Aihe: vinkkejä rumpumikkien ostoon??
1 2 3
miffe
16.04.2006 13:56:37
Jos enemmän käyttäisin rahaa, Basariin Audio-Technica ATM25, ovareiksi AT2020, virveliin esim Beyerdynamic M201.

Komppaan.

Bassariin voi myös kokeilla Shure SM91A (ei Beta 91, joka soundaa huonomalle).

Övereissä seuraavat askeleet olis AT 3035 ja AE 3000 (molemmat tuplahintaisia Audio-Technican mikkejä noihin AT2020 verrattuna).

Vielä kalliimpia (kuten AT4050 tai AKG C 414 B-XLS) kantsii ostaa vasta sit, kun joku on oikeesti valmis maksamaan niistä extraa. Kotitarveäänittäjälle tai demostudioon ovat turhaa kamaa, ellei rahasta ole pakko päästä eroon.

miffe
Juntunen
19.10.2009 11:20:34

Vanha ketju, mutta menkööt ku ei uutta viiti alottaa.

Eli ois rumpumikkien ostoa edessä treenikämppästudiolle. Tarkoitus on demotella biisejä treeniksen betonibunkkerissa sekä tehdä vähän "parempiakin" julkaisuja jossakin paremmassa tilassa. Todennäköisesti tulee nauhoteltua jotakin muillekin kuin itselle. Budjetti ei oo mikään ihan mieletön, jos nyt about 700 eurolla sais koko paketin. Tonnia enempää en missään tapauksessa nyt näihin laita.

Olen miettinyt pohjalle AKG:n perussettiä, Kokkolassa aika hyvin hinnoiteltu (444€):

-D112 basariin
-3xD40 tomeille
-2xC430 overeiksi

(http://musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=33337)

Sitten laitan varmaankin Shure 57:n snarea varten, samalla ajattelin vetää myös kitaroita. Virpan alamikiksi on käytettävissä esimerkiksi laulajamiehen SM58. Lisäksi käytettävissä on pari TSM:n laajakalvokonkkaa tilamikeiksi tai overeiksi, miten vaan haluaa laittaa. Jos tekee overit laajakalvoilla, ni voi halutessaan hifistellä haikkaa ja ridea noilla puikoilla.

Tuo D112 ei oo ehkä ihan täydellinen basarimikki. Oon joskus sillä jotakin demoja tehnyt ja muistelen, että soundissa oli middlealueella jotain mistä en pitänyt. Pikademoiluihin varmasti auttaa, mutta vois miettiä jotakin muutakin vaihtoehtoa parempia äänityksiä varten. Alustavasti fundeerasin kaveriksi Shuren Beta91:stä, mikä kuuleman mukaan on aika hyvä. Kerran olen sitä studiossa kuullut. Sen kaverina vois käyttää sitten basarin ulkopuolella vaikka lisänä tuota D112:sta botnea ottamassa. Onko järkee vai ei?

Lisäksi ajattelin ostaa K&M:n rumpuklämppejä, ettei tartteis ständeihin ihan kauheasti investoida. Jotku studiosedäthän ei näitä suosittele äänityksissä käytettävän resonanssien takia, mutta en ajatellut niin hifilinjalle lähteä. Hyviä ständejä löytyy muutama jo valmiiksi. Piuhojakin pitää pari vielä laittaa.

Miltä kuulostaa? Heikkoja lenkkejä? Parempia ideoita?
PwrChordAccent
19.10.2009 13:09:49

Akg D112 on reliikki. Unohda. Ellet tosiaan tee vain 70-80-luvun luomurokkia.
Klämpit eivät sovi kenellekään. Unohda.

