Aihe: Monitoriapua
1 2 3
vipu5
11.03.2007 21:31:51

Joo mä käsitin väärin, luulin että tässä puhutaan noista 8020-kaiuttimista.

kyse on ilmeisesti 1030 sarjasta.
Ainakin diskantti elementit on selkeesti eri näköset tascameissa ja geneleceissä.
Eli perun puheitani siitä niissä olisi samat elementit.
koponen
12.03.2007 14:20:57 (muokattu 14.03.2007 20:36:05)
Hmm. Muistan vaan jostain Genelecistä kertovasta jutusta niin lukeneeni ja ihmettelin että onpas koviä jätkiä ku tekee ite elementitkin. Mutta uskon sua kyllä, mun muisti pätkii ajoittain aika pahastikin :)

Oon keskiviikkona koko päivän Genelecin tehtaalla pörräämässä ja kuuntelemassa jorinoita niin voin kysellä mikä on asian todellinen laita. Sama pää se on minullakin kesät, talvet :) Väittäisin kyllä ettei niillä ole koskaan omaa elementtituotantoa ollut.

EDIT: Suoraan akustikko Jussi Väisäsen suusta tullutta tietoa että edesmenneen S30:n nauhadiskantti, sekä 3-tie mallien keskiäänielementit on omaa tuotantoa. Muuten käytetään mittatilaustyönä teetettyjä Peerless (nyk. Tymphany) ja Seas elementtejä.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
vipu5
15.03.2007 14:08:26

Laitoin Tascamit tilaukseen, kun oli muutaki tulossa Thomannilta.
Laitan kommenttia jahka saan ämyrit testaukseen...
jsavisalo
16.03.2007 08:48:20

Loistavaa, odotan innolla arviotasi.
Ja kiitos kaikille muillekin kommenteista.

J
http://www.saunalahti.fi/jsavisal
Riku Rotten
16.03.2007 18:42:13
Monitorit pitäisi ikoekuunnella. Mielellään rinnakkain.

Itelle kävi niin, että oli suunnitelmissa 500€ sijoittaminen pariin, mutta koekuuntelun jälkeen taloon tuli 8040:t. No eipä tarvii monitoreja syyttää paskasta miksauksesta.

Huom nosta monitorit irti pöytälevystä, ei ne standit niin kalliita ole. Poistui tonni mutaa kuuntelusta noin yksinkertaisella konstilla.
ITTAM
17.03.2007 16:31:44 (muokattu 17.03.2007 16:33:46)
S30 nauhadiskantti on Gamma ilman torvea jos mä muistan oikein (eli osittain omaa tekoa ikäänkuin)?

Matti
HeavyMachinery
03.04.2007 11:29:28

behringerin 2030 aktiiveja nyt jo jonkin aikaa käyttäneenä voin sanoa että on rahalle aivan uskomatonta vastinetta. ihan pienethän ne eivät ole, mutta todella miellyttävät soundiltaan.

Mulla on kanssa nuo behkut ja kyllä ne ainakin lujaa soi ja soundi on ihan jees muttei niillä kyllä kaikkeä kuule... Nyt olisi haavena jotkin hieman pienemmät Dynaudion bm5:sia haaveilen...
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Jaakkoopuukkoo
04.04.2007 12:04:04 (muokattu 04.04.2007 12:10:17)

Jep, Genelecin tehdas on kokoonpanotehdas, elikkä kotelonpalasetkin tilataan ulkopuolelta (olisivatko esim uusien subbareiden koteloita itse vääntäneet mittatilatuista pellinpaloista, en nyt jaksa muistaa). Kotimaisuusaste on kuitenkin korkea (eli riistofirmojen tuenta matala), samoin ympäristöasioihin on huomiota kiinnitetty (ainakin jostakin kotelon sisällä olevasta akustiikkaa säätelevän täytemateriaalin kierrätyskelpoisuudesta oli puhetta), joten itselleni Genelecin tuotteiden valinta olisi mitä selkeintä.

Itselläni Genelecin 1029:t ja 1091 subukka (käytettynä halvalla, ei olis muuten ollu varaa todellakaan, älkää siis porvariksi luulko! :) ), muutti musiikin kuuntelua varsin radikaalisti. 1029 on kuulemma jokseenkin samalla tasolla tuon 8020:n kanssa, vaikka muinoin olikin varsin eri hintaluokan peli.
Metsät kasvavat kuin syöpä
StJerky
04.04.2007 14:16:35
Jep, Genelecin tehdas on kokoonpanotehdas, elikkä kotelonpalasetkin tilataan ulkopuolelta (olisivatko esim uusien subbareiden koteloita itse vääntäneet mittatilatuista pellinpaloista, en nyt jaksa muistaa). Kotimaisuusaste on kuitenkin korkea (eli riistofirmojen tuenta matala), samoin ympäristöasioihin on huomiota kiinnitetty (ainakin jostakin kotelon sisällä olevasta akustiikkaa säätelevän täytemateriaalin kierrätyskelpoisuudesta oli puhetta), joten itselleni Genelecin tuotteiden valinta olisi mitä selkeintä.

