loosah 18.10.2006 00:53:29 (muokattu 18.10.2006 00:53:58) | |
---|
Tämä on se absoluuttinen tieto, joka auttaa mua ja Hapea eteenpäin taistelussa kohti tarkempaa äänentoistoa! Mitäköhän mun piti sanoa, unohtu tota kirjoittaessa... EDIT: Niin, mihin kannattaa kiinnittää huomiota erilaisia pönttöjä testaillessa? Varmaan helpointa on pistää pöntöt oikealle paikalleen (mikäli nyt saan jostain noita testiin), silmät kiinni ja luottaa intuitioon? Tsori... Ei sitä absoluuttista tietoa kuitenkaan oo olemassa. Satsaat vaan mahdollisimman kalliisiin ja kehuttuihin kaiuttimiin? Toisaalta ei noiden genelecienkään kanssa kuitenkaan voi mennä pahasti pieleen. Loput on sitten tottumista. GIGO |
Aki 18.10.2006 01:09:52 | |
---|
Kato, lähet vaan siitä, että:" Moi mä oon Aki, hello Adam!" = ) Eivät ymmärtäisi. Pitää sanoa "Hallo". Noon saksalaiset. mihin kannattaa kiinnittää huomiota erilaisia pönttöjä testaillessa? Mä otan mukaan mahdollisimman tuttuja biisejä, yhden kutakin: -tumma yleissoundi -kitrkas yleissoundi -hyvin matala botne -kevyt botne -ilmava ja kompressoimaton -kompressoitu -yksinkertainen miksaus -paljon pientä taustalla olevaa koristetta Kuuntelen kutakin mainituista piirteistä, kuulostaako virveli-, laulu- ym soundit sellaisilta kuin olen ne mielessäni kuullut. Jos esim virveli kuulostaa jossain biisissä hyvin erilaiselta mitä kuvittelin, pitkä miinus. Jos rajusti kompressoitu kuulostaa vähemmän kompressoidulta mitä muistelin, erittäin pitkä miinus. Ja niin edespäin. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Roberto 18.10.2006 09:18:53 | |
---|
Varmaan helpointa on pistää pöntöt oikealle paikalleen (mikäli nyt saan jostain noita testiin), silmät kiinni ja luottaa intuitioon? Helpointa juu mutta mitä se kertoo juuri mistään onkin sit eri asia. Jotkut kai ihan mittaileekin niitä kaiuttimia saadakseen ikäänkuin dataa fiilistensä tueksi. Jotkut ei. Oikeestaan ihan miten vaan, kunhan musat raikaa ja jengit joraa. |
the Gas Fuzz 18.10.2006 09:54:24 | |
---|
osta vaan ns10, jos löydät niitä jostain. nehän on klassikot jotka löytyy joka studiosta, jonkinmoinen standardi niistä on tullut. onhan ne kaiuttimet olleet kuitenkin jo studioissa ja musabisneksessä aika pitkään. markkinamiehet vouhottaa aina uusista trendikaiuttimista. nykyään kuitenkin studio/kotistudio bisnes on aika kovaa kilpailua. zekkaile studioiden www-sivuja ja kato mitä siellä on kaiuttimina. mut jos noi Ns10 suljetaan pois niin katos KRK:n skobet. toivotan onnea etsintään, hyvän soundin metsästykseen. |
sami_sumea 18.10.2006 11:36:10 (muokattu 18.10.2006 11:40:28) | |
---|
Ja jos jollakulla on noita ko. kaiuttimia Turun tai Salon seudulla, niin mä tulisin kovin mieluusti kuuntelemaan. Tarjoan vaikka kaljat palkkioksi. Jos Turun tai Salon seudulta ei löydy, meillä on Treellä studiolla 8020:t, 8030 + 7060-setti, ja Dyniksen BM6a:t hyvin akustoiduissa tarkkaamoissa, et ei muutaku levyt messiin ja kuuntelemaan. Noista 1030 vs 80x0 eroista voisin muuten heittää oman kommenttini.. Mulla on ollut molemmat aika pitkään. Mun mielestäni 1030 on selkeästi *enemmän* hifimäinen ja hypetettysoundinen (ttu mikä sanahirviö :) kuin 8000-sarja. Mulla oli suunnattomia ongelmia saada miksuja siirtymään