Investoi mieluummin vaikka niihin T-kaupan 15€ paskastandeihin, niilläkin saat mikit aseteltua paremmin, vaikkeivät käyttöä kestäkään.
Ei se haittaa, setä korjaa...
Juntunen
19.10.2009 14:41:49

Mitens nuo klämpit nauhoitushommissa muuten tarkalleen vaikuttaa? Resonanssia tulee joo, mutta miten paljon? Tomeihin ajattelin noita käyttää. Virppa mikitettäneen ihan ständeillä.
Kallekorvola
19.10.2009 16:11:19
PwrChordAccent: Akg D112 on reliikki. Unohda. Ellet tosiaan tee vain 70-80-luvun luomurokkia.

Investoi mieluummin vaikka niihin T-kaupan 15€ paskastandeihin, niilläkin saat mikit aseteltua paremmin, vaikkeivät käyttöä kestäkään.

Öbaut kaikesta eri mieltä tässä kohtaa...

D112 on se "koripallosaundinen" moderni mikki. Nyt sotkeutuu ehkä D12:een...

Noi klämpit voi olla ihan toimivia, vaikka niissä on rajatusti sijoittelumahdollisuuksia. K&M:n klämpeillä sijoittelu on enemmän mikistä ja adapterista kiinni, kuin itse klämpistä. Se joutsenkaulaversio asettuu jo melkein mihin vaan...

Ständejä ostaessa kannattaa sijoittaa sitten laatuun. K&M:n kunnolliset pikkuständit ei maksa ihan älyttömiä, ja ovat sitten kestäviä myös. Noihin Milleniumeihin sijoitettu raha on hukkaanheitettyä, koska eivät kestä normaalia käsittelyä.
Kallekorvola
19.10.2009 16:13:00
Juntunen: Mitens nuo klämpit nauhoitushommissa muuten tarkalleen vaikuttaa? Resonanssia tulee joo, mutta miten paljon? Tomeihin ajattelin noita käyttää. Virppa mikitettäneen ihan ständeillä.

Hyvin vähän tulee resonansseja kunnollisesta klämpistä. Enemmän saattaa vaikutusta olla itse rummun sointiin, koska massa kasvaa... Kyllä irtoständi parempi on, mutta kömpelömpi käyttää, ja vie enemmän tilaa...
Juntunen
19.10.2009 19:39:38

Kallekorvola: Hyvin vähän tulee resonansseja kunnollisesta klämpistä. Enemmän saattaa vaikutusta olla itse rummun sointiin, koska massa kasvaa... Kyllä irtoständi parempi on, mutta kömpelömpi käyttää, ja vie enemmän tilaa...

Kattelin alustavasti noita K&M:n klämppejä:
http://www.thomann.de/fi/km_24030_mikrofonhalterung.htm

Tossa vielä kiinnityksestä:
http://www.ewsound.ee/shop/ewpood/images/24030-300-01_KM.jpg

Vaikuttaa rumpalin kannalta aika "huomaamattomalta" ja K&M pitäs olla vetypommin kestävää laatua.
Aki
19.10.2009 22:36:52

Noi klämpit voi olla ihan toimivia...

Saattaa. Virvelissä ainakin teki soundille niin pahaa etten enää ikinä klämpitä virveliä. Tomeissa saattaa mennä vielä läpi. Noiden linkitettyjen perusklämppien ongelma on se että ääni tulee mikkiin sekä ilmaa että runkoa pitkin, ja se pienenpieni viive-ero tekee kampasuodatuksen avulla soundista tosi erilaisen kuin mitä ständitetty mikki kuulee.

Beyerillä on paremmin dempattu klämppi, joka maksaakin sitten yli tuplat:
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_mkv87_mikrohalterung.htm

Mulla on itellä siis juuri noita linkitettyjä könäreitä, ja sijoituskin on niissä kanssa aika hankala, niillä kun ei saa mikitettyä kuin aika pystystä. Tykkään nykyään vaakatasommasta, joten porasin pari reikää joiden avulla noi saa "vinoon".

Ständejä ostaessa kannattaa sijoittaa sitten laatuun.

