Aihe: Miksi juuri Mac läppäriksi kotistudiokäyttöön?
1 2 3 4
milcoin
14.08.2007 08:30:11 (muokattu 14.08.2007 08:30:24)
Mun mielestä on tyhmää ajaa autollakin, jos ei osaa ite vaihtaa nopeempaa vaihdelaatikkoa.

Minkälainen on sarkasmihymiö?

Aah, sarkasmia. Nyt punastuin.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Torniojaws
14.08.2007 09:01:07 (muokattu 14.08.2007 09:02:31)

Finderin pystyy nimittäin boottaamaan ilman, että se vaikuttaa mihinkään muuhun auki olevaan sovellukseen (silloin Cubase, Firefox ja pari muuta apuohjelmaa) millään tavalla. Kokeillaanko XP:llä samaa?

Samahan se onnistuu Wintoosassakin. Jos ei explorer.exe käynnisty uudelleen automaagisesti esim. kaatumisen jälkeen, voi sen käynnistää manuaalisestikin: 1) Ctrl+Alt+Del ja Task Manager, 2) File | Run | explorer. Samanlailla voi toimia, jos haluaa käynnistää explorer.exen uudelleen muuten vain. Task Managerin kautta vain End Process explorer.exe ja sen jälkeen File | Run | explorer jälleen.

Ei sen kummempaa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
CryptoFib
14.08.2007 10:08:39
Tämähän on täysin mielipideasia. Ite en tee musaa XP:llä enkä OSX:llä. Teen sitä päälläni kehoa hyväksi käyttäen. Rajapintana on sitä paitsi Cubase. Ite en vaihda mikkisoftaa osx:n samasta syystä, kuin en vaihda cubasea reaperiin = ejjaksa. Ei jaksa pistää massia uusiin softiin ja hardeihin, saati opetella niitä ihan vaan siksi, että kuluis rahaa ja oppis uutta. Minun puolesta saat heittää noppaa, jos sulla ei muuta käyttötarkotusta koneella ku äänitys. Ite koittasin miettiä, että miksi läppäri, eikä pöytäkone.

Niin paljon tästä on väännetty, että älä kuiten toimintavarmuuteen perusta sitä valintaa. Perustele sitä vaikka ulkonäöllä tai katu-uskottavuudella.

aamuangstia.. =)
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Deves
14.08.2007 10:21:38
En kyllä käsitä mitä ne ihmiset tekee, että saa sen pc:n kaatumaan jatkuvasti.... Voihan sitäkin vaikka opetella käyttämään, jos ei suju.
En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet.
Starlia
14.08.2007 10:53:45
En kyllä käsitä mitä ne ihmiset tekee, että saa sen pc:n kaatumaan jatkuvasti.... Voihan sitäkin vaikka opetella käyttämään, jos ei suju.

Emmäkään. Tässä on nyt uus kone ollut melkein jatkuvasti päällä ~3,5kk. Kertaakaan ei ole kaatunut itsestään. Omia möhläyksiä ei lasketa.

XP pysyy puhtaana omalla palomuurillaan + parit paskan poistajat. Eipä ole mitään pöpöjä tullutkaan. Älkääkä mäkkipuristit heittäkö sitä korttia että "osta mäkki niin ei tartte spywaren poistajia tms.", koska tuo vie ehkä 2 ylimääräistä hiiren naksutusta viikossa eikä nykytehoilla parit softat konetta kaada.

Niin, ja käytän konettani kaikkeen. Netti, pelaaminen, musat... Minä en mitään mäkkiä osta sen takia että näyttää enempi proolta kun tekee musaa.

Sovellatteko tuota samaa naisiin? Kotona on yksi perusmamma joka tekee kotityöt mutta tylsä sängyssä, joten aina välillä tungette monta sataa euroa naiseen joka ei muka "kaadu kesken kaiken"
CryptoFib
14.08.2007 10:57:13
Sovellatteko tuota samaa naisiin? Kotona on yksi perusmamma joka tekee kotityöt mutta tylsä sängyssä, joten aina välillä tungette monta sataa euroa naiseen joka ei muka "kaadu kesken kaiken"

nohnoh... Minun naiseni ei kaadu koskaan! Nojuu, rahaa kuluu kyllä.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
axelsson
14.08.2007 11:00:41
Kertokaas nyt ihan oikeasti kuka on saanut XP:n kaatumaan äänityskäytössä ja koska viimeksi.

