Aihe: Rumpujen miksauksen kurkot Suomessa?
1 2 3 4 5
Daunt
18.08.2006 10:48:49
Mikko Karmila. Tiettyihin musiikkityyleihin Karmilan tyyli vain sopii erittäin hyvin.

Stratovariuksen omaa nimeä kantava tuorein albumi on myös Tolkin miksaama. Olen kerran seurannut vierestä, kun Tolkki äänittää rumpuja ja aika valmista soundia narulle tarttui. Tila oli surkea ja hemmo äänitti Soundcraftin Spirit Studion kautta, kuuntelu tuli SSL:n kautta, josta oli eq:ta ja kompuraa.

Osaatko muuten sanoa, että onko Spirit Studio Karmilankin luottomikseri rumpujen äänityksessä? Tällaista olen joskus kuullut.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Aki
18.08.2006 11:09:26

Hmmmm, jos tollanen tulee mieleen, niin miksauksessa on kyl jotain pahasti pielessä. Hyvästä miksauksesta pitäis lähinnä tulla mieleen, että kyllä on mahtavaa musaa!

Mä oon niin ahdasmielinen kuuntelija että mä oikeesti pystyn diggaamaan tai olemaan diggaamatta biisistä soundien takia. Toki ymmärrän että jos kyse on vain yksittäisestä pikkuasiasta kuten haitsun ambienssista, se ei kanna itse biisiä muiden korvissa.

Porcupine Tree, biisit Halo ja Shallow levyltä Deadwing (2005). Niiden rumpusoundeista en löydä oikein mitään tavanomaista. Noi jysähti kertakuulemalta aika lujaa, vaikka biiseissä noin muuten ei ehkä ole niin paljoa viehättäviä piirteitä että jaksaisin niitä kuunnella.
FAQ: Classic30 aina rikki; AD**VT > Cube; 100W-50W=3dB; kuuluu hurista jos ei koske kieliin. :o)
Mikael
18.08.2006 11:19:05

Hmmmm, jos tollanen tulee mieleen, niin miksauksessa on kyl jotain pahasti pielessä. Hyvästä miksauksesta pitäis lähinnä tulla mieleen, että kyllä on mahtavaa musaa!

Näin mäkin periaatteessa kelaan, vaikka toisaalta kyl huonokin biisi voi olla hyvin miksattu noiniinku teknisesti ottaen. Ite en kyllä jaksa kuunnella mitään musaa vaan hyvän soundin perusteella. Mielummin paska soundi ja hyvä biisi kuin toisinpäin.
Siitä mistä aita on matalin...
samantien
18.08.2006 11:22:09
Näin mäkin periaatteessa kelaan, vaikka toisaalta kyl huonokin biisi voi olla hyvin miksattu noiniinku teknisesti ottaen. Ite en kyllä jaksa kuunnella mitään musaa vaan hyvän soundin perusteella. Mielummin paska soundi ja hyvä biisi kuin toisinpäin.

juuri näin. itse suostun äänittään vaan omasta mielestä hyviä bändejä, joilla on hyvät biisit. ihan vaan sen takia, että saan siten paskan miksaukseni anteeksi. hyvä musiikki on hyvää musiikkia.
Ei o keltään pois mun mielipide.. http://www.myspace.com/muusikkimies
Mikael
18.08.2006 12:22:48

. ihan vaan sen takia, että saan siten paskan miksaukseni anteeksi.

hehe. hyvä periaate.
milcoin
18.08.2006 12:33:07
hehe. hyvä periaate.

Niinhän se on että hyvä ohjaaja osaa valita hyvän crewn. Muuten on ihan sama kuinka suuri taiteilija kameran takana istuu jos näyttelijät on salkkarit-osastoa.

Sama periaate.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Mikael
18.08.2006 12:45:08 (muokattu 18.08.2006 12:45:39)

Muuten on ihan sama kuinka suuri taiteilija kameran takana istuu jos näyttelijät on salkkarit-osastoa.

Mistä tuli mieleeni (sorry ot) eilen katsomani Matti-leffa... ei nyt saatana.
Notefix
18.08.2006 12:58:03 (muokattu 18.08.2006 13:12:51)

Ite en kyllä jaksa kuunnella mitään musaa vaan hyvän soundin perusteella.