Kyllä. Laatua on tosin myös muita kuin K&M. Esim Stands.pl:n telineet (nykyään Athletic?) on jossain mielessä jopa kivempia käyttää kuin perus K&M:t. Puomi ei heilu pystytangossa niin helposti, ja muutenkin se puomikulman kiristysjööti on paljon kivempi kuin könäreissä. Mutta Milleniumin ständit todella on ihan turhakkeita.

Kallekorvola: D112 on se "koripallosaundinen" moderni mikki.

Se varsinainen koripallosoundi on Beta52:ssa (TJEU: Simon Phillips). D112:ssa todella on aika paljon sellasta kasarimöhköä jossain 300Hz:n alueella, josta mä en tykkää. Ulkomikkinä tota möhköfanttia joutuisi ekuttelemaan aika reilulla kädellä.

Vanhempi malli D440 oli tomeissa kyllä vähän niin ja näin, että mä en oikein uskaltaisi tota satsia suositella. Sen sijaan, muutamaankin kertaan mut on positiivisesti yllättänyt kovasti vihaamani Shure-valmistajan PG-mikkisetti. PG52 on passelisti juuri B52:n ja D112:n välistä, ja muutkin hoitivat asiansa mallikkaasti. Siinä tulee näköjään klämpitkin mukana:
http://www.thomann.de/fi/shure_pgdmk6xlr.htm

Mutta jos Sennheiser sattuu kiinnostamaan, niin mä olen luopumassa palkkana saadusta e902:sta. Pikaviesteillä lisää.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
PwrChordAccent
19.10.2009 23:48:28

Kallekorvola: Öbaut kaikesta eri mieltä tässä kohtaa...

D112 on se "koripallosaundinen" moderni mikki. Nyt sotkeutuu ehkä D12:een...

Jos D112 on moderni, niin Fordin T-malli on hi-techia.

Erehdyin aikoinaan moisen verkonpainon hankkimaan, kahden viikon yrityksen jälkeen tiemme erosivat ilman suurempaa dramatiikkaa. Mitä tekee mikillä, jota ei nykymusaan saa ahdettua millään mukaan ilman ketjutettuja eq:ja?

Kuten sanoin, vintage-henkiseen matskuun varmasti omiaan, mutta kun hankittavan mikin pitäisi kirjoittajan mukaan sopia myös ns. asiakasyhtyeiden äänittelyyn, ei tuo studion yleisbasarimiksi nykyään sovi.

Jos haluat halvalla päästä, osta T-bonen 300. Hakkaa mennen tullen tuon Akg:n. Shuren Pg 52 on myös ihan ok. Ja Beta 52 tietenkin vielä parempi IMO.
Kallekorvola
20.10.2009 00:24:05 (muokattu 20.10.2009 00:31:37)
PwrChordAccent: Jos D112 on moderni, niin Fordin T-malli on hi-techia.

Erehdyin aikoinaan moisen verkonpainon hankkimaan, kahden viikon yrityksen jälkeen tiemme erosivat ilman suurempaa dramatiikkaa. Mitä tekee mikillä, jota ei nykymusaan saa ahdettua millään mukaan ilman ketjutettuja eq:ja?

Kuten sanoin, vintage-henkiseen matskuun varmasti omiaan, mutta kun hankittavan mikin pitäisi kirjoittajan mukaan sopia myös ns. asiakasyhtyeiden äänittelyyn, ei tuo studion yleisbasarimiksi nykyään sovi.

Jos haluat halvalla päästä, osta T-bonen 300. Hakkaa mennen tullen tuon Akg:n. Shuren Pg 52 on myös ihan ok. Ja Beta 52 tietenkin vielä parempi IMO.

Ei toi D112 ole munkaan suosikkimikki (itse asiassa en käytä sitä mihinkään), mutta sen verran ollaan erimieltä, että musta se ei kyllä vintagea ole ollenkaan (mulle vintagesoundia on yli 20 vuotta vanha soundi-ihanne). Sen verran siinä siinä on äärilaitoja mukana. Enkä missään tapauksessa hakisi sillä 70- tai 80-luvunkaan soundia... Tosi vanhaan soundiin esim. D12 tai joku muu kapeasoundinen sieppo, 80-luvun soundiin jotain snadisti leveämpää. Mutta, mutta... Makuasioitahan nämä, eipä silti...

