Aihe: Balancesta kysymys
1 2 3
JPQ
22.05.2007 17:10:56

No eihän se nyt voi noinkaan olla.

Siis hä ? eli mitä tarkoitat. kyllä balance heitot on ainakin täällä kertyy pinoon ihan yhteenlaskuna. toki toisen suuntainen (heitto yksi synani ainakin heittää eri suuntaan kun yksi toinen tosin heiton suuruus ei ole nyt olennaista) joten se kompensoi sitä hieman.
lurkki
22.05.2007 17:55:28 (muokattu 22.05.2007 19:09:22)
kyllä balance heitot on ainakin täällä kertyy pinoon ihan yhteenlaskuna.

Niiden suhde _ei voi_ muuttua vaikka laskisit niitä yhteen kuinka paljon tahansa.
Eli tuon esimerkin (-200dB) oli tarkoitus kuvata tilanteen mahdottomuutta.
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
Timo JM
22.05.2007 18:08:49 (muokattu 22.05.2007 19:36:10)

PS. jokainen joka suhtautuu minuun tietyllä tavalla niin saa varoita napista!

Me kaikki tiedetään ja tunnetaan sut mutta tuollaisilla uhoamisilla varmistut kyllä siitä että suhtautuminen jatkuu "tietyllä tavalla".

...toki toisen suuntainen (heitto yksi synani ainakin heittää eri suuntaan kun yksi toinen tosin heiton suuruus ei ole nyt olennaista) joten se kompensoi sitä hieman.

Jep, kannattaa valita kuhunkin biisiin aina sellaiset synat joiden balanssit balansoivat toistensa keskinäiset balanssit oikeaan balanssiin ;-)

EDIT:
Mä kannatan kyllä sitä aiempaa ehdotusta, että teoreetikko- ja nippelihörhöille tehtäis oma palsta.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
JoKo
22.05.2007 20:18:07
En ihan täysin ymmärtänyt ongelmaa, mutta kanavabalanssin voi tsekata kilohertsin siniaallolla. Kun mittarit pysyy samalla tasolla, niin keskikohta on keskellä.

Sen jälkeen se mikä kuulostaa tulevan keskeltä, tulee sieltä. Stereoäänessä, kun mittareita katsoo, balanssi on kuitenkin hetkittäin kallellaan johonkin suuntaan, se stereon idea onkin. Tärkeintä on että miksaus _kuulostaa_ tasapainoiselta, ihan sama miltä mittarit näyttää.
Weg
22.05.2007 21:03:10
Hmm, minä en ymmärrä mitenkään tuota kysymystä. Jos joku laittas sen selkokielellä. Ei ole toki tarkoitus loukata JPQ:n kirjoitusasua, mutta todellakin esimerkiksi pilkut ja isot alkukirjaimet olisi paikallaan. En ole koskaan nähnytkään tämän kysymyksen kirjoittajaa täällä, olen itsekkin suhteellisen uusi, mutta kyllä tuo aloitusviestin uhkailu oli aika uhmokkaan kuuloista.
BotneLapio
22.05.2007 21:31:36
En ole koskaan nähnytkään tämän kysymyksen kirjoittajaa täällä, olen itsekkin suhteellisen uusi, mutta kyllä tuo aloitusviestin uhkailu oli aika uhmokkaan kuuloista.

Käytä hakukonetta, hae JPQ nimimerkeistä.
...koska prosessi on paljon mielenkiintoisempi kuin itse valmis fixaatio. -Jukka Numento
Kukkis 77
22.05.2007 21:35:16

Käytä hakukonetta, hae JPQ nimimerkeistä.

Mielenkiintoista luettavaa, sanoisin.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
stalkkeri
22.05.2007 21:39:48
Kanatasapaino on studioalan kuumimman selvitystyön kohteena jo neljättä vuotta.

