Aihe: Oman äänityksen taltiointi/llaulu
1 2 3 4 5
Tietysti Pauligin
28.10.2007 10:31:38
Suositelkaa edullista USB (niinkö se on ?) äänikorttia, jossa mikki sisääntulo XLR? Kirjoittajan tarpeet pari, kolme raitaa päällekkäin ja sitten tietysti efektejä ja mitä vielä.

Et kai äänittele raitoja samaan aikaan, että yksikin kanava riittäisi?
Oli miten oli, Alesis IO|2 voin suositella. Kaksikanavainen, sillä onnistuu jo kahden raidan yhtäaikainenkin äänitys tarvittaessa, hintaa 139e thomannilla. Ominaisuuksinsa nähden mainio peli.

Halvemmallakin saa jotain mutta tuolla et varmaankaan mene metsään. Usb:n kautta toimii, virtansakin ottaa sieltä. Mukana tulee Cubase LE mutta Audacity riittänee tarpeisiisi mainiosti, ja on ainakin helppokäyttöinen.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
anapena
28.10.2007 13:26:38
Onkelmana siis edellä mainitsemani lauluäänen surkea toisto verrattuna Cd-taustoihin, jotka linjalta.
Osa ongelmaa ollee myös laulun jatkoprosessointi ääniohjelmassa, elikkä pitäs varmaan hiukkasen käyttää EQta, kompressoria ja kaikua. Toki asiallinen mikrofoni ja etuaste auttavat asiassa, herkän kondensaattorimikin mukana tulee helposti ongelmia äänitystilan karun akustiikan ja riittävän hiljaisuuden kanssa(tietokoneen hurina). Suuntakuvion olisi hyvä olla mallia tiukan kapea superhertta/kardioidi. Esimerkiksi AKG C1000(lisähylsyllä), Röde S1 tai NT3 tai joku vastaava.
Kalmo
30.10.2007 10:38:51
Niin se nälkä kasvaa syödessä! Ensin halusit vain äänittää, ja nyt kiusaavat jo soundit :o)
Jos haluat kotiäänityksiin hyviä soundeja, se vaatii taas pykälää enemmän opettelua, efektejä (ks. edellinen vastaus), ja parempaa mikkiä jne.
Siitä se lähtee, lykkyä pyttyyn!
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Sehany
31.10.2007 12:50:57
Tää esivahvistin-asia pitänee jättää hetkeksi sulateltavaksi. Investointi on jo sen verran suurempi. Olisi hyvä lukea jostain yleistä Phantomien toiminnasta. Yritin hakea jotain testiä, mutta vikkelällä selaamisella en ainakaan heti löytänyt!

Tällä väiln voisin keskittyä halvempaan investointiin, eli polttavaan CD/DVD - RW ulkoisen aseman ostoon.

www.multitronic.fi - edullinen alan kauppa - on tossa aivan mun vieressä. Mukavaa asioida paikan päällä. Kävin sieltä kyselemässä ja 50 €:lla sai jo RW:n. Tietääkö joku esim. näistä:

LG DVDRW 18X BLACK RET. EXL.LS € 55,40

LG DVDRW 20XBLACK RET EXT € 48,50

Olisi kiva saada laulu kuljetettua CD:llä, niin voitasiin ohjaajani kanssa analysoida Äänen käyttöä, puhtautta, jne. kaiku löytyi Audacitystä, mutta se kaikuikin sitten ainakin sen 5 kestaa - kuulostihan se jännältä :) mutta ei oikeen vastannut tarkoitusta. Mikä on normaalin laulukaiun toisto?

Äänikorttejakin oli listattu Multitronicilla. En vain tiedä oliko siinä ulkoista äänikorttia - hintaa katsoessa voisi ollakin. Mukava tyttö ei ainakaan heti löytänyt.

Lexikon alpha studio oli nettikaupassa 135 € ja Alesis iO/2 130 €.