Joo ei ole ainakaa vielä. Mun näkemys on että tuo Macin imago vakaampana järjestelmänä on perua ajalta kun Windows oli yhtä kuin win95 tai 98. XP on kyllä tänäpäivänä erittäin vakaa käyttis. Itseasiassa mulla on macin kanssa ollu paljon enemmän ongelmia kuin XP:n. Mutta monilla on kyllä toisinpäinkin.
PIM
14.08.2007 11:19:07

XP pysyy puhtaana omalla palomuurillaan + parit paskan poistajat. Eipä ole mitään pöpöjä tullutkaan. Älkääkä mäkkipuristit heittäkö sitä korttia että "osta mäkki niin ei tartte spywaren poistajia tms.", koska tuo vie ehkä 2 ylimääräistä hiiren naksutusta viikossa eikä nykytehoilla parit softat konetta kaada.

Lisäksi voi käyttää myös SandboxIE:n kaltaista ohjelmaa, joka eristää selaimen omaan hiekkalaatikkoonsa, josta vihamieliset sivustot ei pääse kirjoittelemaan koneen kovalevylle tai rekisteriin omia juttujaan.
Mikael
14.08.2007 12:10:57

Kertokaas nyt ihan oikeasti kuka on saanut XP:n kaatumaan äänityskäytössä ja koska viimeksi.

Mä viimeksi kun käytin (tästä on jo tosin varmaan vuosi). En muista mitä tapahtui, mut ProTools ja XP -yhdistelmä jysähti juntturaan pariinkin otteeseen vaikkei sessio edes ollut mitenkään suurensuuri. Silloin kun vielä hima-pc:llä puuhastelin ProTools-hommia, niin aina välillä sen joutui buuttaamaan jumin vuoksi. Varmaan mulla oli joku asetus päin persettä vaik yritin kyl laittaa kaikki niin kuin ohjeessa sanottiin... Tässä MacBookissa ei oo tollasia ongelmia ollut eikä PT:n asennuksessa tarvinnut just mitään säädellä. Tosin saan kyllä välillä studion mäkinkin juntturaan, mut harvemmin ja yleensä niin että sessio on vaan lopulta liian raskas.

Mä kyllä uskon että PC on mahdollista saada ihan vakaaksi ja hyväksi koneeksi jos tietotaitoa ja intoa riittää, mut itse "ei-tietokoneorientoituneena" diggaan enempi mäkin vaivattomuudesta ja OSX-käyttiksestä.
Inhimillisyys on hyve.
Tinppa
14.08.2007 12:11:23
Juu, eipä oo täälläkään itse XP kaatunu tähän mennessä kertaakaan musahommia tehdessä saati juuri muutenkaan. Kyllä tuo on pitkälti käyttäjästä itestään kiinni kuinka saa sen koneen solmuun. Toisaalta taas töissä käytän maccia päivittäin ja täytyy sanoa että ei se sen kummempi masiina ole. Työväline, jonka sisäisellä / ulkoisella esteettisyydellä ei lopputuloksen kannalta ole paskankaan väliä, ainakaan itelleni. Pääasia että hommat hoituu.

Itseasiassa mullakin on macin kanssa ollu paljon enemmän ongelmia kuin XP:n. Tuo osx:n tökkiminen ainakin osaltaan johtuu siitä että on käytössä vielä niin monia ohjelmia -itseasiassa valtaosa- jotka pyörii ton "rosettan" päällä. Ts. ohjelmia ei ole optimoitu uusille intel-prossuille joihin apple taannoin koneensa päivitti. Kai tuokin ongelma sitten ajan mittaan ohjelmien uusiutuessa tasaantuu, mutta kyllä tuo omalla kohdalla ainakin on työpaikalla hermoja raastanut kun kone toimii ajoittain hitaammin kuin 90-luvun lopulta peräisin oleva pc:n rotjake ja syö muistia ihan pirusti... Käytössä siis useita graafisia-/taitto-ohjelmia. Vanhemmalla G4:llä ei ollut näitä ongelmia, muita ongelmia kylläkin.
hörhö
14.08.2007 12:13:05

