Aihe: demomiksauksesta äänitteeksi
1 2 3
Cape
15.06.2006 16:30:29
Mulla oli ambienssi täysillä ja headroom nollassa.

Rumpali teki parhaansa, ja jos totta puhutaan niin vieläpä "kahdesti".
No anyway. Ajattelin että masteroinnin yhteydessä voisin kaivaa tuosta lexiconista vielä jonkun pienen tilan jolla liimata soittimet yhteen. Nythän tuo kuulostaa aavistuksen kuivakalta.

Tässä päivitetty versio kappaleesta... (sain mielestäni ainakin kertsin kitaran vähän paremmaksi ja snarea tuli hieman tweakattua)

www.grandmanoeuvre.com/warehouse/wakeup2.mp3

Nyt kauppaan ettiin tolle laulajallemme synttärilahjaa... (i have no idea :)
Sit vielä kerkeen hetken miksailla uusin korvin ennen synttäribileitä.

Ja yöllä sitte "ne viime hetken huonompaan suuntaan muutokset". Deadline kai huomenna.
samantien
15.06.2006 16:32:45
Mulla taas on ambulanssi tilattuna ja bedroom ihan sekaisin.

jätkä on mun idoli.
Timo JM
15.06.2006 17:23:39

Tässä päivitetty versio kappaleesta... (sain mielestäni ainakin kertsin kitaran vähän paremmaksi ja snarea tuli hieman tweakattua).

Hmm, nyt noi skitat (akustinen ja särö) kuulostavat jotenkin vaiheisilta, vai pettävätkö mun korvani.
...siis mun mielestä.
Cape
15.06.2006 18:17:04
Hmm, nyt noi skitat (akustinen ja särö) kuulostavat jotenkin vaiheisilta, vai pettävätkö mun korvani.

Eivät petä. Särökitaraa tuli kertosäkeessä levitettyä delayn avulla. Eli ainokainen säröraita on nyt hieman leveämpi ja "vaiheisempi".

Akustinen on tuplattu ja vedetty äärilaitoihin, mutta näin myös ensimmäisessä versiossa.
kivi
15.06.2006 19:55:19 (muokattu 15.06.2006 19:56:18)
Ajattelin että masteroinnin yhteydessä voisin kaivaa tuosta lexiconista vielä jonkun pienen tilan jolla liimata soittimet yhteen. Nythän tuo kuulostaa aavistuksen kuivakalta.

Liimaa kompressorilla ennemmin.

Ajat basson ja bassarin samaan monokompressoriin ja pakotat sillä taimiin. Sitten ajat ne, ja koko rumpuryhmän stereokompressoriin, ja pakotat taas taimiin. Kyllä se siitä.

Laita kompressorin releaseksi vaikka 1/4-nuotti. Koeta saada komppi potkimaan. Sit kun tulee sellainen "ou jee!" -fiilis, ja alat itsekin svengailla musan mukana, homma on bueno.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Timo JM
15.06.2006 20:21:14

Eivät petä. Särökitaraa tuli kertosäkeessä levitettyä delayn avulla. Eli ainokainen säröraita on nyt hieman leveämpi ja "vaiheisempi".

Olisko viive liian lyhyt? Jospa kokeilisit jotain 15-25 ms.
...siis mun mielestä.
mhelin
15.06.2006 22:38:44 (muokattu 15.06.2006 22:41:41)
Nyt on kyllä aika hyvä jo, laulu ja taustat ovat jo samasta biisistä. Riittäisikö akustiselle vaiheenkääntö toiseen kanavaan? Sitten vaan joku masteroimaan se kunnolla (missäs ne masterointigurut nyt ovat?). Kykyjä ja taitoa muuten tuntuu riittävän vaikka mihin.
kivi
15.06.2006 23:16:26
Nyt on kyllä aika hyvä jo, laulu ja taustat ovat jo samasta biisistä. Riittäisikö akustiselle vaiheenkääntö toiseen kanavaan? Sitten vaan joku masteroimaan se kunnolla (missäs ne masterointigurut nyt ovat?). Kykyjä ja taitoa muuten tuntuu riittävän vaikka mihin.

