Aihe: Konkkamikki (+ etuaste?) kaikenlaiseen hintaluokassa 500 euroa
1 2
Mikael
11.06.2007 09:54:20

soundi on kuulemma hieman bassovoittoinen eikä ota korkeimpia taajuuksia niinkään hyvin. Erityisesti akustisen kitaran treblet leikkautuvat. Onko tällaista tullut vastaan?

No ei. Mä oon äänittänyt akkaria noilla monet kerrat ja aina hyvin tuloksin. Lisäksi oon käyttänyt niitä pianon, vibrafonin, mandolinin, rumpujen (overhead/ambient), kontrabasson, laulujen ja viulujen äänittämiseen hyvällä menestyksellä. Mistä noi sun kuulemat arviot on peräisin?
Inhimillisyys on hyve.
mhelin
11.06.2007 12:15:02 (muokattu 11.06.2007 14:23:10)
Tuossa C4000b:ssä on elektreettikapseli joka on siis esipolaroitu konkkatyyppinen ratkaisu eikä tarvitse korkeata polarosointijännitettä jonka vuoksi ilmeisesti toimii hyvin jopa 12v phantomilla (tai itse asiassa 9V manuaalin mukaan näyttäisi riittävän). Elektreeteissä on vähän erilainen saundi, nuo DPA:t yms. mikit ovat myös elektreettejä, niissä ei yleensä ole sitä diskanttikorostusta mitä on tavallisissa konkkamikeissä jonka vuoksi ne ovat yleispätevämpiä ja soveltuvat erityisesti akustisten soittimien äänittämiseen. Lauluun kyllä useimmin tuollainen perinteinen konkka toimii paremmin. Taajuusvaste näkyy täältä:
http://www.akg.com/mediendatenbank2 … le/datei/76/c4000b4055c43d6352f.pdf

Kun katsoo asteikkoa niin tuo on käytännössä suora eli + 0.2 dB/ - 0.4 dB esim. tuolla pallokuviolla (kugel) 20 kHz asti (eipä muillakaan suuntakuvioilla merkittävää poikkeamaa). Elektreettimikkien polarisointijännite ajan myötä kyllä laskee jolloin lähtötaso putoaa ja kohina lisääntyy, tosin eivätpähän ne tavalliset konkatkaan kyllä ikiaikoja kestä.
Krokantti.
11.06.2007 15:28:39 (muokattu 11.06.2007 16:45:31)
Mistä noi sun kuulemat arviot on peräisin?

Harmony Centralista: http://reviews.harmony-central.com/ … /Microphone/product/AKG/C4000B/10/1

-- the mic revealed itself as somewhat overly bassy (big proximity effect) even with filters on; but, the main thing is that the transients really didn't seem to cut through the signal chain after I put this mic. -- Also other studio folks with bigger studios have told me they also find it somewhat bassy. -- There are $100 mics that will give you better trebles for acoustic guitar than that. Overall: Not a bad mic for vocals and instruments with non-percussive sound. But I find it somewhat weak on the transients and does not convey well any sharp and percussive sounds.

Tuossa on tosiaan vain yhden käyttäjän kokemuksia, mutta kertoo myös muilla olleen samanlaisia ongelmia. Muista arvosteluista en samanlaista kritiikkiä löytänyt.

Elektreeteissä on vähän erilainen saundi, nuo DPA:t yms. mikit ovat myös elektreettejä, niissä ei yleensä ole sitä diskanttikorostusta mitä on tavallisissa konkkamikeissä jonka vuoksi ne ovat yleispätevämpiä ja soveltuvat erityisesti akustisten soittimien äänittämiseen. Lauluun kyllä useimmin tuollainen perinteinen konkka toimii paremmin.

Oppia ikä kaikki. Suosittelisitko sitten toisenlaista mikkiä laulun äänitykseen?

