tuntia (!) jotta luurit kunnolla avautuvat... Saas kattoa onko tuossa toimenpiteessä kyse sittenkin puhtaasta psykoakustiikasta :)

Vaikka näitä hifi-luureina kaupataan, niin en näe mitään syytä mikseivät nämä olisi myös erinomaiset kuulokkeet studiohommiin.
juki
10.07.2009 19:16:44
Niinpä niin..

..olisi tarvetta luureille ensisijaisesti duuniin konttoriympäristöön, toissijaisesti muuallekin. Virman tarjoamanat Sonyt ei sovi - korva(lehde)t kestää max 1h putkeen ja aika bassovoittoiset..ei niistä sen enempää.

Vaatimukset:
-Saisi eristää kohtuullisesti - sisään ja ulos - eli suljetut
-Alle 200 E
-tasapainonen vaste
-mukavat päässä

Olisiko suosituksia tai vertailutietoja seuraavista malleista:
-AKG K-271
-Beyer DT-250
-Senkku HD25-SP II
-Senkku HD25-1 II
-Senkku HD280 PRO

Lisätään sen verran vielä että himasta löytyy Senkun HD600:t = jees jees. Ja kokemusta on myös parista eri AKG240:stä = ei kts.
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
axelsson
10.07.2009 19:45:46
juki: Niinpä niin..

..olisi tarvetta luureille ensisijaisesti duuniin konttoriympäristöön, toissijaisesti muuallekin. Virman tarjoamanat Sonyt ei sovi - korva(lehde)t kestää max 1h putkeen ja aika bassovoittoiset..ei niistä sen enempää.

Vaatimukset:
-Alle 200 E
-tasapainonen vaste
-mukavat päässä

Olisiko suosituksia tai vertailutietoja seuraavista malleista:
-AKG K-271
-Beyer DT-250
-Senkku HD25-SP II
-Senkku HD25-1 II
-Senkku HD280 PRO

Lisätään sen verran vielä että himasta löytyy Senkun HD600:t = jees jees. Ja kokemusta on myös parista eri AKG240:stä = ei kts.

hd25:n kanssa on hd600:n jälkeen välittömästi kuin kotonaan. K271 (mkII) etu on isokuppisena pienempi puristus korvalehteen. Molemmissa on riittävän hyvä eristys ja soundi.
Ziggy Bubba
10.07.2009 20:00:06

Tässä kokemuksia omista suljetuista luureista:

Senkun HD25:t istuvat sitten koko ajan korvanlehtien päällä, eli jos et tuosta ominaisuudesta tykkää, niin en noita suosittele. Soundi noissa on todella napakka ja suht tarkka, mutta ns. soundstagea (tai tilantuntua) ei noista irtoa juurikaan. Nämä toimivat hyvin oikeastaan kaikista äänilähteistä. Eristävyydeltään nämä ovat kylläkin ensiluokkaiset - mukavasti vaimentaa esim. bussissa renkaiden jylinän iPodin perässä.

Beyerin DT770 on varsin mukava luuri isojen kuppien ja tekosamettisten tyynyjen ansiosta. Eristävyys on hyvää keskitasoa täyskokoisten suljettujen luurien joukossa. Bassoa näissä on hiukan joitain muita suljettuja luureja enemmän, mutta ei mitenkään älyttömästi - tuota mun mielestä vähän liikaakin aina korostetaan. Keskialue on näissä hyvin kevyesti "aliedustettuna"... Tilantuntu ja soinnin erottelu on suljetuksi varsin hyvää. Näitä kelpaa soundin ja mukavuuden puolesta kuunnella pitkiäkin pätkiä helposti.

Oma ykkösvaihtoehto on selkeästi Denon D2000, mutta näiden hinta menee hilppasen tuon 200e yli (omat tilasin Japanista). Mukavuus on näissä jotakuinkin paras mitä olen täyskokoisia luureja testaillut, mutta samalla eristävyys on hiukan heikompi kuin aiemmin mainituissa kuulokkeissa. Soundstage on lähes parhaiden avoimien luurien tasolla, eikä erottelevuudestakaan löydy moitteen sijaa. Basso on näissäkin kevyesti korostunut. Nämä toimivat omassa käytössä hienosti musassa kuin musassa - ehkä parhaat "yleisluurit" mitä ole testannut.
The Crookmachine Project
keskiorv
10.07.2009 21:54:10
juki:

Vaatimukset:
-Alle 200 E
-tasapainonen vaste
-mukavat päässä

= Audio Technica ATH-M50. Todella hyvät läpät.
juki
10.07.2009 22:08:19 (muokattu 10.07.2009 22:14:42)
Hyvää infoa yllä..

AKG271 mkII taitaa tippua listalta - sen ulkoinen design näyttää aika yhtenevältä 240:n kanssa, joiden mukavuusominaisuuksia ei niin kaipaa.

hd25:n kanssa on hd600:n jälkeen välittömästi kuin kotonaan.
Tää onkin käyny mielessä josko soinnissa olis yhtenevää suuntaa - hyvä tietää. Tänään yritti käydä koekuuntelemassa näitä rinnakkain, mutta HD25:t oli paikasta hukassa ja akustoremppa päällä..

Senkun HD25:t istuvat sitten koko ajan korvanlehtien päällä...
Mutulla en usko että tää on sinällään kynnyskysymys. Ratkasevaa taitaa olla minkä verran luurit samalla puristaa. Kalliimmat HD25:t näyttää olevan valmistajan numeroiden mukaan kärjessä tässä, siromman koon ja pienemmän painon etuja vissiin.. Ehkä samalla menee toi SP optio pois..

Noista HD280 PRO malleistaa saa käsityksen erityisen eristävinä, ja tiukemmin istuvina, malleina niiden Beyerin DT770M (tms) mallien tapaan. Ehkä joku voi varmistaa? Mut jos niin ehkei nekään..

Beyerin DT770 on ...
Nää vois ehkä olla kans..tosin kokonaan korvan ympärille tulevista hiukan ovaalimman muotoset on olleet yleensä itelle pareet..hmm..DT250 näyttää olevan..

Oma ykkösvaihtoehto on selkeästi Denon D2000, mutta näiden hinta...
..näyttää tosiaan täälläpäin lähentelevän 300, ehkä jää hyvyydestään huolimatta kun ei kuitenkaan mitään ykkösluureja oo haussa..

Joo-o..

..kolmen kärki taitaa kaventua nyt näihin:
-Senkku HD25-1 II
-Beyer DT-250
-Beyer DT-770

..suht korreloivat eristyslukemat - siellä 16-18dB tietämissä.
..kaikki matalaimpedanssisia (tietokoneen oma ulostulo riittäisi ajamaan?)
..hintaluokat about samat.
..ja kiva myös huomata, että kaikissa tulee mukana samettiset korvapädit.
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)