No jep, hyvä tuli. Tosta tulikin softimpi biisi kuin mä olin ensimmäisen version perusteella arvellut mutta sehän palvelee kokonaisuutta vallan hyvin.

Nyt kun tilpehöörit on oikeilla kohdillaan kuulostaa rummutkin ihan rummuilta, ja basari potkaisee basson nuotit kivasti liikkeelle, kuten asiaan kuuluu. Enää ei tosiaan matalaa mattoa kaipaa, se tuntuisi vähän tyhmältä ja paljon kliseeltä.

Kitaran stereokuvassa on tosiaan vaihevirhe sillai että kitara ei oikeastaan oo missään kohti, vaan alkaa taka-alalta vasemmalta ja loppuu tuohon etuoikealle kello kahden kieppeille. Vaiheenkääntönapilla senkin saa kuriin, ja ainakin osaksi aikaa kannattaa myös pistää, koska mikäs tehoste se semmoinen on joka on koko ajan läsnä?
;-)

Hyvä biisi. Kyllä mä ostan vokaalin. Tulkaa suosituiksi ja saakaa paljon faneja.
:-D
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
mhelin
16.06.2006 12:31:18
Muuten vielä pieni asiaankuulumaton ehdotus bändin nimen suhteen: tiputtakaa se Grand sana siitä nimen alusta, jää paremmin ihmisten mieleen pelkkänä Manouvre'na.
Cape
16.06.2006 16:33:06
Liimaa kompressorilla ennemmin.

Laita kompressorin releaseksi vaikka 1/4-nuotti. Koeta saada komppi potkimaan. Sit kun tulee sellainen "ou jee!" -fiilis, ja alat itsekin svengailla musan mukana, homma on bueno.

Kiitos Kivi vinkistä, komppi tuntuu toimivan paremmin tuolla taimatulla releasella. Ei se vieläkään oo sellainen kuin gurut tekee, mutta kotikutoiseksi kelvollinen.

Muuten vielä pieni asiaankuulumaton ehdotus bändin nimen suhteen: tiputtakaa se Grand sana siitä nimen alusta, jää paremmin ihmisten mieleen pelkkänä Manouvre'na.

No kieltämättä bändin nimi on vaikea. Jopa niin vaikea, että se pitää tosissaan opetella kirjoittamaan ja tavallaan herättää hämmästystä vaikeudellaan. Ehkä vielä mennään nykyisellä nimellä, ja onhan se sitä paitsi eroottisempi :) noohhh...

tässä sitten masteroitu tekele

www.grandmanoeuvre.com/warehouse/wakeup.mp3

Saa nähdä laitetaanko tuo biisi ihan kokonaan promojakeluun GM kotisivuille.
Ja saatiin mahdollisuus päivittää biisiä vielä myöhemmin ennen julkaisua, joten ei tuonkaan tarvitse olla lopullinen versio. huoh... onneksi... :)
Aki
18.06.2006 13:17:43

Pääsin kuulemaan vasta kakkosversiota.

Basari kuulostaa trigatulta, ennenkaikkea heviin sopivalta. Tollaseen musaan sopisi popimpi (muhkumpi) soundi paljon paremmin, ja snara vähän enemmän esiin. Avohaitsusta myös multa havainto "liian pinnassa". Rummuissa kompressori saattais tuoda yhteenkuuluvuudentunnetta, muut soittimet kun ovat myös aika tasapaksuja dynamiikaltaan. Kertsin sähkis myös aika dominoiva vaihetemppuilustaan huolimatta. Kun laulajaa ei todellakaan tartte häpeillä ja piilotella, niin esiin vaan!

