Timo JM 24.07.2006 22:05:28 | |
---|
Joka tunti se teroittaa sitä, että pitää valita, että kumpi on alempana, basso vai bassari. Jotta ei mene botne tukkoon. Kyllä tää on yleinen ja myös munkin periaate. Se kumpi on ylempänä ja kumpi alempana riippuu sovituksesta ja musatyylistä. Miksauksen perusjuttuja. ...siis mun mielestä. |
Aki 24.07.2006 23:57:47 | |
---|
Tuskin se nyt silti sitä tarkottaa että sointi leikataan kokonaan pois... Hi-pass 100Hz:ssä ei ihan kamalasti sitä bassoa leikkaa, eihän sen alla ole kuin runsas oktaavi. Monesti linjaan äänitetyssä bassossa juuri toi ensimmäinen oktaavi onkin niin korostunut, että sitä on ihan hyvä vähän hillitä. Mulla on tapana virittää basari basson alle. Ei ole vielä kertaakaan tullut tilannetta jossa toisinpäin olisi ollut parempi. Basso kuitenkin aina liikkuu sen verran, ettei ajatuskaan kuulosta mielekkäältä jättää koko biisin perustuksia vaeltavan soittimen harteille. Mä näkisin sen niin, että bassarin ja basson pitäis yhteensä muodostaa sellainen laukaus, missä bassari on se aseen jysähdys joka lähettää ammuksen - sen basson nuotin - liikkeelle. Tuo se on ehdottomasti se ihanne. Tosin yleensä miksaamissani biiseissä basso ja basari ihan tarkoituksella soittaa eri rytmiä. Tuo alin oktaavi myös humisee monesti pahiten eri huoneissa, joten jos tältä kantilta haluaa ajatella, niin huonon huoneen (tai laitteiston) takia korostunut bassari kuulostaa kivemmalta ajatukselta kuin esille pomppaavat yksittäiset basson nuotit. Joka kerta kun korva kiinnittää huomiota muiden miksaamien alataajuuksien toimimattomuuteen ja epäselvyyteen, basso on yritetty laittaa basarin alle. En ole tainnut kertaakaan kuulla toteutusta jossa tuo toimisi hyvin. Erään bändimme demon miksaaja söhelsi tosi kurjaksi juuri tuolla tavalla. Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
loosah 25.07.2006 00:17:13 (muokattu 25.07.2006 00:18:49) | |
---|
Joka kerta kun korva kiinnittää huomiota muiden miksaamien alataajuuksien toimimattomuuteen ja epäselvyyteen, basso on yritetty laittaa basarin alle. En ole tainnut kertaakaan kuulla toteutusta jossa tuo toimisi hyvin. Erään bändimme demon miksaaja söhelsi tosi kurjaksi juuri tuolla tavalla. Näin juuri bändimusassa yleensä, mutta tuosta on kuitenkin aika paljon poikkeuksia... Varsinkin konemusan puolella. Jos vaikka joku bassolinja on biisin kantava elementti, jää se usein miksauksen alimmaiseksi hönkimään. BD sitten naputtaa päällä. Kaikki kuitenkin riippuu niin paljon tekeillä olevasta materiaalista. Onko basso särötetty rokkibasso? Siniaaltomuotoinen pehmeä ja pyöreä? Oikea basso, mutta tumma? edit: panovirhe holopainen GIGO |
Aki 25.07.2006 00:31:13 | |
---|
poikkeuksia... Varsinkin konemusan puolella. :oD Ainiin, sellaistakin on! ;o) Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
loosah 25.07.2006 00:38:58 | |
---|
:oD Ainiin, sellaistakin on! ;o) Ikävä kyllä... ho hoo ; ) GIGO |
PL 25.07.2006 08:16:40 | |
---|
Tässähän tullaan vielä sellaisenkin asian eteen, että miten bassari on viritetty: mikä on sen soivan alapään perustaajuus. Jos ajatellaan Kiven tyyliin siten, että bassari antaa alun bassolle niin silloin niissä pitäisi olla suurinpiirtein sama perussävelkin, eikö? Aikoinaan jouduin taistelemaan melkoisesti tuollaisen asian kanssa kun jouduin miksaamaan biisiä jossa oli rytmiosastona Djembe ja basso. |
Nitrodelay 25.07.2006 10:31:59 (muokattu 25.07.2006 10:32:12) | |
---|
Eikös basso/bassari-akseli riipu paljon myös musatyylista ja siitä, korostaako neljäsosia vai kahdeksasosia. Eli, mikä on biisin groove. Esim. Coldplayn uutukaisella bassari(+rummut) on miksattu ylemmäksi ja basso humisee alla. Jossain esim. Toton uusimmissa bassari on sellanen ultralow ja yläpäässä kireä napsu, tai "nipsu" pikemminkin. Metalliosasto on sitten ihan oma juttunsa ja tuntuu, että siellä kaikki pyritään aina miksaamaan trendikkkäästi mahdollisimman samankuuloiseksi keskenään - tylsää lopulta. ...Jonain päivänä Amerikkalaiset kompastuvat omaan leukaansa... |