Kyllä se XP toimii melko vakaasti myös etenkin jos ko. PC:tä ei käytä pelaamiseen ja kytke nettiin. Hyvä puoli XP:ssä verrattuna Maciin on se, että jos joku ohjelma meinaa alkaa kaatumaan PC alkaa hidastella jolloin tietää tallentaa. Macilla se taas tapahtuu yllättävämmin. Käyttömukavuudessa taas Mac on aika ylivoimainen. Kuitenkin jos kone on tulossa enimmäkseen äänityskäyttöön taipuisin Macin puoleen lähinnä siksi, että se on joissain asioissa parempi kuin PC, mutta ei mielestäni juuri missään huonompi. Ja jos ikävä tulee, onhan noissa bootcamp.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Notefix
14.08.2007 12:13:54

Mun mielestä OSX kyllä kaatuilee, siinä missä suunnilleen kaikki tietokonepohjainen. Ja ei se täydellinen ole muutenkaan.

Mulla on studiolla yksi pc ja ihan hyvin se toimii, ei siinä mitään. Silti, ei kyllä pc:tä juurikaan huvita käyttää. Jostain syystä raskaammassa käytössä pc:t tuntuu hidastuvan ja isommat projektit eivät tahdo enää vuoden päästä avautua. Rekisteri täyttyy kaikenlaisesta. Mäkkiin voi asennella vaikka mitä sen hidastumatta tai vakauden kärsimättä. Samoin säätöä nyt on kokonaisuudessan vähemmän. Noi ovat mulle suurimmat syyt miksi suurimmaksi osaksi käytän macciä.
"Layers of layers of shit!"
Jaakkoopuukkoo
14.08.2007 12:14:58

Eikö se ole kätevämpi sängyssä se semmoinen helposti kaatuva?

Itsellä olis semmoinen tuntuma, että Mäkki on helpompi tällaiselle, joka ei jaksa kauheasti perehtyä koneen sielunelämään. Ovat profiloituneet nimen omaisesti taiteilijoille, jotta saisivat keskittyä taiteensa tekemiseen välittämättä siitä, mitä koneen sisällä varsinaisesti tapahtuu. Myös esim. musiikintekoon liittyvät tekniset yksityiskohdat ovat pakettimäkissä huomattavasti paremmat kuin pakettipeeceissä (esim. äänikortit, ohjelmistot). Oma mielipiteeni on se, että ovat mäkillä myöskin tuotekehittelyssä varsin hyvin onnistuneet. Siellä näkyy ruudulla sellaisia hyvin intuitiivisia kuvia, joista painelemalla saa musiikkia äänitettyä, eikä tare perehtyä muuhun.

Luulisin, että jos tietokoneista paremmin ymmärtäisi, voisi peeceestä saada paremmankin musiikkikoneen kuin mäkistä. Mäkkiin siirryttyäni jäin kaipaamaan suurta valikoimaa ilmaisia ohjelmistoja, aivan erityisesti Impulse Trackeria, tuota samplesekkareiden kuningasta, jolla paljon kaunista musiikkia tuli luotua.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
CryptoFib
14.08.2007 13:31:22
Luulisin, että jos tietokoneista paremmin ymmärtäisi, voisi peeceestä saada paremmankin musiikkikoneen kuin mäkistä. Mäkkiin siirryttyäni jäin kaipaamaan suurta valikoimaa ilmaisia ohjelmistoja, aivan erityisesti Impulse Trackeria, tuota samplesekkareiden kuningasta, jolla paljon kaunista musiikkia tuli luotua.

Näin mieki luulen. Jos ihminen osaa, ja on edes konetta kootessaan orientoituu spekseille (mahdollisimman paras hintalaatusuhde) ja ohjelmia asentaessa käyttää logiikkaa, niin kyllä pc pelaa moitteettomasti ja vakaasti.

Macit on hienoja, tässä todiste:
http://www.apple.com/fi/imac/design.html Varsinkin se neljäs kuva vasemmalta.