Yleisbassarimikiksi laitankin tänä päivänä jotain ihan muuta. Lähtökohtaisesti varmaan 602, 421 tai uusi suosikki Heil PR-40. Ulos sitten (jos lisäbotnea hakusessa) joku subkick-viritys tai joku konkka. B52:sta en löydä itseäni miellyttävää sointia.
Mikael
20.10.2009 09:59:23 (muokattu 20.10.2009 10:12:42)

Mä käytän kyllä välillä D112:sta ja jopa ihan diggaan tiettyihin juttuihin. D112 on ihan kelpo yleispätevä bassarimikki kaikenlaiseen hommaan paitsi ehkä heviin. B52:sta sitävastoin en diggaa juurikaan, sillä kun kaikki bassarit tuppaa sillä soundaamaan ihan samalta - siis siltä mikiltä eikä niinkään siltä bassarilta. Aika paljoltihan nykyään mainsream hevissä (ja nykyiskelmässä) on bassarissa vaan se yks ja sama soundi, mut nykyaikaista musaa on aika paljon muunlaistakin. MD421 on munkin suosikki yleisbassarikäyttöön. e602:lla äänitin yhden levyn olosuhteiden pakosta enkä oikeen tykännyt - jossain muutoin tuolloin mainostettin että se olis melkeen sama kuin 421 mut näin ei todellakaan ole. RE20 himottais tällä hetkellä kovin ja toi Heil on myös mielenkiintoinen. D12 on kans todella kiva mut nykyään turhan tyyris.

Mulla on ihan vakiona nykyään isokalvoinen konkka lisänä bassarin edessä. NTK on itesasiassa tähän käyttöön aivan loistava. C414 ja U89 ovat kans testatusti hyviä samoin kuin AT4047 ja AT4050.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
ganesha
20.10.2009 18:27:08
voikos tuolla D112:lla mikittää basarin lisäksi mitään muuta? bassokaappia kenties? vai tuleeko siitä luonnottoman kuuloista scheissee?
viina. hanuri. ja naiset.
Kallekorvola
20.10.2009 19:47:11
ganesha: voikos tuolla D112:lla mikittää basarin lisäksi mitään muuta? bassokaappia kenties? vai tuleeko siitä luonnottoman kuuloista scheissee?

Voi sillä bassokaappia mikittää. Soundissa on samaa luonnetta kun muissakin bassarimikeissä, eli middle jää aika paitsioon. Parissa projektissa missä on haettu KORN-henkeä bassoon, olen käyttänyt. Mutta nykyään mulla on muut vaihtoehdot tarjolla... Ei se siinä hommassa huonoin oo, paljon huonompiakin on olemassa...
uduwudu
20.10.2009 20:58:17
ganesha: voikos tuolla D112:lla mikittää basarin lisäksi mitään muuta? bassokaappia kenties? vai tuleeko siitä luonnottoman kuuloista scheissee?

Mun mielestä toi toimii ihan hyvin bassarissa, siitä saa monenlaista tehtyä. Tietty jos rumpali ei polje sitä bassaria, niin eihän se hyvältä kuulosta.
Stonerkitaraa ja lattiatomia olen äänittänyt bassarin lisäksi, ihan kelvollisesti on toiminut. Kitaran äänitystä pitää vielä kokeilla enemmänkin, tuosta yhdestä kokeilusta jäi positiivinen fiilis.
Laaksonen
21.10.2009 09:12:16
-Basariin Audix d6 aika valmis saundi ja hyvä napu jo valmiina.
Oon kans mikittänyt lattiatommin ( mistä tuli kyllä aika jyssähtävän basarin kuulonen.) ja bassoakin oon vetänyt narulle tuon kanssa.
http://www.thomann.de/fi/audix_d6_bassdrummikro.htm