Sinänsä lämminsoundinen mikrofoni ei kuulosta yhtään huonolta sijoitukselta (varsinkin kun ajattelin äänittää nylonkielistä kitaraa), mutta laulun äänittäminen on ykkösprioriteetti ja se sitten asettaa uusia rajoja. Kompromissi täytyy tietysti joka tapauksessa tehdä kun vain yhtä suht vaatimatonta mikkiä ollaan ostamassa, ja siinä mielessä tuo C4000B ei vaikuta huonolta valinnalta. Vai?
Daunt
11.06.2007 19:41:50
Täältä löytyy niitä mainitsemiani näytteitä:

http://www.studioauditions.com/jamroomsessions_home.php

Ostin AT4047:n käytännössä tuon vertailun perusteella.
Krokantti.
11.06.2007 21:17:49 (muokattu 11.06.2007 21:43:10)
Täältä löytyy niitä mainitsemiani näytteitä:

http://www.studioauditions.com/jamroomsessions_home.php

Ostin AT4047:n käytännössä tuon vertailun perusteella.

Täytyy kyllä myöntää että noiden näytteiden perusteella en onnistunut kuulemaan mitään eroa AT40-sarjan mikrofonien kesken, muihin kylläkin. Korva ei ole oikein harjaantunut vielä. Sitten tietysti voi ruveta miettimään että miten paljon etuasteet, piuhoitukset yms. vaikuttavat soundiin.
Daunt
11.06.2007 22:08:19
Täytyy kyllä myöntää että noiden näytteiden perusteella en onnistunut kuulemaan mitään eroa AT40-sarjan mikrofonien kesken, muihin kylläkin. Korva ei ole oikein harjaantunut vielä. Sitten tietysti voi ruveta miettimään että miten paljon etuasteet, piuhoitukset yms. vaikuttavat soundiin.

Kannattaa ladata ne koneelle ja kuunnella vuorotellen. Kuuntelun täytyy tietysti olla myös kunnossa. Mikki vaikuttaa yleensä eniten soundiin, mutta tokihan niitä ääntä värittäviä etuasteitakin löytyy. Kaapeleita en ole katsonut tarpeelliseksi vertaillla :) Hyvälaatuinen kaapeli riittää minulle.
Mikael
11.06.2007 22:17:39 (muokattu 11.06.2007 22:19:43)

Mä oon tässä koko päivän äänittänyt laulua C4000b:llä, koska se oli joukosta NTK, AT4033a ja C4000b paras kyseiselle laulajalle, joka oli heleä-ääninen tyttö.
Inhimillisyys on hyve.
Krokantti.
11.06.2007 23:24:39
Kannattaa ladata ne koneelle ja kuunnella vuorotellen. Kuuntelun täytyy tietysti olla myös kunnossa. Mikki vaikuttaa yleensä eniten soundiin, mutta tokihan niitä ääntä värittäviä etuasteitakin löytyy. Kaapeleita en ole katsonut tarpeelliseksi vertaillla :) Hyvälaatuinen kaapeli riittää minulle.

Jees, pitää kokeilla.

Mä oon tässä koko päivän äänittänyt laulua C4000b:llä, koska se oli joukosta NTK, AT4033a ja C4000b paras kyseiselle laulajalle, joka oli heleä-ääninen tyttö.

Laulun osalta C4000B:tähän ei kritisoitukaan siinä Harmony Centralin linkissä, vaan todella korkeiden taajuuksien osalta.
Mikael
12.06.2007 10:30:22 (muokattu 12.06.2007 10:43:24)

Laulun osalta C4000B:tähän ei kritisoitukaan siinä Harmony Centralin linkissä, vaan todella korkeiden taajuuksien osalta.

No oman kokemukseni mukaan noi toimii hienosti myös rumpujen overheadina ja akusisen kitaran kanssa. Mut makuasioitahan nämä monesti ovat... Soundin puolesta hyviä mikkejä tossa hintaluokassa on monia. Mä veikkaan että ostat sitten minkä hyvänsä ensimmäiseksi isokalvoiseksi ja opettelet käyttämään sitä niin jälki on hyvää.

Itelleni joka tapauksessa ainoaksi isokalvoiseksi hankkisin mikin jossa on mahdollisuus käyttää useampia suuntakuvioita - siitä on meinaan todella paljon iloa. Tossa hintaluoksassa ainakin: AKG C4000b, Rode NT2A tai NT2000, Se Elecronics Z3300A, Audio Techinca AT4050 (menee karvan verran kyl yli budjetin)...
Inhimillisyys on hyve.
Jape Muusa
12.06.2007 16:27:52

Käytämpä tilaisuutta hyväkseni,enkä aloita uutta threadia asiani johdosta.Eli olen itse hankkimassa uutta konkkaa äänittääkseni laulua,akkaria ja rumpuja(overhead).