Vähän sama. Ja yritin tuolla sanoa myös sitä, että jos biisi on hyvin tehty, niihin soundeihin ei kiinnitä edes huomiota...jos joku virvelisoundi hyppää esiin, niin homma ei oikein ole hyvä. Muutenkin kun ikää tulee, sitä kiinnittää koko ajan enempi huomiota kokonaisfiilikseen ja suurempiin linjoihin. Kananlihamittari on oikein hyvä.
"Layers of layers of shit!"
Raimo
18.08.2006 13:05:04

Porcupine Tree, biisit Halo ja Shallow levyltä Deadwing (2005). Niiden rumpusoundeista en löydä oikein mitään tavanomaista. Noi jysähti kertakuulemalta aika lujaa, vaikka biiseissä noin muuten ei ehkä ole niin paljoa viehättäviä piirteitä että jaksaisin niitä kuunnella.

No just ton kappaleen Shallow taisin kuulla... Ei herättänyt kyllä yhtään mitään positiivisia viboja.
Uutta näytettä...
BotneLapio
18.08.2006 14:40:38
Mistä tuli mieleeni (sorry ot) eilen katsomani Matti-leffa... ei nyt saatana.

Siis leffahan oli totaaliperseestä, mitä nyt parit naurut sai, mut Pääkkönen veti roolinsa mun mielestä hyvin.
-=Botnee!!=-
milcoin
18.08.2006 14:48:53
Mun mielestä taas Pääkkönen oli syvältä. Toisaalta Matin roolikin on mahdoton näytellä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Mikael
18.08.2006 14:51:42

Siis leffahan oli totaaliperseestä, mitä nyt parit naurut sai, mut Pääkkönen veti roolinsa mun mielestä hyvin.

no ennyt tiiä.. mun mielestä ainut hyvä oli jani volanen. se matti-hahmo oli jotenkin ihan överispede ja koko leffa keskittyi pelkästään negatiivisiin asioihin, matin lentäviin lauseisiin jotka piti saada kaikki messiin sekä sekoiluun.
Roberto
18.08.2006 16:00:39

Osaatko muuten sanoa, että onko Spirit Studio Karmilankin luottomikseri rumpujen äänityksessä? Tällaista olen joskus kuullut.

Oon kuullu ton saman aika monesti.

Rumpujen tärkein duuni on olla tarpeeks hiljaa.
passe
18.08.2006 16:03:14 (muokattu 18.08.2006 16:32:02)
Vähän sama. Ja yritin tuolla sanoa myös sitä, että jos biisi on hyvin tehty, niihin soundeihin ei kiinnitä edes huomiota...jos joku virvelisoundi hyppää esiin, niin homma ei oikein ole hyvä. Muutenkin kun ikää tulee, sitä kiinnittää koko ajan enempi huomiota kokonaisfiilikseen ja suurempiin linjoihin. Kananlihamittari on oikein hyvä.

Tästä varmaankin kaikki ovat pitkälti samaa mieltä. Toki minä ainakin sillä varauksella, että vaikka biisi olisi helmi, niin juosten kustu miksaus kyllä häiritsee ainakin itseäni melko lailla.

Mitenkäs se meni, analyysin kautta synteesiin... tai jotain sinne päin. Me jotka olemme vielä joko nuoria tahi muuten vain kokemattomia näissä hommissa, meille tämä on mielestäni erittäin kelpo tapa opetella ruuvaamaan. Itse esim. kopsaan usein jonkun nannoilla kitaroilla varustetun biisin softalle ja alan ruuvaamaan/kokeilemaan, Suomeksi sanottuna apinoimaan. Yritän löytää sen suunnan, kuinka moinen soundi luodaan ja miten sen saa uppoamaan miksiin yhtä sulavasti. Siinä tulee aina opeteltua montaa asiaa samalla kertaa. Opettavaista ja pirun kivaa! Nämä "opettelubiisit" eivät tietenkään päädy ikinä muiden korville.

Sitten toisekseen, minä vaan nyt satun kuulumaan siihen perverssien joukkoon, joiden iho saattaa mennä kanan lihalle pelkästä simppelistä kitarasoolosta jossa on vaan ihan mieletön soundi. Puhumattakaan tiukoista rumpusoundeista... Musiikki palvelee niin monia eri tarpeita, jotkut masturboivat soittamalla, toiset soundeilla ja kolmannet ties millä (kättäkin kuulemma jotkut käyttävät, kummaa porukkaa...).

Nuo mainitut muhjuiset pellit Suomimikseissä olivat mielenkiintoinen pointti, täytyypä alkaa ihan vertailemaan noita.

Raimo, vaikka Suomalaisia ollaankin niin kyllä kaveria voi silti kehua, itseäänkin aina silloin tällöin:=) Mielenkiintoista että pidät PT:n rumpusoundeja keskinkertaisena, itse en ole juurikaan aiemmin syttynyt samalla tavoin kuin nuo soundit kuullessani.

