![]() 05.08.2006 22:56:19 (muokattu 05.08.2006 22:57:25) | |
---|---|
Nauhoitan aina kompressoimattomana. Miksatessa yleensä joka raidalla on ainakin Vegasin oma Track Compressor, joka on osittain toki laiskuutta... ihan hyvä jokapaikanhöylä tuo kyllä minusta on, ja kevyt pyörittää. Joskus kun kaipaan myös limitointia käytän tuon sijaan niinikään Vegasin mukana tulevaa wave hammeria. Blockfishiä käytän jonnin verran, Spitfishiä enemmän. Endorphin -kaksialuekompuraa tulee käytettyä usein, etenkin ryhmissä / mastereissa. Tls pocket limiter on kanssa kiva ryttäin. Kjaerhusin classic kompurasta ja limitteristä tykkään kyllä periaatteessa, vaan jotenkin noita tulee käytettyä tosi vähän kuitenkin - varmaan siksi kun on nykyään niin tottunut näkemään mittareista mitä tapahtuu ja noissa on vaan ledi... Edit: Lisäsin sanan "miksatessa" CU
--
Eki | |
![]() 06.08.2006 00:16:03 | |
Miksatessa yleensä joka raidalla on ainakin Vegasin oma Track Compressor... Aika mielenkiintoista. En olekkaan ennen kuullut kenenkään tekevän Vegasilla musaa. Itse olen käyttänyt ainoastaan videoeditointiin. ...siis mun mielestä. | |
![]() 06.08.2006 01:57:30 (muokattu 06.08.2006 02:00:23) | |
Aika mielenkiintoista. En olekkaan ennen kuullut kenenkään tekevän Vegasilla musaa. Itse olen käyttänyt ainoastaan videoeditointiin. Juu itseasiassa minäkin nykyään teen pääasiassa Acidilla - vaihdoin Vegasista vasta vähän aikaa sitten, joten ei tuo viesti ihan puutaheinää ollut... tuli vaan vanhasta muistista ;-) Anyway, Vegas toimii raiturisoftana erinomaisesti. Sillä tein tosiaan kaiken monta vuotta, kunnes Acidiin vihdoin tuli useamman raidan yhtäaikainen äänitys viime upgradessa, jolloin oli luontevaa vaihtaa. Edit: Juu siis muutenhan nuo ovat äänisoftina käytännössä täysin samanlaisia, Acidissa vaan on paremmat looppausominaisuudet ja midituki. CU
--
Eki | |
![]() 06.08.2006 02:05:43 | |
Juu itseasiassa minäkin nykyään teen pääasiassa Acidilla - vaihdoin Vegasista vasta vähän aikaa sitten, joten ei tuo viesti ihan puutaheinää ollut... tuli vaan vanhasta muistista ;-) ACID:in kyky venyttää ja kutistaa luuppeja soundin kärsimättä on kyllä uskomaton. Harmittaa oikein, ettei Cubasen oma ole lähellekkään samaa tasoa. On kyllä monasti käynyt mielessä, että mitähän sitä menettäisi jos vaihtaisi ACID:iin. Mahtaako esimerkiksi kaikki VST(i):t pyöriä yhtä hyvin? Entä miksaus yleensä? ...siis mun mielestä. | |
![]() 06.08.2006 02:24:32 (muokattu 06.08.2006 02:25:17) | |
Pakko lykätä oma kärsä tähän väliin ja mainita REAPER. http://www.reaper.fm/ Kyseessä on 0.999 versioon asti ilmainen softa, joka on syntynyt pitkälti Acid ja Vegas -käyttäjien tarpeisiin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin Vegas oli ensin audio-softa, sitten ilmestyi video-versio ja seuraavassa versiossa ne yhdistettiin ja vähitellen audio-puoli jätettiin hunningolle koska videokäyttäjillä oli ilmeisesti enemmän fyrkkaa. | |
![]() 06.08.2006 09:16:27 | |
Pakko lykätä oma kärsä tähän väliin ja mainita REAPER. http://www.reaper.fm/ Kyseessä on 0.999 versioon asti ilmainen softa, joka on syntynyt pitkälti Acid ja Vegas -käyttäjien tarpeisiin. Siis kykeneekö Reaper venyttämään ja vanuttamaan wav-luuppeja yhtä laadukkaasti kuin ACID? Jos olen oikein ymmärtänyt niin Vegas oli ensin audio-softa, sitten ilmestyi video-versio ja seuraavassa versiossa ne yhdistettiin ja vähitellen audio-puoli jätettiin hunningolle... Juu, näinhän se taisi olla. ...siis mun mielestä. | |
