Aihe: Studiomonitorit?
1 2 3 4 5 6 7
axelsson
18.05.2007 22:06:31
Myönnetään, vaikka kyse onkin behkusta. Miul oli aiemmin G 1029A:t, jotka vaihdoin noihin behkuihin, enkä oo katunut hetkeäkään.

Aijjaa. Pehkuista tulee kyllä enemmän ihan alinta alapäätä kuin 1029:stä, mutta se niiden botne ei mun mielestä ollu kovin tämäkkää ja tarkkaa. 8040 toistaa kokolailla alas myös, mutta runsaasti tarkemmin ja dynaamisemmin kuin 2030. Niitä olen vertaillut vierekkäin.

Mikä Behringereissä on mielestäsi parempaa kuin 1029:ssä?
Danko
18.05.2007 22:24:33

Munsta 1029 on parhaimmillaan bändimonitorina.

Tän hintaluokan kamoista vois olla kysyntää kollektiiviselle a/b-vertailulle.
Ainakin itseäni kiinnostais just miten noi Tascam VL-X5, Behku 2030 ja KRK RP5 suhtautuu Yammun HS50M:n. Voishan vielä Genen 8020:t mukaan ottaa. Akustisesti täydellinen tila, anyone?
kootut elämänohjeet: "alota vaan et 'räh' ja toivo että se päättyy hyvin" -seraphim
Kootut elämänohjeet: "ihan turha sun on naisia ymmärtää lol apua sääh" -noir
HK
19.05.2007 06:08:36 (muokattu 19.05.2007 06:09:07)
hjunnila:
Myönnetään, vaikka kyse onkin behkusta. Miul oli aiemmin G 1029A:t, jotka vaihdoin noihin behkuihin, enkä oo katunut hetkeäkään.

Tältä herralta aika paljon sanottu, en vaan oikein osaa itse päättää onko kyse sarkasmista vai ei. ;)
Peltikorva puupäässä.
passe
19.05.2007 13:02:20
sarkasmista vai ei. ;)

Niin tai näin, Behkut maksaa n. 3oo eemeliä ja 1029:jä ei alle tonnilla löytyne käytettynä.
Sometimes more is more
axelsson
19.05.2007 14:33:14
Niin tai näin, Behkut maksaa n. 3oo eemeliä ja 1029:jä ei alle tonnilla löytyne käytettynä.

Löytyy. Käypä hinta 1029 parille on siinä 500-600 euroa ja sillä niitä myös näkee myynnissä. Sekoitat varmaan 1030:aan?
leksi-B
19.05.2007 17:00:27
mutta saako alle 150€ "hyvää" aloittelijalle monitori paria! Ei ammatti käyttöön :)
Basso se mukava soitin!
Antti1
19.05.2007 17:15:10
mutta saako alle 150€ "hyvää" aloittelijalle monitori paria! Ei ammatti käyttöön :)

Ei saa, ikävä kyllä. Aloittelijan hyvä on ihan sama, kuin ammattilaisen hyvä. Paska on paskaa, oltiin sitä sitten millä tasolla tahansa. Sensijaan aloittelija voi tyytyä vähän huonompaan, mutta tuolla budjetilla kannattaa ostaa stereot anttilasta, niissä on radio ja cd mukana, joskus jopa kasettisoitinkin.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
leksi-B
19.05.2007 17:16:57 (muokattu 19.05.2007 17:17:09)
Ei saa, ikävä kyllä. Aloittelijan hyvä on ihan sama, kuin ammattilaisen hyvä. Paska on paskaa, oltiin sitä sitten millä tasolla tahansa. Sensijaan aloittelija voi tyytyä vähän huonompaan, mutta tuolla budjetilla kannattaa ostaa stereot anttilasta, niissä on radio ja cd mukana, joskus jopa kasettisoitinkin.

Hahaha.. selevä.. eli sitte rahaa vaa enemmä :/ tai tyydyn vähempään
Basso se mukava soitin!
Antti1
19.05.2007 17:20:25
Pistä nyt ainakin se 300 rahaa niihin pönttöihin, niin pärjäät muutaman vuoden huolehtimatta kaiuttimista.
leksi-B
19.05.2007 17:32:19 (muokattu 19.05.2007 17:33:15)
Pistä nyt ainakin se 300 rahaa niihin pönttöihin, niin pärjäät muutaman vuoden huolehtimatta kaiuttimista.

Noni toi on mukava kuulla sitte vaa ostamaa ku kesä duuni alkaa! Ja juu kyl mä ne 300 sitte ostanki ku aatellu muutenki itelle PIENTÄ kotistudioo. ( tulen sukuuni :/ )
Basso se mukava soitin!
mhelin
19.05.2007 18:16:09

Saa jos rakentaa itse esim. nämä kaiuttimet:
http://www.zaphaudio.com/BAMTM.html

Tosin ne ovat passiiviset eli tarvitaan lisäksi päätevahvistin.
leksi-B
19.05.2007 20:02:45
Saa jos rakentaa itse esim. nämä kaiuttimet:
http://www.zaphaudio.com/BAMTM.html

Tosin ne ovat passiiviset eli tarvitaan lisäksi päätevahvistin.

hmm. millais. pystyykö aktiivisia itte rakentaa? rakennuskokemusta nyt on ku rakensin basso kaapitki itelle kyl mut, eroaako nuo paljo?
Basso se mukava soitin!
Hornanturska
20.05.2007 13:24:34
Jos tässä samalla kysäsen, että onko yamaha hs80:t liian järeät kotimonitorointiin? Koko alkaa ainakin olemaan miehekäs. Kerrostalo nyt kysessä. Vai sijoittaa se 500-600€ sitten joihinkin 5" varustettuihin pönttöihin?