Onhan tässä välillä mitattu erinomaisen hyviä pohjakohinan tasoja desibelin tuhannesosillakin. Se oli hurjaa aikaa!
Halsu
22.05.2007 23:20:30 (muokattu 22.05.2007 23:23:33)

Just niin ja mietin kattotaanko kokonais balancea vai joka raita erikseen ja sitten sen jäleen pyritään luomaan tasapainoinen kokonaisuus.

Kyllä se kokonaisbalanssi on se pääasia.

Nuorempana tuli miksattua niin, että koitti tehdä jokaiselle soittimelle soolokuuntelussa mahdollisimman hienon soundin. Mutta kun ne kaikki hienot soundit miksasi yhteen, lopputulos oli usein aika puuroa.

Yleensä kannattaakin tehdä tarkemmat äänensävynsäädöt, pannaukset jne. koko miksausta kuunnellen, niin että soundit toimivat hyvin kokonaisuuden osina.

On yllättävää miten "huonoja" hyvän miksauksen yksittäiset instrumentit voivat usein olla soundiltaan erikseen kuunneltuina.
CU -- Eki
Timo JM
22.05.2007 23:45:15

On yllättävää miten "huonoja" hyvän miksauksen yksittäiset instrumentit voivat usein olla soundiltaan erikseen kuunneltuina.

Just, ja mitä enemmän kamaa/soittimia sitä kapeammalla alueella kukin soi, noin niinkus periaatteessa.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
JPQ
23.05.2007 00:38:47

Kyllä se kokonaisbalanssi on se pääasia.

Nuorempana tuli miksattua niin, että koitti tehdä jokaiselle soittimelle soolokuuntelussa mahdollisimman hienon soundin. Mutta kun ne kaikki hienot soundit miksasi yhteen, lopputulos oli usein aika puuroa.

Yleensä kannattaakin tehdä tarkemmat äänensävynsäädöt, pannaukset jne. koko miksausta kuunnellen, niin että soundit toimivat hyvin kokonaisuuden osina.

On muuten totta toi soundien toimivuus ja tosin tajusin just
että pakkohan homman on mennä niin kuin mietin eli jos säätimien
vaikutus halutaan mahdollisimman identtiseksi niin yksittäis soundeilla se on pakko tehdä koska sitä kautta saadaan helposti miksauskin toimimaan. Eli säädetään silloin vain säädöt haluttuun kohtaan ja se on siinä eli ideani varmistaa säätimien identtisen (siis käytännössä=tarpeeksi identtisen) toiminnan. ps. surkeaa kun en osannu selittää paremmin.
JPQ
26.05.2007 13:51:39

Se on vaan pakko sanoa että yamaha s30 (no mun yksilö ainakin) on yksi piru säätää keskelle ihan monofoonisilla soundeilla tulee aaltomuodosta riippuen kumman suurta (no n 0,5db ja ylikin) heittelyä. jotain ääniä on joskus kiva laittaa keskelle no ainakin kiva olis että soundin vaihto ei tarkoita heti balancen rukkausta laitteesta johtuen erikseen on toimivan miksauksen teko sen kestää mutta jos vaikka basson vaihdan toiseen kappas heitto onkin ihan toista. Hauska juttu noin 1khzin (no nuottien korkeuksien tarkkuudella) sinillä kun keskellä käytännössä kohinalla ei olekkaan ja jne. Novation KSR taas meni helposti sitten vielä muut.
Antti1
26.05.2007 13:59:10
Miten ihmeessä sä JPQ saat MONOÄÄNELLÄ kanavatasapainoon heittoa? Mono on mono ja se tulee keskeltä. Jollain 0,5dB heitolla ei ole muutenkaan hitonkaan vertaa väliä, koska se on ihan minimaalisen pieni ero. Hyvin harvassa on ne laitteet, joillai ei tuollaisia eroja tule. Yhtä harvassa on myös ihmiset, joita tämä haittaa.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Klezberg
26.05.2007 14:17:20 (muokattu 26.05.2007 14:18:50)

Miten ihmeessä sä JPQ saat MONOÄÄNELLÄ kanavatasapainoon heittoa? Mono on mono ja se tulee keskeltä.