![]() 06.08.2006 10:31:43 | |
Aika mielenkiintoista. En olekkaan ennen kuullut kenenkään tekevän Vegasilla musaa. Itse olen käyttänyt ainoastaan videoeditointiin. Tää Rip Rowan tyyppi on ainakin perinteisesti ollu kova Vegas-äänimies. http://www.webculture.net/prorec/prorec.nsf "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 06.08.2006 10:39:19 | |
ACID:in kyky venyttää ja kutistaa luuppeja soundin kärsimättä on kyllä uskomaton. Harmittaa oikein, ettei Cubasen oma ole lähellekkään samaa tasoa. On kyllä monasti käynyt mielessä, että mitähän sitä menettäisi jos vaihtaisi ACID:iin. Mahtaako esimerkiksi kaikki VST(i):t pyöriä yhtä hyvin? Entä miksaus yleensä? Itse olen jonkin verran tehnyt hommia myös Logicilla, mielestäni Acid pesee sen 12-0. Logic tuntuu äärettömän kankealta käyttää. Cubasen LE'tä testasin kun se tuli mukana Alesiksen firewiremiksuttimessa - tuntui aika samanlaiselta kuin Logic käyttömukavuudettomuudeltaan. Sama juttu Adoben Auditionin kanssa. Pro tools on vierestä katsoen vaikuttanut ainoalta kilpailijalta jota voisi olla yhtä miellyttävä käyttää kuin Vegasia/Acidia... pitäisi varmaan joskus koeajaa. Toisaalta esmes sen Logicin vakikäyttäjä diggaa softastaan erittäinkin paljon, eikä Acidista/Vegasista niinkään. Kai se on niin että yksi tykkää äidistä toinen... tai jotain. Ehkä olen vain tottunut Vegasin/Acidin logiikkaan... Se että Vegasin ääniominaisuuksia olisi laiminlyöty tuntuu aika hassulta - se kun on kuitenkin äänitöihin parempi kuin yksikään muu videoeditointisofta markkinoilla, millään hinnalla. Testasin jossain vaiheessa Vegasilla noin 180 raitaa, joissa kaikissa oli jotain prosessointia - hyvin pyöri. Toki koneeni on nopea, tupla 3GHz xeon, 4 gigaa muistia ja kovalevyraid ;-) Miksaaminen Acidissa/Vegasissa on mielestäni miellyttävää puuhaa, ovat äärettömän joustavia pelejä. Näppäinkomentoja, menuja yms. tarvitsee tosi harvoin, 99% hommista hoituu hiirennakutuksella. Toki ne näppiskomennotkin ovat käytössä niitä haluaville. Interface on minun makuuni nerokas - mikseri on tavallaan pystysuunnassa, eli kunkin raidan tasot säädetään raidan vasemmassa reunassa olevilla liukusäätimillä. On ääreishelppoa hahmottaa mille raidalle on muutoksia tekemässä - erillisessä mikserissä katse aina harhailee raitojen ja kanavien välillä. Lisäksi voi toki tehdä klippikohtaisen levelin säädön tai raitakohtaisen envelopen. Tai vaikka rakentaa ruudun alareunaan perinteisemmän oloista mikseriä lisäämällä busseja. Efektejä (VST ja DirectX) voi lisätä joko klippiin, raitaan, bussiin, masteriin tai auxeihin vapaavalintaisen määrän (ehkä siinä on joku rajoite mutta ei ole tullut vastaan). Nämä siis löytyvät molemmista, Acidissa on lisäksi tosiaan ne looppi- ja midiominaisuudet, Vegasissa taas videoeditointi ja kevyt kompositointi. Acidin midi / VST -instrumenttipuoli toimii mielestäni hyvin - en kyllä ole isommin käyttänyt muita midihärpäkkeitä, mutta käsittääkseni kaikki tarvittavat ominaisuudet löytyvät. Piano roll - editointia voi harrastaa joko erillisessä ikkunassa tai suoraan raidalla. Tuota hyvin toimivaa looppien stretchailua voi käyttää myös groovien muokkaamiseen, tätä ominaisuutta on hiukan hankala selittää... uh, tuolla saa siis vaikkapa suorasta 4/4 komppiraidasta väännettyä ränttätänttää. Molempien softien uusimmassa täysversiossa on ASIO -tuki eli moniraitahärpäkkeet saa sujuvasti kiinni. Käsittämätöntä sinänsä että tämä ominauisuus tuli Acidiin vasta nyt... Vegasissa se on ollut vuosia. Öh, meni hehkutukseksi... ihan oikeasti kyllä kannattaa tutustua noihin, molemmista saa täysin tomivan 30 päivän kokeiluversion täältä: http://www.sonymediasoftware.com/ CU