Tulipahan tätä asiaa tällä kertaa .. Niin, kasvaahan se, nälkä syödessä :-)
"When there is love and inspiration, I don't think you can go wrong." Long Live Ella!
Sehany
31.10.2007 13:37:35
Löytyihän tuolta "tietokoneet ja musaohjelmat" osiosta haulla kymmenenkin viestiketjua. Sain sellaisen vaikutelman, että monet kysyjistä hakevat äänikorttia bändi-kokoonpanolle - tarpeenaan usean eri soittimen ja laulun yhdistelmä.laulu

Lienee noita laulu - taustat CD:ltä tarpeitani - vastaavia (2-3 raitaa) olevia äänikortteja mikkiesivahvistimin kuitenkin vähemmän.
"When there is love and inspiration, I don't think you can go wrong." Long Live Ella!
Halsu
01.11.2007 23:32:51

Lienee noita laulu - taustat CD:ltä tarpeitani - vastaavia (2-3 raitaa) olevia äänikortteja mikkiesivahvistimin kuitenkin vähemmän.

On niitä, tässä muutamankymmentä aluksi ;-)

http://www.thomann.de/fi/search_dir … facet&sw=usb+phantom&oa=pra

Kysyit kaiun kaiun käytöstä - siihen ei ole mitään yhtä oikeaa vastausta. Se mikä kuulostaa hyvälle, on hyvä.
CU -- Eki
anapena
02.11.2007 11:11:46
Tuossa laulun prosessoinnissa voisi lähteä liikkeelle siitä, että EQlla siivoaa turhat ala-ja yläpäästä pois, tarvittaessa korostaa ja vaimentaa paria aluetta siinä välimaastossa...
Kompressorilla tasoittelee hieman voimakkuusvaihteluita. Kaikua jonkin verran loppumausteeksi, ei laulukaiussa välttämättä ole niitä "toistoja" ollenkaan...
Yhtä kaikki, aluksi kannattaa kokeilla valmiita asetuksia, presetejä, ja sitten hieman ruuvailla niitä, jos ei heti miellytä.
Ehkäpä yleissäännöksi alussa sopii, että mieluummin vähän kuin paljon. Jos kaikissa mittareissa palaa kaikki valot ja hanat ovat kaakossa, niin lopputulos ei välttämättä hivele korvaa...
Eilen hyvältä kuulostanut soundi ei välttämättä tänään ole ollenkaan kelvollinen.
Kyllä se siitä, vähitellen.
Tietysti Pauligin
02.11.2007 11:13:23 (muokattu 02.11.2007 11:16:14)

Onhan noita vaikka kuinka paljon tarjolla, kuten yllä mainittiin.

Ilmeisesti kuitenkin äänittelet vain laulua, niin yksi kanava riittää. Enemmän kanavia tarvitset vain jos äänität useampia äänilähteitä yhtaikaa, esim. kitara ja laulu.
2-kanavaisella voit joko äänittää samanaikaisesti yhtä stereoraitaa (esim. akustinen kitara konkkaparilla mikitettynä) tai kahta monoraitaa.

Raitoja voit ynnäillä niin paljon kuin äänityssofta antaa myöten.

E: sitä kaikua voi säätää sieltä audacitystä, toistokertoja ja kestoa.
Sehany
02.11.2007 13:16:16
Tietysti Pauligin.. kysyit siitä raita-äänityksestä. Enköhän mie äänittäisi ne kaksi raitaa (laulu ja tausta CD:ltä - on muuten olemassa tosi käteviä CD-taustaisia moniviestimiä, esm kirjastosta) erikseen. Miksen ne täytyy sitten vaan miksata? samaan vauhtiin. Ja toi kakskanavainen kuulostain mun tarpeisiin nähden riittävältä, lisäksi se mahdollistaisi pientä yritystä yhteisäänitykseen.. Kiva - eihän kukaan halua jäädä laakereilleen lepäämään 

Anapena - joo tuo jatkoprosessointi ääniohjelmassa, tietty. Mut sori, mikä on EQ? Kompressori on jotain puristamista - olisko äänen saattamista säröttömään marginaaliin? Suuntakuvio ilmeisesti riippuu mikistä - tällä mun halpisversiolla suuntakuvio on sydämen muotoinen. Lisähylsy ??

