Aihe: Demonauhoitusta kotiPC:llä 1 2 | |
---|---|
![]() 05.12.2002 17:11:54 | |
Heh, lukekaas uudestaan mitä mä sanoin: Ja hei, Note, "perusasetelma". Koskeeko toi sua? ;-) Ei mun mielestä... Heh, piti päästä vaan sanomaan... Ajoin lähinnä takaa, että pitää olla h***etin hyvä perustelu jos komppikitara tulee vain vasemmasta ja soolo vain oikeasta korvasta. :D Joo, toi oli tärkeä pointti, että sekä sovituksessa että miksauksessa katsoo biisin sisäistä dynamiikkaa. Kertsissä tosiaan kandee levitellä ja pikkuisen muuttaa sitä balanssia ja stereokuvaa, niin että kasvaa. | |
![]() 09.12.2002 10:55:56 | |
Laitekokoonpanosta tämänverran: WinXP AMD AthlonXP 1700+ 250 tai 512 RAM 60Gt kovoa Prossu kyllä riittää... mikä emo sulla on? nimittäin VIA PCI-silta saattaa joskus pudotella kortteja kyydistä - 400:lla ongelma pitäis olla hoitunut. Muistia pitää olla vähintään 512, jos sulla on XP! Mikä HD toi 60:n on? Äänihommissa pitää olla 7200 rpm:n kovo. Virtalähde pitöis mun mielestä olla vähintään 350W. | |
![]() 09.12.2002 11:06:51 | |
Prossu kyllä riittää... mikä emo sulla on? nimittäin VIA PCI-silta saattaa joskus pudotella kortteja kyydistä - 400:lla ongelma pitäis olla hoitunut. Emo on Epox 8KHA+ Muistia pitää olla vähintään 512, jos sulla on XP! Muistia on tarkoitus hommata juuri tuo 256 palikka lisää. Mikä HD toi 60:n on? Äänihommissa pitää olla 7200 rpm:n 9kovo. On 7200 rpm. Virtalähde pitöis mun mielestä olla vähintään 350W. Ja poweri on 300W. Kaikki osoitteessa: http://www.j-juntunen.tk | |
![]() 09.12.2002 16:21:58 | |
Prossu kyllä riittää... mikä emo sulla on? nimittäin VIA PCI-silta saattaa joskus pudotella kortteja kyydistä - 400:lla ongelma pitäis olla hoitunut. Muistia pitää olla vähintään 512, jos sulla on XP! Mikä HD toi 60:n on? Äänihommissa pitää olla 7200 rpm:n kovo. Virtalähde pitöis mun mielestä olla vähintään 350W. Pitäis olla nimenomaan via133. Ei kai ne muut. FireWire kovo vois olla asiaa.On ainakin halvempi kuin scsi mutta parempi kuin ide. | |
![]() 10.12.2002 08:19:19 | |
Pitäis olla nimenomaan via133. Joo... mun emolla on just toi VIA:n piirisarja ja MAYA putoilee välillä kyydistä. Ensi vuonna menee emo vaihtoon (tän vuoden budjetti on jo kulutettu...) | |
![]() 10.12.2002 13:35:12 (muokattu 10.12.2002 13:35:28) | |
Aivan. Sepä onkin hyvä. Saa samalla moni muukin tietoa, jos ei itse jostakin syystä sitä ole viitsinyt kysyä. =) Hirveän määrän vaan olen täältä hyödyllistä tietoa saanut.. Nää on kyllä asiallisia keskusteluja. Auttavat meikää, enemmänkin keikkamiksaajaa, studion saloihin. Oma maailmansa tuntuu olevan, mutta täytyy aina miettiä vaatimustasoa. Teemme treeniksellä äänityksiä minidiskille ja kotona niitä sitten PC:llä equilen, kompuroin ja kaiutan. Välttää demoina ja teen tätä lähinnä päästäkseni sisään äänittämisen maailmaan näin käytännönläheisesti. Monta asiaa on jo tullut ahaa -elämyksenä ja lisää tulee joka kerta. Esim. mikkien sijoittelu on saanut aivan uuden lähtökohdan kun soitellaan kuulokkeet päässä eikä tuu enää kiertoja. Keikalla kun soundi kumartaa aina kiertoa. Samoin stereomiksaaminen vivahteineen uutta, koska keikoilla on yleensä turha muuta tehdä kuin monoa. Mites muuten tämä 2-raitaisen valmimateriaalin työstö kotioloissa, mitä kannattaa ottaa huomioon. Soundit ovat kyllä kutakuinkin asiallista, eli mitä juttuja kannattaa huomioida? | |