Karmila ja Oksala olivat molemmat nimiä, joiden arvelinkin saavan omat mainintansa. Tolkki tuli vähän kaapin takaa. Variusta ei ole tullut kuunneltua sitten Father Time:n aikoihin, voi niitä aikoja... Täytyypä päivittäytyä tälläkin kohtaa.
"Good is in the details..."
loosah
18.08.2006 16:53:38 (muokattu 18.08.2006 16:54:44)
Itse en pidä noita monia nykypäivän levyjen epäaidon stydin kuuloisesti trigattuja rumpumiksauksia kovin suuressa arvossa (Esim. nightwish, stratovarius jne..).

Enemmänkin kolahtaa ihan oikeat ja hyvin miksatut rummut tai sitten sellaiset miksaukset, joissa triggauksen jälki on vähän huolellisemmin peitelty ( eroa oikeisiin on mahdoton tai vaikeampi huomata) . Yks esimerkki hyvistä rumpusaundeista vois olla vaikkapa Von Hertzen-broidien levy.
GIGO
Aleksi Gaiss
18.08.2006 16:59:03 (muokattu 18.08.2006 16:59:22)
Tosta Porcupinestä - musta In Absentian rumpusoundit toimii paremmin kuin Deadwingin. Asialla oli kuitenkin ammattimies Tim Palmer, yhtään Stevenin taitoja väheksymättä. Deadwing on levynä loistava ja soundit 9+.
Aleksi Gaiss
18.08.2006 17:00:24
Tosta Porcupinestä - musta In Absentian rumpusoundit toimii paremmin kuin Deadwingin. Asialla oli kuitenkin ammattimies Tim Palmer, yhtään Stevenin taitoja väheksymättä. Deadwing on levynä loistava ja soundit 9+.

EDIT: ELI vaikka Sound of Muzak.
Timo JM
18.08.2006 17:14:32

Itse en pidä noita monia nykypäivän levyjen epäaidon stydin kuuloisesti trigattuja rumpumiksauksia kovin suuressa arvossa (Esim. nightwish, stratovarius jne..).

En tiedä onko Straton viimeisessä levyssä käytetty triggauksia rummuissa mutta aikanaan luin jotain artikkelia jossa kerrottiin jonkin Kotipellon aikaisen levyn tekoprosessista ja siitä ainakin tuli sellainen fiilis, että luomua on - ja soundit olivat viimeisen päälle.

Toisaalta mitä järkeä olisi nähdä niin hirveä vaiva hyvän rumpalin ja rumpusetin äänittämisessä jos tarkoituksena olisi kuitenkin käyttää sampleja?
...siis mun mielestä.
loosah
18.08.2006 18:11:16 (muokattu 18.08.2006 18:14:27)
En tiedä onko Straton viimeisessä levyssä käytetty triggauksia rummuissa mutta aikanaan luin jotain artikkelia jossa kerrottiin jonkin Kotipellon aikaisen levyn tekoprosessista ja siitä ainakin tuli sellainen fiilis, että luomua on - ja soundit olivat viimeisen päälle.

Voisin lyödä ziljardista vetoa ( jos mulla olis), että luomu on yhtä kaukana niistä kuulemistani rummuista ku huumorintaju mun vitseistä.

Toisaalta mitä järkeä olisi nähdä niin hirveä vaiva hyvän rumpalin ja rumpusetin äänittämisessä jos tarkoituksena olisi kuitenkin käyttää sampleja?

Nykyajan typerät "vaatimukset" ainakin tietyissä musagenreissä. Ja totta kai sitä mielummin hyvää rumpalia triggaa, ku huonoa. Ja ei se samplejen käyttäminen kuitenkaan poista ovareiden, ambienssien jne. tarvetta.

Ja makukysymyksiähän noi kuitenkin on... toiset tykkää, toiset ei. dr pepper usa.
GIGO
JPQ
18.08.2006 18:15:10

"No vaikka en asiasta mitään ymmärrä" parhaiden kuuloisia äänityksiä jopa kokonaisuudessaan
on minusta Bloodpitin Platitude ja sen mikaus ja äänitys on Jarkko Heinonen,ja
Masterointi taas Henri Virsell Fantom Studio-nimisellä studiolla tampereella.
Sanotaan rumpujen ääni minusta selkeä,ja haitsut,ja pellit eläväisen oloisia,ja basari musta
basari eikä mitään jotain mitä en osaa joskus jotain äly koneellista
(olisi edes x0x tyyliin vaan jotain käsittämätöntä monotoonista samplea) tai sitten jotain tuhnua. En tiedä
onko soundi rummuista trigataanko niillä konetta mutta kuitenkin. Monet muut kuulostaa konesoundilta korvaani
ja pahemmin siis koneelta kuin monet konelevytkään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)