Nämä ovat kyllä vallan pieniä makuasioita, toi kokonaisuus on vallan pro meininkiä. Ja hieno biisi. Toi intron rytmitys on aivan ihana! Ja herra rumpali jälleen vakuuttaa mainiolla julkisuuskypsällä soittosuorituksella.
Kiitos.

edit: Masteroidusta versiosta. Snarasoundi huononi aika paljon, ja loppukertsien crashit heijailee kurjasti. Not worth it. Kokonaisuus kuulostaa nyt radiosta äänitetyltä. Basari sen sijaan ei herätä yhtä paljoa huomiota, mikä taasen on hyvä asia.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Cape
08.08.2006 23:17:24
Noh nii. Nyt ollaan aika lähellä sitä viimeistä versiota tästä. Kappale oli jo täälä ihmeteltävissä kesäkuun lopulla mut nyt kun siihen on saanut vähän etäisyyttä nii miksaaminenkin oli helpompaa.

(eikö noita aiempia kirjoituksia voi päivittää jos niistä on kulunut tarpeeksi kauan aikaa?...) Olis vaa ollu kiva korjata noi kaikki linkit toimiviksi.

Ja se ihan viimenen versio julkaistaan sitten syyskuussa meidän sinkulla. JES. On niitä biisejä hierottukin jo tarpeeksi et on aika päästää irti ja antaa niiden elää omaa elämää.

Kuuntelin tossa juuri noita koopopin tyylinäytteitä, niin kyllä noissa oikeissa studiolla äänitetyissä raidoissa on sellaista läheisyyttä ja luonnollisuutta mitä ei esim. kotioloissa kitaramallinnuspedaaleilla oikein saavuta. Laatudemon ja studion välimatka on toki pienentynyt nykyään, mutta ne pienet yksityiskohdat joihin studiot satsaavat, saavat aikaan sen "maagisen soundin". Ja tietenkin se tosiasia, että miksaaja osaa kuunnella tietyllä tavalla.
Aki
09.08.2006 02:07:39

Mitä muita biisejä teidän sinkulla tulee olemaan? Mä voisin ostaa yhden. Oon kuunnellut sitä edellistä miksausversiota aika paljon. Toi on erittäin upea biisi.

Basari on paremmin hallussa, ja rummuissa on hitusen enemmän läheisyyttä. Kertsin särökitara on paljon fiksummalla tasolla, mutta olisin pyrkinyt panoroimaan sen johonkin muualle tosta laulun takaa.
Ihan pikkasen tekis mieli lisätä diskanttia lauluun että se pysyisi etualalla loppuun asti, ihan puhdas makuasia tosin.

Noi kitarasoolon takaiset haitsutanssit sopis mun mielestä hiljemmalle. Ne kun on irrallinen ekstrajippo, niin on hyvä miettiä niiden rooli tarkasti.

kyllä noissa oikeissa studiolla äänitetyissä raidoissa on sellaista läheisyyttä ja luonnollisuutta mitä ei esim. kotioloissa kitaramallinnuspedaaleilla oikein saavuta.
Tosihan tuo on. Miltä tämä kuulostaa sun korvaan:
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=220064&type=dl
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Cape
09.08.2006 10:42:29
Mitä muita biisejä teidän sinkulla tulee olemaan? Mä voisin ostaa yhden. Oon kuunnellut sitä edellistä miksausversiota aika paljon. Toi on erittäin upea biisi.

Varmaan lopulliset versiot viimevuoden promobiisistä Light & Shadows, sitten tänä vuonna tehty If You Walk Away. Ja tuo Wake Up on se bonus track. Ollaan tässä pitkin vuosia kotioloissa äänitelty kaikessa hiljaisuudessa kaikenlaisia ideoita. Nyt kun nuo sais vielä kaikki miksattua biiseiksi niin saadaan melkein tupla CD, heh.

Miltä tämä kuulostaa sun korvaan:
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=220064&type=dl

Ihan hyvältä. Näköjään on vahvistinta ainakin käytetty. Pelkkä pedaalimallinnus tuskin elää soundiltaan noin hyvin. Noi jotenkin heti istuu omaan tilaansa niin että ekulla tuskin tarvii kaivaa niitä häiritseviä nasaalipiikkejä pois soundista.