Siihenkin on tietysti pc-vastine:
http://tmp.bluntobject.org/img/mac_vs_pc.jpg
...hauskaa.
Deves
14.08.2007 14:33:25
XP pysyy puhtaana omalla palomuurillaan + parit paskan poistajat.

tästäpä tuli mieleen, että vois nyt vuoden tauon jälkeen vaikkapa ihan käyttää noita ohjelmia :D
En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet.
Werihukka
14.08.2007 16:09:14

Nythän täällä on jo tullut käyttiksetkin mukaan keskusteluun. Kaikkihan voi olla hyvin toimivia ja vakaita. Kaikista epävakaimpia ovat olleet valmiiksi kasatut PC:t. Uusimman koneen ostin osissa ja kasasin itse, niin huomattavasti paremmin on pysynyt tolpillaan.

Mutta kyllä silti Windows XP:llä varustettu PC:ni on monesti käynnistynyt itse uudestaan ilman syytä ja ihan omituisia virheilmotuksia on tullut. Kyllä sillä silti ihan kohtuu hyvin on voinut studiokäytössä pitää.
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
CryptoFib
14.08.2007 18:46:10
Mutta kyllä silti Windows XP:llä varustettu PC:ni on monesti käynnistynyt itse uudestaan ilman syytä ja ihan omituisia virheilmotuksia on tullut.

Ei ne koskaan 'omituisia' ole. Kyllä ne jonkulaisen holtittoman käytön seurausta aina on. Nettivirukset, sähköpostivirukset, pöljät ohjelma-asennukset (pällekkäisyydet, ristiriitaisuudet) tms. En oo vielä nähny konetta, joka boottailee itseään ilman minkäänlaista syytä... Yleensä löytyy troijalaisia, matoja, ei palomuureja, saati virustorjuntoja.
sami_sumea
14.08.2007 19:09:25 (muokattu 14.08.2007 19:12:46)

Kaikki hehkuttaa noita appleja koko ajan. Mikä niissä sitten oikeen vie voiton musahommissa? Alkais olla läppärin hankinta kotistudiokäyttöön ajankohtaista ja mäkeistä ei ole kokemusta, mutta kaikki niitä peräänkuuluttaa.

Semmoisen pienen argumentin voisin heittää tähän vielä omakohtaisesta kokemuksesta, että laadukkaan plugaripaketin kasaaminen tulee PC-puolella merkittävästi halvemmaksi kuin mäkkipuolella.

PC-puolelle löytyy VST:nä niin paljon TODELLA hyviä ilmaisplugareita, että niillä + muutamalla kaupallisella peruskitkuttimella vääntää jo julkaisukelpoisen levyn jos osaa.

Mäkkipuolelle (erityisesti intel) noita hyviä ilmaisia plugareita ei toistaiseksi löydy lähellekään vastaavassa mittakaavassa, mutta jos paalua on iskeä pöytään, samat pro-plugarit löytyvät toki molemmille koneille.

Mulla on itsellä sekä macbookki (himakoneena) että muutama suhteellisen tehokas PC-työasema studiolla (sekä toolsilla että cubasella varustettuna), ja käytännössä kaikki miksausduuni hoidetaan PC-Cubase-yhdistelmällä koska siihen kokoonpanoon löytyy hinta/laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras paketti plugareita.

...
"Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen."
L-studio
14.08.2007 19:32:49
VST-plugi kääntyy ProToolssin ymmärtämäksi RTAS-plugiksi Fxpansionin VST-to-RTAS -adapter ohjelmalla joka maksaa 55 puntaa + toim. Toimii mac ja Winsu maailmoissa.

http://www.fxpansion.com/index.php?page=15
3 tytärtä ja vielä hengissä!
Fortune
14.08.2007 19:33:46
Ei ne koskaan 'omituisia' ole. Kyllä ne jonkulaisen holtittoman käytön seurausta aina on. Nettivirukset, sähköpostivirukset, pöljät ohjelma-asennukset (pällekkäisyydet, ristiriitaisuudet) tms. En oo vielä nähny konetta, joka boottailee itseään ilman minkäänlaista syytä... Yleensä löytyy troijalaisia, matoja, ei palomuureja, saati virustorjuntoja.

Siksipä Mac on kiva hölmölle - ei tarvitse kantaa huoltaa madoista ja muista kun niitä ei kukaan koodaa tälle alustalle.

Mac on tällaisen huolettoman hölmön alusta, osaaville sitten nuo, joiden kanssa pitää jaksaa ja osata tehdäkin jotain ;)
Look behind you, a three-necked guitar!
Barry White, I won't let you Barry White
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)