Timo JM 25.07.2006 10:47:47 | |
---|
...siis mun mielestä. |
kivi 25.07.2006 12:24:09 | |
---|
Ja täältä sitten pohjaa jokaisen kommenteille ;-) http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=16&t=126597&co=30 (Sori, en voinut vastustaa kiusausta.) Heh, kyllähän mun nähdäkseni noista omista näytteistä 1 ja 2 kuulee sitä minkä mä sanoinkin, että practice what you preach. On vielä bassari biisin mukaan vireessäkin. Näyte 3 on keskentekoinen, ei edes miksattu loppuun, pelkkä raakamiksaus. Ja nelosta jos hieroo, menettää enemmän kuin voittaa. Mut mulla ei näissä näytteissä olekaan sampleja missään. Kaikki on oikeaa livesoittoa. Pitäisköhän kohta ottaa noi näytteet pois... |
jannu 25.07.2006 12:40:27 (muokattu 25.07.2006 12:43:33) | |
---|
Kyllä mä tuon Tipin "yhdet munat"-saarnan olen käsittänyt niin, että sekä bassolla että basarilla saapi olla sitä sointia, kunhan ne eivät ole päällekäin ja jompi kumpi on sit vaan se alimman botnen lähettiläs. Harvemmin kuintenkaan kummankin sointi osuu absoluuttisesti samaan taajuuteen, joten meikäläinen lähtisi korvien lisäksi käyttämään vaikka sen Toolsin kanssa jotain analysaattoriplugaria ja sitten leikkelisin kummankin botnealueen tarpeelliseen muotoon eq:lla. E: Ja sit tosta napsusta. Oon käsittänyt, että varsinkin modernissa metallissa sitä lätinänapsua haetaan aika hiton paljon korkeammalta kuin mistään 5k:sta. Riippuen tietysti vireestä, mutta se mättöbasarille ominainen "läps" on ainakin ittellä löytynyt yleensä beyond 10k. Napattu eräästä nettikirjoituksesta: |
dewil 25.07.2006 12:59:49 | |
---|
Huomatkaas tossa "yhdet munat" heitossa toi monikkomuoto. Niitä pitää kuopasta, niin että ne roikkuu omilla paikoillaan. Eikä purista mistään. Jossain heavy yms. tiukoissa tilanteissa kunnon tiukat stringit ovat monesti se juttu. Itse preferoin sellaista boxeri meininkiä, jossa kaikki on omilla paikoillaan, väljästi heiluen. se tosin tarvii pätevän ja tiukan yhteistyön, noiden "kivesten" kesken. Jatsipuolella, jossa mennään yleensä aika monesti ns. munasillaan ja ne pallitkin ovat monesti sen verran kookkaita, että kolisevat pakostakin yhteen, korostuu yhteistyö entisestään. ----------------------------- Siksi tällaista läppää, etten mä osaa mitään tiukkoja teknisiä ohjeita heittää, kun melkein jokainen miksausprojekti on omanlaisensa ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Soittajien taimi, soundin pituus, sävelkorkeus, sovitus, tempo etc. Mut sellaisen olen huomannut, että perus basarista voi yleensä kaivaa aika huolella veks 200-400hz taajuuksia. Toisinaan ylempääkin. Siellä on ihan turhaa huminaa, kuin taas bassossa samoilla alueilla on kivasti sointia. Niin ja bassarin läskiä kannattaa kaivaa toisinaan hämmentävänkin alhaalta. Toisinaan "se" soundi on vaatinut alaharmoonisia esiin jostain 30hz tietämiltä. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
JoKo 25.07.2006 13:38:40 | |
---|
Niin ja bassarin läskiä kannattaa kaivaa toisinaan hämmentävänkin alhaalta. Toisinaan "se" soundi on vaatinut alaharmoonisia esiin jostain 30hz tietämiltä. Joskus saa munakasta bassoa myös leikkaamalla kaikki pois 30-50 hz alempaa , se saattaa yllättäen kuulostaa botnekkaammalta. |
Timo JM 25.07.2006 17:21:40 (muokattu 25.07.2006 17:27:59) | |
---|