Ihan viimeinen säröpätkä on jopa vähän plugarisärön kuuloinen. Ehkä siksi että se on mikitetty lähempää, tai soitettu sen verran lujempaa että tila katoaa. Kuitenkin nuo alkupään soundit oli kyllä maukkaita. Sopivaa rosoa, muttei liian tukkoista.

Enpä ihan uskalla arvata mikä vahvistin on kyseessä, jos kaikki on samalla soitettua. Voxin valvetronic sarjaa kenties, noiden isojen säröjen perusteella. En ole vahvistinta kuin kerran elämässäni kuullut. Joku vähän speciaalimpi on kyseessä, ei mahu ihan perus fender, marsu osastolle.
Aki
09.08.2006 12:21:27

Näköjään on vahvistinta ainakin käytetty. Pelkkä pedaalimallinnus tuskin elää soundiltaan noin hyvin.
Nojuu, ei pedaali, mutta plugari. Kaikki soundit yhdellä ja samalla ilmaisplugarilla, ei kaikuja tai lisä-EQ:ta tai mitään. Aika vakuuttavaa.

http://www.voxengo.com/product/boogex/

Silti olen sitä mieltä että on paljon tilanteita joissa se pieni maagisuuslisä ihan oikeasti hyvin äänitetyssä vahvistimessa on välttämättömyys. Nykyään tosin harvemmin, mutta silti, joskus.

Varaa yksi kappale sinkkujanne mulle. :o)
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Cape
09.08.2006 16:22:55
Nojuu, ei pedaali, mutta plugari. Kaikki soundit yhdellä ja samalla ilmaisplugarilla, ei kaikuja tai lisä-EQ:ta tai mitään. Aika vakuuttavaa.

Toden totta. Yllättävän hyvin tuo plugari reagoi soittoon. Meni ihan täydestä aamupalan taustalla vaikka veikkasinkin vähän noita voxin mallinnusvahvareita. Tuohan täytyy tsekata paremmin, sehän taitaa olla ilmaisplugari.

Tämän threadin vois kääntää vaikka keskusteluks tuon otsikon mukaisesti. Mä voisin heittää pientä galluppia siitä, kuinka moni prosessoi soundin valmiiksi jo äänitysvaiheessa. Ite oon nauhottanu aika paljon flattinä sisään, mut nyt vähitellen uskaltaa tehä päätösiä jo alkuvaiheessa. On niin paljon mukavampaa kun soundit on jo kovalevyllä raakana aika valmiin kuuloisia. H.Hiilesmaa painotti keväällä tuota pointtia, koska miksatessa aikaa ei mee sitten niiden perussäätöjen hakemiseen vaan voidaan keskittyä hieromaan ne yksityiskohdatkin kuntoon.

Tietty tuohon tarvitaan juuri se kokeneen miksaajan näkemys heti alkuvaiheessa, joka ehkä on juuri se ratkaiseva tekijä, joka erottaa demon ja oikean levyn.
Halsu
09.08.2006 17:32:46

Ite oon nauhottanu aika paljon flattinä sisään, mut nyt vähitellen uskaltaa tehä päätösiä jo alkuvaiheessa. On niin paljon mukavampaa kun soundit on jo kovalevyllä raakana aika valmiin kuuloisia. H.Hiilesmaa painotti keväällä tuota pointtia, koska miksatessa aikaa ei mee sitten niiden perussäätöjen hakemiseen vaan voidaan keskittyä hieromaan ne yksityiskohdatkin kuntoon.

Mulla on semmonen "recstart" projektitiedosto josta lähen liikkeelle. Siihen oon tehnyt routtaukset / perussoundit valmiiksi normikokoonpanolle (yleensä rummut, basso, pari skittaa, kiipparit, lauluja).

Kama siis menee sisään flattina, mutta mixin raaka-asetukset löytyy tuosta projektista - eihän se tietenkään mihinkään käyttöön valmista ole, mutta ihan käypänen lähtökohta yleensä.