Halsu . Todella, näkyy löytyvän! Tämän laitapaljouden keskellä mie en voi muuta kuin luottaa teihin ammattilaisiin. Ja toisina kriteereinä on tietty hinta ja käytön helppous. Elippä nuo kaksi "Lexicon Alpha Studio" ja "Alesis Io|2 ovat harkinnassa. Muuten sieltä Thormannilta tilattaessa.. nehän ottaa 20 ekua lähetyskuluina toisaalta ei tossa mun lähikaupassa, Multitronicilla, ollut näitä äänikorteja - lienee siis välttämätöntä hankkia ne nettikaupasta?

Kurkkaisko joku siihen Multitronicin linkkiin kuitenkin vielä, että olisko siellä niitä esiasteita/phantomeita/interfaceja.. luoja tätä käsitteiden viidakkoa..

..aurinko silti paistaa..
Tietysti Pauligin
02.11.2007 15:35:12 (muokattu 02.11.2007 16:10:08)
Tietysti Pauligin.. kysyit siitä raita-äänityksestä. Enköhän mie äänittäisi ne kaksi raitaa (laulu ja tausta CD:ltä

No eipä sitä taustaa ole oikein järkeä noin äänittää. Tuohon et tarvitse myöskään kahta kanavaa. Kopioi ne taustat sieltä cd:ltä koneelle ja sitä kautta äänityssoftaan omaksi raidakseen. Sitten se taustaraita soimaan uudelle raidalle laulua äänittäessä.

EQ = ekvalisaattori, taajuskorjain. Käytetään korostamaan tai leikkaamaan haluttuja taajuuksia. Kompressointi on tavallaan puristamista juu, lytätään piikkejä äänessä. Tarkoituksena saada tasaisempi paketti, liiallinen käyttö taas lyttää kappaleen yhdeksi paksuksi mössöksi. Phantom-virta tarkoittaa vaan sitä että mikkietunen tuuttaa kondensaattorimikeille virtaa, dynaamiset eivät tarvitse. Esim. hankkimasi Shure on dynaaminen mikki. Alesiksesta ja Lexiconista phantom-syöttö löytyy.
Jaakkoopuukkoo
02.11.2007 17:21:53

Muuten sieltä Thormannilta tilattaessa.. nehän ottaa 20 ekua lähetyskuluina

Tompan hinnat on usein niin kilpailukykyiset, että se 20 euroa ei siinä (useimmiten) paljoa paina. Valikoima on myös laajempi kuin monialla muualla. Voihan sitä tietenkin aina kysyä naapurikaupan mahdollisuutta tilata sitä tai tätä, mutta hinta on monasti useita kymmeniä euroja T-kaupan hintoja korkeampi.

Itse olen toisaalta sitä mieltä, että kotomaisia liikkeitä ja palvelua on hyvä tukea, mutta aina siihen ei ole varaa.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Halsu
02.11.2007 18:23:24 (muokattu 02.11.2007 18:30:50)

Mut sori, mikä on EQ? Kompressori on jotain puristamista

Voisin koittaa taas kansanomaistaa ;-)

EQ eli ekvalisaattori on äänensävynsäädin. Kotistereoista löytyy yleensä dikantti- ja bassonappulat: kyseessä on simppeli EQ. Äänityssoftan EQ on yleensä monipuolisempi - voit valita tarkasti mitä taajuutta korostaa tai vaimentaa (bassoa, keskiääniä, diskanttia tai jotain niiden välistä). Useimmiten voi tehdä useampia päällekkäisiä korjauksia - esim. vaimentaa bassoja, korostaa keskiääniä hieman ja diskantteja paljon. Tai päinvatsoin.

Kompressori on puristin, joka tasoittaa äänenvoimakkuuden vaihteluja - automaattinen volyymisäädin siis, ja pirskatin nopea sellainen. Sopivasti säätämällä saadaan vaikkapa laulutulkinnan herkät hetket kuuluville ilman että voimakkaammat kohdat menevät ns. muroille eli särölle. Kaikkea nykymusiikkia (klassista lukuunottamatta) kompressoidaan aika raskaalla kädellä.

