Aihe: Miksausproblematiikkaa: Dynamiikkaeroja ja pumppaamista
1 2
kivi
18.08.2007 13:54:17 (muokattu 18.08.2007 14:00:40)
Pyrin pitämään sen piikit korkeintaan jossain 15dbfs:ssä (~0dbVU?). Mitäs vanhat parrat tästä tuumivat?

Mä en oo vanha, muut vaan on nuorempia :-D

0dBVU on taso jota se ei sais ylittää edes overshootina. Sellaiset standardit kuin +4 ja +6 ovat analogipuolelta missä saturaatiota sai ollakin jonkin verran. Suosittelisin tosiaan esim masterlimitterin säätöä -0,3dBVU-tasolle.

-15dBFS (miinustahan tarkoitit) saattaa sikäli kuin mä ymmärrän hyvin olla nolla dBu (mikronin merkki tuohon) tai dBVU. Riippuu ihan siitä, mikä sulla on muunninten taso. Noi luvut on kuitenkin digipuolella aina negatiivisia, nolla on jo "täysillä" ja sen toisella puolella ollaan vain analogikamassa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Der Nahcbar
18.08.2007 18:42:00

-15dBFS (miinustahan tarkoitit) saattaa sikäli kuin mä ymmärrän hyvin olla nolla dBu (mikronin merkki tuohon) tai dBVU. Riippuu ihan siitä, mikä sulla on muunninten taso. Noi luvut on kuitenkin digipuolella aina negatiivisia, nolla on jo "täysillä" ja sen toisella puolella ollaan vain analogikamassa.

Juu miinusta hyvinkin. Löysinpähän linkin tähän josta alunperin luin asiasta, hyvää luettavaa: http://www.studio-central.com/phpbb … id=da4640f9f2eaebb09edbd41c50c97e71
Kalmo
22.08.2007 14:37:59
Huhhuijaa mitä selittelyä. Vanha meni ihan sekaisin tuosta linkistä :o)
Taitaa olla paljon parempi ostaa joku ammattiäänittäjän kirja masteroinnista ja äänittelystä. Niitä on useampia liikenteessä, täytyy tutkailla. Tuollainen yksi-sanoo -yhtä-toinen-toista-ja-ymmärsinköhän-väärin-tai-osittain-oikein pistää epäilemään niidenkin tietoja jotka näyttävät olevan asiasta perillä. Ja lisäksi ne, jotka vain luulevat tietävänsä ovat usein itsevarmimpia ja äänekkäimpiä.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)