noilla 1000-sarjan vehkeillä koska niissä on niin julmetusti bassoa ja diskanttia, tosin ongelmana on voinut aikoinaan olla niillä miksatuissa biiseissä myös kuunteluympäristö. Enivei, erityisesti 8020 + sub-setillä miksattu kama tuntuu siirtyvän hyvin muihinkin pömpeleihin, samoin kuin pikaiset testit noilla Dynaudioilla (vaihdoin noi mun 1030:t Dyniksiin, en ole hirveästi ehtinyt vielä testaamaan mutta diggaan niistä jo nyt :) ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. |
TmuKoo 18.10.2006 11:39:39 | |
---|
meillä on Treellä studiolla 8020:t, 8030 + 7060-setti, ja Dyniksen BM6a:t Maksaisit nyt ekana ne dynkyt, niin sit voit vasta alkaa kutsua niitä omaksi...:) |
sami_sumea 18.10.2006 11:40:37 | |
---|
Maksaisit nyt ekana ne dynkyt, niin sit voit vasta alkaa kutsua niitä omaksi...:) Plaa plaa :D ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. |
passe 18.10.2006 12:09:37 | |
---|
Mulle toi ns-10 osasto toimii siksi, että se korostaa ylipaljon nasaaleja ja muutenkin vittumaisia taajuuksia. Siksi niitä tulee luonnollisesti poistettua ja näin tehtyä miksauksen tärkeimmästä, eli keskialueesta huomattavasti miellyttävämpi. Basso-osaston tai ylemmän diskanttialueen tarkasteluunhan noi ei oikein toimi... Ei oo kuitenkaan turhaan sanottu, että jos noissa kuulostaa hyvältä, ni kuulostaa varmasti muuallakin. Omana referenssinä on genelegin 1030, 8040 ja 8020, jotku OR:t, pikku purkkiradio ja parin eri tv:n kaiuttimet. Pari puoskarinkin mietettä tähän väliin. Sain tässä tilaisuuden räpellellä NS10:llä jonkin aikaa ja noinhan se pitkälti menee. Keskiäänet kultaa, matalat ja korkeat taajuudet (hmmm...) hirveätä kuraa... Liekö nuo keskiäänet sitten se tärkein alue Matti meikäläiselle kun aina vaan ja yhä edelleen kuulee näitä "jos kuulostaa hyvältä NS10:llä niin..." mielipiteitä. "Good is in the details..." |
Antti1 18.10.2006 12:31:12 | |
---|
sami_sumealle kiitokset kutsusta! Tulen joskus varmasti ihmettelemään teidän pajalle, jos ei löydy lähempää testipönttöjä. Täytyy varmaan alkaa laatimaan jotain kattavampaa testilevyä monilla eri soundisilla biiseillä. Kyllä se varmaan niin nyt menee, että subit jää ostamatta ainakin ensialkuun ja jotain standardikaiutinta kotiin. Myöhemmin voi ostaa sitä taustakuuntelua ja fiilistelyä varten sitten jonkinlaisen ämyrin, jos tarvetta tuntuu olevan. Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun. |
passe 18.10.2006 13:17:21 | |
---|
Mulla on muuten "plakkarissa" Genen 1031A:t tohon 1200 Euroon. Tiedän että kaveri myy ne, eikä ilmoittele niistä missään sen kummemmin. Hulluuttahan nuo ovat tässä vaiheessa, mutta hullujahan tässä ollaankin:-) "Good is in the details..." |
Säätäjä 18.10.2006 13:27:04 | |
---|
Missä hinnoissa Darth Vaderit pyörii (tai siis mikä on semmoinen hinta mitä niistä kannattaa maksaa)? Ne on musta niin mageet pöntöt! Pakko saada joskus! Muistaako joku niiden mallinumeroa? niinq. |
Roberto 18.10.2006 13:29:38 | |
---|
|
Säätäjä 18.10.2006 13:42:11 | |
---|
niinq. |
Danko 18.10.2006 13:46:53 | |
---|
Mullo rakkauden viilis, menkää ja tehkää kaikki kansat minun rakkauden lapsiksini! -Juzzu |
dewil 18.10.2006 13:52:12 | |
---|