Hifistelijät yhdistävät nuo kaksi työkalua - voidaan esimerkiksi kompressoida vain diskantteja, jolloin lauluun saadaan mukavaa kihinää ilman että ässät sihahtavat korvaan (kompressori vaimentaa ässiä enemmän kuin muita kohtia, jolloin voidan vääntää hanikasta lisää diskanttia).

**

Se CD kannattaa tosiaan ns. ripata tiedostoksi äänityssoftaan, näin pääsee parhaaseen laatuun. Tämä onnistuu mm. windows media playerilla, jos sinulla ei ole muuta sopivaa ohjelmaa tuohon.
CU -- Eki
samantien
02.11.2007 20:17:01
Kaikella kunnioituksella, olen nyt lukenut niitä sivuja ja jotain jää, osa menee ohi ja niin paljosta tulee pää kipeäksi.

Suositelkaa edullista USB (niinkö se on ?) äänikorttia, jossa mikki sisääntulo XLR? Kirjoittajan tarpeet pari, kolme raitaa päällekkäin ja sitten tietysti efektejä ja mitä vielä.

Onkelmana siis edellä mainitsemani lauluäänen surkea toisto verrattuna Cd-taustoihin, jotka linjalta.

tai jotain sinnepäin.

ps. selvisin sentään latenssiongelmista joten kuten.. :)

pps. tää vaatii todella opiskelua, et pääsee kiinni kaikkiin käsitteisiin. Ei silti, voittaa huonon tv-illan, puhumattakaan huonosta parisuhde-illasta ;)

huonot parisuhde-illat on just parasta.

uskon, että lauluraitas alkaa kuulumaan paremmin pienen, tai isommanki kompressorikäsittelyn jälkeen. puristat sitä laulun dynamiikkaa lyttyyn vähän, niin saat ne hiljaisemmatki kohdat pömiseen taustan yli.

en nyt kyllä tiedä joko tästä on mainittu, tai onko liian aikaista edes puhua vielä kompuroista tässä vaiheessa.. liian laiska olen lukemaan koko ketjun läpi.

hyvää kesää kaikille. syökää jäätelöä.
Jos sinulla on bändi ja uskot, että teillä on jotain hienoa, uutta ja omaperäistä tarjottavaa musiikillisesti, haista paska, olet väärässä.
Timo JM
02.11.2007 20:37:25

Tässä meinaa nyt unohtua se tosiasia, että jos taustat on ammattilaisten tekemiä niin ihan aloittelijan on aika turha haaveilla pystyvänsä suoralta kädeltä miksaamaan oma laulunsa sinne sekaan niin, ettei laatueroa huomaisi.

Ensin pitää osata äänittää hyvin riittävän hyvillä laitteilla. Sitten täytyy vielä osata miksata se laulu hyvin. Ei riitä, että saa ohjeiksi käyttää ekvalisaattoria, kompuraa, delaytä ja kaikua. Makaronilaatikkoonkin tarvitaan jauhelihaa, makaronia, maitoa ja munaa, mutta se sapuska pitää kuitenkin osata tehdä.

Toisin sanoen pitää oppia käyttämään niitä työkaluja oikein ja vielä kuulla mitä on tekemässä. Tää kaikki ei onnistu ihan hetkessä. Mutta jos ei lannistu niin pikku hiljaa hyvää tulee :-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
samantien
02.11.2007 21:24:33
niin joo.. kun joku tekis semmosen saarioisten valmismakaronilaatikkoplugarin, jolla kaikki kuulostais nappia painamalla hyvältä. kuitenki suosittelen tutkimaan sitä kompuran käyttöä. oli sitten missä vaiheessa tahansa äänityksen/miksauksen opettelua.
Jos sinulla on bändi ja uskot, että teillä on jotain hienoa, uutta ja omaperäistä tarjottavaa musiikillisesti, haista paska, olet väärässä.
tinde
03.11.2007 17:11:00

Tota noin, tässä mun 2c... eikös Sehanylla ollut tarkoitus käyttää tätä nimenomaan laulun treenaamisessa hyväksi?

Silloin ei alussa tarvitse eq / kompura / delay / kaikuhässäköitä liikaa miettiä ja osata, ehkäpä riittää kun osaa laittaa taustat riittävän hiljaiselle ja omat laulut riittävän kovalle. Samalla se tekee hyvää monellekin asialle laulussa, koska kaikki virheet jäävät taatusti esiin pohdittavaksi ja korjattavaksi, ja mikkitekniikkaakin tulee opittua ns. kuin itsestään.