![]() 10.12.2002 14:09:48 | |
Mites muuten tämä 2-raitaisen valmimateriaalin työstö kotioloissa, mitä kannattaa ottaa huomioon. Soundit ovat kyllä kutakuinkin asiallista, eli mitä juttuja kannattaa huomioida? Hm. Tässä mun mietteitä: Ensinnäkin se, että vähän kerrallaan on parempi kuin yrittää saada kaikki kerralla tapahtumaan; eli ekvalisoidessa korostuksien pitää olla loivia ja varovaisia, sellaisia että ne vaikuttavat ympäröiviin ääniin melkeinpä enemmän kuin korostettavaan kohtaan itseensä. Kuoppien taas pitää olla mahdollisimman kapeita ja jyrkkiä, että hukataan mahdollisimman vähän lapsia pesuveden mukana. Toiseksikin se, että kymmenen lievää kompressiota peräkkäin kuulostaa yleensä paremmalta kuin yksi iso. Kolmanneksi se, että varsinkin kun jos mä olen oikein ymmärtänyt, te teette sellaista kevyempää viihdemusiikkia jota voi tanssia, niin siinähän saa olla dynamiikka vielä aika vahvasti mukana. Eli ei kannata lähteä kompressoimaan sitä musiikkia niinkuin kaupallisten levyjen tasalle väkisin, vaan vähempikin riittää. Onhan stereoissa volyyminuppi:-) Ja viimeiseksi: Normalisointia ei saa tehdä äänitteen elinkaaren aikana kuin kerran. Mieluummin ei kertaakaan, muttei missään nimessä kahdesti. Mä en muuten osais varmaan saliääntä tehdä juuri ollenkaan, kun en oo koskaan yrittänytkään. Keikoilla on paljon kivempi olla soittajan roolissa - niinkuin se vaippamainoksen lapsi: "Minä vain juon ja pissaan, muut saa selittää." :-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 10.12.2002 15:20:42 | |
Tarkoitatko Kivi että on parempi tehdä raidalle useampi peräkkäinen korjailu, olkoon sitten equilua tai dynamiikkakorjauksia, kuin tehdä kerralla isompi? Mites tähän ajatusmalliin sopii se että joka kerta kun tälläinen välikorjaus tehdään ja käsitelty raita tallennetaan niin äänenlaatu heikkenee koska laskenta hoidetaan ohjelmissa yleensä 32 bitillä, mutta raidat tallennetaan vain 24 tai jopa 16 bitillä eli välissä joudutaan tekemään ditheröintiä bittimäärän vähentämiseksi? Vai olenko (taas) ymmärtänyt jotain aivan väärin. | |
![]() 10.12.2002 15:33:32 | |
Vielä jäi askarruttamaan tuo äänikorttikysymys elikkä hajoaako kortti, jos sen läpi tulee voimakas kierto? Tarkoitan esim. tilannetta, jossa äänikortin inputtiin nauhoitetaan pöydän L/R-Mixistä, äänikortista tulee kuuntelupiuhat kanaviin, jotka ovat myös L/R-mixissä ja painetaan ohjelmasta REC. (Näinhän ei tietenkään kannata tehdä, mutta esimerkiksi kuitenkin) Kaikki osoitteessa: http://www.j-juntunen.tk | |
![]() 10.12.2002 15:58:21 (muokattu 10.12.2002 16:02:32) | |
Tarkoitatko Kivi että on parempi tehdä raidalle useampi peräkkäinen korjailu, olkoon sitten equilua tai dynamiikkakorjauksia, kuin tehdä kerralla isompi? Mites tähän ajatusmalliin sopii se että joka kerta kun tälläinen välikorjaus tehdään ja käsitelty raita tallennetaan niin äänenlaatu heikkenee koska laskenta hoidetaan ohjelmissa yleensä 32 bitillä, mutta raidat tallennetaan vain 24 tai jopa 16 bitillä eli välissä joudutaan tekemään ditheröintiä bittimäärän vähentämiseksi? Vai olenko (taas) ymmärtänyt jotain aivan väärin. Ei, olet käsittänyt aivan oikein, mutta kun en ole propellihattu, en osaa vastata kysymykseen. En minä tiedä, miksi se toimii noin, mutta käytännössä tuntuisi noin olevan. Tietysti, jos ja kun oikein varman päälle haluaa pelata, kannattaa varmaan pitää resoluutiota mahdollisimman korkealla koko käsittelyn ajan. Kyse ei kuitenkaan ole kuin kahdesta raidasta, joten eiköhän audiokoneena käytetyn koneen "vääntömomentti" sen kestä, jos sellainen mahdollisuus vain on. Samanlainen asia on, että vaikka jokainen D/A tai A/D -muunnos heikentää signaalia rajustikin, mun mielestäni on silti mukavampaa ottaa raidat ulos analogitiskiin, muokata siellä ja palauttaa. Olisiko muuntimessa syntyvää saturaatiota vai mitä, mutta tuntuu että siinä on eroa. Mites muuten käytännössä toimii toi bitraten muuntuminen, jos laittaa plugikompressorin omaan looppiin toisen plugin, ja sen looppiin kolmannen plugin jne? Hm. Ja lopuksi vihje monen kompressorin käyttämiseen masteroinnissa: http://www.fmraudio.com/ ja sieltä Really Nice Compressor... äh, ette te jaksa etsiä tuota, joten mä copy-pastetan sen tähän: MAXIMUM 2MIX DENSITY This one is great for stereo mixes. By levelling out your mixes, you'll help them translate well to cassette, MiniDisc, or any other format you may be using. To start, try it on a CD you like, or a mix you're familiar with. You'll need 2 RNCs. 1. With RNC #2 bypassed, set RNC #1 as follows: Super Nice Mode Ratio = 25:1 Attack and Release between 12:00 and 2:00 Threshold so that you're getting about 6-8 dB of compression An appropriate amount of makeup gain; around 6-8 dB is a good start. 2. Un-bypass RNC #2 and set it: Normal mode Ratio = 25:1 Fastest attack and release Threshold such that you're getting about 2-4 dB of peak control "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 10.12.2002 16:24:29 | |
Tarkoitatko Kivi että on parempi tehdä raidalle useampi peräkkäinen korjailu, olkoon sitten equilua tai dynamiikkakorjauksia, kuin tehdä kerralla isompi? Mites tähän ajatusmalliin sopii se että joka kerta kun tälläinen välikorjaus tehdään ja käsitelty raita tallennetaan niin äänenlaatu heikkenee.. Hmm.. entä jos tuon käsittelyn hoitaa plugineilla, siis esim. monta eq- ja kompressoriplugaria peräkkäin jos koneessa vaan riittää vääntöä laskemaan ne reaaliajassa kuultaviin miksatessa. Sitten kun miksaus on kuunnellessa hyvä, voi koko höskän bouncata/renderöidä. (Saattaa mennä puurot ja vellit sekaisin, mutta renderöinnillä tarkoitan kaikkien raitojen yhdistämistä yhdeksi stereoraidaksi, ennen yhdistämistä lasketaan plug-init raita kerrallaan "paikalleen".) Käsittääkseni tuossa kaikkien plug-inien laskenta tehdään kerralla, joten dynamiikan vähenemisestä aiheutuva efekti tulee kärsittyä vain kerran. Tavallaan. Korjatkoon viisaammat jos olen väärässä. www.LetsMakeSomeNoise.com - the best rock/metal webzine ever.. | |
![]() 12.12.2002 12:04:26 | |
Kone pyörittää ihan hyvin n.6-7 raitaa. En ole enempää edes kokeillut. Mikä tässä voi mennä vikaan? luulen että tuo kaatuu siihen miksaukseen jota kone ei pyöritä. siis niitä miksattuja raitoja. nim.kokemusta on! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)