--
Eki | |
![]() 06.08.2006 10:53:31 | |
Siis kykeneekö Reaper venyttämään ja vanuttamaan wav-luuppeja yhtä laadukkaasti kuin ACID? Paha sanoa, kun ei ole Acidista (eikä Vegasista) kokemusta, mutta nopealla testillä aika hyvän kuuloista jälkeä saa REAPERilla aikaiseksi. Ja helposti: alt pohjassa tarttuu leikkeeseen ja kutistaa, venyttäminen onnistuu samoin, mutta ei kyllä kuulosta ihan yhtä hyvältä. REAPER-uskovaisten tekstejä eri foorumeilta lukiessa saa kuvan, että ohjelmassa yhdistyvät Vegasin ja Acidin hyvät puolet ja päälle saa vielä pari uutta ominaisuutta. Mutta ei se huono ole. | |
![]() 06.08.2006 12:16:14 | |
Paha sanoa, kun ei ole Acidista (eikä Vegasista) kokemusta, mutta nopealla testillä aika hyvän kuuloista jälkeä saa REAPERilla aikaiseksi. Ja helposti: alt pohjassa tarttuu leikkeeseen ja kutistaa, venyttäminen onnistuu samoin, mutta ei kyllä kuulosta ihan yhtä hyvältä. REAPER-uskovaisten tekstejä eri foorumeilta lukiessa saa kuvan, että ohjelmassa yhdistyvät Vegasin ja Acidin hyvät puolet ja päälle saa vielä pari uutta ominaisuutta. Mutta ei se huono ole. Pikavilkaisulla näyttäisi ettei tuossa ole vastaavia looppitoimintoja kuin Acidissa. Asialliselta softalta vaikuttaa silti - esimerkiksi routtausominaisuudet vaikuttaisivat jopa hieman monipuolisemmilta kuin Acidissa / Vegasissa. CU
--
Eki | |
![]() 06.08.2006 14:03:07 | |
Itse olen jonkin verran tehnyt hommia myös Logicilla, mielestäni Acid pesee sen 12-0. Korjatkaas nyt jos olen väärässä, mutta eiks toi oo lauseena samalla tavalla sekä totta että epäreilua, kuin: "Playstation on helpompi kuin PC" tai "GarageBand pesee ProToolsin nopeudessa ja käyttömukavuudessa". En nyt muista, mihin versioon Acidista aikoinaan tutustuin, mutta se ei ainakaan silloin mun mielestäni ollut varsinainen studio-ohjelma, vaan ennemmin looppipohjainen musasofta hauskaksi ajanvietteeksi. Vähän niinkuin FruityLoops - ei oikeaan työskentelyyn. Onhan se nykyään tietysti saattanut laajentua vaikka miksi. Onko? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.08.2006 14:38:30 (muokattu 06.08.2006 15:03:46) | |
Onhan se nykyään tietysti saattanut laajentua vaikka miksi. Onko? On. Vielä viime talvena vastaus olisi ollut ei - Acid oli tuolloin käytännössä vain looppisofta, uusin päivitys toi hyvän ASIO -tuen jolloin tuosta tuli oikeinkin toimiva DAW. Tuo Logicista pitämättömyyteni johtuu tosiaan subjektiivisesta hankalakäyttöisyydestä, ei ominaisuuksien puutteesta (lienevät suhtkoht tasaväkiset siinä, lukuunottamatta Acidin looppitoimintoja). Se vain tuntuu kankealta minusta, paremman termin puutteessa. Kokemuspohjani Logicista perustuu lähinnä TV -mainosten yms. äänen jälkikäsittelyyn, ei musikin miksaukseen, mutta aika samoja ominaisuuksia molemmissa tarvitaan. Ehkä käytännön esimerkki valaisee asiaa... 1. Valitse file browseria käyttäen kovalevyltä vaikkapa peruslaadun .mp3 file ja control pohjassa toinen, vaikkapa 96 kHz 24 bit wav. 2. Raahaa nämä timelinelle. 3. Raahaa jälkimmäistä klippiä timelinellä taaksepäin jolloin clippien väliin syntyy automaagisesti crossfade. 