Mut mulla ei näissä näytteissä olekaan sampleja missään. Kaikki on oikeaa livesoittoa. Heti puolustuskannalle ;-) Löytyy sitä livesoittoa ilman sampleja meikäläisenkin miksuista. Esmes tästä: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=100910&type=hi Pitäisköhän kohta ottaa noi näytteet pois... Eikun vaihda/päivitä mielummin jos et ole tyytyväinen. Musta on kiva käydä tsekkaamassa vähän taustaa vinkkeihin ja kuinka ne sitten sopii omiin tuotoksiin. Eihän se tosin mikään kilpailu ole. En mä ainakaan parempaan pystyis. Joskus saa munakasta bassoa myös leikkaamalla kaikki pois 30-50 hz alempaa, se saattaa yllättäen kuulostaa botnekkaammalta. Mä olen samaa mieltä. Musta on tärkeintä, että miksaus on yleisesti ottaen terve. Kyllä se lopullinen (julkaisukelpoinen) sointi kaivetaan esille sitten masteroinnissa. ...siis mun mielestä. |
lurkki 25.07.2006 17:39:24 | |
---|
Mites tuo nykypäivän sub-bass tehdään?. EBS vai löytyykö hyvä "digi" tuohon touhuun? "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
Notefix 25.07.2006 18:41:22 | |
---|
Mut mulla ei näissä näytteissä olekaan sampleja missään. Kaikki on oikeaa livesoittoa. Hyvin kunnioitettavaa kyllä...pitäisköhän munkin joskus kokeilla, miltä tollanen radikaali tapa tehdä kuulostais. hoho! Pitäisköhän kohta ottaa noi näytteet pois... Älä ihmeessä, anna olla ehdottomasti! "Layers of layers of shit!" |
lurkki 25.07.2006 21:08:46 | |
---|
Note välttelee ilmiselmästi vastuutaan *hoho* "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
kivi 25.07.2006 22:59:27 | |
---|
Hyvin kunnioitettavaa kyllä...pitäisköhän munkin joskus kokeilla, miltä tollanen radikaali tapa tehdä kuulostais. hoho! Kyllä sen herjan kärki oli ihan jonnekin muualle kuin sinuun tai muihin ammattilaisiin suunnattu. :-D |
Notefix 25.07.2006 23:09:32 | |
---|
Kyllä sen herjan kärki oli ihan jonnekin muualle kuin sinuun tai muihin ammattilaisiin suunnattu. :-D Mut se oli hyvä herja...ja pisti miettimään, hehe. Lurkki: tunnustan! "Layers of layers of shit!" |
prodigal 26.07.2006 08:46:59 | |
---|
Bobby Owsinskin mainiosta "The Mixing Engineer's Handbook" -kirjassa miksaaja Joe Chiccarelli (Tori Amos, Beck, Frank Zappa jne.) kertoo: "What I will do a lot is buss my drums to another stereo compressor, usually a Joe Meek SC2, and blend that in just under the uncompressed signal. Sometimes what I'll do if everything sounds good but the bass and kick drum aren't locked together or big enough to glue the record together; I'll take the kick and bass and buss them together to a separate compressor, squish that a fair amount and blend it back in. I'll add a little bottom end to that if the record still isn't big enough on the bottom. This helps fit the bass and kick lower on the record and gets it out of the way of the vocal." - Tätä kikkaa on tullut itse kokeiltua. Koin sen erittäin toimivaksi varsinkin tiukassa (livenä soitetussa) rockissa. Toinen katkelma samasta kirjasta, Lee DeCarlo (Aerosmith, John Lennon, Rancid) kertoo: "I just get the bass and drums so they start to pump, to where you can actually hear them breathing in and out with the tempo of the song. What I'll do is put the drums and bass in a limiter and just crush the hell out of it. Then I'll play with the release and the attack times until I can actually make that limiter pump in time with the music. So when the drummer hits the snare, it sucks down and you get a good crest on it, and when he lets go of the snare, the ambience of the bass and the drums suck and shoot back up again. You can actually hear a breathing sound going on that was never there before. But it was there, it's just that you're augmenting it by using that limiter." - Kokeilin myös tätä ja aikamoisia efektejä näin saa aikaiseksi. Tämän kanssa saa vaan kyllä olla varovainen, ettei tule liikaa tuota mainostettua "pumppausta". .----------------- -- -
. You can be the captain ..
`--------------- --- - |
drlecter 17.08.2006 10:15:05 | |
---|
Kuinka paljon soundia kompressoidaan jo siinä vaiheessa kun soitetaan raitoja sisään? Tuntuu etten saa aikaiseksi sellaista tasaista 8-osa pompotusta millään. |