Sitten kun se nälkä kasvaa, niin voi niitä efektejä opetella.
Sehany
03.11.2007 18:15:28
Joo, toki olen kopioinut ne taustat, tai importannut, niin kuin joku kirjoitti, omalle tietokoneelle mediaplayerin avulla. En tiedä miten sekotin sen kaksiraitaisuuden kanssa. Tässä hyvä esim. siitä, että kun käsitteet on outoja, puhuu ja etenkin kirjoittaa sekoja.

Mä olen ihan kiitollinen siitä, että mulle heitetään näitä EQ, kompressori jne käsitteitä. Olen aika ahne oppimaan uutta, ja oikeastaan se eteenpäin menon -fiilis pitää junan liikkeessä. Se kehittyminen tulee ikään kuin ihan omalla painollaan., kun on sopivasti syöttiä..

eikös Sehanylla ollut tarkoitus käyttää tätä nimenomaan laulun treenaamisessa hyväksi?

Silloin ei alussa tarvitse eq / kompura / delay / kaikuhässäköitä liikaa miettiä ja osata, ehkäpä riittää kun osaa laittaa taustat riittävän hiljaiselle ja omat laulut riittävän kovalle. Samalla se tekee hyvää monellekin asialle laulussa, koska kaikki virheet jäävät taatusti esiin pohdittavaksi ja korjattavaksi, ja mikkitekniikkaakin tulee opittua ns. kuin itsestään.

Joo, totta, on hyvin terveellistä kuulla PELKKÄÄ laulua, Sitä vaan haluaisi hypätä seuraavalle tasolle ja mahdollisimmna nopeasti... mutta opittavaa riittää - mielenkiintoisia nuo teknisen puolen asiat, en olis arvannut.
Jaakkoopuukkoo
04.11.2007 19:51:48

Lienetkö jo äänikorttisi ostanut? Muusikoiden.netin Torilla on ajoin tarkoituksiisi sopivia laitteita ja äsköttäin sinne tupsahti varsin kohtuullisella hinnalla M-Audion MobilePre. Sopisi tarkoituksiisi ja on ihan kelpo. Omistin sellaisen ennen nykyistä korttiani ja palveli ihan hyvin. Kehua en tosin uskaltaisi, ellen olisi muualtakin kuullut siitä pidetyn.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Sehany
05.11.2007 20:04:40
Joo, tarkistan sen äänikortin just pian..

Mut nyt menee Hermo.. en tajua mikä räppää helkkasr. Mähän jo sain kaksi raitaa yhteen, nyt en sitten millään saa päähäni miten sen tein - taisi olla muutama aivosoluja kirkastava olvi pohjalla.. :-)

Siis, pakko kysyä ihan perusjuttuja. Kun mulla nyt on Onnellisesti se CD-tausta siellä auda..what ever äänitysohjelmassa, niin miten perhana mä saan sen oman ääneni nauhotettua siihen sen alapuolelle.. Muistan ihan takuuvarmasti, että kun äänitin laulua, niin se tausta oli siin yläpuolella (kuuluikohan se.. en nyt muista) Mitä mä nyt teen väärin?? ARGH!

Sori, et tää oli vähän sekavaa..
Sehany
05.11.2007 20:18:53
Jaakkoopuukkoo.. olik se tämä http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=196925

Ja siihen äskeiseen vuodatukseeni - ihan rauhallisesti -

Mä siis yritän äänittää audacityllä ja mulla on Windowsin mediaplayer. Tausta siellä audacitys kaivaten odottaa laulajaa, vaan ei,, ei sit millään.. :-((

Tän täytyy olla IHAN simppeli juttu.. ei vaan onnaa nyt, eikä muuten eilenkään..

Siinä se nähtiin, ei pitäis kurkottaa taivaita kunnes on sfäärit noin kaikkineen pulkassa.. mut menee olvin piikkiin.. se siis kun onnistuin.. pitäis varmaan hakea lisää :))
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)