Mielelläni kuitenkin pärjäisin ilman subbasta, niin ei se möyrintä leviäisi koko taloon.
"...jos mättöä kaipaat ja sulla on alle 50 vattine paska vahvari ni unohda mätöt, mikit ei vaa joteki anna sitä säröö?itteki jouduin hankkii 50 wattise ibanezi" - MEGA_DETH
Halsu
20.05.2007 14:30:23

Kerrostalo nyt kysessä.

Ennenkuin ryntää kauppaan, kannattaa muistaa että kaiuttimet ovat vain osa soundia. Paskassa huoneessa hyväkin kaiutin kuulostaa paskalta, rahat menee hukkaan.
CU -- Eki
Hammermul
20.05.2007 19:50:16

http://www.thomann.de/fi/esi_near05_aktive_nahfeldmonitore.htm

Noi ei jää kauas, 188 euroa. Ja ainakin moni kehunut ihan kelvollisiksi.
Bombing for peace is like fucking for virginity.
leksi-B
20.05.2007 21:21:46

Hmm, tuossa vois olla kyl iha jees kait.. tarviipa miettiä
Basso se mukava soitin!
vanaha kettu
20.05.2007 21:49:19

Mulle laittoivat noista ne experience-mallit vaikka tilasin juuri nuo.
No eipä se nyt mitään haittaa... :D
mhelin
20.05.2007 21:54:08
hmm. millais. pystyykö aktiivisia itte rakentaa? rakennuskokemusta nyt on ku rakensin basso kaapitki itelle kyl mut, eroaako nuo paljo?

Aktiivit pystyy toki itsekin rakentamaan mutta yksinkertaisempaa on rakentaa passiiviset kaiuttimet rakennussarjasta ja hankkia vahvistimeksi jonkun edullisen päätteen Thomannilta. Esim. Hifitalon sarjoista AW-10 Alu ( http://www.hifitalo.fi/shop/sivut/aw10alu.htm ) olisi hyvä, tosin sen kotelon rakenne on *hieman* monimutkaisempi kuin bassokaapin, mutta äänenlaadultaan on huomattavasti parempi kuin esim. pienet Genelecit ja vanhempi 10xx sarjalaiset. Jos vahvistimenkin haluaa tehdä itse niin Hypexin UCD-180 moduleista saa aika helposti huippuluokan päätteen aikaiseksi (niitä käytetään esim. ADAM-merkkisissä studiomonitoreissa).

Passiivikaiutin ei ole yhtään huonompi kuin aktiivikaan, eroja alkaa syntyä vasta isoilla äänenpaineilla (= sähköisillä tehoilla) joilla passivikaiuttimissa olevat komponentit (lähinnä kelat) alkavat lämmetä (siksi kannattaisi oikeastaan rakentaa ne jakosuotimen kelatkin itse esim. paksusta kaiutinkaapelista jolloin niiden DC-vastus olisi mahdollisimman pieni).
leksi-B
20.05.2007 22:27:17
Aktiivit pystyy toki itsekin rakentamaan mutta yksinkertaisempaa on rakentaa passiiviset kaiuttimet rakennussarjasta ja hankkia vahvistimeksi jonkun edullisen päätteen Thomannilta. Esim. Hifitalon sarjoista AW-10 Alu ( http://www.hifitalo.fi/shop/sivut/aw10alu.htm ) olisi hyvä, tosin sen kotelon rakenne on *hieman* monimutkaisempi kuin bassokaapin, mutta äänenlaadultaan on huomattavasti parempi kuin esim. pienet Genelecit ja vanhempi 10xx sarjalaiset. Jos vahvistimenkin haluaa tehdä itse niin Hypexin UCD-180 moduleista saa aika helposti huippuluokan päätteen aikaiseksi (niitä käytetään esim. ADAM-merkkisissä studiomonitoreissa).

Passiivikaiutin ei ole yhtään huonompi kuin aktiivikaan, eroja alkaa syntyä vasta isoilla äänenpaineilla (= sähköisillä tehoilla) joilla passivikaiuttimissa olevat komponentit (lähinnä kelat) alkavat lämmetä (siksi kannattaisi oikeastaan rakentaa ne jakosuotimen kelatkin itse esim. paksusta kaiutinkaapelista jolloin niiden DC-vastus olisi mahdollisimman pieni).

Olis kyl mielenkiintosta rakentaa tollaset mutta menee mulle niin hinnakkaaksi just tuon linkin roinat ainaki ku 159€ yheen monitoriin :/, mutta sitte ku o rahaa mällätä ni sitte vois tehdä :) pidetään korvantakana :)
Basso se mukava soitin!
Antti1
20.05.2007 22:34:10
tosin sen kotelon rakenne on *hieman* monimutkaisempi kuin bassokaapin

Eikai tuossa nyt mitään vaikeaa ole? Päivässähän tuollaiset rakentelee (mikäli on pelit ja vehkeet), plus ehkä sitten viimeistelyyn vähän aikaa omien taitojen mukaan.

äänenlaadultaan on huomattavasti parempi kuin esim. pienet Genelecit ja vanhempi 10xx sarjalaiset.

Tämä kuulostaa aika kovalta väitteeltä. Mä epäilen kovasti, mutta saattaa olla. Noissa passiiveissahan on vaan niin kovasti kaikkia muuttujia, että äänenlaatu voi olla ihan mitä tahansa hyvän ja paskan väliltä samallakin sarjalla. Jakosuotimet, kotelot, elementtien tasalaatuisuus, oikean vahvistimen löytäminen jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)