Missä hinnoissa Darth Vaderit pyörii (tai siis mikä on semmoinen hinta mitä niistä kannattaa maksaa)? Ne on musta niin mageet pöntöt! Pakko saada joskus! Muistaako joku niiden mallinumeroa? Ne olis kyl tosi makeet kotiskobet, mutta mitään en niillä kyllä lähtis miksaamaan. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
Säätäjä 18.10.2006 14:05:03 | |
---|
Ne olis kyl tosi makeet kotiskobet, mutta mitään en niillä kyllä lähtis miksaamaan. Mikä niissä on vikana? niinq. |
mhelin 18.10.2006 18:21:48 | |
---|
8020A + Behringerin subbari (joita Genelecilläkin ovat ihmetelleet) olisi hyvä kombo. Subbaria tarvii kun haluaa fiilistä meininkiin silloin kun pitää olla luova. 8240A olisi hieno kaikkine kalibrointisysteemeineen (mutta kallis), sellaisilla voisi kalibroida oman presetin joka paikalle huoneessa. Liikkeentunnistus vielä peliin mukaan niin saundit on hyvä joka paikassa :) |
Mikael 18.10.2006 23:00:41 (muokattu 18.10.2006 23:02:11) | |
---|
Meillä on Genelec 8020+7050-setti ja rokkaa kyl : ) Suosittelen. Behringerin subbari (joita Genelecilläkin ovat ihmetelleet) ...oisko tästä ihmettelystä jotain lisätietoa? Siitä mistä aita on matalin... |
mhelin 18.10.2006 23:45:12 | |
---|
Meillä on Genelec 8020+7050-setti ja rokkaa kyl : ) Suosittelen. ...oisko tästä ihmettelystä jotain lisätietoa? Ei sen kummempaa, juttelin vaan yhden Genelecin esittelijän kanssa hifimessuilla ja kyselin sitäkin että mitä pitävät Behringerin kopioista. Tuota subbaria pitivät mahdollisesti ihan toimivana, mutta muita kaiutinmalleja pitävät "vain" kopioina vanhentuneesta tekniikasta (heillä on kova usko ja luottamus tähän 8000-sarjaan, muistaakseni se alumiinikotelon valumuotinkin teko maksoi jotain älyttömiä summia). Eivät kuulemma aio kilpailla Behringerin kanssa, Iisalmessa ei voi kaiuttimia tehdä niin halvalla (toisaalta tuo 8020 ei ole kyllä silti mikään hirmuisen kallis, alle 600 pari). Muuten Genelecillä on joku softa ("dipitizer" nimeä kai siitä käyttävät, kuulostaa ihan joltain Behringerin laitteen nimeltä) jolla voidaan mitata vaste (ilmeisesti WinMLS:stä G:lle kehitetty versio) ja joka näyttää mallikohtaisesti kaikkien dippikytkimien asennot jotta toistokäyrä saadaan kalibroitua halutuksi. Eli kannattaa varmaan pyytää joku sieltä mittailemaan akustiikkaa jos haluaa säädöt kohdalleen (tiedä sitten minkälainen lasku tulee perässä vai tekevätkö homman ilmaiseksi). |
dewil 19.10.2006 00:10:32 | |
---|
Tää on niin vaikee alue. Skobeissa kun mennään nykyään lähinnä vivahde eroissa ja se tärkein soundiin vaikuttava pointti on kuitenkin se pajan akustiikka, niin pitäis pystyä kokeilemaan erillaisia monttuja ja huolella. Mutta... Mikäköhän se mun pointti taas olikaan... Niin se akustiikka. Se on mun mielestä vaan niin pirun tärkee. Hyvässä sellaisessa pärjää totuttelulla vähän heikommillakin kaapeilla, mutta huonossa tilassa se on vaan siitä kiinni, miten sä osaat tunnistaa kuuntelun heikkoudet. Tää on oikeestaan just se syy, minkä takia mulla ei oo nykyään omaa pajaa, vaan vuokraan sen KUUNTELUN aina pajoista, joihin voin luottaa. Esituotanto menee sit pahimmassa tapauksessa vaikka luureilla. Ja pakko tarkentaa että ei. En ole ylimielinen tai mitään. Nää on vaan niitä juttuja joihin ei auta kuin kokemus ;) Dont Clone The Beat. Own The Beat. |