Ja esim. treenien taltioinnissa saa heti vedon jälkeen kuultavaksi raakamixin josta saa selvää miltä pumppu kuulostaa (auttaa muuten hemmetisti sovitushommissa).

Vakibändeille on omat starttiprojektit treenilivenauhoituksia varten, ja tuo lennosta tehty mixi on yleensä aika lähellä totuutta suoraan.

Tämä lähestymistapa tietty edellyttää että käyttää aina suunnilleen vakiintuneita raitoja nauhoitettaessa (mulla esim. rummut 1-8, muut soittimet 9'stä eteenpäin järjestyksessä basso, kitarat, kiipparit, laulut 16'sta taaksepäin järjestyksessä liidi, stemmat).
CU -- Eki
virtalahde
10.08.2006 19:04:42 (muokattu 11.08.2006 10:48:05)

(missäs ne masterointigurut nyt ovat?)

Nyt on masterointihuru paikalla kun sattui topic silmään.

Kommentoin omasta näkökulmastani miksausta www.grandmanoeuvre.com/warehouse/wakeup.mp3 ..

Taajuusbalanssissa on pientä tukkoisuutta tuolla ~400hz tietämillä, mutta ei mitään pahaa. Yleisesti soundi kaipaa pientä preesens-intiimiyttä (myös lisää bodya jonnekin sinne sivuun mistä dipataan tukkoisuutta), yläpään muotoilua ja alapään murinaa, mutta kaiken kaikkiaan puhutaan ehkä 0,5dB-1,5dB:n muutoksista. Muuten balanssi kuulostaa tasapainoiselta ja asialliselta, ja tästä saisi masteroinnissa ihan päheän soundin pihalle. Mitään tolkutonta kirurgiaa ei tarvita.

Ainoa asia, mikä hiukan häiritsee, on jokin masterissa (?) oleva kompura, joka ei aina mene ihan rytmiin. Suosittelen ehkäpä viemään masteroijalle kaiken varalta kompuroimattomankin version - sieltä saattaa löytyä vielä maukkaampi soundi.

Ihan asiallista jälkeä, ei siinä mitään.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Cape
10.08.2006 23:38:56 (muokattu 10.08.2006 23:41:10)
Ainoa asia, mikä hiukan häiritsee, on jokin masterissa (?) oleva kompura, joka ei aina mene ihan rytmiin. Suosittelen ehkäpä viemään masteroijalle kaiken varalta kompuroimattomankin version - sieltä saattaa löytyä vielä maukkaampi soundi.

Kiitos Virtalähteelle palautteesta. Kappale masteroitiin omin voimin, ja tuota enempää tuskin on tarkoituskaan lytätä. Mennään vähän K12 systeemin hengessä, you know.

Tosiaan masterissa on Pro Toolsin dyn3 kompura. Pienellä 1,5:1 ratiolla ja 600ms releasella haukkoen muutaman db:n. Yritin hakea vähän tuota Manley Vari-Mu henkeä noilla asetuksilla :) Ei vissiin menny ihan nappiin :) Ja lopussa masseyn limitteri nipsii db:n.

Nyt julkastaan varmaan tuo eka sinkku ns. kotitekoisena. Ehkä syksyllä kun koko albumi saadaan valmiiksi ja bändi herättää kiinnostusta niin kannattaa kääntyä varmaankin ulkopuolisten korvien puoleen. Omalle työlle/biiseille tulee niin sokeaksi.

Kiitos muutenkin koko muusikoiden nettiläisille arvokkaista tiedonmuruista.

edit: jos joku muukin haluaa kommentoida jotain niin virtalähteen linkin lopussa 2 pistettä liikaa nii se ei toimi... kokeilkaa aiempia.
virtalahde
11.08.2006 10:48:51

edit: jos joku muukin haluaa kommentoida jotain niin virtalähteen linkin lopussa 2 pistettä liikaa nii se ei toimi... kokeilkaa aiempia.

Ohop. No, editoin pisteet pois, nyt pelittää.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)