Kalmo 03.06.2007 14:38:40 | |
---|
Olettekos te kaikki samasta kämpästä, kun kysymyksessä ei mainittu mitään käytetyistä laitteista, ohjelmista, niiden mittariasetuksista yms. mutta silti vastauksia tippui joka puolelta. Mää putosin...:o) Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
aimotuska 03.06.2007 15:28:36 | |
---|
Olettekos te kaikki samasta kämpästä, kun kysymyksessä ei mainittu mitään käytetyistä laitteista, ohjelmista, niiden mittariasetuksista yms. mutta silti vastauksia tippui joka puolelta. Mää putosin...:o) Myö tunnetaan kaverin kysymykset, laitteistot ja ongelmat jo monen vuoden takaa. Että ei tartte. Pah |
M.J.K 03.06.2007 19:23:46 (muokattu 03.06.2007 19:25:25) | |
---|
Ei kait tollasia 1-2 db:n eroja kuule juuri kukaan. Ei edes täyspäinen ihminen.. http://koti.utanet.fi/~mikaa/rami/tietoboxi/korva.html Harjaantunut henkilö voi kuulla yhden desibelin suuruisen voimakkuuseron jos kyseessä on tasaisesti soiva ääni. Tavan säätäjä kuulee eron noin 3-4 dB voimakkuudella. Äänet tosin ovat harvoin tasaisia ja puhtaita. Lisäksi asiaa hankaloittaa tuo Fletcherin ja Munsonin käyrästö sekä muut kuulomme anatomis-fysiologiset ominaisuudet kuten kriittiset kaistat, kuulon erottelukyky ja peittoilmiö. Käytännössä siis se mitä yhtaikaa lähellä toisiaan soivia ääniä voimme erottaa. Se miten selvästi jonkin äänen muun musiikin seasta kuulee tai miten pieniä tasoeroja huomaa voi muuttua yllättävän pienillä muutoksilla silloin kun liikutaan samalla kriittisellä kaistalla, kun toinen ääni peittää juuri ja juuri toisen äänen alleen. Tämähän vaikuttaa myös stereo sijoittelussa. En sitten tiedä miettiikö kukaan näitä miksatessa. Tuskin. Mittarit ei noissa asioissa paljoa auta. Tai mistä minä tiedän kun en koskaan ole sellaisia käyttänyt. Tulipahan vaan mieleen. |
aimotuska 03.06.2007 22:15:40 | |
---|
Harjaantunut henkilö voi kuulla yhden desibelin suuruisen voimakkuuseron jos... Älä nyt h-e-l-v-a-t-a lyö enää lisää löylyä... :) Pah |
JPQ 03.06.2007 23:33:45 | |
---|
Älä nyt h-e-l-v-a-t-a lyö enää lisää löylyä... :) Ei hän sitä lyö eli keskustelu on aikaa sitten mun osalta päättyny. Eli sain rauta ongelmani hoidettua. |
virtalahde 04.06.2007 08:27:50 | |
---|
Harjaantunut henkilö voi kuulla yhden desibelin suuruisen voimakkuuseron jos kyseessä on tasaisesti soiva ääni. Kyllä 0,5dB:n ero on ihan kuultavissa. 0,3dB alkaa olla jo rajalla.. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
milcoin 04.06.2007 09:54:35 | |
---|
Nasalilla äänellä, silmälasit hieman vinossa insinööri toteaa: Kyllä 0,5dB:n ero on ihan kuultavissa. 0,3dB alkaa olla jo rajalla.. Mee rakentaan sitä kompuraa... :) "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
M.J.K 04.06.2007 12:06:13 | |
---|
Älä nyt h-e-l-v-a-t-a lyö enää lisää löylyä... :) Juu.Tuo lause oli miltei suora lainaus Jukka Laaksosen kirjasta. Oli pakko tarkistaa asia ennen kun tänne kirjoittaa kun niin herkästi sataa kakkaa niskaan. Tää on kyllä aika metka foorumi. |
virtalahde 04.06.2007 18:45:48 | |
---|
Mee rakentaan sitä kompuraa... :) :D Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus! Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
aimotuska 05.06.2007 09:38:20 (muokattu 05.06.2007 09:46:59) | |
---|
Juu.Tuo lause oli miltei suora lainaus Jukka Laaksosen kirjasta. E: Eikäkö se olikin se jäniskevennys-kaveri... Jaa, onko se kirjoittanut kirjankin? Oli pakko tarkistaa asia ennen kun tänne kirjoittaa kun niin herkästi sataa kakkaa niskaan. Tää on kyllä aika metka foorumi. Nääs kun me ollaan käyty tuota samaa keskustelua jo tsiljardiin kertaan ja joka kerta lopputulos on ollut sama: Ollaan kuviteltu, että nyt kysyjä viimein hoksasi, että hänen laitteissa ei ole oikeasti mitään vikaa tai että asiaa ei vaan ole tarkoitettu tarkasteltavaksi sillä tarkkuudella kuin sitä yritetään. Menee vähän aikaa ja... a) joku vastaa entiseen keskusteluun ja mylly hörähtää jälleen käyntiin tai b) edellisen keskustelun lopputulos unohtuu kysyjältä ja asia nostetaan jälleen pöydälle Sanokaa mua ilkeäksi jos haluatte, mut mä näkisin tän lähinnä realismina. Ei oo tarkoitus ihan vaan lämpimikseen lällättää toisille, vaan lähinnä todeta faktat kohta kolmen vuoden seurantajakson perusteella. Ja MJK, ei sitä kakkia kukaan sun niskaan heittele, ellei sulla ole itselläsi ämpäri kourassa. Lepo vaan. Pah |
M.J.K 05.06.2007 16:21:42 (muokattu 05.06.2007 16:24:05) | |
---|
E: Eikäkö se olikin se jäniskevennys-kaveri... Jaa, onko se kirjoittanut kirjankin?
Nääs kun me ollaan käyty tuota samaa keskustelua jo tsiljardiin kertaan ja joka kerta lopputulos on ollut sama: Ollaan kuviteltu, että nyt kysyjä viimein hoksasi, että hänen laitteissa ei ole oikeasti mitään vikaa tai että asiaa ei vaan ole tarkoitettu tarkasteltavaksi sillä tarkkuudella kuin sitä yritetään. Menee vähän aikaa ja... a) joku vastaa entiseen keskusteluun ja mylly hörähtää jälleen käyntiin tai b) edellisen keskustelun lopputulos unohtuu kysyjältä ja asia nostetaan jälleen pöydälle Sanokaa mua ilkeäksi jos haluatte, mut mä näkisin tän lähinnä realismina. Ei oo tarkoitus ihan vaan lämpimikseen lällättää toisille, vaan lähinnä todeta faktat kohta kolmen vuoden seurantajakson perusteella. Ja MJK, ei sitä kakkia kukaan sun niskaan heittele, ellei sulla ole itselläsi ämpäri kourassa. Lepo vaan. Hehe.Tulkitsin tuon löylyjutun eka kerralla ihan väärin. No ei se mitään. Joskus se ottaa vaan vähän aikaa... E: Ja heti tuli kirjoitusvirheitä. Ei tuu kesää.... |