4. Paina playtä - Kaikki yllämainitut tapahtuvat pelkällä vasurinäpykällä, vaihtamatta työkalua tai työskentelyikkunaa välillä... Edit: tai käyttämättä esim. valikoita - tietenkin lennosta niin että audio pyörii samalla. Montako työvaihetta / eri työkalua em. simppeli operaatio vaatii esim. Logicissa? ...ja sitten vielä: (5.) Huomattuasi että ekaa klippiä voisi hiljentää hieman, tartu klipin yläreunaan ja laske leveliä. Liikuttele vielä hieman tokaa klippiä jotta fade sopii paremmin ajallisesti, sitten raahaa klipin reunaa niin että saat sopivamman mittaisen crossfaden. Tee alku- ja loppufadet klipin yläkulmaa raahaamalla. Nosta koko raidan leveliä hieman kompensoidaksesi keskimääräistä volumea jne... Minä vaan tykkään hirmuisesti tuosta no bullshit simppeliydestä millä asiat tapahtuvat. Etenkin kun ne monimutkaisemmatkin jutut silti syntyvät tarvittaessa. Edit: Juu toi file browseri on mulla aina auki interfacen vasemmassa alalaidassa - näyttää ihan windowsin explorerilta, bonuksena voi esikuunnella soundeja klikkaamalla niitä. Jos kyseessä on luuppi, se pyörii automaattisesti projektin temmossa, myös playn ollessa päällä. Eli aika eri asia kuin peerinteinen File > Open -juttu. No, pikkuasiahan tuo, mutta niistä se käyttökokemus koostuu... Edit2: Pitihän tuo testata käytännössä - ja huomata että Acidissa tuo useamman klipin raahaaminen kerralla ei onnistu, Vegasissa kyllä. Noo, yksi työvaihe lisää tuli tuohon sitten - mutta kun klipit raahaa erikseen tuon crossfaden voi tehdä samalla hiirenliikkeellä eli yksi työvaihe poistuu ,-) CU
--
Eki | |
![]() 06.08.2006 15:08:34 (muokattu 06.08.2006 15:10:01) | |
Ehkä käytännön esimerkki valaisee asiaa... 1. Valitse file browseria käyttäen kovalevyltä vaikkapa peruslaadun .mp3 file ja control pohjassa toinen, vaikkapa 96 kHz 24 bit wav. 2. Raahaa nämä timelinelle. 3. Raahaa jälkimmäistä klippiä timelinellä taaksepäin jolloin clippien väliin syntyy automaagisesti crossfade. 4. Paina playtä - Kaikki yllämainitut tapahtuvat pelkällä vasurinäpykällä, vaihtamatta työkalua tai työskentelyikkunaa välillä... tietenkin lennosta niin että audio pyörii samalla. Montako työvaihetta / eri työkalua em. simppeli operaatio vaatii esim. Logicissa? ...ja sitten vielä: (5.) Huomattuasi että ekaa klippiä voisi hiljentää hieman, tartu klipin yläreunaan ja laske leveliä. Liikuttele vielä hieman tokaa klippiä jotta fade sopii paremmin ajallisesti, sitten raahaa klipin reunaa niin että saat sopivamman mittaisen crossfaden. Tee alku- ja loppufadet klipin yläkulmaa raahaamalla. Nosta koko raidan leveliä hieman kompensoidaksesi keskimääräistä volumea jne... Ei se oo vaikeaa Cubase/Logic -maailmassakaan. -valitse import, valitse raidat, kone kysyy laitetaanko samalle vai omille raidoilleen, samasta kohtaa vai peräkkäin. -raahaa raidat sopivan crossfaden verran päällekkäin. -raidan päällä näet sinisen kuminauhan. Sen laidoista saat säädettyä fadet, keskeltä volyymin. Pelkällä vasemmalla hiirennäppäimellä noikin toimii, ja työkalua vaihtamatta. Audio kyllä pysähtyy importin ajaksi, kuten mun mielestäni oikein onkin. Ollaanpa sitten kohdassa jossa viimeksi ehti kuunnella, eikä työpöytä karkaa käsistä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.08.2006 15:31:53 | |