-Overeiks opus 83 mielstäni aika luonnonnilen kuuloset
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_opus_83.htm

-Virpal shure 57 tai Audix i5 Audixis on jonken verran pehmeeni ja pyöreempi saundi
audix http://www.thomann.de/fi/audix_i5.htm
shure http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc.htm
mhelin
21.10.2009 09:36:00 (muokattu 21.10.2009 10:01:39)
Laaksonen: -Basariin Audix d6 aika valmis saundi ja hyvä napu jo valmiina.
Oon kans mikittänyt lattiatommin ( mistä tuli kyllä aika jyssähtävän basarin kuulonen.) ja bassoakin oon vetänyt narulle tuon kanssa.
http://www.thomann.de/fi/audix_d6_bassdrummikro.htm

-Overeiks opus 83 mielstäni aika luonnonnilen kuuloset
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_opus_83.htm

-Virpal shure 57 tai Audix i5 Audixis on jonken verran pehmeeni ja pyöreempi saundi
audix http://www.thomann.de/fi/audix_i5.htm
shure http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc.htm

D6 on varmaan hyvä mutta ah niin kallis :-( Minkähänlainen olisi halvempi F14?

E: Tai ei tuo dv247.com hinta niin paha ole:
http://www.dv247.com/microphones/audix-d6-kick-drum-microphone--2737

Tuota Superlux PRO-218A:ta pitäisi päästä kokeilemaan, siinä näyttää olevan samantyyppinen vaste kuin D6:ssa, eli aika valmis saundi. D6:n erityisen keveän kalvon transienttien tallennuskykyyn tuo ei ehkä pysty.

http://www.thomann.de/fi/superlux_pro_218a.htm

Speksit:
http://www.superlux.us/images/DRK-B5C2mkII.pdf

Review:
http://terryd.co.za/Images/sudrkb5c2Rev.pdf
JoKo
21.10.2009 12:05:27 (muokattu 21.10.2009 12:16:11)
Mä käytän D12:ta ihan kaikkeen musaan. (Noh, mainittakoon että heviosastoa ei tule juurikaan tehtyä) Subkickin ja transient designerin kanssa siitä ihan joka tyyliin sopivan basarin. Toisaalta käytän lähimikkejä rummuissa yleensä aika hiljaa ja jotain tiettyä juttua korostamaan, joten joissain mikitystyyleissä (ja livejutuissa) saattaa tietysti olla että se ei toimi.

PS. D12 on korkeaimpendanssinen mikki, joten se vaatii jonkun muuntajahässäkän siihen väliin että siitä saa terveen soundin.

On mulla D112:kin, mutta aika harvoin sitä tulee missään käytettyä.

Sanoisin että muu mikitys (noin yleisellä tasolla, ei siis mikkien merkki tms.)vaikuttaa soundin "retrohtavuuteen" paljon enemmän kun yksittäinen basarimikki... Mutta toki mikilläkin on väliä, varsinkin jos se ei ole neutraali niinkuin monet noista basariin tarkoitetuista tuntuvat olevan.
PwrChordAccent
21.10.2009 18:12:22

Mikael: Mä käytän kyllä välillä D112:sta ja jopa ihan diggaan tiettyihin juttuihin. D112 on ihan kelpo yleispätevä bassarimikki kaikenlaiseen hommaan paitsi ehkä heviin. B52:sta sitävastoin en diggaa juurikaan, sillä kun kaikki bassarit tuppaa sillä soundaamaan ihan samalta - siis siltä mikiltä eikä niinkään siltä bassarilta. Aika paljoltihan nykyään mainsream hevissä (ja nykyiskelmässä) on bassarissa vaan se yks ja sama soundi

Juurikin näin. Ja kun kerran haettiin tulevaa muiden bändien äänitystarvetta varten basarimikkiä, niin mitäköhän referenssejä äänisedälle tuodaan?