Olisiko kyseessä monosoundi joka tulee kuitenkin ulos stereolähdöstä? Ja siellä on varmaan vielä jokin stereona toimiva efektivärkki sisällä mukana ketjussa?
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
JPQ
26.05.2007 15:33:45

Olisiko kyseessä monosoundi joka tulee kuitenkin ulos stereolähdöstä? Ja siellä on varmaan vielä jokin stereona toimiva efektivärkki sisällä mukana ketjussa?

Joo on ja ainoastaan laitteen efektit ja niiden poiskaan tiputus ei minusta auta ja luulis reverbin olevan mono mono äänellä? (siis käytäytyvän samoin) Enkä mä sanonu tota muun takia mutta ihmetyttää miten toi voi heit ellä äänestä riippuen noin hirveän paljon. Ja mihin pohjaa 1khzin sinin käyttö säätämisessä?
Klezberg
26.05.2007 15:55:50

Joo on ja ainoastaan laitteen efektit ja niiden poiskaan tiputus ei minusta auta ja luulis reverbin olevan mono mono äänellä?

Sehän on ihan siitä kiinni miten se on säädetty. En tunne tuota värkkiä mutta on yleistä että äänen generointi ja efektilaite ovat ihan erillisiä, ja patchin asetukset ohjaavat kumpaakin mutta erikseen. Etkö sä itse tiedä mitkä sulla on asetukset?

Enkä mä sanonu tota muun takia mutta ihmetyttää miten toi voi heit ellä äänestä riippuen noin hirveän paljon.

No joo, sanotaan nyt vielä kerran että ei se ole paljon.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
JoKo
26.05.2007 16:45:53
mihin pohjaa 1khzin sinin käyttö säätämisessä?

Siniääntä siksi että sillä ei ole yläsävelsarjoja, se on puhdas yhden taajuuden perusääni. Kilohertsin taajuus liittyy käsittääkseni siihen, että kun se on nollakohdassa analogisella asteikolla (tai -11 digitaalisella), niin tasot ovat kahden laitteen välillä kohdillaan. Liittyy kai jotenkin siihen että mitä matalampi taajuus, sitä enemmän energiaa... Joku insinööri osaa varmasti selittää tämän oikein, mutta näin se kuitenkin mitataan.
JPQ
26.05.2007 17:34:54

Siniääntä siksi että sillä ei ole yläsävelsarjoja, se on puhdas yhden taajuuden perusääni. Kilohertsin taajuus liittyy käsittääkseni siihen, että kun se on nollakohdassa analogisella asteikolla (tai -11 digitaalisella), niin tasot ovat kahden laitteen välillä kohdillaan. Liittyy kai jotenkin siihen että mitä matalampi taajuus, sitä enemmän energiaa... Joku insinööri osaa varmasti selittää tämän oikein, mutta näin se kuitenkin mitataan.

Vaikuttaa melkein sopparilta kun aika hyvää venkoilua (heittelyä näissä arvoissa mitä tulee) tossa on ja ainoo vaan kaikista synistäni en saa siniä (yhden rom sampleissakaan ei liene) ja taas generaattorilla säätö jos olisi edes on omista syistä ongelmallista. Kun balancehan pitäs lähteellä eikä generaattorilla. ps. kohina taas näyttää melkein yamahan valinnalta.:) eli sen kanssa se oli helpoiten tasan...
Dig-taattori
26.05.2007 18:03:34
Mä en voi kun ihmetellä miten te kaikki jaksatte tätä samaa.
JPQ
26.05.2007 18:45:26 (muokattu 26.05.2007 18:46:19)

Mä en voi kun ihmetellä miten te kaikki jaksatte tätä samaa.

Minäkin ihmettelen miten vaan voi olla tosiaan niitä vähintään 0.5db heittoja soundista riippuen eli sen kestäminen henkisesti aika kovaa heitot on jopa joskus 2db joka ylittää varmaan vähemmänkin kriittisten rajat. Pitäkää mua outona jos tahdotte mutten ole.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)