Ei se oo vaikeaa Cubase/Logic -maailmassakaan. -valitse import, valitse raidat, kone kysyy laitetaanko samalle vai omille raidoilleen, samasta kohtaa vai peräkkäin. -raahaa raidat sopivan crossfaden verran päällekkäin. -raidan päällä näet sinisen kuminauhan. Sen laidoista saat säädettyä fadet, keskeltä volyymin. Pelkällä vasemmalla hiirennäppäimellä noikin toimii, ja työkalua vaihtamatta. Audio kyllä pysähtyy importin ajaksi, kuten mun mielestäni oikein onkin. Ollaanpa sitten kohdassa jossa viimeksi ehti kuunnella, eikä työpöytä karkaa käsistä. Tuossa ekassa kohdassa oli jo enemmän työvaiheita kun mun versiossa yhteensä ;-) Vegasiin / Acidiin ei tartte erikseen importoida mitään, ne soittaa kaikkia formaatteja suoraan kovolta, konvertoiden lennossa projektin formaattiin. Eli sen mp3'en voi heittää vaikkapa sekunnin päähän siitä "now playing" -kohdasta ja se lähtee oitis pyörimään oikeessa taimissa. Vaikee selittää mutta noissa on minusta ääreisiso ero. Saattaa olla joko mun käyttökokemuksen puutteesta kiinni, tai sitten sen logicin antiikkisuudesta (jokin, ilmeisesti viimeisin, PC -versio), mutta en muista noiden kahden vikan onnistuvan noin heittämällä. Voin toki olla vaan Turo sen kanssa... CU
--
Eki | |
![]() 06.08.2006 17:03:37 | |
Tuossa ekassa kohdassa oli jo enemmän työvaiheita kun mun versiossa yhteensä ;-) Tein pikaisen ruutunauhoitteen josta näkyy mitä tarkoitin... en mää ossoo selittää sanoilla tälläsiä järkevästi ;-) http://eki.pp.fi/temp/Acid.wmv CU
--
Eki | |
![]() 06.08.2006 17:28:03 (muokattu 06.08.2006 17:28:33) | |
Tein pikaisen ruutunauhoitteen josta näkyy mitä tarkoitin... en mää ossoo selittää sanoilla tälläsiä järkevästi ;-) http://eki.pp.fi/temp/Acid.wmv Ymmärrän. Enpä osaa tuohon sanoa mitään, mä en ole koskaan tehnyt tuollaista kollaasimusiikkia. Aika kätevältä näytti. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 06.08.2006 18:14:06 | |
Ymmärrän. Enpä osaa tuohon sanoa mitään, mä en ole koskaan tehnyt tuollaista kollaasimusiikkia. Aika kätevältä näytti. En mäkään tollasta paljoa tee - oli vaan helppo näyttää toi esimerkki luuppiklipeillä. Perinteisemmän poppihomman kannalta (jota mäkin yleensä teen) tuolla raitojen sisääntuonnilla ei hirveesti tietenkään oo merkitystä, ne tuodaan kerran sisään (tai nauhoitetaan suoraan) ja se siitä. Tuo oli vaan mielestäni hyvä esimerkki Acidin meiningistä, se on tollasta hirmu simppeliä suoraa toimintaa koko ajan (paremman sanan puutteessa). WYSIWYGgiä :-) Tosiaan, TV -äänitöissä tuontyyppistä yhden kohdan pyörittelyä ja eri palojen kokeilua ja siirterlyä tulee tehtyä kyllä koko ajan, siinä toi on loistoa. CU
--
Eki | |
![]() 06.08.2006 22:00:54 | |
Meinaa vähän liusua sivuraiteille, yllättävää mnetiltä :) Jatkakaa vaan noita kompurajuttuja, oikein mielenkiintoista! Olet kyllä itseäsi täynnä nakkisormi, taittuukohan niin komeasti kun joka paikassa leuhkit! HOHO ashole kotitarvekiipparisti | |
![]() 06.08.2006 23:02:44 (muokattu 06.08.2006 23:16:01) | |
Hyvä Halsu, hienoa esittelyä! Hmm, pitäisköhän ottaa toi uusin versio koeajoon... Terveisiä muuten täältä Tallinnan Piritta hotellista ;-) ...siis mun mielestä. | |
![]() 06.08.2006 23:30:01 | |
En mäkään tollasta paljoa tee - oli vaan helppo näyttää toi esimerkki luuppiklipeillä. Perinteisemmän poppihomman kannalta (jota mäkin yleensä teen) tuolla raitojen sisääntuonnilla ei hirveesti tietenkään oo merkitystä, ne tuodaan kerran sisään (tai nauhoitetaan suoraan) ja se siitä. Joo-o. Mullakin on tässä nettikoneella Magix Music Maker ohjelma jolla saa yhdellä hiirenklikkauksella päräytettyä hienoja drum n' bass looppeja joko bassolla tai ilman. Ja tosi helposti! Eihän sitä koskaan oikeesti tarvi mutta helppoa se on! "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)