Kun joka toinen asiakas tulee tuomaan The Rasmuksen, Kotiteollisuuden tai Metallican Black Albumin referenssiksi, helpottaa aika pirusti aloittelevaa äänittäjää, jos basarimikki tarjoaa jo valmiiksi "juuri sitä samaa", kuin isoillakin yhtyeillä on.

Siksi en suosittelekaan D112:a aloittelevamman henkilön ainoaksi basarimikiksi.
Kyllä kokenut äänisetä loihtii siitäkin kelvollisen nykymusaan, mutta vaivaa joutuu näkemään enemmän.

Asiakkaan ehdoillahan sitä kuitenkin joutuu loppupeleissä menemään. Vaikka itse tykkäisi middlekkäästä kuminabasarista, niin markkinatalous jyrää.
Mikael
21.10.2009 18:36:54 (muokattu 21.10.2009 19:19:23)

PwrChordAccent: Juurikin näin. Ja kun kerran haettiin tulevaa muiden bändien äänitystarvetta varten basarimikkiä, niin mitäköhän referenssejä äänisedälle tuodaan?

Kun joka toinen asiakas tulee tuomaan The Rasmuksen, Kotiteollisuuden tai Metallican Black Albumin referenssiksi, helpottaa aika pirusti aloittelevaa äänittäjää, jos basarimikki tarjoaa jo valmiiksi "juuri sitä samaa", kuin isoillakin yhtyeillä on.

Siksi en suosittelekaan D112:a aloittelevamman henkilön ainoaksi basarimikiksi.
Kyllä kokenut äänisetä loihtii siitäkin kelvollisen nykymusaan, mutta vaivaa joutuu näkemään enemmän.

Asiakkaan ehdoillahan sitä kuitenkin joutuu loppupeleissä menemään. Vaikka itse tykkäisi middlekkäästä kuminabasarista, niin markkinatalous jyrää.

No toi nyt riippuu ihan kokonaan asiakaskunnasta ja sun näkökulma vaikuttais olevan suht hevanderi-pohjalta, mikä sinänsä on ihan ok mut kuten sanoin niin nykyään tehdään paljon muutakin musaa. Mun asiakaskunnassa taas aika harvoin on noita sun mainistemia referenssejä tarjolla... Mä kyllä ainoaksi mikiksi hankkisin suht neutraalin vaihtoehdon (esim MD421) ja opettelisin miten siitä saa kaikenlaista, kuin että mulla olis yks hyvin leimallisen soundinen mikki josta irtoaa vaan yhdenlaista soundia - varsinkin kun nykyään saa sen sämplen tilalle niin helposti jos sen yhden soundin vaan haluaa. Mut vähän haikeeta on jos sulla on ainoastaan B52 ja asiakaalla on referenssinä vaikkapa Wilco, R.E.M., Norah Jones, Air tai vaikka 22-Pistepirkko puhumattakaan jostain jazz- tai folk-bändistä... Parastahan on kuitenkin että on vaihtotehtoja ja osaa käyttää niitä mitä itellä on.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kallekorvola
21.10.2009 19:07:12
Mä oon mikaelin kans kyllä samoilla linjoilla, ja toisaalta mä en kyllä heviä ihan hirveesti oo joutunukaan tekemään viimeaikoina... En mä siitä kuminasta tykkää, mut se onkin enempi rummun vireestä ja muusta kii. Mä vaan tykkään noista suorempivasteisista, ekuttamattomammista mikeistä enempi, koska niistä saa pienellä suuntailulla enempi vaihtoehtoisia soundeja aikaan...

Ainoaksi vaihtoehdoksi tarjoisin kysyvälle varmaan tota 421:stä tai PR-40:stä. Onneks usein ja monilla on varaa hankkia toinenkin vaihtoehto.

Hevimmissä hommissahan esim. toi D6 on ihan loistava, ja ainakin sinne raskaamman metallin sessioihin bassarille huippuhyvä valinta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)