Heh, olenpas itse ollut tekemässä Genelecin koteloita 80-luvun lopussa. Silloin ne tehtiin Siilinjärvellä Pöljä nimisellä kylällä pienessä puusepänverstaassa (eikä ole myöhästynyt aprillipila). Kotelot tehtiin lastulevystä (päälle liimattiin viilu) ja etulevy mdf:stä. Kangas liimattiin mdf:stä jyrsittyyn kehikkoon spray-liimalla. Koteloita tehtiin kauheista teattereihin menevistä järkäleistä ihan pieniin kotiämyreihin.

Ei aavistustakaan missä nykyään tehdään.
vanaha kettu
04.04.2007 18:54:05
Ei aavistustakaan missä nykyään tehdään.

Eikös ne tehdä Iisalmessa?
Jaakkoopuukkoo
04.04.2007 19:37:10 (muokattu 04.04.2007 19:39:34)

Suhteellisen varmasti osaan sanoa, että ei (EDIT: tai siis en osaa sanoa. Mut sen tarkoitan siis, että suhteellisen varmasti ei siinä Genelecin omassa pajassa Olvin naapurissa :) jännä juttu muuten, miten parhaat kotimaiset tuotteet tehdään samalla paikkakunnalla). Yhtä suurella varmuudella vastaan, että Suomessa yhtä kaikki. Joitakin komponentteja ei vissiin Suomesta saa, mut melki kaikki osat siis kotomaasta.
Kukkis 77
04.04.2007 19:51:59

Suhteellisen varmasti osaan sanoa, että ei (EDIT: tai siis en osaa sanoa. Mut sen tarkoitan siis, että suhteellisen varmasti ei siinä Genelecin omassa pajassa Olvin naapurissa :) jännä juttu muuten, miten parhaat kotimaiset tuotteet tehdään samalla paikkakunnalla). Yhtä suurella varmuudella vastaan, että Suomessa yhtä kaikki. Joitakin komponentteja ei vissiin Suomesta saa, mut melki kaikki osat siis kotomaasta.

No siis eikös niillä ole tehdas nimenomaan Iisalmessa, ja vieläpä osoitteessa Olvitie 5, joka on hienoa.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" - Aki Kaurismäki
Jaakkoopuukkoo
04.04.2007 19:57:32

Kyllä on, aiemmassa viestissä jo mainitsin, että se on kokoonpanotehdas, ts. siellä ruuvaillaan osia toisiinsa kiinni ja juotellaan komponentteja levyihin. Palaset tilataan alihankkijoilta. Mutta mikä osoite, todella!
vanaha kettu
04.04.2007 22:08:44
Kysyin jo aikaisemmin, mutta kysynpä uudestaan.
Onko kenelläkään kokemusta/tietoa KRK:n monitoreista?
Usassa näkee paljon, mutta suomessa ei, miksi?
koponen
04.04.2007 22:31:32 (muokattu 04.04.2007 22:35:01)
Kyllä on, aiemmassa viestissä jo mainitsin, että se on kokoonpanotehdas, ts. siellä ruuvaillaan osia toisiinsa kiinni ja juotellaan komponentteja levyihin. Palaset tilataan alihankkijoilta. Mutta mikä osoite, todella!

Puukoteloista en ole varma kun niitä menee niin vähän ja ainakin kaikki isoimmat kotelot tehdään vasta kun joku kyseisen komeron tilaa. Alukoteloita tekee tällä hetkellä kaksi kotimaista alihankintafirmaa. Suurin osa komponenteista, elementit mukaanlukien taitaa nykyisin tulla kiinasta. LSE-subien spiraalit kieputtavat itse ihan Olvitie viidessä.
koponen
04.04.2007 22:36:18
Kysyin jo aikaisemmin, mutta kysynpä uudestaan.
Onko kenelläkään kokemusta/tietoa KRK:n monitoreista?
Usassa näkee paljon, mutta suomessa ei, miksi?

Koska suomessa on iso G.
StJerky
05.04.2007 09:30:24 (muokattu 05.04.2007 09:33:22)

Tottakai kaiutintehdas on Iisalmessa, mutta en tiedä missä teettävät kotelot nykyisin.

Joitakin komponentteja ei vissiin Suomesta saa, mut melki kaikki osat siis kotomaasta

Aikaisemmin (80 l.) minusta itse elementit tuli ulkomailta (Fane ym.). Niitä sitten viriteltiin paremmaksi Iisalmessa.
Jaakkoopuukkoo
06.04.2007 02:18:21

Joo, vetäydyn suosiolla kotimaisuusasian suhteen; ei ollutkaan mitään lukuja taustalla, pelkästään vahva aivopesu G-uskovaiseksi :)
AH3
11.05.2007 23:51:02

Tervehdys! Joko olet päässyt testaamaan Tascamejasi? Mitä mieltä olet...kannattiko hankinta?
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
Roberto
12.05.2007 21:59:15

Tottakai kaiutintehdas on Iisalmessa, mutta en tiedä missä teettävät kotelot nykyisin.

Suomessa, parissakin eri mestassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)