Asun pienellä paikkakunnalla,jossa ei ole mahdollisuuksia vertailla eri vaihtoehtoja ennen ostopäätöstä.
Rahavarojeni ollessa hyvinkin rajalliset päädyin lukemieni arvostelujen ja foorum-keskustelujen perusteella Röde NT1A-mikkiin.

Paikallinen kauppias tarjosi samaan hintaan vaihtoehdoksi sE Electronicsin SE2200A:ta.
Kiinnostaisi kovasti tietää käyttäjäkokemuksiin perustuvia mielipiteitä tuosta em. mikrofonista ja jos jollain on esittää vertailua noiden mikkien välillä,niin aina parempi.
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
Krokantti.
12.06.2007 18:13:55
Soundin puolesta hyviä mikkejä tossa hintaluokassa on monia. Mä veikkaan että ostat sitten minkä hyvänsä ensimmäiseksi isokalvoiseksi ja opettelet käyttämään sitä niin jälki on hyvää.

Näinhän se on, erot eivät ole suuria.

Itelleni joka tapauksessa ainoaksi isokalvoiseksi hankkisin mikin jossa on mahdollisuus käyttää useampia suuntakuvioita - siitä on meinaan todella paljon iloa. Tossa hintaluoksassa ainakin: AKG C4000b, Rode NT2A tai NT2000, Se Elecronics Z3300A, Audio Techinca AT4050 (menee karvan verran kyl yli budjetin)...

Miten nuo erilaiset suuntakuviot sitten vaikuttavat käytössä? Itse olen käyttänyt vain kardioidia toistaiseksi, joten ei ole kokemusta.

Eli tosiaan valinta on nyt tiivistynyt tuon C4000B:n ja parin AT40-sarjalaisen välille. Kumpiakin vaihtoehtoja kovasti suitsutetaan eri tahoilta, ja kun ei vertailu ole mahdollista, menee melkeinpä nopanheittämiseksi. Ehkä bassovoittoisuus kallistaa hieman AKG:n suuntaan, koska olen niin kyllästynyt treblevoittoisiin mikkeihin.
Locrian
12.06.2007 18:17:39
Ehkä bassovoittoisuus kallistaa hieman AKG:n suuntaan, koska olen niin kyllästynyt treblevoittoisiin mikkeihin.

Jos tuntuu että saundi on usein toivottua botnettomampaa niin kannattaa myös tutkia vähän sitä huonetta ja mikin paikkaa. Botne on akustiselta kantilta katottuna aika helppo tuhota...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
mhelin
12.06.2007 21:30:34 (muokattu 12.06.2007 21:54:24)
Violetin Black Knightissa on kyllä myös aika tuhti alapää, tai toisin sanoen proximity efekti. C4000B:ssä samalla rahalla saa usempia suuntakuvioita, mutta kun en ole verrannut noita keskenään niin vaikea sanoa kumpi on parempi. Black Knight on aika kornin näköinen, mutta laadultaan todella hyvä. Grilli on aika avoin ja transientit toistuvat *erittäin* hyvin. Kapseli on C12 tyyppinen (vs. K67 etc. Neumann kopiot). Saundi on lähellä Blue Baby Bottlea, kapseli on käsittääkseni sama. Siis originaali (pre-china production) B.L.U.E. Baby Bottle on käsittääkseni JZ-mallistossa nimellä JZ-6 (http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=72) oleva mikki, ja sen kapseli on VD27 joka on sama kuin Black Knightissa.
Niin ja niitä mikkejä voi tilata esim. täältä: http://www.ainaudio.lv/index.php (hinnat ilman 18% ALV:tä).
Locrian
13.06.2007 07:29:59
Violetin Black Knightissa on kyllä myös aika tuhti alapää, tai toisin sanoen proximity efekti. C4000B:ssä samalla rahalla saa usempia suuntakuvioita, mutta...

Pääsisköhän noita muuten jossain suomessa testaamaan? Aika ajoin tuntuu törmäävän Violet hehkutuksiin mut just uuden HD2:en sun muun krääsän hankkijana ei ihan viittis ostaa sikaa säkissä vaikka ihan oikeet tekijät suositteleeki...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)